Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  PC Besturingsoftware
| | |-+  Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain  (gelezen 2800 keer)

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Gepost op: zondag 14 juli 2019, 14:29:58 »

Beste allen,

Op mijn baan pendelt een V60 met twee stortwagens. De locomotief duwt de twee stortwagens c.q. trekt ze en rijdt dan achteruit. Bijgaand een schermafbeelding van de trein zoals ik die in iTrain heb geconfigureerd.

Mijn vraag: is dit de juiste manier om zoiets te doen? Zijn er alternatieve mogelijkheden?

Zondagse groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #1 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 19:46:43 »

Vandaag nog een uurtje zitten puzzelen...

De beide stortwagens ook op achteruit zetten, dat werkt niet. Er wordt dan niet gependeld.
De Locomotief achterwaarts in de trein plaatsen en vervolgens als richting 'vooruit' meegeven, dat werkt dan weer wel. Er wordt gependeld.

Feit is dat er in alle gevallen van ge-pendel niet identiek gestopt wordt in het blok: bij 'duwen' - dus met de loc achteraan - rijdt de trein te ver door.

Ik doe dus iets niet goed...

Petrus
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 augustus 2019, 19:02:37 door Petrus »
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Wheels

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Uitgerangeerd ;)
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #2 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 20:42:37 »

Hoi Petrus,

Loc en wagons vooruit in iTrain.
Route maken van A naar B (even wachten) naar A.
Loc duwt wagens van A naar B en trekt ze terug naar A.

Gr Matje
Gelogd
Gepensioneerd: C-rail Marklin, ECoS 50200, NL materiaal, HSI-S88 serieel, Prolific USB-to-Serial, iTrain prof 5.0

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 16 juli 2019, 09:53:16 »

@ Matje: Dat is een bruikbare tip. Ik zal het toepassen. Dank en groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 17 juli 2019, 11:39:50 »

Nog eens op het iTrain-forum gezocht. Daar lees ik in een al ouder draadje uit 2012, dat rijden met stuurstand een wagon met sleper veronderstelt. Dat komt overeen met het rijgedrag van mijn pendeltrein met Silberling 'Hasenkasten' (M* 29720W3). Die pendelt en stopt zonder problemen waar die moet pendelen en stoppen. Een wagon zonder sleper een stuurstand-optie meegeven laat de trein wel pendelen, maar kennelijk niet correct stoppen. In zo een duwtrein stopt alleen de loc achteraan op de goede plaats, niet de wagons.

Geraadpleegd van: https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=50&t=1493&p=7737&hilit=duwtrein#p7737
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 juli 2019, 11:41:57 door Petrus »
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 juli 2019, 17:19:27 »

En nog weer eens gezocht: nu geland - op het iTrainforum - bij een draadje waarin een identiek probleem met de configuratie van een duwtrein besproken wordt. Nu nog zien dat ik het oplos, want knap ingewikkeld.
Voor wie mee wil lezen meld ik het hier. Groet, Petrus

Geraadpleegd van: https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=44&t=10859&hilit=detectie+wagon
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 november 2019, 21:56:30 »

Voor niet-iTrain rijders werken de links niet; je moet namelijk ingelogd zijn.

Dus ik begrijp je telegramstijl-keuze, maar een kleine toelichting doet misschien wonderen.

Als ik je hier goed begrijp:
- je hebt een pendeltrein met een loc en een stuurstand
- als je stuurstand een sleper heeft, dan stopt de pendeltrein op de correcte plaats
- als je stuurstand geen sleper heeft, heb je een probleem met correct stoppen

Daaruit leid ik 2 vragen af:
a. hoeveel bezetmelders (stop, rem, optrek) heb je per blok, het minimum van 1?
b. wat voor bezetmelder heb je (een die gevoelig is voor slepers, of een die de voorkant van de trein meldt)?
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 november 2019, 22:54:00 »

Voor zo ver ik iTrain ken (en ik rijd er niet mee), is het een kwestie van het invullen van lengte's blokken, lengte's en plaats terugmelders, lengte trein en plaats van de detectiemiddelen aan de trein, maar Sprinter weet daar veel meer van als ik.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 12 november 2019, 23:03:16 »

