Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Van Märklin decoder naar ESU

Gestart door Steem zaterdag 13 juli 2019, 17:26:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Van Märklin decoder naar ESU
Ik wil de standaard MFX decoder van een Märklin NS 1652 vervangen voor een ESU LokSound M4. Dat is op zich geen probleem (de loc rijdt en reageert netjes) op 2 zaken na;

1. De rijrichting komt standaard niet overeen met die van Märklin
Bij Märklin zit de sleper standaard aan de voorzijde. Maar nu ik de ESU decoder heb ingebouwd is de standaard ineens de andere zijde zonder sleper geworden. Ik merk dat het bij een andere omgebouwde Märklin loc (maar dan met een LokPilot 3) ook omgedraaid is. Ik heb dit kleuren schema aangehouden; https://www.stayathome.ch/images/ESU_Lopi.gif dus de blauwe Märklin draad "motor rechts" correspondeert met de oranje draad van de ESU M4 en de groene Märklin draad "motor links" correspondeert met de grijze draad van de ESU M4. Op zich is het geen probleem natuurlijk (is volgens mij ook in te stellen via de CV's), maar is dit standaard voor ESU?

2. Hoe sluit ik nu de verlichting aan?
De 1652 komt met schakelbare sluitverlichting. Uit beide LED prints komen 3 kleuren; oranje, grijs en geel. Ik heb naar dit schema gekeken, maar volgens mij gaat die niet uit van sluitverlichting. Als ik de boel aansluit zoals in de tekening dan doet de front verlichting het maar blijf ik ik met één gele en één grijze draad zitten (van de 2 LED prints). Tevens brand de verlichting andersom maar dat is niet gek gezien vraag 1. Heeft iemand ook een schema of foto moet hoe de bedrading moet inclusief sluitverlichting?
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van Märklin decoder naar ESU
voor de rijrichting gewoon de motordraden omkeren.Voor je verlichting kijken welke de gemeenschappelijke is en dan zien welke wit en rood zijn.Komen bij esu overeen met wit en geel (verlichting vooraan -achteraan) en eventueel schakelbaar rood via AUX1/2 (groen-violet).Gemeenschappelijke functieuitgangen (AUX) bij esu is blauw.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Steven :
De marklin kleuren voor verlichting :
oranje = gemeenschappelijke plus ( bij ESU is dit blauw )

Grijs   = frontverlichting ( bij ESU is dit wit )

Geel   = sluitverlichting ( bij ESU is dit ook geel )
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Hallo Steven

De overgebleven gele en grijze draden aan de groene en paarse draad van de esu decoder koppelen. De sluitlichten zijn dan via aux1 en resp. Aux2 schakelbaar
Re: Van Märklin decoder naar ESU
ten overvloede:

Sluit de grijze en oranje draden aan op de motor.
Dan verlichting voorzijde loc krijgt de witte draad, achterzijde loc krijgt de gele draad.
De voedingsaansluitingen van beide verlichtingen krijgen de blauwe draad (Dit is de PLUS ! hou hier rekening mee bij gebruik van LED's)

Rijdt de loc nu de verkeerde kant op, dan verwissel je gewoon de grijze en oranje draden.

Vermelde kleuren zijn NRMA-kleuren, zoals ook door ESU toegepast.

Opmerking: niet alle M*locs hebben de sleper aan de voorzijde zitten; er zijn uitzonderingen .......


grv Huub
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Ik heb het vermoeden dat je je zelf meer werk op de hals hebt gehaald dan dat noodzakelijk is,deze lok(uit set 29256 met alleen een horn)heeft als het goed is een MTC21 drager print daar kan dan een MTC21 M4 decoder in mogelijk maar dit is afhankelijk van de gebruikte AUX anders heb je een MTC21 M4 MKL nodig.

