Antwoorden: Trafo uitgangen mogen op één en slechts één punt met elkaar verbonden worden. Het handigste is dan voor alle trafo's één gemeenschappelijke massa te kiezen, de rails. Alle bruine draden aan de O-aansluitinge van de rails.
Analoge Bovenleiding en de C rails Digitaal, zo kwam mijn baan aan zijn naam. Ja dat kan, ook ik had de wens om mijn analoge jaren 80 machientjes zin te zetten. Op het forum zijn er nog meer die dat zo doen, ik was zeker niet de eerste.
Digitale machines ook met de stroomafnemer aan de draad laten rijden kan MITS er geen verbinding ontstaat tussen boven- en benedenleiding. Dit levert anders aanzienlijke schade op!
Hoe controleer je dat?
In principe zit er in een digitale lok geen verbinding tussen 'boven' en 'beneden'. De keuze voor boven dan wel beneden gaat door het fysiek verplaatsen van een draadbeugeltje. Ik ken je loks niet, misschien is er hier en daar wat in verbouwd dat er wel zo'n doorverbinding kan ontstaan.
Je kan dit nagaan door de digitale spanning uit te zetten en als het even kan ook los te maken, proefrailje met een bovenleiding of gewoon even met een rood analoog draadje vanaf de trafo (bruine aan de rails, lok op de rails) de pantograaf aan te raken. De digitale lok mag dan absoluut geen enkel teken van leven geven. Mocht er wel een verbinding bestaan zal de lok op de analoge spanning weg willen rijden. Zo een lok mag dan niet met de stroomafnemer omhoog aan de draad rijden. Controleer dit ook bij je analoge loks. Als ze op een railstuk staan met spanning op de puntcontacten mogen deze ook geen leven vertonen.
Ja, ik hamer hier een beetje op maar zulke schade wil je echt niet en de combinatie van digitale loks waar je dan met analoge loks via de draad mee rijdt is veel te leuk!!
Groeten,
Fokko