Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Max aantal treinen

Gestart door Edwin1962 dinsdag 16 juli 2019, 08:02:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Max aantal treinen
Lid sinds: 2013

offline
Max aantal treinen
Heren,

Net erachter gekomen dat de centrales (allen dus...) een max aantal treinen tegelijk kunnen laten rijden.
Dit wordt helaas niet vermeld in de documentatie, en tijdens de verkoop.
Alleen dat je er wel 128 treinen mee kan bedienen.
Het maximale aantal blijkt dus op 15 tot 18 treinen te liggen, daarna kan de centrale zijn opdrachten niet meer kwijt, met alle gevolgen van dien.
Dit is bij mij proefondervindelijk getest, helaas....
Power is er genoeg op de baan, dus zal ik iets moeten verzinnen om het aantal treinen wat echt rijd, of actief is, te verminderen.
En daar had ik nu niet een grote baan voor gebouwd.....

Komt dit bekend voor ?, en hoe dit op te lossen. ( ja , minder treinen neer zetten, die wist ik al.... :D)

Groet, Edwin.

ps rij zelf met DCC en MM (met en zonder MFX), de IB2 + 5x de Power 4, iTrain, en Laptop met i5 processor.

Re: Max aantal treinen
Ben den Hollander
gast

Re: Max aantal treinen
Klopt Edwin. De centrale is altijd de bottleneck, op enig moment houdt het op.

Ik heb geen oplossing voor je maar neem eens contact op met Wim Ros (Sprinter).

Gr, Ben.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Max aantal treinen
Hoi Edwin,

Als je dus ook met ITrain rijdt kun je dus een extra centrale toevoegen aan de baan. Hoe de overgave is geregeld tussen de centrales, zou ik nader moeten bestuderen. Dat heb ik nog niet gebruikt.

Jan-Peter
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Max aantal treinen
Ligt het wel aan de centrale of aan de communicatie tussen centrale en stuurprogramma te weinig bandbreedte?
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
Op het iTrain forum heeft Edwin daar een uitgebreid en onderbouwt antwoord op gekregen, met eventuele oplossingen.

Groetjes.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Max aantal treinen
Als die beperking zou zijn omdat er te veel opdrachten over de rails gaan is het misschien nog een idee om protocollen uit te zetten. Bijvoorbeeld alles alleen aansturen via DCC en dan MFX en MM uitzetten zou in theorie het nodige moeten schelen omdat elk protocol zijn eigen indeling heeft en achter elkaar op de rails wordt gezet. Of het in de praktijk ook zo werkt? Nooit getest zoveel treinen kan ik niet tegelijk aansturen.
Re: Max aantal treinen
Ben den Hollander
gast

Re: Max aantal treinen
Citaat van: Sprinter op dinsdag 16 juli 2019, 16:15:27

Op het iTrain forum heeft Edwin daar een uitgebreid en onderbouwt antwoord op gekregen, met eventuele oplossingen.


Kan de eventuele oplossing hier ook gedeeld worden? Volgens mij is het niet een exclusief iTrain probleem.

Gr, Ben.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
Dat is dan aan Xander of hij dit wil delen.
Mijn deel wil ik hier wel delen.
CiteerDit heeft niet zo zeer met de IB2 te maken, maar meer met de hoeveelheid data die een centrale moet verwerken en uitvoeren.
Ieder commando heeft een vaste tijd nodig om uitgevoerd te worden. Die tijd ligt vast in het DCC of Motorola format. En alle commando's worden achterelkaar uitgevoerd, dus nooit tegelijkertijd. Als het druk is ontstaat er een soort file. Een gouden aantal waarbij het zonder al teveel file vorming werkt ligt rond de 15 treinen tegelijk. Het maakt dus niet uit welke centrale je gebruikt, het protocol is leidend. Zoeken naar de oorzaak in iTrain of om het even welk ander programma lost het niet op. Behalve de reactie tijd instelling binnen iTrain.

Groetjes.
Re: Max aantal treinen
Ben den Hollander
gast

Re: Max aantal treinen
 @citaat Ok.  :thumbup:

Xander adviseert voorts wat we al wisten van dit probleem: meerdere protocollen maakt dat de boel verstopt raakt.

