Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol

Gestart door peterke33 dinsdag 16 juli 2019, 21:40:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Hallo Allen

Ik ben al lang in het bezit van een Lux set stofzuiger en poetsrol, ik heb daarstraks mijn vilten rol gereinigd met water en een sopje.
Had de rol een keer gebruikt met wasbenzine en die was zo vuil (vies), nu hij weer proper is denk ik dat de rol droog ga gebruiken.

Nu de vraag wat zet ik eerst achter de loc de stofzuiger en dan de poetsrol of eerst de poetsrol en dan de stofzuiger heb ook viltjes van Noch liggen.
Wil dit weekend mijn baan is helemaal reinigen alle sporen, ook die van de draaischijf tot rangeersporen.

Groeten
Peter

PS; een foto van de propere poetsrol
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol

Dus de poetsrol voor de loc, en de stofzuiger erachter. Naar mijn idee heeft deze volgorde als nadeel dat je met de loc direct de door de poetsrol losgemaakte stukjes vuil weer op de rails drukt.

Zelf rij ik hem met poetsrol dan de stofzuiger en dan de loc. In die volgorde heeft de loc altijd een schoon stuk rails (en goed contact).
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Dank je wel, die combinatie gaan we eens doen.
Ik reed altijd eerst de loc, dan stofzuiger en dan de poetsrol fout dus.

Morgen ga ik jou voorbeeld doen, rol stofzuiger dan loc.

Groeten
Peter
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Alleen wel uitkijken. Want deze combinatie duwen gaat niet met elke loc even goed. Zo werkte de beugelkoppelingen van de Lux in combinatie met een haakkoppeling aan de loc niet goed. Ik heb de beugelkoppelingen van de Lux vervangen door Marklin kortkoppelingen, dat werkte voor mij wel goed.
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Johan

Dank je wel dat wist ik dus niet, heb en had altijd de loc vooraan en dan de lux.
Ga het uittesten en mocht er iets ontsporen dan vervang ik de koppelingen door Marklin die moet ik dan halen die heb ik niet liggen
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Hoi,

Achter een 1200 eerst een poetsrol en daarna de stofzuiger. Af en toe tussen poetsrol en stofzuiger een middenrailreiniger.
Duwen geeft veel problemen bij wissels, regelmatig ontsporingen.
Koppeling van de wagon met poetsrol aan de 1200 vervangen door een marklin kortkoppeling.

Gr Matje
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Matje

Ik heb helaas nog geen middenrailreiniger, er werd me verteld dat de sleper de puko's werden proper gehouden door de sleper van de loc.

Ga het even testen als ik de lux set ga duwen, mocht er een probleem zijn dan zet ik achter de loc eerst de poetsrol en dan stofzuiger.
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
ik heb de pukoreiniger terug verkocht want gaat op k rails er regelmatig uit de sporen op wissels.Nu rijd er gewoon een wagonnetje met sleper onderaan met superfijn schuurpapier mee en dat werkt stukken beter en veel goedkoper.
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Johnny

Enkele vraagjes, welk schuurpapier gebruik je en om de hoeveel tijd ga je dan met die wagon over je puko's.

Gebruik je dan dubbelzijde tape denk het wel zeker
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
yep dubbelzijdig dun en tamiya korrel 1200 (van engeland afkomstig).Rijd gewoon altjd rond op de baan volgens vaste rijweg.Rijden hier 3 sets rond
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Ik heb alleen een analoge stofzuiger. Werkt prima op mijn digitale baan. Ook al heb ik er geen controle over en ik gebruik hem elke zes weken of elke 2 maanden. Stofzuiger verwijderd de stof van je rails. Ik gebruik een E44 delta en de Marklin poetswagen met viltjes. Werkt prima voor mij. Stofzuiger ontspoort wel eens in keerlussen, maar niet echt vaak op mijn mrails baan. Daarna gaat hij weer doos in.
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Mijn luxe set is ook analoog en rijd digitaal, op zich ook geen probleem hoor mijn wagons van lux ondervinden geen hinder zelfs niet met wissellantaarns C rail
De Marklin poetswagon wil ook eens aankopen, en de tip van Johnny ga ik ook toepassen
Slepertje kopen dubbelzijdige tape heb ik tamiya schuurpapier kan ik bestellen of kopen in mijn hobby winkel.
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Zo staat ie bij mij:

Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Hoi Henk

Dank je wel voor je filmpje, jij hebt de 3 luxe wagons rondrijden.
Als ik het goed zie, dan eerst jou puko slijper dan je poetsrol en dan je stofzuiger. en de 4 wagon ken ik niet...?..

Alvast bedankt iedereen voor zijn hulp, zaterdag eens poetsdag houden op de baan.
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Volgorde klopt :thumbup:

Wagen 4 is de esu meetwagon welke info geeft over o.a. snelheid, afstand en stroomvoorziening.
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
 @citaat de vierde wagon ziet er uit als een ESU EHG 388 Hilfswagen met snelheidsmeter. Ik heb die in het groen... Inmiddels de meeste van m'n locs afgeregeld op de juiste snelheid. [edit: tijdens het typen werd dat al door Henk/Kaleb beantwoord]

Overigens rijd ik alleen met de Lux stofzuiger. Ik heb de slijper (langdurig) buiten gebruik gesteld, want die deed niet zoveel bijzonders. Er kwamen vooral vezeltjes af die de loc bevuilden en de op de rails neerkwamen (ok, ze werden daarna door de stofzuiger opgezogen, maar het gaf toch rommel).
En daar ik ook andere poetswagons gebruik (Noch viltjes en een Roco railgumwagen zonder drukveertje die die dus licht schuurt, Märklin viltwagentjes) wordt er genoeg gepoetst...

Ik trek de stofzuiger meestal met een BR 221, 218 of 216.

Groet, Paul
Re: Lux set wat eerst achter de loc de stofzuiger of de poetsrol
Ik ga zaterdag dus even een grote poets dag houden, en ga even de poetsrol er ook tussen hangen.
Ga wel eens ronkijken voor een poetswagon van Marklin en bijhorende viltjes, en de NOCH viltjes heb ik ook liggen dus dat komt helemaal goed.

En ik ga de volgorde doen zoals Henk poetsrol en stofzuiger en heb en BR53 staan voor de wagons te trekken