Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Blokkendoos, adres in CS3

Gestart door bertus zondag 14 juli 2019, 19:39:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokkendoos, adres in CS3
Hallo een ieder,

Een Roco AC blokkendoos aangeschaft art.nr. 43844 NS MB 5D CD 9104 groen.
Hij mag gaan rijden op een digitale Marklin C-railbaan, besturing CS3.
Als ik hem op de baan zet en de stopknop los laat gaat de trein er ook op los en is alleen met de stopknop weer tot de orde te roepen.
De verlichting doet het, ook de interieurverlichting doet het.
Maar hoe kan ik het adres in de CS3 krijgen? er zit geen boekje bij over de decoder.
Waarschijnlijk een 8 pins Digital Plus LE 1025 E Lenz decoder met adres 03, DCC, adresbereik 2/4 cijferig en wil je analoog gebruik uitschakelen moet je in CV 29 3e bit op 0 en in CV 50 3e bit op 1 zetten.
Een heel verhaal, maar hoe begin ik dit prachtige stukje speelgoed handtam te maken.
Wil dit wel met een CS3 of heb je er iets anders voor nodig om uit te kunnen lezen? (ja, meer verstand waarschijnlijk)

groeten van bertus
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Weet je zeker dat er een decoder in zit? Reactie klinkt als een analoge loc.
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Hoi,

Citaat van: bertus op zondag 14 juli 2019, 19:39:35
Als ik hem op de baan zet en de stopknop los laat gaat de trein er ook op los en is alleen met de stopknop weer tot de orde te roepen.

Klinkt inderdaad als dat hij de signalen op de baan als analoog oppakt. Dat is niet ongewoon.

Citaat van: bertus op zondag 14 juli 2019, 19:39:35
Maar hoe kan ik het adres in de CS3 krijgen? er zit geen boekje bij over de decoder.

Instellen in de CS3 als DCC lok. Dus handmatig. Een handleiding van de lenz-decoder is via deze webzijde te downloaden.

Citaat van: bertus op zondag 14 juli 2019, 19:39:35
Waarschijnlijk een 8 pins Digital Plus LE 1025 E Lenz decoder met adres 03, DCC, adresbereik 2/4 cijferig en wil je analoog gebruik uitschakelen moet je in CV 29 3e bit op 0 en in CV 50 3e bit op 1 zetten.

Dus instellen via je CS3. Programmeren op DCC. Je kan ook via Decimale waarden programmeren. Zie de handleiding. Het is trouwens wel een oude decoder. Voor een euro of 20 - 34 heb je een nieuwe decoder met MFX / M4 dan meld het ding zich zelf aan op je CS3.

Groet Ronald,
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Bedank Ronald voor je snelle antwoord, het gaat denk ik een nieuwe MFX decoder worden, tenminste als het past.

groeten, bertus
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Decoder hebben allemaal ongeveer dezelfde afmeting alleen sounddecoder zijn wat langer.
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Lid sinds: 2017

offline
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Het klinkt inderdaad alsof de lok analoog reageert.

Controleer voor de zekerheid of er echt een decoder inzit en welke dat is. Daarnaast ook even in je cs3 controleren of er toevallig niet een andere decoder op adres 3 staat met de aandrijving op max zoals sommige lichtdecoders.

Als er echt een decoder inzit en er geen andere met adres 3 aanwezig is in je cs3 kan je proberen deze lok toe te voegen als dcc met adres 3 in je cs3 en daarna met de lok op een rollenbank of de plus en min rechtstreeks verbonden met de lok (op de zijkant op een evt handdoek) omdat hij niet echt lijkt stil te staan en daarna in cv8 de boel resetten, bij Lenz geloof ik 33 wegschrijven. Dit natuurlijk op het programmeerspoor.

Dan is de boel gereset en zal digitaal, als alles goed gaat, weer een eerdere optie zijn voor de decoder
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Opgelost!
ESU M4 mfx decoder 4.0 geplaatst, dank je wel Ronald.
Rode draadje bij het sterretje, dank je wel Ben.
juiste bug verwijderen en gaan met die b...?. (blokkendoos)

De Lenz decoder is vast nog wel goed, slechts 22 jaar oud en nog nooit gebruikt, maar bertus kan er niet inkomen.

gr., bertus
Re: Blokkendoos, adres in CS3
Het meeleven van onze forumleden gaat zelfs zover dat bertus, aan huis, aanschouwelijk onderwijs krijgt, in deze voor hem bijna niet te bevatte materie.
Bedankt voor het op de rails houden van een speelbaan lid.

gr., bertus