Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan  (gelezen 631 keer)

Tekno

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Gepost op: maandag 22 juli 2019, 20:47:26 »

Ene goedenavond iedereen,
Ik ben recent lid geworden op jullie forum.
De reden is vrij simpel : het beruchte virus is terug opgedoken. Blijkbaar bestaat hiervoor nog geen afdoende medicatie.
Ik had 45 jaar geleden een mooie spoorbaan doch deze moeten opgeven omwille van …
Zoals aangehaald, zou ik een nieuwe baan willen opbouwen.
Had hiervoor gedacht aan marklin (mijn vorige baan was trix express).
In onze woning is er niet direct plaats, doch ik heb een bijgebouw (een vroegere stal).
Ik kan een gedeelte van deze stal inrichten tot hobbyruimte (4 m bij 3,5 m).
Ik vrees niet direct de vochtigheid, echter wel de koude.
Bij een strenge winter zou de temperatuur in de ruimte naar het vriespunt kunnen zakken.
Is de koude een probleem ? De treinen kan ik sowieso in onze woning stockeren, maar wat met wissels e.d. ?
En dan nog een vraag : start ik best met M-rails of direct met K-rails ?

Gelogd

feniks

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 20:52:37 »

ik zou zeggen ga op een stoel zitten en daar een paar uur op zitten, wat dat is wat je doet als de treinen rijden  :D

mvg, Ruud
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 23:33:46 »

Als de temperatuur in de winter zakt, dan is de kans erg groot dat de gehele ruimte ook vochtig wordt. Ik adviseer om te zorgen dat de ruimte op ca. 12 tot 15° C te houden is en bovenal ook droog is!

Mvrgr
Robert
Gelogd

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 23:35:59 »

Koude is op zich geen probleem, alleen zuden je locs door de "dikkere" olie wat minder soepel kunen gaan rijden. Je moet wel rekening houden met condens, waardoor allerlei dingen zouden kunnen gaan roesten! Ik denk dat een graad of 15 het minimum is (voor jezelf trouwens ook ;-) ), als je een keine ruimte afschot en daar een elektrisch kacheltje in zet moet dat wel haalbaar zijn.

Wat de rails betreft:
* M-rails zijn erg goedkoop, maar ook erg gevoelig voor roest
* K is veel mooier en je hebt veel meer mogelijkheden, maar ik heb zelf geen goede ervaringen met de contactlipjes (lastig aanklikken, haperende contacten)
* C is goed, gemakkelijk en betrouwbaar, maar ziet er minder "natuurlijk" uit
Die keuze moet je echt zelf maken, vind ik. Of begrijp ik goed dat C al afgevallen was? ; -)

PS.: Dat van die stoel begrijp ik niet.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 23:39:01 »

Ik herinner me een forumlid met M-rails en K-rails buiten in de tuin. Afgezien van sneeuwval geen probleem. Niet met rails, niet met wissels en niet met de locomotieven of wagons.
Kortom, analoog ben jij zelf het enige slachtoffer van de koude.

Hoe het digitaal ligt weet ik niet. De Poolse elektronica is berucht bij Prorail. Maar de meest gangbare elektronica gebruikt elementen die in legeromstandigheden voldoen, dus doen het ook bij strenge vorst.
Als analoogrijder hoop ik dat de digitaalrijders onder ons direct reageren als blijkt dat Märklin goedkope elektronica zou gebruiken die niet vorstbestendig is.

Als je het over vochtproblemen hebt, maar die heb je niet, zeg je, k-rails spoorstaven roesten niet, de blikken bodem ervan (de mat van de middenrails) roest wel. M-rails roest ook.
Dus ik zou gaan voor peco-rails met koperen of nikkelzilveren puntjes (van peco SL17, SL18 of de geetste van Weichen Walter), dan ben je in ieder geval van roestproblemen verlost. 
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 juli 2019, 06:23:38 »

"PS.: Dat van die stoel begrijp ik niet." Als je naar je rijdende treinen kijkt zit je meestal toch op een stoel
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

feniks

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 juli 2019, 07:00:29 »

@citaat
lijkt mij een retorische vraag  :D  ;)
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 juli 2019, 07:14:37 »

@feniks, is dat besmettelijk?  :)
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Arnold

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 23 juli 2019, 08:04:11 »

