Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuw begin Simpel ontwerp

Gestart door Peter Buyk zondag 14 juli 2019, 15:57:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw begin Simpel ontwerp
Heb toch besloten omdat ik al zolang niets meer heb gedaan met het bouwen van een baan om met een simpel baantje te gaan beginnen, het wordt een baantje van 2150 x 1050 MM wat ik redelijk simpel in mijn huiskamer kan inpassen. Doelstellingen van dit baantje zijn om het "gevoel" weer terug te krijgen en kijken of ik het nog steeds leuk vind om met treintjes bezig te zijn. Tevens wil ik kijken of ik de bebouwing (huisjes, bomen endergelijke) helemaal zelf ga maken of dat ik kant en klare pakketjes ga aanschaffen, het is de bedoeling om in eerste instantie te kijken of het lukt om alles zelf te bouwen (genoeg inspiratie te vinden hier op het forum)

Het banenplan is simpel en er komen geen bergen en/of heuvels in voor, het is de bedoeling wanneer ik het nog steeds leuk vind over een paar jaar een grotere baan te gaan bouwen met een Nederlands landschap
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Ziet er leuk uit, ga dit projectje denk ik maar trouw volgen.
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Hou er wel rekening mee dat er maar heeeeel erg korte treintjes in je station kunnen staan. Er zijn -ook op deze compacte oppervlakte- betere baanplannen mogelijk.
Voor de rest goed om klein te (her-)starten om te kijken of je het überhaupt nog leuk vindt.
Succes met de (zelf-)bouw!
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Het ontwerp is inderdaad simpel. Daar is op zich niets mis mee, het ligt er helemaal aan wat je doelen zijn. Je schrijft dat je wilt ontdekken of je het leuk vindt. Misschien weet je nog niet eens welk aspect dat dan is en dan vind ik eerst maar eens wat sporen neerleggen een prima start.

Ik heb een paar opmerkingen over details van het ontwerp die met minimale aanpassingen zijn te verbeteren.
  • Je hebt op het achterste spoor een passtukje 24064 gebruikt. Er zit voldoende speling in C-rail om dat te kunnen aansluiten, maar als je een rails 24188 en dat passtukje 24064 vervangt door een 24172 en een passtukje 24077, past het exact, zie het eerste plaatje.

  • Een iets ernstiger probleem is dat de sporen rechtsachter erg dicht bij elkaar liggen: 67 mm. Met rechte sporen gaat dat best, maar de kritieke punten zijn de bochten 24130, om precies te zijn de overgangen van die bochten naar de rechte rails 24188. Een trein zwenkt een beetje uit als hij een bocht neemt, en op die punten komt de trein dan wel erg dicht bij het achterste spoor. Ik sluit niet uit dat passerende treinen elkaar daar nog eens schampen. Een eenvoudige manier om dit op te lossen is om de buitenbochten iets ruimer te maken, bijvoorbeeld zoals het tweede plaatje laat zien. Er is nu zelfs geen passtukje meer nodig in het achterste spoor.

  • De driewegwissels liggen direct tegen meegebogen wissels aan. Daardoor liggen er tegengestelde bochten R1 en R2 direct tegen elkaar aan in de routes tussen het voorste stationsspoor en de zijsporen. Dat is niet ideaal en wat gevoelig voor ontsporingen. Ik zie niet direct een simpele aanpassing van het ontwerp om dit te verbeteren. Zelf zou ik de driewegwissels niet op die manier gebruiken, maar als je het zo laat, is langzaam rijden op die plaatsen het devies en voor treinen die daar ontsporen moet je simpelweg het voorste stationsspoor vermijden als ze van of naar de zijsporen rijden.

Als het om het aankleden van de baan gaat, zie ik hier wel mogelijkheden. Persoonlijk zou ik dan de zijsporen iets korter maken, zodat ze niet vlak bij het station eindigen. Een alternatief is om alleen het dorp binnen de ovaal te maken, maar het andere zijspoor er buiten te leggen. Een voorbeeld staat in het derde plaatje. Zoals je ziet past er nu geen houtbedrijf of betonfabriek meer, laat staan beide. Daar zou je dus iets eenvoudigers moeten verzinnen.

Op dit oppervlak zou ik geen lange treinen laten rijden, dan raken de verhoudingen zoek. Desalniettemin zijn, zoals Hans ook al signaleerde, de stationssporen wel érg kort: zonder andere sporen te blokkeren past er nog net een trein van zo'n 60 cm. Aan jou om te beoordelen of je dat voldoende vindt. Mocht je een iets groter station willen, dan is dat best mogelijk binnen de gegeven maten. Het laatste plaatje geeft een idee.

