De aansluiting van de meegebogen wissels gaat zo niet lukken, die afwijking is te groot. Het is echter simpel op te lossen: als je de twee rails 24188 die ik heb gemarkeerd vervangt door 24172, past het.
Een belangrijker probleem dan de aansluiting is de bereikbaarheid: bij de 105 cm van je eerste ontwerp moet je al op de tafel kunnen steunen om er achteraan bij te kunnen komen, met 120 cm nog veel vaker. Bij het eerste ontwerp liggen de wissels nog allemaal vooraan, bij het tweede plan liggen er ook een paar verder weg. En bij wissels gaat vaker iets fout. Het ideaal is als je er rondom overal bij kunt. Sommigen zetten om die reden hun treintafel op wieltjes.
Citaat van: Peter Buyk op maandag 15 juli 2019, 20:39:03had er eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit ontwerp qua rijden wel eens heel snel zou kunnen gaan vervelen
Toen ik net weer begonnen was, wist ik ook totaal niet wat ik kon verwachten. Daarom heb ik eerst een startset en wat uitbreidingen gekocht en daarmee een eenvoudig baantje op de vloer gelegd: een ovaaltje met een inhaalspoor en wat zijsporen. Toen ik ging rijden, kwam ik er al heel snel achter wat ik leuk vond en wat niet werkte, en bovendien dat ik meer rijmogelijkheden wilde. Voordeel van een baantje op de vloer is dat het heel gemakkelijk te veranderen is. Gaandeweg heb ik van alles en nog wat geleerd en m'n baantje steeds weer aangepast. Als jij ook nog niet weet wat je wilt, kan ik dit van harte aanbevelen. In plaats van op de vloer kan hetzelfde natuurlijk ook prima op een tafel. Denk dan wel aan valbescherming, je wilt natuurlijk niet dat de treinen van de tafel vallen.
Peter schrijft al dat je in je tweede ontwerp nauwelijks ruimte hebt voor scenery. Dat 'nauwelijks' kan weg. Als je scenery niet belangrijk vindt, geen probleem natuurlijk. In het railplan dat je met Anyrail hebt getekend, zie je het balastbed van de sporen niet duidelijk liggen. In WinTrack wel (dat kun je trouwens instellen), dat geeft een wat betere indruk van de ruimte die nog over is. Nog beter is het om een aantal keer een baantje neer te leggen. Dan zie je in het echt hoe vol het kan worden.
Voor interessante rijmogelijkheden is het niet nodig om de beschikbare ruimte helemaal vol te leggen met rails (al moet ik bekennen dat ik die neiging zelf ook heb). Een station met een stuk of drie sporen, een paar ontkoppelrails en minimaal één keerlus, dat zijn de eerste dingen waar ik aan denk. Als je bij een klein baantje zoals dit ruimte wilt houden voor scenery, zou ik het buiten het station bij enkelspoor houden.