Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

LDR aansluiten op S88

Gestart door Peter.v.L donderdag 25 juli 2019, 13:06:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
LDR aansluiten op S88
Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring met bezetmelding middels een LDR?

Volgens de Wiki moet het kunnen maar ik ben eens benieuwd of hier ervaring mee is. Ik zoek een manier om sommige gebieden te meten met een LDR zodat ik niet de baan hoef te slopen   ;)

Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: LDR aansluiten op S88
De rechterbovenhoek van het schema uit de wiki is me niet duidelijk. Misschien begrijp ik iets verkeerd, maar ik denk dat het moet zoals in het 1e plaatje hieronder.

Volgens het schema moet de LDR tussen de massa en een ingang van de S88 komen, maar daarmee heb je nog geen bezetmelder. Daarvoor zou de LDR immers een heel lage weerstand moeten hebben als het spoor bezet is en een heel hoge bij vrij baan. Dat betekent dat er licht op moet vallen als het spoor bezet is, anders niet. Da's lastig. Andersom is gemakkelijker, met een lichtbron aan de ene kant van het spoor en de LDR aan de andere. Als er dan een trein tussen staat, valt er veel minder licht op de LDR. Maar daarmee heb je geen bezetmelder maar een 'vrij'melder. Om het wél goed te laten werken, heb je (minimaal) een transistor en een weerstand nodig. Ik heb het niet getest, maar in het 2e plaatje staat de schakeling die ik zou uitproberen. Als er nu licht op de LDR valt, zal de transistor niet geleiden, als het donker genoeg is juist wel, en dat levert een bezetmelding op. Tenslotte is het een kwestie van testen met verschillende weerstanden R1 en verschillende lichtbronnen. Misschien nog wel het moeilijkst is zorgen dat er niet teveel omgevingslicht op de LDR valt want dan krijg je nooit een bezetmelding.

Op de lijst van dingen die ik wil gaan doen, staat experimenteren met terugmelding met een IR-led en IR-fototransistor. Dat lijkt veel op terugmelding met een LDR, maar met IR-licht verwacht ik veel minder storing van omgevingslicht. Electronisch is het identiek aan de optocoupler en reflexsensor in het schema, maar ook nu is er een transistor en een weerstand extra nodig. Als jij het met een LDR niet voor elkaar krijgt, is dit misschien ook iets voor jou. Hoef je je baan ook niet voor af te breken.
Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: LDR aansluiten op S88
kijk eens op deze site : http://www.moba-tipps.de/ .Simpel om zelf die detectie te maken en te gebruiken als terugmelder.Goedkoop ook als je alles besteld bij onze vriend alI Heb er hier verschillende liggen om te gebruiken in de baan als extra detectie voor sturing van een overweg.
Lichtschranken zur Weichen-Überwachung
Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: LDR aansluiten op S88
 @citaat Ja, die site ken ik, daar staat veel bruikbare informatie op. Ik bestel electronicacomponenten echter liever bij Conrad; iets duurder misschien, maar veel sneller geleverd.

@citaat  @citaat
Bij nader inzien denk ik dat de 2e schakeling een eigen gelijkspanningsvoeding nodig heeft. De massa van die voeding moet verbonden zijn met de massa van de S88. De spanning van die voeding mag bijvoorbeeld 5 V zijn, maar een andere waarde is ook best: met een passende weerstand R1 kun je er altijd voor zorgen dat er niet teveel stroom kan lopen.
Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: LDR aansluiten op S88
verschil in prijs is wel enorm geworden nu. 0.49 euro voor 100 weerstanden bij ali.Idem andere componenten .Dan wacht ik graag enkele weken. Er zijn nog schakelingetjes te vinden hoor. Dacht dat er ook een voedings schakelingetje aanwezig was.Anders gewoon een DC DC step down convertor bestellen voor 50 cent.Kan je mooi afregelen en is stabiel op 5 volt.Gebruik deze hier voor alle aanpassingen op mijn vaste ringleiding van 15 volt.
Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: LDR aansluiten op S88
@citaat Ik denk dat je het schema verkeerd hebt begrepen Rob. De transistors is van het type PNP, dit betekent dat er stroom uit de basis getrokken moet worden om de Collector Emitor overgang te schakelen. R1 is dus voor deze balans aanwezig en niet om de Ice te beperken.
Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: LDR aansluiten op S88
Goedenavond, is dat niet een NPN ipv een PNP? En dus controleer je met de base-stroom (welke loopt van de base naar de emitter) de hoofdstroom van de collector naar de emitter toch?
Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: LDR aansluiten op S88
@citaat Je hebt gelijk Peter, op mijn telefoon lijkt het net een PNP. Het pijltje is niet echt netjes getekend , maar had het ook kunnen zien aan de polariteit van de voeding. Tijd om maar weer proberen in slaap te vallen.
Re: LDR aansluiten op S88
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: LDR aansluiten op S88
Inderdaad, het is een NPN. Het was me nog niet opgevallen, maar nu zie ik ook dat het pijltje in de transistor een beetje scheef staat en de verbinding met de emitter iets te ver doorloopt, ín de transistor. Als je dan ook nog eens een klein schermpje hebt, kan ik me voorstellen dat je denkt dat het een PNP is. Ik heb de schakeling getekend in Circuit Diagram Web Editor. Daar is het symbool van de NPN nu eenmaal zo.

Heel lang geleden was ik een tijdje met electronica bezig. Niets ingewikkelds, gewoon uit nieuwsgierigheid naar de werking van allerlei componenten. Tot voor kort was mijn kennis ver weggezakt en een paar dozen met onderdelen waren al die jaren ongeopend meeverhuisd. Sinds ik weer met treintjes ben gaan spelen, heb ik ze weer uitgepakt en het één en ander aan theorie opgehaald. Dat neemt niet weg dat ik fouten maak. Ik had me dan ook best kunnen vergissen met de transistor.

Als ik een schakeling wil gaan gebruiken, zet ik hem eerst op een testbordje om te testen of het werkt zoals bedacht. Deze schakeling heb ik nog niet getest, maar met een fototransistor in plaats van de LDR gaat dat nog wel een keer gebeuren. Uiteindelijk hoop ik dat te gebruiken om bij ontkoppelrails precies op de juiste plaats te stoppen, en misschien ook nog wel voor bezetmelding bij wissels.