Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lokatie voor het opstellen van een modelbaan

Gestart door Tekno maandag 22 juli 2019, 20:47:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Ene goedenavond iedereen,
Ik ben recent lid geworden op jullie forum.
De reden is vrij simpel : het beruchte virus is terug opgedoken. Blijkbaar bestaat hiervoor nog geen afdoende medicatie.
Ik had 45 jaar geleden een mooie spoorbaan doch deze moeten opgeven omwille van ?
Zoals aangehaald, zou ik een nieuwe baan willen opbouwen.
Had hiervoor gedacht aan marklin (mijn vorige baan was trix express).
In onze woning is er niet direct plaats, doch ik heb een bijgebouw (een vroegere stal).
Ik kan een gedeelte van deze stal inrichten tot hobbyruimte (4 m bij 3,5 m).
Ik vrees niet direct de vochtigheid, echter wel de koude.
Bij een strenge winter zou de temperatuur in de ruimte naar het vriespunt kunnen zakken.
Is de koude een probleem ? De treinen kan ik sowieso in onze woning stockeren, maar wat met wissels e.d. ?
En dan nog een vraag : start ik best met M-rails of direct met K-rails ?

Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
ik zou zeggen ga op een stoel zitten en daar een paar uur op zitten, wat dat is wat je doet als de treinen rijden  :D

mvg, Ruud
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Als de temperatuur in de winter zakt, dan is de kans erg groot dat de gehele ruimte ook vochtig wordt. Ik adviseer om te zorgen dat de ruimte op ca. 12 tot 15° C te houden is en bovenal ook droog is!

Mvrgr
Robert
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Koude is op zich geen probleem, alleen zuden je locs door de "dikkere" olie wat minder soepel kunen gaan rijden. Je moet wel rekening houden met condens, waardoor allerlei dingen zouden kunnen gaan roesten! Ik denk dat een graad of 15 het minimum is (voor jezelf trouwens ook ;-) ), als je een keine ruimte afschot en daar een elektrisch kacheltje in zet moet dat wel haalbaar zijn.

Wat de rails betreft:
* M-rails zijn erg goedkoop, maar ook erg gevoelig voor roest
* K is veel mooier en je hebt veel meer mogelijkheden, maar ik heb zelf geen goede ervaringen met de contactlipjes (lastig aanklikken, haperende contacten)
* C is goed, gemakkelijk en betrouwbaar, maar ziet er minder "natuurlijk" uit
Die keuze moet je echt zelf maken, vind ik. Of begrijp ik goed dat C al afgevallen was? ; -)

PS.: Dat van die stoel begrijp ik niet.
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Ik herinner me een forumlid met M-rails en K-rails buiten in de tuin. Afgezien van sneeuwval geen probleem. Niet met rails, niet met wissels en niet met de locomotieven of wagons.
Kortom, analoog ben jij zelf het enige slachtoffer van de koude.

Hoe het digitaal ligt weet ik niet. De Poolse elektronica is berucht bij Prorail. Maar de meest gangbare elektronica gebruikt elementen die in legeromstandigheden voldoen, dus doen het ook bij strenge vorst.
Als analoogrijder hoop ik dat de digitaalrijders onder ons direct reageren als blijkt dat Märklin goedkope elektronica zou gebruiken die niet vorstbestendig is.

Als je het over vochtproblemen hebt, maar die heb je niet, zeg je, k-rails spoorstaven roesten niet, de blikken bodem ervan (de mat van de middenrails) roest wel. M-rails roest ook.
Dus ik zou gaan voor peco-rails met koperen of nikkelzilveren puntjes (van peco SL17, SL18 of de geetste van Weichen Walter), dan ben je in ieder geval van roestproblemen verlost. 
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
"PS.: Dat van die stoel begrijp ik niet." Als je naar je rijdende treinen kijkt zit je meestal toch op een stoel
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
@citaat
lijkt mij een retorische vraag  :D  ;)
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
@feniks, is dat besmettelijk?  :)
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Het kost wat geld, maar misschien de ruimte waar je wat wil/gaat bouwen, om die te isoleren.
Dat is fijn voor jouen en voor de trein spullen.
Niet dat we in de winter een foto krijgen dat je vast zit gevroren aan M-track ;) :D.
Dus dan word het K-track zeker?  :)