@Anne
Een gewone invuloefening dus .... :thumbup:

We wachten nog even op de expert.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 09:45:49 »

@ Jan Willem: Aardig dat je dit draadje weer aanzwengelt. Ik heb het probleem nog niet opgelost. Jouw aannames zijn correct: de loc met sleper duwt twee wagons; in iTrain zijn de opties voor stuurstand voor de laatste wagon aangevinkt; nu kan de trein pendelen; echter deze wagon heeft geen sleper.
Jouw laatste vraag zet mij aan het denken (massadetectie vs. stroomdetectie?). Ik gebruik de Uhlenbrock 63330 terugmeldmodule. In alle blokken waar de trein stopt, staat de combinatie stil op de plek waar ik dat verwacht van de locomotief als deze rijdt met de loc op kop. Dat geldt niet als de loc duwt met de gefingeerde stuurstandwagon op kop. Dan rijden we in alle stopblokken twee wagons te ver door.

@ Anne: Geen zorgen. Alle blokken zijn correct 'bemelderd'. Ik gebruik zowel één, twee als drie melders per blok, afhankelijk van de rol van het blok (opstelspoor, perron) c.q. de lengte. Alle andere treinen die rijden op mijn baan zijn correct geconfigureerd. Ook de pendeltrein waarvan de stuurstand wél een sleper heeft.

Groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Aliebengalie

  • Gast
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 11:57:11 »

Het is toch allemaal een kwestie van bezet melders , en de juiste lengte van het materieel wat je aangegeven hebt.

Wat ik helemaal niet begrijp , is de opmerking over slepers !!!

iTrain doet toch niets met waar de slepers zitten?

En of de loc nu trekkend of duwend is , de afstand tot stilstand moet toch vermoedelijk het zelfde zijn.

Mvg: Alex
Gelogd

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 12:06:54 »

Feit is dat er in alle gevallen van ge-pendel niet identiek gestopt wordt in het blok: bij 'duwen' - dus met de loc achteraan - rijdt de trein te ver door.
Toegevoegd nadat Wilco69 heeft gereageerd

Hebben de stortwagens geïsoleerde wielassen?

Dan worden ze niet herkend wanneer je met massadetectie werkt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 november 2019, 12:35:15 door Eric-Paul »
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Wilco69

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Kreis Cothingen
    • Sterckenraedt Neustadt
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 12:19:19 »

 @citaat Onzin, Bij M-Rails blijft dat gewoon werken, tenzij je plastic wielen hebt....
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 november 2019, 12:39:32 door Wilco69 »
Gelogd
M.v.g. Wilco
M-rails, tijdperk II / III /IV, Tams MC, iTrain 5 Pro, AJ Booster, Rosoft S88n met diode-truc, Rosoft WDD, AJ K84 en wat Chinese hulp middeltjes

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 12:33:51 »

 @citaat
Sorry, ik begrijp dit antwoord niet, maar wellicht had ik onderstaand citaat aan mijn berichtje moeten toevoegen.

Feit is dat er in alle gevallen van ge-pendel niet identiek gestopt wordt in het blok: bij 'duwen' - dus met de loc achteraan - rijdt de trein te ver door.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 november 2019, 12:35:37 door Eric-Paul »
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Wilco69

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Kreis Cothingen
    • Sterckenraedt Neustadt
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 12:40:27 »

 @citaat Dit heeft betrekking op jouw opmerking over geisoleerde wielen.
Gelogd
M.v.g. Wilco
M-rails, tijdperk II / III /IV, Tams MC, iTrain 5 Pro, AJ Booster, Rosoft S88n met diode-truc, Rosoft WDD, AJ K84 en wat Chinese hulp middeltjes

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 17:16:02 »

Geïsoleerde wielen gedragen zich qua massa detectie hetzelfde als plastic wielen.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Wilco69

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Kreis Cothingen
    • Sterckenraedt Neustadt
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 18:05:03 »

