Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Problemen met programmeren van Marklin loc decoders

Gestart door jodelo donderdag 25 juli 2019, 13:44:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Geachte forumleden:


Mijn probleem is er een waar ik een punthoofd van krijg.
Ik heb een stuk of 9 M* locs die allemaal de af fabriek geïnstalleerde decoders hebben.
Nu wil het dat ik met mijn systeem (Intellibox, iTrain, Digikeijs enz) sommige van deze decoders wel en sommige niet geprogrammeerd krijg op CV niveau.


De locs waarbij dit niet lukt zijn:

Marklin no    Type Loc
37902          BR290 Diesel
36420          BR232 (Ludmilla)
36504          MHI 500 (wel programmeerbaar met de MS maar niet met de IB)
                   Vreemde bij deze loc is dat hij wel rijdt met de MS maar op de IB (op de baan) geeft hij geen krimp.
39186          BR218 Diesel


Van deze locs wil ik graag de CV's 2-4-5 en 6 programmeren zodat alle locs hetzelfde rijden.
Een vriend van mij heeft een wagon omgebouwd naar een soort meetwagon waarmee m.b.v. een fietscomputer de snelheid kan worden gemeten.
Je kunt dus zo alle locs precies dezelfde snelheden meegeven waardoor alles op de baan netjes in het gareel rijdt.


Weet iemand waarom ik de genoemde locs niet kan programmeren met de IB.
Ik krijg b.v. als ik cv 6 wil programmeren op het beeldscherm de melding "FOUT"
Hiermee weet je dus dat er iets niet goed is maar wat er mis is weet je natuurlijk niet.
Ik heb 2 IB's en krijg op beide dezelfde meldingen.


Hopelijk weet iemand waar dit aan kan liggen.
Ik ben er aan het denken om de M* decoders anders maar te gaan vervangen door ESU decoders.


Alvast bedankt voor jullie hulp
m.vr.gr. Jo
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
 @citaat

KLIKKEN MAAR

EDIT Fred, linkje ingekort.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Heb je rood en bruin toevallig omgewisseld?  Sommige Märklin decoders zijn daar gevoelig voor...

Of heb je misschien een aansluitrail met ontstoring ergens in de baan zitten?

Gebeurt het ook als de loc als enige op de baan staat?
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Dank je Ben, ga ik later vandaag nog eens proberen. Zou kunnen dat dit helpt, maar ik wist niet dat je het op deze manier zou moeten doen.


gr. Jo
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Nee rood en bruin zitten goed en het programmeren doe ik op een aparte kleine baan.
Tijdens het programmeren heb ik altijd alleen de betreffende loc op de baan staan, dit om problemen te voorkomen.
Wat betreft ontstoring, die heb ik alleen om de 220 spanningskabels zitten, maar ook alleen op mijn hoofdbaan.


gr. Jo
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 25 juli 2019, 14:27:02
@citaat2

https://www.hobbytime.nl/Customers/306/Downloads/Webshop/Downloadmodule/Uhlenbrock%20-%20Progr.%20M%C3%A4rklin%20MFX%20decoder%20met%20Intellibox.pdf


Hoi Ben:
Zoals al vaker, heb je gelijk, deze handleiding werkt prima op een klein dingetje na.
Er staat op een bepaald moment dat je de draaiknop en tegelijkertijd de Menu toets moet indrukken.
Dit werkt in ieder geval bij mij niet.
Ik moet de draaiknop indrukken en daarna de Menu toets en dan begint de verlichting inderdaad te knipperen.
Rest werkt zoals beschreven.
Misschien lees ik het wel verkeerd.


Heel erg bedankt, deze zal ik zorgvuldig bewaren.


m.vr.gr.
Jo
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Hallo Jo,

Bij de eerste en laatste van je lijstje (37902 en 39186) heb ik vergelijkbare moeilijkheden gehad. Dit had, volgens mij, te maken aan de hoeveelheid aan andere electronica rond de decoder, waardoor programmeren niet probleemloos ging.
Bij beide heb ik het een en ander (voorzichtig) gewijzigd door de decoder uit te bouwen en op de decodertester of in een simpele lok te programmeren. 't Is even klooien, maar normaal doe ik dat slechts een keer als ik een nieuwe lok heb.

Beide andere zijn simpele loks, daar zou eigenlijk niks bijzonders mee zijn. Voor mijzelf heb ik, de BR232 en aanverwante hobbyloks, de decoder/motorplaat vervangen. Dit omdat ik bij voorkeur loks met DCC aanstuur.

Jan-Peter
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Je ziet hier gewoon het zoveelste probleem van dat het werken met diverse merken gewoon garant staat voor communicatie/herkenings problemen.
Hou het gewoon bij 1 of 2 merken en je zult zien dat er veel minder problemen zijn,het kost te veel om alles uitgebreid te testen.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
 @citaat Typisch weer zo'n opmerking waar een vraagsteller niets mee kan.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Citaat van: hmmglaser op maandag 29 juli 2019, 01:39:27
Je ziet hier gewoon het zoveelste probleem van dat het werken met diverse merken gewoon garant staat voor communicatie/herkenings problemen.
Hou het gewoon bij 1 of 2 merken en je zult zien dat er veel minder problemen zijn,het kost te veel om alles uitgebreid te testen.

Dat heeft daar niets mee te maken. Het probleem zit ergens anders. Niet weten hoe iets werkt is daar eentje van.
Want een decoder die je niet op CV niveau kunt programmeren, moet je op 6021 niveau programmeren. Ook daar kun je geen CV's mee programmeren, en wel je decoder.
En dat is niet omdat er toevallig Märklin op het kastje staat.

Groetjes.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Uit eindelijk heeft alles met elkaar te maken ;)
Voordat er een probleem is heb je een oorsprong en een basis als deze niet goed is kun je later diverse problemen verwachten.
Men neemt hier te vaak aan dat alles maar volledig werkt helaas is de werkelijkheid anders.
Je krijgt waar je voor betaald zowel letterlijk als figuurlijk.
Je bent in veel alle gevallen bijna verplicht om een Marklin controller te hebben omdat sommige aanpassingen niet te doen zijn met andere merken als je een marklin decoder/lok hebt.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Ik heb het nog nooit nodig gehad.
Met de Intellibox is het zeker al geen probleem. Met de ECoS of Tams ook niet. Kwestie van weten wat je moet doen.
Het lukt me zelf met de PC en een stukje eigen software.  ;)

Groetjes.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Gewoon een mobiel station kopen, dan heb je nergens last en een IB en mfx decoders programmeren heeft nooit goed gewerkt. IB heeft op dit punt geen aansluiting gevonden. IB op de marklin verenigingsbaan was een ramp vond ik zelf. 2 keer moeten repareren. Al kan je tegenwoordig wel dcc gebruiken in de nieuwere mfx decoders.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Of leren omgaan met je spullen.

Groetjes.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Ik had er geen moeite mee. Ik programeerde thuis en was een 6021 ook gewend. Digitaal rijden doe ik al 20 jaar. Maar andere leden en IB was een ramp.
Re: Problemen met programmeren van Marklin loc decoders
Dus wat ik zeg omleren gaan met de spullen.