Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?

Gestart door Simon BR39 maandag 30 maart 2020, 19:39:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Hi,


Ik ben in het bezit van n oude Heljan locloods van 7,5 graden, 6-sporig. Ik probeer deze in te passen, maar ik moet de k-rails hiervoor nog bestellen.
Heeft iemand deze toevallig in gebruik en heeft ook uitgezocht welke k-rails in lengte hierin passen? Dan kan ik deze intekenen en daarna aanschaffen...





bedankt alvast :)


Gr Simon
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Er zijn twee opties:
- Meet de lengte van de loods en zoek er bijpassende stukken k-rail bij.
- gebruik stukken van de 2205.

De laatste zou mijn voorkeur hebben, aangezien er dan geen raillassen in de loods zitten met mogelijke problemen.
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Waarschijnlijk kun je 2x 2206 gebruiken.
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Update: ik kan het niet onderbouwen, maar de Heljan loods is geen 7,5 graden... Erg balen, dit koopje kan de prullenbak in. Heb t zojuist gepast met n setje k-rails.
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Is het niet mogelijk om vanaf de draaischijf met de 2205 (flexrail) wat te proberen?
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
 @citaat

Dat moet altijd kunnen mits de afwijking niet al te groot is.

Anderzijds kijk ik er van op dat de hoek van deze lokloods geen 7,5 graden is. Ik ken geen draaischijven met een andere indeling dan 7,5 of 15 graden. Hoeveel is de afwijking? Kun je dat meten of inschatten.
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Tja, zou moeten kunnen, zou je denken. Misschien moet de loods wat verder naar achteren om de rails wat ruimte geven om die te kunnen bijbuigen, maar daar moet je dan wel flexrail voor gebruiken.

Groet,

Peter
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 01 april 2020, 17:24:17
Ik ken geen draaischijven met een andere indeling dan 7,5 of 15 graden.
De nieuwe draaischijf van Märklin, maar er zijn er nog wel meer.
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Citaat van: Simon BR39 op zaterdag 29 december 2018, 15:23:02een enkele week geleden kwam ik een Heljan ringlocloods (6 standen) tegen bij een kringloopwinkel, mooi koopje dus.
Een koopje inderdaad, als je kijkt in de Heljan Catalogus, pagina 8. Heljan heeft een eigen loods, een eigen draaischijf (pagina 15) en eigen digitale besturing daarvan, en dus ook een handleiding. Helaas staat noch in de catalogus, noch in de handleiding in hoeveel stappen-graden de schijf draait. Maar met een catalogusnummer (802+803) en een fabrieksadres (http://www.heljan.dk/) moet je erachter kunnen komen. Gewoon de vraag bij Heljan parkeren (in het Engels).

Als ik het zelf moest berekenen, dan zou ik een gebogen rails van 30 graden aan de korte kant langs de deuren leggen, tot de conclusie komen dat het meer is dan 30 graden (1x2231), en waarschijnlijk 45 graden (anderhalve rails 2231). Bij 45 graden gedeeld door 6 sporen, zit je dan op die 7,5 graden.
Het lijkt er sterk op dat die 6 sporen samen veel minder is dan 45 graden boogstraal, en dus dat het aantal graden per spoor eerder 5 of 6 graden is. Maar vraag het ze, dat weet je het zeker.

Volgens een Peco draadje is de Heljan draaischijf een fractie kleiner dan de Peco draaischijf.
En passant trof ik een niet terzake doende website over alle mogelijke maten van draaischijven voor Engelse liefhebbers.
Maar daar zit jij niet op te wachten.
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Uit de nogal moeilijk te doorgronden handleidingen die ik op internet vond over het digitaliseren van de Heljan draaischijf kwam ik tegen dat er 58 of 60 spooraansluitingen te maken zouden zijn.
Dan heb je een verdeling van 6 graden per aansluiting; 360 graden maakt immers een hele cirkel.


Groet,

Peter

Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Heljan locloods (7,5) met k-rails - wie heeft hiervan de maten?
Dank voor de diverse reacties! Bochten in de loods vind ik niet wenselijk, ik neem mn verlies en ik koop een nieuwe tzt...