Het kost wat geld, maar misschien de ruimte waar je wat wil/gaat bouwen, om die te isoleren.
Dat is fijn voor jouen en voor de trein spullen.
Niet dat we in de winter een foto krijgen dat je vast zit gevroren aan M-track ;) :D.
Dus dan word het K-track zeker?  :)

Gr,
Arnold
Gelogd

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 23 juli 2019, 10:55:27 »

Het lijkt het mij zeker waard de ruimte te isoleren en te voorzien van enige verwarming. Je wilt er zelf prettig kunnen knutselen en kunnen zitten in alle seizoenen.
Verder ga je er voor honderden, of eerder,  duizenden euro's aan treinen, rails en randapparatuur neerzetten. Het is allemaal bedoeld voor gebruik binnenshuis, dus ga er maar vanuit dat het niet goed bestand is tegen vorst en grote warmte.
Dus: nog even doorklussen zou ik zeggen. Je doet jezelf er op lange termijn plezier mee, in plaats van Penny wise en Pound foolish te doen.

Groet,

Peter

Gelogd

Tekno

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 24 juli 2019, 15:15:06 »

Bedankt iedereen voor jullie deskundige adviezen.
De ruimte moet sowieso degelijk geïsoleerd worden.
Niettegenstaande zal het bij een strenge winter toch afkoelen maar kan er in uiterste nood een klein vuurtje geplaatst worden. De locs neem ik sowieso mee in de woning.

In verband met de sporen zou ik kiezen voor de K-rails, type 2200. Deze lijken me de beste waarborg te geven, zeker ivm de klimatologische omstandigheden.

Anderzijds. Het was mijn eerste vraag via dit forum.
Is deze vraag op de juiste plaats gesteld of moet dit onder een andere rubriek ?
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Lokatie voor het opstellen van een modelbaan
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 24 juli 2019, 17:36:35 »

In verband met de sporen zou ik kiezen voor de K-rails, type 2200.
Ik heb overwegend 2200 flexrails in gebruik, in een soms koude, zeker niet te vochtige ruimte (< 90%) boven de waslijnen, dat dan weer wel.
Nieuwe rails roest nog niet, 2e hands aangeschafte soms wel, althans de blikken bodem ervan (waarschijnlijk het gevolg van natte lijm bij een voorganger).
Vandaar mijn suggestie van peco rails met puntjes, die heeft geen blikken bodem, dus kan het niet mis gaan, niet met en niet zonder lijm, en niet met en niet zonder wasgoed aan de lijn.
Dat is in de aanschaf, zelfs nieuw, goedkoper dan 2e hands 2200-rails. En dat geeft de denken. Het verlegt wel wat trager natuurlijk.

Als je de 2200-markt op gaat:

Er zijn oudere versies met koperen rails-lipjes (soldeert makkelijker) en nieuwere versies met rvs-rails-lipjes.

De oudere versies wissels hebben een vaste aandrijving, en zijn 2e hands vaak duurder dan de nieuwere wissels met een losse aandrijving.
Ik vind zelf losse aandrijvingen een groot voordeel (vervangbaar door servo's b.v. is daardoor mogelijk, en een handwissel is achteraf te voorzien van een aandrijving).

De oudere wissels hebben een wisseltong die uitsluitend geschikt is voor 3-rail gebruik. De nieuwere wissels zijn met wat aanpassing voor 2-rail en 3-rail gebruik geschikt (speelt misschien alleen voor mij een rol omdat ik de 2 systemen mix).

Het belangrijkste verschil bij de versies van de nieuwere wissels zit in diverse verschillen bij de wisseltongen (rvs of geen rvs, aanliggend of inliggend vallend tegen de spoorstaaf, ophanging van de afneembare wisseltongen in de bielsmat, de aandrijving-stangetjes tussen biels en bielsmat in, de plek van de dwarsverbindingen tussen buitenste en binnenste spoorstaven, het aantal rijspanning-loze pukkeltjes, en het aantal en de hoogte van die pukkeltjes om de sleper over de spoorstaaf te tillen zonder kortsluiting te geven). Alle verschillende aanpassingen worden verkocht onder een en hetzelfde catalogusnummer: versies of series zijn dus niet zonder meer uit elkaar te houden, wat bij C-rails wel kan (schijnt het).

Veel plezier, en veel succes bij de aanschaf.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.375 seconden met 23 queries.