Tenslotte: in jouw ontwerp kunnen treinen altijd maar één kant op. Als je het rijden met treinen leuk vindt, raad ik aan om ten minste één keermogelijkheid in te bouwen, dat geeft meer variatie. Met kleine aanpassingen lukt dit niet meer, dit zou een nieuw ontwerp vergen.
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Alleerst bedankt voor de op en aanmerkingen, had er eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit ontwerp qua rijden wel eens heel snel zou kunnen gaan vervelen, ben zelf niet zo'n een kei in het ontwerpen van banenplannen, maar gelukkig vond ik op mijn schijf nog een baanontwerp dat ik eigenlijk wel zou kunnen gebruiken, om weer te starten (kan geen credits geven aan de ontwerper van dit banenplan, want ik weet helemaal niet meer waar ik deze in het verleden heb gedownload)

Ik kan met dit ontwerp nog steeds een klein station en een klein dorpje kwijt, tevens heb ik ook nog de mogelijkheid om de betonfabriek en houtzagerij te plaatsen, dus ik heb voldoende mogelijkheden om te "knutselen"

Het banenplan zelf geeft volgens mij ook wat meer mogelijkheden om er wat variatie in te brengen.

Heb alleen linsboven 2 meegebogenwissels (24671 + 24672) liggen die ik niet helemaal sluitend krijg in Anyrail, gaat dit met het leggen problemen geven?
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Beste Peter,

Als proefbaantje voor bijvoorbeeld automatisch rijden via een computer voldoen beide ontwerpen wel. Voor scenery is bij het tweede ontwerp nauwelijks ruimte. Natuurlijk is de beschikbare ruimte (te) klein om er een heel realistisch bedrijf op te maken.
Misschien moet je eens kijken naar micro layouts en ontwerpen voor inglenooks. Het laatste betekent zoiets als 'erker' en was bedoeld om in een hoekje van de huiskamer te maken. Misschien heb jij daar ook iets aan.

Groet,

Peter
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
De aansluiting van de meegebogen wissels gaat zo niet lukken, die afwijking is te groot. Het is echter simpel op te lossen: als je de twee rails 24188 die ik heb gemarkeerd vervangt door 24172, past het.

Een belangrijker probleem dan de aansluiting is de bereikbaarheid: bij de 105 cm van je eerste ontwerp moet je al op de tafel kunnen steunen om er achteraan bij te kunnen komen, met 120 cm nog veel vaker. Bij het eerste ontwerp liggen de wissels nog allemaal vooraan, bij het tweede plan liggen er ook een paar verder weg. En bij wissels gaat vaker iets fout. Het ideaal is als je er rondom overal bij kunt. Sommigen zetten om die reden hun treintafel op wieltjes.

Citaat van: Peter Buyk op maandag 15 juli 2019, 20:39:03had er eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit ontwerp qua rijden wel eens heel snel zou kunnen gaan vervelen

Toen ik net weer begonnen was, wist ik ook totaal niet wat ik kon verwachten. Daarom heb ik eerst een startset en wat uitbreidingen gekocht en daarmee een eenvoudig baantje op de vloer gelegd: een ovaaltje met een inhaalspoor en wat zijsporen. Toen ik ging rijden, kwam ik er al heel snel achter wat ik leuk vond en wat niet werkte, en bovendien dat ik meer rijmogelijkheden wilde. Voordeel van een baantje op de vloer is dat het heel gemakkelijk te veranderen is. Gaandeweg heb ik van alles en nog wat geleerd en m'n baantje steeds weer aangepast. Als jij ook nog niet weet wat je wilt, kan ik dit van harte aanbevelen. In plaats van op de vloer kan hetzelfde natuurlijk ook prima op een tafel. Denk dan wel aan valbescherming, je wilt natuurlijk niet dat de treinen van de tafel vallen.

Peter schrijft al dat je in je tweede ontwerp nauwelijks ruimte hebt voor scenery. Dat 'nauwelijks' kan weg. Als je scenery niet belangrijk vindt, geen probleem natuurlijk. In het railplan dat je met Anyrail hebt getekend, zie je het balastbed van de sporen niet duidelijk liggen. In WinTrack wel (dat kun je trouwens instellen), dat geeft een wat betere indruk van de ruimte die nog over is. Nog beter is het om een aantal keer een baantje neer te leggen. Dan zie je in het echt hoe vol het kan worden.