Suggestie: DCC only gaan rijden (Motorola uit dus en al helemaal geen MFX op de baan zetten want dat verergert de zaak zeker) en mogelijk haal je dan met een goede centrale 35 treinen. Wat een goede centrale is blijft arbitrair.

Kort en goed: uitproberen dus.

Gr, Ben.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Max aantal treinen
als dit zou kloppen dan hebben ze bij grote banen echt problemen.Miniatuur wonderland zou allang op de fles zijn dan.Op mijn baan stonden 30 locs waarvan er 12 rondreden en minsten 10 aangestuurd werden voor verlichting en geluid.Geen enkel probleem met de ecos 2 .Heb wel boosters nodig want groot vermogen nodig.Die respons tijden zijn zodanig snel dat er nagenoeg geen probleem is.Ik spreek wel computergestuurd maar dat mag eigenlijk niet uitmaken.Je bent wel beperkt in het gelijktijdig oproepen van locs op je centrale zelf.Maar dat is afhankelijk van centrale tot centrale.
PS : ik stuur vnl DCC aan want MFX heeft veel langere tijden nodig omdat dat dan 2 richting is.Net zoals railcom.
Re: Max aantal treinen
Ben den Hollander
gast

Re: Max aantal treinen
Citaat van: bellejt op dinsdag 16 juli 2019, 18:16:42

als dit zou kloppen dan hebben ze bij grote banen echt problemen.


Die rijden op netwerk versies en met meerdere centrales.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Max aantal treinen
Even meegerekend , voorop gesteld dat ik nooit dit probleem heb ondervonden. Op mn simpele baantje heb ik 21 loks/ treinen staan met verlichting in een twaalftal wagons, 4 a 5 in beweging. Meerendeel rijd met dcc en een 4 tal nog op mm, loconet met ib basic doet de besturing doorgeven vanuit mn  laptoppie , ik heb geen mfx of m4 in bedrijf .
Succes Edwin met de  oplossingen,

Gr. Jan


f ingevoegd  ;)
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Max aantal treinen
Precies, met 4 of 5 in treinen in beweging geen probleem. Spannend wordt het dus pas bij 15 rijdende treinen... En de meesten van ons, gewone stervelingen halen dat niet, omdat er te weinig rails ligt. Maar er zijn er die de grens wel bereiken, kennelijk.  Wel leerzaam.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Max aantal treinen
Heren ,

Bedankt voor de vele aangedragen tips cq opmerkingen.
Helaas was ik te laat om al te reageren dat Wim mij ,als een van de eerste, duidelijk maakte wat het probleem echt was, top Wim !!
Was meer omdat ik er, eigenlijk te laat...., achter ben gekomen, had dit graag eerder geweten.
Had me de aanschaf van veel materieel en trafo's en boosters kunnen schelen.

Nu kan ik wel beginnen om alles om te bouwen naar DCC ?( heb ook meerdere Marklin Loks). maar schiet daar niet echt wat mee op.

Zal dus wat sporen moeten uitschakelen oid, kijken of dit met een actie van iTrain kan.
Zo niet, dan moet er maar wat van de baan af..... 8o

Was wel benieuwd of dit al enigsinds bekend was, en zo niet.....dan was dit een "goed" leermoment voor mij en hopelijk anderen.

Op de vraag hoe ze dit dan doen met de echt grote banen......, ik denk zelf dat dit dan meerdere banen door cq naast elkaar moeten zijn.
Alhoewel ik nu ook beter begrijp, waarom je op die banen altijd maar een paar treinen echt ziet rond rijden... ;)

Zie verdere tips of opmerkingen graag tegemoet,

Groet, Edwin.

Ps.....ben toch echt een gewone sterveling.... ;)

Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
In Rotterdam rijden ze met dinamo. En dat er per trein of eigenlijk per blok gestuurd.  Kort door de bocht ieder blok zijn eigen centrale.

Heeft weer andere nadelen, die we nu even buiten beschouwing laten.

Maar met meer dan één computer dus meerdere banen/sysytemen.

