Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Piko hondekop - 57374 progammeren

Gestart door DutchBoss zaterdag 20 juli 2019, 12:09:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko hondekop - 57374 progammeren
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Piko hondekop - 57374 progammeren
Hallo allemaal!

Recentelijk ben ik begonnen met de mobile station 3 van marklin en een start ovaal met inhaal spoor.
Allemaal mooi, Werkt prima!

Al snel wil je uitbreiden en haal je via Marktplaats een redelijk grote set op met 3 locs.

2 Marklin locs even progammeren en rijden!
1 Piko hondekop en jammer dan doet niks.

Alle mogelijke opties geprobeerd die ik online kon vinden maar ik krijg hem niet rijdend!
Gelezen dat het fabrieks instellings adres 3 is en daar op geprobeerd met CV waarde 1: ook naar 3 te zetten.

Maar 0 resultaat!
Wie heeft er hier een passende oplossing voor?

Met vriendelijke groet,
De beginnende modelspoorder Jaimy.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Ik denk dat je decoder toch de problemen geeft. De originele Uhlenbrock laat zich wat specifiek programmeren. De instructie werken met name voor een 6021, maar niet voor de CS/MS-familie.

De optie zou zijn of een 6021 of een Intellibox gebruiken.

John
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Treinstel op het spoor zetten en uitlezen met de MS geeft dit geen resultaat dan is de decoder mogelijk overleden.
Dit doe je door shift en de knop waar de lok op staat beide in te drukken,dan ga je naar nieuwe lok en druk dan op herken de MS zou nu de decoder moeten kunnen uitlezen.
Heb je geen gebruiksaanwijzing dan heb je hier de link er na toe.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Heb even snel gezocht maar er is veel te vinden over problemen met het programmeren van Piko decoders en de Mobile Station. Er is ook veel te vinden over dat uitlezen niet lukt.

Laurent is het hier gelukt om het adres te wijzigen (als ik de procedure zo lees met het Motorola protocol):
  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14825.0

Ik heb zelf geen ervaring met de Mobile Station, als ik een Piko decoder programmeer (z21, DCC protocol. CV mode) dan wordt de motor kort aangestuurd als er een instelling wordt aangepast. Zo zie je bevestiging dat er daadwerkelijk wat is aangepast.

De handleiding van Piko heeft het alleen over DCC CV programmeren of met een Märklin 6021. Mobile Station wordt niks over geschreven, in de handleiding van nieuwere Uhlenbrock decoders staat dat het "DCC programmeer menu" in de Mobile Station gebruikt moet worden. Krijg je wel bevestiging via een motorbeweging als je CV1 aanpast?

Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Dan is de beste optie uhlenbrock eruit en ESU erin bvb een M4 dan meld die zich zelf aan.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Gewoon de 6021/Laurent methode proberen zoals AlexH aangeeft. Kost niets, behalve wat extra moeite.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Dan moet je wel deze mogelijkheid hebben ik ken niemand in de buurt die een marklin 6021 of intellibox heeft,maar wel een CS of MS.
Uhlenbrock decoder zijn matig op programmer gebied en op rij gebied ik heb ze er zelf allemaal uit gegooit en vervangen door ESU.
Dit geldt ook voor de nieuwste smart 4.1 decoder is het net niet misschien na een software updat maar nu nog niet.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
 @citaat Blijkbaar heb je dit over het hoofd gezien https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14825.msg235306#msg235306 Misschien toch maar eens proberen. Onbekend maakt onbemind.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Ben den Hollander
gast

Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Citaat van: hmmglaser op zondag 21 juli 2019, 00:36:17

Uhlenbrock decoder zijn matig op programmer gebied en op rij gebied ik heb ze er zelf allemaal uit gegooit en vervangen door ESU.
Dit geldt ook voor de nieuwste smart 4.1 decoder is het net niet misschien na een software updat maar nu nog niet.


