Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

koelwagens ontdoen van hun verflak

Gestart door jeroenk vrijdag 26 juli 2019, 13:36:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koelwagens ontdoen van hun verflak
Hallo,

na een lange periode niet zo met de modeltreinen bezich te zijn geweest pak ik e.e.a. weer op.
in het verleden heb ik de volgende vraag ook al wel eens gesteld maar kan het niet meer terugvinden.\

Ik was bezig om de standaard koelwagens (je weet wel met de Kruitvat, Gilette enz reclames erop) van lak te ontdoen.
Op de kale wagens plak ik dan eigen transfers.

Nu weet ik niet meer (en kan het ook niet meer terugvinden) met welk materiaal ik de lak van de wagens haalde.
Was dat nu remolie of wat anders?

Weet het weet mag het zeggen ik ben benieuwd of iemand dit ook doet weet of wat else...

groeten,
Jeroen
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Remolie heb ik vaker gelezen inderdaad, ik gebruik zelf in warm water opgeloste vaatwasserblokjes.
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Blue wonder schoonmaak middel puur werkt ook minder agressieve dan vaatwasser blokjes en al helemaal als remolie.
Gewoon een dag of langer laten weken en met een tandenborstel poets je alles eraf.
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Ik heb ooit geprobeerd om de lak van een 4071 rijtuig te halen met Blue wonder, maar dat wonder is nog steeds niet geschied  :?
Enkele weken lag het rijtuig in dit spul, maar het werkte in het geheel NIET.
Toen maar met caustic soda (NaOH) en het was in 10 minuten geheel schoon.

Misschien de verkeerde soort ?

Zie hier:
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Ik heb een paar jaar terug het Tee treinstel 3071 + 4071 geheel ontdaan van de verf met Blue Wonder.
Beetje borstelen met een tandenborstel en alles werd helemaal blanco wit. B) https://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.msg892700#msg892700
Maar misschien werkt het alleen met de oude verfsoorten van Märklin. :roll:

Dirk-Jan
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Citaat van: huub op vrijdag 26 juli 2019, 18:59:10
Ik heb ooit geprobeerd om de lak van een 4071 rijtuig te halen met Blue wonder, maar dat wonder is nog steeds niet geschied  :?
Enkele weken lag het rijtuig in dit spul, maar het werkte in het geheel NIET.

ik heb het ook geprobeerd, bij het dak van een trix orient wagon was helemaal zwart geverfd, na 2 weken kwam er wel iets vanaf als je er met een tandenborstel overheen ging, maar dat was ook niet echt zaligmakend er zit nog steeds restjes zwart op
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Blue wonder wordt genoemd.als middel.
De formule van dit middel is in de tijd aangepast/ groener gemaakt.
Helaas voor deze klus dus minder krachtiger geworden.
Geduld en tandenborstel helpt.


Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 26 juli 2019, 19:51:14
Ik heb een paar jaar terug het Tee treinstel 3071 + 4071 geheel ontdaan van de verf met Blue Wonder.
Beetje borstelen met een tandenborstel en alles werd helemaal blanco wit. B) https://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.msg892700#msg892700
Maar misschien werkt het alleen met de oude verfsoorten van Märklin. :roll:

Dirk-Jan

Maar waarom werkt het dan hier NIET op precies zo'n zelfde 4071 ?
Misschien een andere smaak Blue Wonder ?
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Geen idee. Ik heb dezelfde blue wonder als jouw foto gebruikt op een Märklin icr en dat ging prima.
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Je moet van blue wonder wel de transparante fles hebben ben deze alleen bij de action tegen gekomen.
Het is trouwens de power cleaner niet de allesreiniger.
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Mr Muscle, did the trick voor de koelwagens mannen.

Beetje er opspuiten en beetje in laten trekken en met een doekje de lak eraf vegen.
De Gilette lak is wat hardnekkiger dan de kruitvat lak en heeft wat meer behandelingen nodig.

Thanks voor het meedenken.

Jeroen
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Volgens mij zitten er in veel van deze schoonmaakmiddelen dezelfde werkzame stoffen bij de ene is de concentratie wat hoger dan bij de andere.
Re: koelwagens ontdoen van hun verflak
Ik heb paintkiller van carson gebruikt.
De opdruk was er zo vanaf.
Gewoon met n kwastje erop doen ff inlaten trekken en het is eraf