Groetjes
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
Alles naar DCC kan natuurlijk, maar daar win je niet zoveel mee, hooguit 3 tot 4 rijdende treinen meer.
En vergeet de aansturing van de vele tegenwoordige functies niet. Per cluster van 5 tot 8 functies is het een opdracht.

Maar 15 rijdende treinen is echt een goed streef aantal daar boven wordt het onzeker.

Groetjes.

Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Max aantal treinen
 @citaat

Ook vanuit deze hoek, inderdaad, ik heb me e.e.a. laten uitleggen door mijn "vriend", waar je nog wat mee kunt winnen is het "slim" omgaan met de herhalingsopdrachten voor de rijdende lokdecoders, maar ja dat vereist een innige samenwerking tussen het programma en de centrale.

Groet, Anne W
Re: Max aantal treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Max aantal treinen
Met de IB2 kom je sowieso aan 18 stuks.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
Laurent, dat geef ik toch ook aan, maar veilig is 15 stuks. En zo af en toe een paar meer maar niet constant. Is hier uitgebreid getest. Op een aantal grotere banen van een normale stervelingen.

Groetjes.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Max aantal treinen
Ik denk ook dat de oude protocollen het er niet makkelijker op maken,juist de door veel mensen verwenste nieuwere protocollen zoals MFX en Railcom+ kunnen hier een uitkomst in zijn juist doordat er 2 weg verkeer is kun je met een veel kleinere bandbreedte communiseren.
Maar omdat de belangen in het niets verdwijnen ten opzichte van bvb mobiele telefonie zal het wel niet zo'n vaart lopen.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 16 juli 2019, 22:48:32
Ik denk ook dat de oude protocollen het er niet makkelijker op maken,juist de door veel mensen verwenste nieuwere protocollen zoals MFX en Railcom+ kunnen hier een uitkomst in zijn juist doordat er 2 weg verkeer is kun je met een veel kleinere bandbreedte communiseren.

Helaas ook die vlieger gaat niet op een IB2 is een LocoNet centrale en 2 weg verkeer bij uitstek. En er is alleen communicatie als er wat verzonden of ontvangen wordt zijn er geen veranderingen is er ook geen onnodig data verkeer.
Railcom maakt het alleen nog drukker, dat wordt tussen het DCC protocol via een oprekking pauze tussen de DCC data in gepropt.

Groetjes.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Max aantal treinen
@citaat Ik denk dat je je daarin nog wel iets vergist Mark, ja doordat je met 2 weg verkeer alleen wijzingen hoeft te versturen krijg je minder verkeer vanuit dat perspectief. Echter krijg je ook weer extra verkeer erbij en voor elke wijzing zal de centrale moeten wachten op een reactie. Dat kost tijd en gaat ten koste van de bandbreedte. Als een reactie niet binnen de verwachtte tijd terug komt, dan zal de centrale het nogmaals verzenden net zo lang totdat er of een reactie terug komt of dat er een retry fout optreedt. Natuurlijk zou je dan door bijvoorbeeld RailCom kunnen controleren of de trein nog aanwezig is en deze dan uitsluiten, maar wat als deze een slecht contact heeft waardoor deze niet meer kan rijden of ontspoord is. Dit is natuurlijk allemaal af te vangen maar de complexiteit van de baan neemt behoorlijk toe.
Technisch is een heleboel mogelijk de maar is alleen dat de baan storingsgevoeliger wordt. Dat remt de ontwikkeling wel af zodat er een stabielere oplossing komt.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Max aantal treinen
 @citaat naar mijn idee gaat je verhaal alleen op als je de gebruikte protocollen blijft handhaven een ander protocol bvb op MFX of iets anders gebaseerd kan mogelijk tot 1000 x meer data verkeer verwerken.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Max aantal treinen
@citaat ja en nee Mark. Als je van het principe uit gaat van alleen informatie bij wijziging dan kan je veel ruimte besparen. Maar ook bij dit systeem is er maar een bepaalde ruimte voor wijzigingen. Is deze vol dan zal het in een volgend pakket worden verstuurd en dat kan in bepaalde situaties voor problemen zorgen.
Het nadeel is gewoon dat het aansturingssysteem op de schop moet maar tegelijkertijd het oude systeem ondersteund. Mfx is inderdaad zo'n stap, ik heb nog niet naar het protocol gekeken dus kan niet zeggen of het een systeem met herhaal opdrachten is of alleen bij een wijziging. Het nadeel is alleen wel als je zo'n soort systeem wil hebben dat de huidige decoders vervangen moeten worden.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Max aantal treinen
Krijg nou wat .....