 @citaat niet mee eens. Ik heb rails ingeslepen, en wanneer een wiel van de ene railstaaf naar de andere railstaaf gaat, wordt er ook al een detectie uitgevoerd. plastic wielen geleiden niet, maar geïsoleerde ijzeren wielen maken dus wel degelijk contact.
Maar we wijken af van de vraagsteller over de instellingen binnen iTrain.
Gelogd
M.v.g. Wilco
M-rails, tijdperk II / III /IV, Tams MC, iTrain 5 Pro, AJ Booster, Rosoft S88n met diode-truc, Rosoft WDD, AJ K84 en wat Chinese hulp middeltjes

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 20:34:25 »

@citaat niet mee eens. Ik heb rails ingeslepen, en wanneer een wiel van de ene railstaaf naar de andere railstaaf gaat, wordt er ook al een detectie uitgevoerd. plastic wielen geleiden niet, maar geïsoleerde ijzeren wielen maken dus wel degelijk contact.

Ligt aan je wagon en hoe de wielen ten opzichte van elkaar zijn geïsoleerd en eventueel verbonden zijn. Als ijzeren wielen geïsoleerd zijn dan zouden ze niet moeten geleiden. Anders klopt er iets niet aan het woord "geïsoleerd"  ;)

Maar we wijken af van de vraagsteller over de instellingen binnen iTrain.

Het is geen probleem in itrain maar wanneer een treintje gedetecteerd wordt. Wordt deze pas later gedetecteerd dan zal deze ook later stoppen omdat het blok later "bezet" is. Je moet dus zien wanneer je stuurwagon detectie geeft. Als dat pas is bij het einde van de wagon of de volgende wagon dan heb je een late detectie.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 14 november 2019, 22:27:10 »

Ik gebruik de Uhlenbrock 63330 terugmeldmodule. In alle blokken waar de trein stopt, staat de combinatie stil op de plek waar ik dat verwacht van de locomotief als deze rijdt met de loc op kop. Dat geldt niet als de loc duwt met de gefingeerde stuurstandwagon op kop. Dan rijden we in alle stopblokken twee wagons te ver door.

Citaat
When  a  vehicle  is  in  the  monitored  section,  the  axles  of  the  vehicle  connect  the  monitoring  input  with  ground  and  the  track  is  reported  as  occupied.  On  layouts  with  Märklin  M-track,  switching  tracks  can  be  used  to  produce  brief  feedbacks.  Here the output of the switching track is connected with the feedback input of the module.
Je reed M-rails; de kans bestaat dat je "switching tracks" gebruikt en die zijn sleper gevoelig.

Ik pendel (zij het analoog), en heb destijds 3-rail stuurstandrijtuigen van een niet-erg functionele sleper voorzien voordat ik besloot dat "switching tracks" verre van ideaal zijn. Op die manier is analoog de voorkant niet afhankelijk van de rijrichting. Wat betekent dat analoog de stopsectie langer moet zijn dan de maximale loc-lengte (dat spreekt eigenlijk voor zich).

Natuurlijk verwacht iedereen grotere wonderen van een computerprogramma dan van het analoog bedrijf, maar uiteindelijk is soms de sensorkeus een beperkende factor. Bij contactrails kan de lengte een beperking zijn, bij reedcontacten de plaatsing van de magneet, en bij lichtsluizen, nou ja ...
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 10:45:41 »

Beste allen,

Dank voor meedenken. Voor de goede orde, ik rijd met M* C-rail. Wielen van wagons zijn van metaal en worden keurig gedetecteerd.

De zaak waarover het hier gaat: heeft de stuurstandwagon een sleper, dan wordt correct gedetecteerd. Heeft de stuurstandwagon geen sleper, dan vindt geen juiste detectie plaats.

Conclusie 1: In iTrain moeten M* stuurstandwagons een sleper hebben om correct te detecteren,
óf
Conclusie 2: De U* bezetmelders verlangen in het geval van rijden met M* C-rail om een sleper (De vraag van Jan Willem...) En dat nu interesseert mij, omdat het mij aan het denken zet over de werking van bezetmelders. Hier valt dus te leren!

(Ik verwijs opnieuw naar een draadje op het iTrainforum. Zie links hierboven. Ik zeg er eerlijk bij dat wat daar besproken wordt vooralsnog mijn pet te boven gaat. En verder: iTrain bevat tal van mogelijkheden om mijn probleem al configurerend te omzeilen. Dat is leuk om te doen en het helpt mij om het programma in de vingers te krijgen.)

