Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

bovenleiding aansluiten op analoge transfo

Gestart door Eden vrijdag 12 juli 2019, 16:51:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Hallo,

Ik slaag er niet in om mijn bovenleiding aan te sluiten op een analoge transfo.
De locs zijn getest en werken al zeker via de sporen met zelfde transfo. De hendels omgezet naar bovenleiding maar er is blijkbaar geen stroom.
Kan ik met de kabels direct naar het metaal van de mast boven en hoe dan precies?

Bedankt
Re: bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Je moet de bruine draad van de rails gebruiken en de rode draad van de bovenleiding, dan moet het werken.
Die bruine draad aan de bovenleiding mast werkt alleen met metalen rails, dan heb je de verbinding met de massa, maar die kan je dus weg knippen.
Er gaat dus een bruine massa draad vanaf de rails naar de trafo en die kan je onderling verbinden met een eventuele digitale aansluiting met een andere trafo.
Nooit de rode draad doorverbinden met een andere trafo.

Dirk-Jan
Re: bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Nog ter aanvulling: de bruine draad aan de C-rail moet op het O-klemmetje van de rail geschoven worden.

Succes!

Fokko
Re: bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Bedankt, het werkt! :thumbup:

Voor alle duidelijkheid, die bruine draad (aarde) mag dus wel op de rails verbonden worden met een analoge transfo als er al een digitaal systeem op deze rails staat? (de rode in elk geval niet, dat zou schade veroorzaken begrijp ik)

Ik wil de rails bedienen digitaal en aparte analoge stroomkringen maken met de bovenleiding om oude locs via deze bovenleiding te bedienen.

Oja, en kan het kwaad dat er pantografen van digitale locs die stroom nemen van de rails deze bovenleiding raken?  :?
Re: bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Eden,
Voor de duidelijkheid; alle trafos met de bruine connectie verbinden. Analoog strikt gescheiden houden van digitaal. Bij digitaal rijden geen smoorspoelen gebruiken, zit er een aan je bovenleidingmast op jou foto.
Een panto welke opstaat op analoog bovenleiding, digitaal midden contact waarbij de loc rijdt op midden contact heeft bijna geen invloed, alleen als de panto digitaal aangestuurd kan worden. Dan kan hij helemaal niet rijden op de panto maar het analoge spanningkje kan de decoder bereiken bij fout gemonteerde panto.
Cees
Re: bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: bovenleiding aansluiten op analoge transfo
Antwoorden: Trafo uitgangen mogen op één en slechts één punt met elkaar verbonden worden. Het handigste is dan voor alle trafo's één gemeenschappelijke massa te kiezen, de rails. Alle bruine draden aan de O-aansluitinge van de rails.

Analoge Bovenleiding en de C rails Digitaal, zo kwam mijn baan aan zijn naam. Ja dat kan,  ook ik had de wens om mijn analoge jaren 80 machientjes zin te zetten. Op het forum zijn er nog meer die dat zo doen, ik was zeker niet de eerste.

Digitale machines ook met de stroomafnemer aan de draad laten rijden kan MITS er geen verbinding ontstaat tussen boven- en benedenleiding. Dit levert anders aanzienlijke schade op!

Hoe controleer je dat?
In principe zit er in een digitale lok geen verbinding tussen 'boven' en 'beneden'. De keuze voor boven dan wel beneden gaat door het fysiek verplaatsen van een draadbeugeltje. Ik ken je loks niet, misschien is er hier en daar wat in verbouwd dat er wel zo'n doorverbinding kan ontstaan.

Je kan dit nagaan door de digitale spanning uit te zetten en als het even kan ook los te maken, proefrailje met een bovenleiding of gewoon even met een rood analoog draadje vanaf de trafo (bruine aan de rails, lok op de rails) de pantograaf aan te raken. De digitale lok mag dan absoluut geen enkel teken van leven geven. Mocht er wel een verbinding bestaan zal de lok op de analoge spanning weg willen rijden. Zo een lok mag dan niet met de stroomafnemer omhoog aan de draad rijden. Controleer dit ook bij je analoge loks. Als ze op een railstuk staan met spanning op de puntcontacten mogen deze ook geen leven vertonen.

Ja, ik hamer hier een beetje op maar zulke schade wil je echt niet en de combinatie van digitale loks waar je dan met analoge loks via de draad mee rijdt is veel te leuk!!

Groeten,

Fokko