Gr,
Arnold
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Het lijkt het mij zeker waard de ruimte te isoleren en te voorzien van enige verwarming. Je wilt er zelf prettig kunnen knutselen en kunnen zitten in alle seizoenen.
Verder ga je er voor honderden, of eerder,  duizenden euro's aan treinen, rails en randapparatuur neerzetten. Het is allemaal bedoeld voor gebruik binnenshuis, dus ga er maar vanuit dat het niet goed bestand is tegen vorst en grote warmte.
Dus: nog even doorklussen zou ik zeggen. Je doet jezelf er op lange termijn plezier mee, in plaats van Penny wise en Pound foolish te doen.

Groet,

Peter

Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Bedankt iedereen voor jullie deskundige adviezen.
De ruimte moet sowieso degelijk geïsoleerd worden.
Niettegenstaande zal het bij een strenge winter toch afkoelen maar kan er in uiterste nood een klein vuurtje geplaatst worden. De locs neem ik sowieso mee in de woning.

In verband met de sporen zou ik kiezen voor de K-rails, type 2200. Deze lijken me de beste waarborg te geven, zeker ivm de klimatologische omstandigheden.

Anderzijds. Het was mijn eerste vraag via dit forum.
Is deze vraag op de juiste plaats gesteld of moet dit onder een andere rubriek ?
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
Citaat van: Tekno op woensdag 24 juli 2019, 15:15:06
In verband met de sporen zou ik kiezen voor de K-rails, type 2200.
Ik heb overwegend 2200 flexrails in gebruik, in een soms koude, zeker niet te vochtige ruimte (< 90%) boven de waslijnen, dat dan weer wel.
Nieuwe rails roest nog niet, 2e hands aangeschafte soms wel, althans de blikken bodem ervan (waarschijnlijk het gevolg van natte lijm bij een voorganger).
Vandaar mijn suggestie van peco rails met puntjes, die heeft geen blikken bodem, dus kan het niet mis gaan, niet met en niet zonder lijm, en niet met en niet zonder wasgoed aan de lijn.
Dat is in de aanschaf, zelfs nieuw, goedkoper dan 2e hands 2200-rails. En dat geeft de denken. Het verlegt wel wat trager natuurlijk.

Als je de 2200-markt op gaat:

Er zijn oudere versies met koperen rails-lipjes (soldeert makkelijker) en nieuwere versies met rvs-rails-lipjes.

De oudere versies wissels hebben een vaste aandrijving, en zijn 2e hands vaak duurder dan de nieuwere wissels met een losse aandrijving.
Ik vind zelf losse aandrijvingen een groot voordeel (vervangbaar door servo's b.v. is daardoor mogelijk, en een handwissel is achteraf te voorzien van een aandrijving).

De oudere wissels hebben een wisseltong die uitsluitend geschikt is voor 3-rail gebruik. De nieuwere wissels zijn met wat aanpassing voor 2-rail en 3-rail gebruik geschikt (speelt misschien alleen voor mij een rol omdat ik de 2 systemen mix).

Het belangrijkste verschil bij de versies van de nieuwere wissels zit in diverse verschillen bij de wisseltongen (rvs of geen rvs, aanliggend of inliggend vallend tegen de spoorstaaf, ophanging van de afneembare wisseltongen in de bielsmat, de aandrijving-stangetjes tussen biels en bielsmat in, de plek van de dwarsverbindingen tussen buitenste en binnenste spoorstaven, het aantal rijspanning-loze pukkeltjes, en het aantal en de hoogte van die pukkeltjes om de sleper over de spoorstaaf te tillen zonder kortsluiting te geven). Alle verschillende aanpassingen worden verkocht onder een en hetzelfde catalogusnummer: versies of series zijn dus niet zonder meer uit elkaar te houden, wat bij C-rails wel kan (schijnt het).

Veel plezier, en veel succes bij de aanschaf.