Je dwaalt weer eens af. Programmeer gebied, rij gebied, ESU, smart 4.1 decoder, software update.

Een Uhlenbrock decoder in een Hondenkop luistert ook naar DCC. Je programmeert dan het lokadres in DCC prgrammeermodus. Wat is daar moeilijk aan?
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Iedereen bedankt voor de reacties.

Heb de onderstaande reacties gelezen en geprobeerd, Helaas krijg ik niet eens knipperende lichten.
Loc reageert helemaal niet.

Voor de CV waardes te veranderen in DCC stand krijg ik: Time out bij het lezen schrijven? (Wat houd dit in)

Ben toch bang dat ik een niet werkende decoder heb dan?
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Kan. Hoe heb je het adres aangemaakt in je MS? Als DCC of als MM?
Ik heb gister trouwens ruzie gehad met een lok bij H0 miessie... Volgens de Piko website zou er een multiprotocol in moeten zitten, volgens het boekje zat er een Andi in. Een uitgeklede Motoroladecoder dus. Die liet zich ook niet over CV's benaderen, dus maar weer de knippermanier gebruikt. En die lukte wel, ook met 1 MS.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
bij piko komt het nogal eens voor bij de 3-rail modellen dat er een andere decoder inzit.Reeds meegemaakt.Ik vervang zelf alle decoders door ESU.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Citaat van: Laurent op zondag 21 juli 2019, 13:29:53
Kan. Hoe heb je het adres aangemaakt in je MS? Als DCC of als MM?
Ik heb gister trouwens ruzie gehad met een lok bij H0 miessie... Volgens de Piko website zou er een multiprotocol in moeten zitten, volgens het boekje zat er een Andi in. Een uitgeklede Motoroladecoder dus. Die liet zich ook niet over CV's benaderen, dus maar weer de knippermanier gebruikt. En die lukte wel, ook met 1 MS.

Laurent, Ik heb een nieuwe loc aangemaakt op adres 3 (Zou de fabrieks instelling moeten zijn?)
Daarna het adres nogmaals gewijzigd in 3, dan krijg je de melding loc programmeren.
Maar de loc licht niet op en reageert op niks.

Heb via MM geprobeerd, Daar wil die CV waarde wel aanpassen.
Via DCC krijg ik de melding time out bij het lezen.

Het is ook vervelend dat de verkoper nergens meer op reageert!
Misschien moet ik hem ergens na laten kijken?
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Wat laat ie zien als je via lok herkennen laat zoeken?
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Lid sinds: 2018

Ai je moar schik heb!

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Citaat van: stoombr38 op zondag 21 juli 2019, 14:03:33
Wat laat ie zien als je via lok herkennen laat zoeken?

Geen loc gevonden.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Citaat van: DutchBoss op zondag 21 juli 2019, 13:56:47
Laurent, Ik heb een nieuwe loc aangemaakt op adres 3 (Zou de fabrieks instelling moeten zijn?)
Daarna het adres nogmaals gewijzigd in 3, dan krijg je de melding loc programmeren.
Dat klinkt als motorola. Zou een DCC decoder moeten zijn, die reageert daar niet op.
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Geen lok te herkennen.
Duidt op draadbreuk of decoder stuk.
Heb je een brug stekker in de buurt.
Dan kun je de lok analoog proberen dus decoder eruit en brugstekker er in.
Dan met een gewone wisselstroom trafo proberen.
Wanneer de lok dan wel rijdt weet je dat de bedrading in orde is.
Ik kan de decoder eventueel voor je testen met de decoder tester.

Grt.
Jo
Re: Piko hondekop - 57374 progammeren
Als de verkoper niet meer reageert hou er dan maar rekening mee dat het treinstel defect is,decoder draadbreuk of iets anders.
Mijn advies ga naar een treinenzaak of vraag hier bvb of er iemand bij jou in de buurt woont die je wil en kan helpen.