Tevens heeft de led print geen voorschakelweerstanden dus er MOETEN weerstanden tussen :important:

Mijn advies zoek eerst uit wat je moet hebben voordat je aan zoiets al dit gaat beginnen want het is soms veel ingewikkelder dan het er op het eerst oog uit ziet en je loopt zelf het risico dat je alles opblaast(ledprint en decoder)
Ledprintje kost 20 euro per stuk en zijn vaak slecht leverbaar ik weet dat omdat ik ze hier heb liggen heb er meer dan 3 maanden op moeten wachten.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citaat van: bellejtvoor de rijrichting gewoon de motordraden omkeren
Dat is inderdaad een oplossing, maar toch vind ik het gek dat dat nodig is. Voor nu heb ik deze oplossing toch maar toegepast dus bedankt. :thumbup:

Citaat van: wisselsDe overgebleven gele en grijze draden aan de groene en paarse draad van de esu decoder koppelen. De sluitlichten zijn dan via aux1 en resp. Aux2 schakelbaar
Dit werkt en ze zijn dan ook schakelbaar (zoals gewenst), maar het zou mooi zijn als het wisselt met de rijrichting. Nu kan ik aan één zijde de front- en sluit seinen tegelijk laten branden. Weet je toevallig ook hoe ik dit schakelbaar maak? Is dit een kwestie van CV's instellen?

Citaat van: huubOpmerking: niet alle M*locs hebben de sleper aan de voorzijde zitten; er zijn uitzonderingen .......
Goed om te weten. Maar deze loc heeft dat in ieder geval wel. Ik heb dat nog getest voor het ombouwen.

Citaat van: hmmglaserIk heb het vermoeden dat je je zelf meer werk op de hals hebt gehaald dan dat noodzakelijk is,deze lok(uit set 29256 met alleen een horn)heeft als het goed is een MTC21 drager print
Dat was inderdaad mooi geweest maar ik heb een 8 pins M4 decoder. Die komt uit een oude 1650 doe ik in de verkoop wil doen.

Citaat van: hmmglaserTevens heeft de led print geen voorschakelweerstanden dus er MOETEN weerstanden tussen

Bedankt voor de waarschuwing, maar dat staat ook netjes in de handleiding van ESU. Ik doe ook zeker niet zomaar wat en doe alleen dat waarvan ik zeker ben wat ik aan het doen ben. Zo niet, of ik twijfel en ik kan het nergens vinden dan schakel ik het forum in. Zoals nu. :)
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Ben je nog van plan dat dragerprintje weer te gaan gebruiken?
De schakeling van de cabine's zit in de print,dit is ook mogelijk met de lopi4 is alleen wat programmeer werk met een lokprogrammer of door CV waarden te gaan invoeren maar dat is wel even wat werk.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
 8o

In de LokProgrammer kun je onder Decoder | Driving characteristics | Reverse mode een vinkje bij Reverse direction (forward becomes reverse) plaatsen.
Daarmee is het probleem toch veel eenvoudiger opgelost, of heb ik het gedeelte over rijrichting in dit draadje niet begrepen?
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Ben den Hollander
gast

Re: Van Märklin decoder naar ESU
 @citaat Dan wijzigen ook de seinen mee en dat is niet de bedoeling.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Dat de loc de andere richting uitgaat is gewoon aan de positie van de magneet gelegen.In sommige locs kan je die op 2 manieren plaatsen en dan is je magnetisch veld tegengesteld.
PS: om de CV verandering te zien kan je gewoon locprogrammer programma installeren, dan programmeren zoals je wil en dan bij tools kiezen voor lijst aangepaste CV.Je krijgt dan de CV's die je moet veranderen.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Er zijn meerdere mogelijkheden.

De eerste is goed aansluiten.
De tweede is de magneet omkeren.
De derde is de draadjes naar de koolborstels verwisselen van plaats. Oranje/Grijs. Dan zal de verlichting ook aan de juiste zijde branden.

Met de derde optie is je probleem opgelost.

Groetjes.

Re: Van Märklin decoder naar ESU
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citeer
Dit werkt en ze zijn dan ook schakelbaar (zoals gewenst), maar het zou mooi zijn als het wisselt met de rijrichting. Nu kan ik aan één zijde de front- en sluit seinen tegelijk laten branden. Weet je toevallig ook hoe ik dit schakelbaar maak? Is dit een kwestie van CV's instellen?

