De rechterbovenhoek van het schema uit de wiki is me niet duidelijk. Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar ik denk dat het moet zoals in het 1e plaatje hieronder.
Volgens het schema moet de LDR tussen de massa en een ingang van de S88 komen, maar daarmee heb je nog geen bezetmelder. Daarvoor zou de LDR immers een heel lage weerstand moeten hebben als het spoor bezet is en een heel hoge bij vrij baan. Dat betekent dat er licht op moet vallen als het spoor bezet is, anders niet. Da's lastig. Andersom is gemakkelijker, met een lichtbron aan de ene kant van het spoor en de LDR aan de andere. Als er dan een trein tussen staat, valt er veel minder licht op de LDR. Maar daarmee heb je geen bezetmelder maar een 'vrij'melder. Om het wél goed te laten werken, heb je (minimaal) een transistor en een weerstand nodig. Ik heb het niet getest, maar in het 2e plaatje staat de schakeling die ik zou uitproberen. Als er nu licht op de LDR valt, zal de transistor niet geleiden, als het donker genoeg is juist wel, en dat levert een bezetmelding op. Tenslotte is het een kwestie van testen met verschillende weerstanden R1 en verschillende lichtbronnen. Misschien nog wel het moeilijkst is zorgen dat er niet teveel omgevingslicht op de LDR valt want dan krijg je nooit een bezetmelding.
Op de lijst van dingen die ik wil gaan doen, staat experimenteren met terugmelding met een IR-led en IR-fototransistor. Dat lijkt veel op terugmelding met een LDR, maar met IR-licht verwacht ik veel minder storing van omgevingslicht. Electronisch is het identiek aan de optocoupler en reflexsensor in het schema, maar ook nu is er een transistor en een weerstand extra nodig. Als jij het met een LDR niet voor elkaar krijgt, is dit misschien ook iets voor jou. Hoef je je baan ook niet voor af te breken.