Voor interessante rijmogelijkheden is het niet nodig om de beschikbare ruimte helemaal vol te leggen met rails (al moet ik bekennen dat ik die neiging zelf ook heb). Een station met een stuk of drie sporen, een paar ontkoppelrails en minimaal één keerlus, dat zijn de eerste dingen waar ik aan denk. Als je bij een klein baantje zoals dit ruimte wilt houden voor scenery, zou ik het buiten het station bij enkelspoor houden.

Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Naar aanleiding van de vorige reacties het banenplan weer veranderd, maar daar is dit topic ook voor.

Door de suggestie om eens te kijken naar micro layouts kwam ik op de site van kaasschieter en vond daar een ontwerp wat wel eens zou kunnen voldoen voor mijn eerste baan, niet alles is ideaal maar dat is ook niet nodig, het is meer een leerproject naar de volgende baan.
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
@citaat geinig ontwerp waarmee je -volgens mij- aardig uit de voeten kunt om wat te oefenen en te testen of je het nog leuk vindt. Én ruimte voor scenery :thumbup:.
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Heel goed! Reinout Kaasschieter heeft inderdaad een leuke site.
Een andere site die ik heel boeiend vind is die van wijlen Carl Arendt.
Uit mijn hoofd zijn adres: www.carendt.com.
Er staan ook geweldige point to point baantjes op met verwisselbare cassettes waar locs of wagens kunnen worden gewisseld. Geeft ook een veelzijdig treinverkeer dat niet snel gaat vervelen, denk ik.

Groet,

Peter
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Heb dit banenplan nu een paar dagen laten bezinken, en heb besloten dat ik hier verder mee ga als eerste baan. Omdat dit een simpel baantje is zou ik deze niet perse computer gestuurd hoeven te maken, maar aangezien dat dit een aanloop is naar een grotere baan, vraag ik mij af of het toch niet verstandiger zou zijn om deze baan ook computer gestuurd te maken, zo dat ik de mogelijkheid heb om deze materie onder de knie te krijgen. Hoe denken andere daar over?
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Als zelfbouw van huisjes/scenery -zoals je zelf aangeeft- je hoofddoel is, dan hield ik het lekker analoog, Peter.
Goede kans, dat er anders heel veel tijd ( en geld!) en energie in het digitale gebeuren gaat zitten.

Ook je doel om te kijken, of je het gevoel weer terug krijgt, doe je zo teniet.

Grtz Tony

Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Het is deels een kwestie van de definitie van "computergestuurd", maar digitaal rijden kan ook prima zonder direct hele grote investeringen te doen. In principe betekent de aanschaf van een MS2 al een eerste stap in de digitale wereld. Zo ben ik zelf ook een paar jaar geleden weer opnieuw begonnen. Dat kun je daarna stap voor stap uitbouwen, door bijvoorbeeld wat wisseldecoders en aandrijvingen aan te schaffen. Later kun je dan kijken of een CS3 of andere interface en/of het gebruik van Koploper of Itrain meerwaarde / meervreugde biedt.

Groeten,
Wico
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik de rails eerst gewoon los neerleggen en gaan rijden. Eventueel kun je de rails op een paar plaatsen bevestigen, al is het maar met iets eenvoudigs als tweezijdig tape. Dan kun je ontdekken wat je leuk vind en als je de rijmogelijkheden toch wat te beperkt vindt, kun je het eenvoudig veranderen. Misschien wil je bijvoorbeeld nog ergens een ontkoppelrails, om maar eens iets te noemen.

Om te beginnen kun je de wissels handmatig bedienen, dan merk je vanzelf welke er slecht bereikbaar zijn. De volgende stap is om wissels van electrische aandrijvingen te voorzien, te beginnen met de slechtst bereikbare. Om electrische wissels ook werkelijk om te zetten, moet je dan kiezen tussen schakelkastjes (met knoppen) of bediening via decoder(s). Die zijn wat duurder, daarom zou ik dat alleen doen als je al weet dat je uiteindelijk computergestuurd wilt rijden, anders is dat helemaal niet nodig. En als je pas later besluit om deze baan computergestuurd te maken, is dat weinig extra werk, juist omdat het zo'n simpel baantje is.
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
Naar aanleiding van de suggestie van @speeltmettreintjes 2 ontoppelrails toegevoegd aan het baanplan (bij de container-opslag en brouwerij)

Heb gisteren hout gehaald om de tafel te maken, dus voor verdere vorderingen van dit baantje zal ik een nieuw topic gaan openen in Modelbaanbouw.

Iedereen bedankt voor de suggesties gedaan in dit topic
Re: Nieuw begin Simpel ontwerp
@Peter Buyk, Heeft de baan inmiddels al vorm gekregen?