Ja dat kan bv aux1 bij vooruit en aux2 bij achteruit beide op bv f1. Als je deze dan ook weer afhankelijk maakt van f0 gaan sluitlichten ook gelijk met frontverlichting uit
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citaat van: Steem op zaterdag 13 juli 2019, 23:14:25
Citaat van: hmmglaserIk heb het vermoeden dat je je zelf meer werk op de hals hebt gehaald dan dat noodzakelijk is,deze lok(uit set 29256 met alleen een horn)heeft als het goed is een MTC21 drager print
Dat was inderdaad mooi geweest maar ik heb een 8 pins M4 decoder. Die komt uit een oude 1650 doe ik in de verkoop wil doen.
Waarom makkelijk als het moeilijk kan. :? Heb je een lok die al is uitgerust met een 21mtc print, ga je dit alles eruit slopen om een decoder met verouderde 8 polige stekker in te bouwen.
Had je gewoon een decoder met 21mtc gekocht, dan had je al deze voorgaande problematiek met ledprintaansluitingen, voorschakelweerstanden en verkeerde motorrijrichting ook niet gehad. ;)
Re: Van Märklin decoder naar ESU
 @citaat Had ie weer ándere probleempjes gehad, daar de 21 mtc van Märklin niet écht compatibel is met die van ESU.
De pennetjes van de ESU passen niet goed in de gaatjes van Märklin.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
@Kappa - Zoals ik al zei komt de decoder uit een 1650 die ik in de verkoop wil doen. Ik ga niet zomaar ~100 euro uitgeven terwijl ik gewoon een decoder met de juiste sound er op heb liggen.

@nobody - Kijk, en dat is dan ook interessant om te weten.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citaat van: nobody op zondag 14 juli 2019, 13:20:25
@citaat Had ie weer ándere probleempjes gehad, daar de 21 mtc van Märklin niet écht compatibel is met die van ESU.
Wim, die mythe is hier al ontkracht. ==> Klik. ;)
Citaat van: nobody op zondag 14 juli 2019, 13:20:25
De pennetjes van de ESU passen niet goed in de gaatjes van Märklin.
Je bedoeld het wss precies andersom; de pennetjes van Marklin (dragerprint) en de gaatjes van de connector op de ESU decoder. :D

Citaat van: Steem op zondag 14 juli 2019, 13:38:15
@Kappa - Zoals ik al zei komt de decoder uit een 1650 die ik in de verkoop wil doen. Ik ga niet zomaar ~100 euro uitgeven terwijl ik gewoon een decoder met de juiste sound er op heb liggen.
Daar heb je een punt Steven, ?100,- is best wel een uitgave.

Re: Van Märklin decoder naar ESU
 @citaat
Zie ===> klik
En ===> klak
En ===> klek
Beste Ad, in de praktijk blijkt dat ESU en Märklin 21 mtc niet écht matchen.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citaat van: nobody op zondag 14 juli 2019, 13:20:25
@citaat Had ie weer ándere probleempjes gehad, daar de 21 mtc van Märklin niet écht compatibel is met die van ESU.
De pennetjes van de ESU passen niet goed in de gaatjes van Märklin.
Dat zal misschien voor sommige modellen gelden maar veel marklin loks zijn standaard uitgerust geweest met lopi3 decoder.
Tevens had je de decoder van een MTC21 aansluiting kunnen voorzien omdat de basis print van ESU een MTC21 is op de plux22 en micro na dan.
Wat ik zelf vermoed is dat ESU een serie connectors van mindere kwaliteit heeft gehad,omdat ik het vreemd zou vinden dat er verschillende dikte maten voor een raster maat zouden worden gebruikt.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
 @citaat Het betrof  Märklin 37165 BR 94 naar ESU Loksound V4.0
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Beste Ad,

Ik heb twee loks met een Märklin MTC21 connector en ESU decoders, jammer, maar als ik de decoders niet aandruk met een stukje spons (BR 64 onder waterbak en BR 94.4 onder vloer cabine), dan rijden ze niet of het licht brandt niet of de sound doet het niet.

Een ervaring dus, die overeenkomt met die van Nobody.

Groet, Anne W
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Zit de decoder soms omgekeerd gemonteerd?
Dat zou anders kunnen verklaren waarom er problemen zijn,maar als marklin decoder dit niet hebben ligt het echt aan de decoder opbouw van ESU.
Ga voor de zekerheid eens de productie datums controlleren als deze de zelfde zijn dan hoef je naar mijn idee niet verder te zoeken.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Ben den Hollander
gast

Re: Van Märklin decoder naar ESU
 @citaat Nee.