Ik maar denken dat mijn pc het niet aan kan.
Geupdate maar helaas, werkte niet naar behoren.

Ff mijn beeld, in Koploper in samenwerking met Ecos2, circa 25 lokomotieven ?tegelijk? actief, soms mist een trein een commando en gebeuren er zaken die ik liever niet zie gebeuren....
Soms gaat een lok door de rooie, soms wordt een wissel niet gezet.
Kan dit ook hierdoor komen?

Groet Marco
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Max aantal treinen
Ja, dat kan daar door komen. Je kan nog proberen om als het mogelijk is om met één protocol te gaan werken en de rest van de protocollen uit te zetten. Mogelijk biedt dat iets van een verlichting maar je moet daar geen wonderen van verwachten.

Groet Ronald.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Max aantal treinen
Tja die wordt wat lastig.
Heb nog motorola I en II protocol, MFX en DCC decoders door elkaar in gebruik....  :?

Ombouwen om protocollen te beperken wordt een kostbare zaak ben ik bang.....
Hmmm wat te overdenken
Of een aantal treinen toch gaan afrangeren.  :-(




Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Max aantal treinen
 @citaat Je kan in koploper het maximaal aantal rijdende treinen beperken. Dat kan een oplossing zijn.

Groet Ronald.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Max aantal treinen
@citaat Dat zijn inderdaad verschijnselen welke tevoorschijn komen als er pakketten niet goed aankomen of niet verstuurd worden. De limitatie zit vooral hoeveel digitale ruimte er is op de baan. Maak je al gebruik van 1 protocol? Zo ja, ik heb ergens gelezen dat je in de ecos instellingen voror de herhaal snelheid hebt. Nu is het met 25 actieve treinen al behoorlijk de grenzen opzoeken.

Edit: ben het een beetje zat, merk het zelf al in mijn kromme en onduidelijke zinnen.....

Je hoeft nu niet in 1 keer te gaan vervangen, je kunt het ook in stappen doen. Het is inderdaad een kostbare aanpassing om werkende apparatuur te vervangen door een ander exemplaar. Ronald gaf ook al aan dat het bij vervanging ook nog niet gegarandeerd is dat het storingsvrij wordt. Wat ik voornamelijk lees is rond de 18 treinen en dan waarschijnlijk ook nog op 1 protocol.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Max aantal treinen
Ga eerst eens testen met 1 protocol en kijken wat er dan gebeurd.
En toch eens wat minder treinen aansturen....

Dank voor het meedenken en reageren.  :thumbup:
Re: Max aantal treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Max aantal treinen
Als je toch gaat ombouwen en bij je ESU blijft, kan je wellicht de multiprotocol decoders eruit gooien en puur DCC nemen. Dat spaart weer een paar euro per decoder.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Max aantal treinen
flikker ff de stok in het hoenderhok,
maar hoe groot je thuisbaan(tje) ook is, max 25 treinen die gelijkertijd rijden moet toch echt wel de limiet zijn  :D
dit slechts mijn mening, tís leuk om diverse treinen te zien rijden, maar het moet wel leuk blijven en ontspannend zijn,toch ? ;).


Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
Het opgegeven maximum is met DCC only, zowel de wissels als de treinen.
Dus Multi-protocol uitzetten zal niets opleveren.

Groetjes.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Max aantal treinen
Tja, op zich heb je gelijk dat 25 tegelijk heel veel klinkt maar.....
?Probleem? is echter als je een schaduw stations hebt die bij elkaar 15 treinen kunnen huisvesten en je steeds door wisselt. Deze treinen staan oa achter elkaar te wachten en schuiven door. Op de treinstellen na die een kop (schaduw-) station inrijden.
Een stoomlok depot hebt waar je rangeert met meerdere lokken om te behandelen.
Als je daar ook nog eens een aantal functie decoders bij hebt die gebruikt worden, is de grens snel bereikt.