Vrijdagse groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 11:18:02 »

De zaak waarover het hier gaat: heeft de stuurstandwagon een sleper, dan wordt correct gedetecteerd. Heeft de stuurstandwagon geen sleper, dan vindt geen juiste detectie plaats.

Welke bezetmelders gebruik je eigenlijk? Worden andere losse wagons wel gedetecteerd? Doe je aan massa-melden of doe je aan "stroomdetectie" dus op de middengeleider. Dat laatste lijkt juist nu het geval te zijn omdat stuurstand voorzien van een sleper wel gedetecteerd wordt.

Conclusie 1: In iTrain moeten M* stuurstandwagons een sleper hebben om correct te detecteren,

Nogmaals: Heeft niets met de software te maken. Heeft alles te maken met de "hardware". Hoe jij je baan voorzien hebt van detectie. Daar heeft itrain of welk ander programma geen weet van en dat hoeven ze ook niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 november 2019, 11:19:49 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Wheels

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Uitgerangeerd ;)
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 11:55:49 »

Hoi,
Kijk eens in de iTrain handleiding over Terugmelder-offset (voor zowel locomotieven als wagens).

Terugmelders zijn de ogen van het systeem om te kunnen zien wat er op de baan gebeurt.
Daarom hebben ze de juiste informatie nodig. Afhankelijk van het type terugmelder (zie
Bijlage B) is er soms een correctie nodig.
Bij het gebruik van bezetmelders worden deze in het algemeen geactiveerd door de
wielen van de locomotief, maar misschien niet door alle wielen. Dus als de melder actief
wordt dan kan de loc al wat verder zijn dan verwacht. Om dit te corrigeren moet je als
offset de afstand opgeven van de voorkant tot het eerste wiel en van de achterkant tot het
laatste wiel dat een bezetmelder activeert.


Gr Matje
Gelogd
Gepensioneerd: C-rail Marklin, ECoS 50200, NL materiaal, HSI-S88 serieel, Prolific USB-to-Serial, iTrain prof 5.0

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 15 november 2019, 13:25:11 »

Petrus,

Het sporenplan bestand meeleveren, of je vraag op het iTrainforum stellen en daar je sporenplan meeleveren.
Je <naam>.TCD.ZIP bestand.

Neem aam dat je met massa-detectie werkt als je C-Rails gebruikt.

Pendelen m.b.v. iTrain is een peace of cake.

Groetjes.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 november 2019, 13:29:19 door Sprinter »
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Petrus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 14:21:59 »

Beste allen,

Ben nog eens nauwkeurig aan het testen geweest: stuurstandwagons met sleper en stuurstandwagons zonder sleper. Het maakt geen verschil. Het gedrag is hetzelfde.

Ik gebruik voor de opstelsporen meestal de optie 'gebruik posities' aangevinkt. De korte opstelsporen (<60 cm) hebben één melder. Zet ik gebruik posities uit, dan kan ik in iTrain opgeven waar gestopt moet worden. Nu werkt het weer. De trein stopt, houdt voldoende afstand van het stootblok.

Hoe je kijkt maakt wat je ziet. Treintje rijdt te ver door en je wil het oplossen. Je bijt je vast in de zaak, kiest een denkrichting en dan verkokert het onderzoek. Gelukkig helpt het forum om de zaak weer te ontkokeren. Top!

Dank voor meedenken. Niet teveel pepernoten eten. Groet, Petrus
Gelogd
Modelbaan Sint Petrusburg | iTrain; IB-Com met U* Loconet terugmelders en schakelmodules; M* C-rail

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 18:09:26 »

Ik ben blij voor je, dat je weer blij bent.
Pepernoten zijn helaas niet in huis.

Hoe je kijkt, maakt wat je ziet, is een goede observatie.
Als ik kijk naar de rails op het NS-station hier, dan zie ik allemaal dwarsliggers.
In NS-station Almere-Centrum zie ik die niet. En toch spoort het daar wel.
En dat is maar een paar stops verder aan dezelfde lijn.
Lekker gedifferentiëerd allemaal.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 november 2019, 18:26:04 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 24 queries.