Het probleem is helder en de oplossing gegeven: motordraden wisselen. De lok rijdt dan de goede kant uit met de sleper voorop en de seinen zijn dan ook weer correct. Het Esu / Marklin 21MTC probleem speelt hier niet: het werkt allemaal schrijft Steven.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Klopt, en ik denk ook al te denken waar de problemen omtrent de rijrichting vandaan komen;

In de eerder genoemde afbeelding staat dat de motor rechts in blauw (Märklin) is en motor links groen (Märklin). Als met "rechts" en "links" bedoeld wordt als je tegen de open kant van de motor aan kijkt (zie onderstaande afbeelding) dan komt dat overeen. Die afbeelding heb ik ook aangehouden. Maar als je op pagina 22 van de Nederlandstalige handleiding van de M4 kijkt dan zie je dat die kleuren zijn omgekeerd. Motor rechts is daar groen (Märklin) en motor links is blauw (Märklin). Maar die Märklin kleuren kloppen dus niet getuige onderstaande afbeelding. Het werkt daarentegen weer wel. Grijs (ESU) gaat naar motor rechts en oranje (ESU) naar motor links. Dat daar dan de verkeerde kleur draad tussen zit maakt natuurlijk niet uit. Heeft ESU wellicht een fout gemaakt in dat schema?



Wat betreft de schakelbare sluitverlichting; Die pak ik denk ik even op bij een stamtafel. Ik zie zoveel verschillende schema's met allerhande weerstanden etc dat ik toch bang ben iets fout te doen en de decoder of led strip kapot te maken.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Van Märklin decoder naar ESU
zoals reeds gemeld hangt het af van de polarisatie van je magneet.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Magneet kun je niet verwisselen past maar op één manier alleen ESU en Hamo kun je omdraaien.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Daarbij komt deze loc gewoon nieuw uit de winkel.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
 @citaat  @citaat Mark,geen fakenews verspreiden,  het gaat om de magneet, niet om de weekijzeren kern. Die magneet kan je wel degelijk omdraaien en zodoende wisselt ook het magneetveld.
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Steven,

Mocht je voor een bezoek aan een stamtafel toch nog wat willen knutselen :

De blauwe esu draad sluit je aan op de oranje marklin draden van voor en achterzijde
De witte esu draad sluit je aan op de grijze marklin draad aan de voorzijde (kant van de sleper)
De gele esu draad sluit je aan op de gele marklin draad aan de achterzijde (kant van de motor)
De groene esu draad sluit je aan op de gele marklin draad aan de voorzijde (kant van de sleper)
De violet kleur esu sluit je aan op de grijze marklin draad aan de achterzijde (kant van de motor)

Marklin heeft voor de led verlichting van deze lokomotief onderdeel E183280 gebruikt, hier zitten al weerstanden op.

Re: Van Märklin decoder naar ESU
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citaat van: brund55 op maandag 15 juli 2019, 19:30:06
@citaat  @citaat Mark,geen fakenews verspreiden,  het gaat om de magneet, niet om de weekijzeren kern. Die magneet kan je wel degelijk omdraaien en zodoende wisselt ook het magneetveld.
Klopt, je moet dan de kunststof plaatjes van de magneet af peuteren en de neodymium magneet er tussen uit halen en ondersteboven terugplaatsen.
Bij de mLd3/mSd3 kun je met bit 0 van CV51 de motor draairichting omkeren, zonder dat de seinbeelden veranderen, dat kan toch ook in de loksound?

Het is met het aansluiten van de motordraden altijd een gok, 50% kans dat je niks moet doen. ;)
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citaat van: brund55 op maandag 15 juli 2019, 19:30:06
@citaat  @citaat Mark,geen fakenews verspreiden,  het gaat om de magneet, niet om de weekijzeren kern. Die magneet kan je wel degelijk omdraaien en zodoende wisselt ook het magneetveld.

Stukje DC elektrotechniek vanuit de 1e klas MTS staat me bij.  ;) ;)
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Van Märklin decoder naar ESU
Citaat van: Kappa op maandag 15 juli 2019, 20:57:53
Citaat van: brund55 op maandag 15 juli 2019, 19:30:06
@citaat  @citaat Mark,geen fakenews verspreiden,  het gaat om de magneet, niet om de weekijzeren kern. Die magneet kan je wel degelijk omdraaien en zodoende wisselt ook het magneetveld.
Klopt, je moet dan de kunststof plaatjes van de magneet af peuteren en de neodymium magneet er tussen uit halen en ondersteboven terugplaatsen.
Bij de mLd3/mSd3 kun je met bit 0 van CV51 de motor draairichting omkeren, zonder dat de seinbeelden veranderen, dat kan toch ook in de loksound?

Het is met het aansluiten van de motordraden altijd een gok, 50% kans dat je niks moet doen. ;)
Mij staat bij dat dat gewoon moet kunnen ja.