Citaat van: Tekno op woensdag 24 juli 2019, 15:15:06
In verband met de sporen zou ik kiezen voor de K-rails, type 2200.
Ik heb overwegend 2200 flexrails in gebruik, in een soms koude, zeker niet te vochtige ruimte (< 90%) boven de waslijnen, dat dan weer wel.
Nieuwe rails roest nog niet, 2e hands aangeschafte soms wel, althans de blikken bodem ervan (waarschijnlijk het gevolg van natte lijm bij een voorganger).
Vandaar mijn suggestie van peco rails met puntjes, die heeft geen blikken bodem, dus kan het niet mis gaan, niet met en niet zonder lijm, en niet met en niet zonder wasgoed aan de lijn.
Dat is in de aanschaf, zelfs nieuw, goedkoper dan 2e hands 2200-rails. En dat geeft de denken. Het verlegt wel wat trager natuurlijk.
Als je de 2200-markt op gaat:
Er zijn oudere versies met koperen rails-lipjes (soldeert makkelijker) en nieuwere versies met rvs-rails-lipjes.
De oudere versies wissels hebben een vaste aandrijving, en zijn 2e hands vaak duurder dan de nieuwere wissels met een losse aandrijving.
Ik vind zelf losse aandrijvingen een groot voordeel (vervangbaar door servo's b.v. is daardoor mogelijk, en een handwissel is achteraf te voorzien van een aandrijving).
De oudere wissels hebben een wisseltong die uitsluitend geschikt is voor 3-rail gebruik. De nieuwere wissels zijn met wat aanpassing voor 2-rail en 3-rail gebruik geschikt (speelt misschien alleen voor mij een rol omdat ik de 2 systemen mix).
Het belangrijkste verschil bij de versies van de nieuwere wissels zit in diverse verschillen bij de wisseltongen (rvs of geen rvs, aanliggend of inliggend vallend tegen de spoorstaaf, ophanging van de afneembare wisseltongen in de bielsmat, de aandrijving-stangetjes tussen biels en bielsmat in, de plek van de dwarsverbindingen tussen buitenste en binnenste spoorstaven, het aantal rijspanning-loze pukkeltjes, en het aantal en de hoogte van die pukkeltjes om de sleper over de spoorstaaf te tillen zonder kortsluiting te geven). Alle verschillende aanpassingen worden verkocht onder een en hetzelfde catalogusnummer: versies of series zijn dus niet zonder meer uit elkaar te houden, wat bij C-rails wel kan (schijnt het).
Veel plezier, en veel succes bij de aanschaf.