Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain

Gestart door Petrus zondag 14 juli 2019, 14:29:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Beste allen,

Op mijn baan pendelt een V60 met twee stortwagens. De locomotief duwt de twee stortwagens c.q. trekt ze en rijdt dan achteruit. Bijgaand een schermafbeelding van de trein zoals ik die in iTrain heb geconfigureerd.

Mijn vraag: is dit de juiste manier om zoiets te doen? Zijn er alternatieve mogelijkheden?

Zondagse groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Vandaag nog een uurtje zitten puzzelen...

De beide stortwagens ook op achteruit zetten, dat werkt niet. Er wordt dan niet gependeld.
De Locomotief achterwaarts in de trein plaatsen en vervolgens als richting 'vooruit' meegeven, dat werkt dan weer wel. Er wordt gependeld.

Feit is dat er in alle gevallen van ge-pendel niet identiek gestopt wordt in het blok: bij 'duwen' - dus met de loc achteraan - rijdt de trein te ver door.

Ik doe dus iets niet goed...

Petrus
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Hoi Petrus,

Loc en wagons vooruit in iTrain.
Route maken van A naar B (even wachten) naar A.
Loc duwt wagens van A naar B en trekt ze terug naar A.

Gr Matje
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
@ Matje: Dat is een bruikbare tip. Ik zal het toepassen. Dank en groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Nog eens op het iTrain-forum gezocht. Daar lees ik in een al ouder draadje uit 2012, dat rijden met stuurstand een wagon met sleper veronderstelt. Dat komt overeen met het rijgedrag van mijn pendeltrein met Silberling 'Hasenkasten' (M* 29720W3). Die pendelt en stopt zonder problemen waar die moet pendelen en stoppen. Een wagon zonder sleper een stuurstand-optie meegeven laat de trein wel pendelen, maar kennelijk niet correct stoppen. In zo een duwtrein stopt alleen de loc achteraan op de goede plaats, niet de wagons.

Geraadpleegd van: https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=50&t=1493&p=7737&hilit=duwtrein#p7737
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
En nog weer eens gezocht: nu geland - op het iTrainforum - bij een draadje waarin een identiek probleem met de configuratie van een duwtrein besproken wordt. Nu nog zien dat ik het oplos, want knap ingewikkeld.
Voor wie mee wil lezen meld ik het hier. Groet, Petrus

Geraadpleegd van: https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=44&t=10859&hilit=detectie+wagon
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Voor niet-iTrain rijders werken de links niet; je moet namelijk ingelogd zijn.

Dus ik begrijp je telegramstijl-keuze, maar een kleine toelichting doet misschien wonderen.

Als ik je hier goed begrijp:
- je hebt een pendeltrein met een loc en een stuurstand
- als je stuurstand een sleper heeft, dan stopt de pendeltrein op de correcte plaats
- als je stuurstand geen sleper heeft, heb je een probleem met correct stoppen

Daaruit leid ik 2 vragen af:
a. hoeveel bezetmelders (stop, rem, optrek) heb je per blok, het minimum van 1?
b. wat voor bezetmelder heb je (een die gevoelig is voor slepers, of een die de voorkant van de trein meldt)?
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Voor zo ver ik iTrain ken (en ik rijd er niet mee), is het een kwestie van het invullen van lengte's blokken, lengte's en plaats terugmelders, lengte trein en plaats van de detectiemiddelen aan de trein, maar Sprinter weet daar veel meer van als ik.

Groet, Anne W
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
@Anne
Een gewone invuloefening dus .... :thumbup:

We wachten nog even op de expert.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
@ Jan Willem: Aardig dat je dit draadje weer aanzwengelt. Ik heb het probleem nog niet opgelost. Jouw aannames zijn correct: de loc met sleper duwt twee wagons; in iTrain zijn de opties voor stuurstand voor de laatste wagon aangevinkt; nu kan de trein pendelen; echter deze wagon heeft geen sleper.
Jouw laatste vraag zet mij aan het denken (massadetectie vs. stroomdetectie?). Ik gebruik de Uhlenbrock 63330 terugmeldmodule. In alle blokken waar de trein stopt, staat de combinatie stil op de plek waar ik dat verwacht van de locomotief als deze rijdt met de loc op kop. Dat geldt niet als de loc duwt met de gefingeerde stuurstandwagon op kop. Dan rijden we in alle stopblokken twee wagons te ver door.

@ Anne: Geen zorgen. Alle blokken zijn correct 'bemelderd'. Ik gebruik zowel één, twee als drie melders per blok, afhankelijk van de rol van het blok (opstelspoor, perron) c.q. de lengte. Alle andere treinen die rijden op mijn baan zijn correct geconfigureerd. Ook de pendeltrein waarvan de stuurstand wél een sleper heeft.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Het is toch allemaal een kwestie van bezet melders , en de juiste lengte van het materieel wat je aangegeven hebt.