En zo groot is mijn baan dus eigenlijk helemaal niet. De vorige was groter (lees veel meer rails / blokken)
Alleen nog niet zover ?doorontwikkeld? dat er zoveel ?tegelijk? reed.
Nu lijkt het er dus op dat dit toch teveel van het goede is.
Toch benieuwd hoe anderen dit doen met schaduw stations dan.

Zetten die hun treinen ?inactief? weg?




Re: Max aantal treinen
Spoorman
gast

Re: Max aantal treinen
Citaat van: M.Schulte op maandag 05 augustus 2019, 23:48:25

Toch benieuwd hoe anderen dit doen met schaduw stations dan.


Je kunt bijvoorbeeld blokgroepen maken, in dit schaduwstation met 10 blokken is de minimum bezetting 8 treinen.





De methode van Ronald, een max aantal rijdende treinen instellen kan ook maar is wat lomp. Je zult dan zien dat er een trein blijft staan op een plek waar je die niet wilt hebben.

Gr, Ben.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Max aantal treinen
Citaat van: M.Schulte op maandag 05 augustus 2019, 23:48:25
Nu lijkt het er dus op dat dit toch teveel van het goede is.
Toch benieuwd hoe anderen dit doen met schaduw stations dan.

Zetten die hun treinen ?inactief? weg?

Ik heb 8 lange sporen ingedeeld in elk 3 blokken.
Totaal 24 opstelplekken.

In plaats van doorschuiven rijd ik spoor voor spoor geheel leeg.
Er vertrekken dus telkens 3 treinen na elkaar (sneltrein, goederentrein, stoptrein)

Bij binnenkomst in het schaduwstation hoef ik ook niet telkens door te schuiven, want de sneltrein komt als eerst binnen en rijd gelijk door naar het 3e blok, goederentrein 2e blok en stoptrein 1e blok. En dat dan 8x voor een wisselend treinbeeld

Max aantal treinen zit bij mij rond de 6.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Max aantal treinen
Leuk onderwerp!

De suggestie is al genoemd hoe men het bij grote banen doet. Maar wat is groot. Als je zoveel treinen tegelijkertijd hebt rijden, is er toch al wel sprake van groot. Je zou dus kunnen overwegen om de netwerkversie van koploper op een kleine PC (Thin client) te plaatsen en bv MDirect die voor dat deel dan de treincommando's voor dat gebied geeft. Het is het overwegen waard.

Groet,
Leendert
Re: Max aantal treinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Max aantal treinen
 @citaat

Interessant want ik ben bang dat ik straks tegen dezelfde problemen ga aanlopen.

Maar hoe weet koploper welke trein hij via de ene of andere centrale moet aansturen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Max aantal treinen
hoi,

Citaat van: leendert op dinsdag 06 augustus 2019, 08:09:31
Je zou dus kunnen overwegen om de netwerkversie van koploper op een kleine PC (Thin client) te plaatsen en bv MDirect die voor dat deel dan de treincommando's voor dat gebied geeft. Het is het overwegen waard.

Dat is in dit geval niet zo'n goede oplossing met 3 protocollen op de baan: DCC, Motorola en MFX. Zover ik weet kan MrDirect niet overweg met MFX...

@Peter: Dat is de gein van de Netwerkversie. De twee computers (koplopersoftware) werken met elkaar samen. Een overnametraject zorgt ervoor dat de trein van het ene gebied in het andere gebied wordt overgenomen.

Groet Ronald.
Re: Max aantal treinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Max aantal treinen
 @citaat

Daar zal ik wellicht in de toekomst naar moeten kijken Ronald  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Max aantal treinen
Beste Ronald,

Twee centrales laten besturen door één programma, dat snap ik wel, maar hoe doe je dan de overgang tussen de twee centrales, want de digitale signalen van de twee centrales zullen verschillend zijn, wat "vuurwerk" geeft bij de overgang.

Ik kan me een overgang voorstellen met een relais, die verbindt de overgang eerst met centrale A en als de trein helemaal in de overgang is, schakelt hij de overgang naar centrale B, beetje vergelijkbaar met keerlusschakelingen.

