Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Loks op hol

Gestart door Edwin1962 woensdag 24 juli 2019, 23:03:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loks op hol
Lid sinds: 2013

offline
Loks op hol
Heren,

Het is me nu enkele keren voorgekomen dat er een lok op hol slaat, gaat full speed over de baan.
Is dan alleen te stoppen door op de IB2 een achteruit en vooruit schakeling te geven.
Was het eerst de Piko ICE, nu ook een Marklin koploper.
Iemand enig idee hoe en waarom, en...... wat kan ik er aan doen?

Alvast bedankt voor de tips,

Edwin.
Re: Loks op hol
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loks op hol
Analoog herkenning in de decoders uitzetten.

Dit kun je doen door de waarde van cv 29 aan te passen. Zie handleiding voor de exacte waarde die eraf moet.

Mvg Robin
Re: Loks op hol
Lid sinds: 2014

offline
Re: Loks op hol
Ik ken een gelijk iets ook bij lopi3 decoders heb toen de decoder geupdate met een oude ESU tool en wat uit gezet niet aan de analoge verkenning gezeten en toen was het voorbij dit was bij een CS3.
Re: Loks op hol
Blausee-Mitholz
gast

Re: Loks op hol
Inderdaad analoog uitzetten
Een dcc decoder wil het Motorola digitaal signaal soms wel eens aanzien voor een analoog signaal en schakelt automatisch over naar de analoogmode gevolg dat je model ongecontroleerd gaat rijden.

Mvg Johan
Re: Loks op hol
Lid sinds: 2008

offline
Re: Loks op hol
Dit gebeurt vaak als je tegen de grenzen van je booster aan komt.  Het signaal wordt dan wat rommelig.  Hoeveel treinen heb je op de baan staan?
Re: Loks op hol
Blausee-Mitholz
gast

Re: Loks op hol
Citaat van: ErikW op donderdag 25 juli 2019, 16:45:45
Dit gebeurt vaak als je tegen de grenzen van je booster aan komt.  Het signaal wordt dan wat rommelig.  Hoeveel treinen heb je op de baan staan?

Dat staat er los van.

Mvg, Johan
Re: Loks op hol
Lid sinds: 2014

offline
Re: Loks op hol
Ik vind het wel knap dat je van achter je PC/tablet kunt oordelen wat hier nu daadwerkelijke het probleem is,er zijn meerdere mogelijkheden maar waarin analoge herkenning idd wel een groot aandeel kan hebben.
Re: Loks op hol
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Loks op hol
Goedemorgen Edwin,

De problemen welke jij beschrijft van het op hol slaan van loks en het niet starten van loks (zie andere draadje). Komen deze problemen alleen voor als je de IB2 erop zet of gebeurd dit ook met bijvoorbeeld een andere centrale. Ik heb nl. wel eens een IntelliBox op een proefbaantje gehad. Als ik dan met een loc reed die een ESU decoder had en een loc met een MFX decoder, dan gaf ik de loc een opdracht en vervolgens kon ik de loc met ESU decoder niet meer besturen. De loc bleef gewoon doorrijden. Ik moet dan de centrale op stop drukken en daarna doet mijn loc het weer. Ik denk dus eerder dat het aan de centrale ligt welke jij gebruikt dan aan het soort decoder welke in jou loc is gebouwd.

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Loks op hol
Lid sinds: 2010

offline
Re: Loks op hol
@citaat / Jasper: Nee, het ligt niet aan de centrale. Gewoon analoge herkenning uitzetten in de decoder. Je MFX lok werd door de IB aanstuurt met Motorola 14 stappen (meer motorola heeft de IB niet). De Esu heeft dan de signalen als analoog herkent. Een goed iets is ook alle protocollen die je niet nodig hebt uitzetten op de centrale. Dan heb je minder verschillende signalen op de baan dus minder kans op problemen.

Groet Ronald.