Wat ik helemaal niet begrijp , is de opmerking over slepers !!!

iTrain doet toch niets met waar de slepers zitten?

En of de loc nu trekkend of duwend is , de afstand tot stilstand moet toch vermoedelijk het zelfde zijn.

Mvg: Alex
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Citaat van: Petrus op maandag 15 juli 2019, 19:46:43
Feit is dat er in alle gevallen van ge-pendel niet identiek gestopt wordt in het blok: bij 'duwen' - dus met de loc achteraan - rijdt de trein te ver door.
Toegevoegd nadat Wilco69 heeft gereageerd

Hebben de stortwagens geïsoleerde wielassen?

Dan worden ze niet herkend wanneer je met massadetectie werkt.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
 @citaat Onzin, Bij M-Rails blijft dat gewoon werken, tenzij je plastic wielen hebt....
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
 @citaat
Sorry, ik begrijp dit antwoord niet, maar wellicht had ik onderstaand citaat aan mijn berichtje moeten toevoegen.

Citaat van: Petrus op maandag 15 juli 2019, 19:46:43
Feit is dat er in alle gevallen van ge-pendel niet identiek gestopt wordt in het blok: bij 'duwen' - dus met de loc achteraan - rijdt de trein te ver door.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
 @citaat Dit heeft betrekking op jouw opmerking over geisoleerde wielen.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Geïsoleerde wielen gedragen zich qua massa detectie hetzelfde als plastic wielen.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
 @citaat niet mee eens. Ik heb rails ingeslepen, en wanneer een wiel van de ene railstaaf naar de andere railstaaf gaat, wordt er ook al een detectie uitgevoerd. plastic wielen geleiden niet, maar geïsoleerde ijzeren wielen maken dus wel degelijk contact.
Maar we wijken af van de vraagsteller over de instellingen binnen iTrain.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Citaat van: Wilco69 op donderdag 14 november 2019, 18:05:03
@citaat niet mee eens. Ik heb rails ingeslepen, en wanneer een wiel van de ene railstaaf naar de andere railstaaf gaat, wordt er ook al een detectie uitgevoerd. plastic wielen geleiden niet, maar geïsoleerde ijzeren wielen maken dus wel degelijk contact.

Ligt aan je wagon en hoe de wielen ten opzichte van elkaar zijn geïsoleerd en eventueel verbonden zijn. Als ijzeren wielen geïsoleerd zijn dan zouden ze niet moeten geleiden. Anders klopt er iets niet aan het woord "geïsoleerd"  ;)

Citaat van: Wilco69 op donderdag 14 november 2019, 18:05:03
Maar we wijken af van de vraagsteller over de instellingen binnen iTrain.

Het is geen probleem in itrain maar wanneer een treintje gedetecteerd wordt. Wordt deze pas later gedetecteerd dan zal deze ook later stoppen omdat het blok later "bezet" is. Je moet dus zien wanneer je stuurwagon detectie geeft. Als dat pas is bij het einde van de wagon of de volgende wagon dan heb je een late detectie.

Groet Ronald.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Citaat van: Petrus op donderdag 14 november 2019, 09:45:49
Ik gebruik de Uhlenbrock 63330 terugmeldmodule. In alle blokken waar de trein stopt, staat de combinatie stil op de plek waar ik dat verwacht van de locomotief als deze rijdt met de loc op kop. Dat geldt niet als de loc duwt met de gefingeerde stuurstandwagon op kop. Dan rijden we in alle stopblokken twee wagons te ver door.

CiteerWhen  a  vehicle  is  in  the  monitored  section,  the  axles  of  the  vehicle  connect  the  monitoring  input  with  ground  and  the  track  is  reported  as  occupied.  On  layouts  with  Märklin  M-track,  switching  tracks  can  be  used  to  produce  brief  feedbacks.  Here the output of the switching track is connected with the feedback input of the module.
Je reed M-rails; de kans bestaat dat je "switching tracks" gebruikt en die zijn sleper gevoelig.

Ik pendel (zij het analoog), en heb destijds 3-rail stuurstandrijtuigen van een niet-erg functionele sleper voorzien voordat ik besloot dat "switching tracks" verre van ideaal zijn. Op die manier is analoog de voorkant niet afhankelijk van de rijrichting. Wat betekent dat analoog de stopsectie langer moet zijn dan de maximale loc-lengte (dat spreekt eigenlijk voor zich).

Natuurlijk verwacht iedereen grotere wonderen van een computerprogramma dan van het analoog bedrijf, maar uiteindelijk is soms de sensorkeus een beperkende factor. Bij contactrails kan de lengte een beperking zijn, bij reedcontacten de plaatsing van de magneet, en bij lichtsluizen, nou ja ...
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Beste allen,

Dank voor meedenken. Voor de goede orde, ik rijd met M* C-rail. Wielen van wagons zijn van metaal en worden keurig gedetecteerd.