Groet, Anne W

Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Max aantal treinen
 @citaat: Voor koploper is er door Paul een heel document overgeschreven. Paul gaf het alleen als je het nodig had. Ik heb het nooit nodig gehad dus ook niet op de harde schijf staan.  Mogelijk dat dat document nog ergens op het internet zwerft, zeker bij de mensen van de HCCM moet die kennis aanwezig zijn. Paul heeft destijds voor de HCCM zaken aangepast.

Groet Ronald.
Re: Max aantal treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Max aantal treinen
Bij Rail draait men toch ook op zo'n speciale aangepaste versie?
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Max aantal treinen
Zou het door de zomer komen of iets anders dat o.a. dit topic en die van de Geluidsman ?ontsporen? en dat het topic bijna overgenomen wordt door hobbyisten die zelf maar geen vraag stellen of een topic willen aanmaken, dat vindt ik heel bijzonder......... ;)

Mooie dag nog,
Gr. Jan
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2019

offline
Re: Max aantal treinen
Het topic gaat toch nog steeds over de oorspronkelijke probleemstelling? Volgens mij is er geen sprake van 'ontsporen'. Daarnaast vind ik dit iig erg interessant.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Max aantal treinen
CiteerNet erachter gekomen dat de centrales (allen dus...) een max aantal treinen tegelijk kunnen laten rijden.
Dit wordt helaas niet vermeld in de documentatie, en tijdens de verkoop.
Alleen dat je er wel 128 treinen mee kan bedienen.
Het maximale aantal blijkt dus op 15 tot 18 treinen te liggen, daarna kan de centrale zijn opdrachten niet meer kwijt, met alle gevolgen van die.
Dit is bij mij proefondervindelijk getest, helaas....
Power is er genoeg op de baan, dus zal ik iets moeten verzinnen om het aantal treinen wat echt rijd, of actief is, te verminderen.
En daar had ik nu niet een grote baan voor gebouwd.....

Komt dit bekend voor ?, en hoe dit op te lossen. ( ja , minder treinen neer zetten, die wist ik al.... :D)

Groet, Edwin.

ps rij zelf met DCC en MM (met en zonder MFX), de IB2 + 5x de Power 4, iTrain, en Laptop met i5 processor.


Hoi Edwin,
het probleem ken ik niet want ik rij met kleine baantjes.

Maar als de centrale de beperkende factor is en niet het besturingsprogramma, zou ik zeggen sluit meerdere
centrales aan op de compoorten van de PC en splits bijvoorbeeld de MM/MFX en de DCC protocollen zodat die door verschillende centrales op de baan worden gezet.
Re: Max aantal treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Max aantal treinen
Dan krijg je kortsluiting. Je zult de baan moeten delen in secties.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Max aantal treinen
hoi,

Citaat van: Laurent op woensdag 07 augustus 2019, 11:20:53
Bij Rail draait men toch ook op zo'n speciale aangepaste versie?

Dat klopt helemaal. Staat gewoon in de documentatie van Koploper ;)

Citaat van: RocnetHans op woensdag 07 augustus 2019, 15:47:27
Maar als de centrale de beperkende factor is en niet het besturingsprogramma, zou ik zeggen sluit meerdere
centrales aan op de compoorten van de PC en splits bijvoorbeeld de MM/MFX en de DCC protocollen zodat die door verschillende centrales op de baan worden gezet.

Was het maar zo simpel ;) Nee, dat gaat niet goed. Het probleem zit hem vooral in het protocol. Dat is kwa opbouw niet snel genoeg om meer dan zoveel treintjes aan te sturen.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Max aantal treinen
Gewoon accepteren, en niet meer dan 17 treinen oid laten rijden. Is toch al meer dan genoeg. Je kunt ze toch niet allemaal zien rijden.
Soms is het leuker als je je zelf beperkt.

Groetjes.
Re: Max aantal treinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Max aantal treinen
 @citaat
helemaal mee eens, maar technisch is het wel interessant om te lezen hoe het werkt, Rotterdam weet ik, maar dat is Dinamo, analoog per blok, maar is er ook een digitale baan in bedrijf die het systeem "gepubliceerd" heeft?

Groet, Anne W