De zaak waarover het hier gaat: heeft de stuurstandwagon een sleper, dan wordt correct gedetecteerd. Heeft de stuurstandwagon geen sleper, dan vindt geen juiste detectie plaats.

Conclusie 1: In iTrain moeten M* stuurstandwagons een sleper hebben om correct te detecteren,
óf
Conclusie 2: De U* bezetmelders verlangen in het geval van rijden met M* C-rail om een sleper (De vraag van Jan Willem...) En dat nu interesseert mij, omdat het mij aan het denken zet over de werking van bezetmelders. Hier valt dus te leren!

(Ik verwijs opnieuw naar een draadje op het iTrainforum. Zie links hierboven. Ik zeg er eerlijk bij dat wat daar besproken wordt vooralsnog mijn pet te boven gaat. En verder: iTrain bevat tal van mogelijkheden om mijn probleem al configurerend te omzeilen. Dat is leuk om te doen en het helpt mij om het programma in de vingers te krijgen.)

Vrijdagse groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Citaat van: Petrus op vrijdag 15 november 2019, 10:45:41
De zaak waarover het hier gaat: heeft de stuurstandwagon een sleper, dan wordt correct gedetecteerd. Heeft de stuurstandwagon geen sleper, dan vindt geen juiste detectie plaats.

Welke bezetmelders gebruik je eigenlijk? Worden andere losse wagons wel gedetecteerd? Doe je aan massa-melden of doe je aan "stroomdetectie" dus op de middengeleider. Dat laatste lijkt juist nu het geval te zijn omdat stuurstand voorzien van een sleper wel gedetecteerd wordt.

Citaat van: Petrus op vrijdag 15 november 2019, 10:45:41
Conclusie 1: In iTrain moeten M* stuurstandwagons een sleper hebben om correct te detecteren,

Nogmaals: Heeft niets met de software te maken. Heeft alles te maken met de "hardware". Hoe jij je baan voorzien hebt van detectie. Daar heeft itrain of welk ander programma geen weet van en dat hoeven ze ook niet.

Groet Ronald.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Hoi,
Kijk eens in de iTrain handleiding over Terugmelder-offset (voor zowel locomotieven als wagens).

Terugmelders zijn de ogen van het systeem om te kunnen zien wat er op de baan gebeurt.
Daarom hebben ze de juiste informatie nodig. Afhankelijk van het type terugmelder (zie
Bijlage B) is er soms een correctie nodig.
Bij het gebruik van bezetmelders worden deze in het algemeen geactiveerd door de
wielen van de locomotief, maar misschien niet door alle wielen. Dus als de melder actief
wordt dan kan de loc al wat verder zijn dan verwacht. Om dit te corrigeren moet je als
offset de afstand opgeven van de voorkant tot het eerste wiel en van de achterkant tot het
laatste wiel dat een bezetmelder activeert.


Gr Matje
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Petrus,

Het sporenplan bestand meeleveren, of je vraag op het iTrainforum stellen en daar je sporenplan meeleveren.
Je <naam>.TCD.ZIP bestand.

Neem aam dat je met massa-detectie werkt als je C-Rails gebruikt.

Pendelen m.b.v. iTrain is een peace of cake.

Groetjes.
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Beste allen,

Ben nog eens nauwkeurig aan het testen geweest: stuurstandwagons met sleper en stuurstandwagons zonder sleper. Het maakt geen verschil. Het gedrag is hetzelfde.

Ik gebruik voor de opstelsporen meestal de optie 'gebruik posities' aangevinkt. De korte opstelsporen (<60 cm) hebben één melder. Zet ik gebruik posities uit, dan kan ik in iTrain opgeven waar gestopt moet worden. Nu werkt het weer. De trein stopt, houdt voldoende afstand van het stootblok.

Hoe je kijkt maakt wat je ziet. Treintje rijdt te ver door en je wil het oplossen. Je bijt je vast in de zaak, kiest een denkrichting en dan verkokert het onderzoek. Gelukkig helpt het forum om de zaak weer te ontkokeren. Top!

Dank voor meedenken. Niet teveel pepernoten eten. Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sint Petrusburg: Duwtrein configureren met iTrain
Ik ben blij voor je, dat je weer blij bent.
Pepernoten zijn helaas niet in huis.

Hoe je kijkt, maakt wat je ziet, is een goede observatie.
Als ik kijk naar de rails op het NS-station hier, dan zie ik allemaal dwarsliggers.
In NS-station Almere-Centrum zie ik die niet. En toch spoort het daar wel.
En dat is maar een paar stops verder aan dezelfde lijn.
Lekker gedifferentiëerd allemaal.