Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digikeijs ns seinen schakelen

Gestart door pukkie donderdag 11 juli 2019, 20:33:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs ns seinen schakelen
Hallo

Ik wil op mijn baan ns seinen gaan zetten.
Nu is mijn vraag hoe ik deze kan schakelen.
Wat is er voor nodig om die mooi te laten schakelen.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Hoe wil je ze schakelen? Analoog / Digitaal / Handmatig / Automatisch. Bij digitaal: Met wat rijd je aan centrale, wat weet je van digitaal en automatisering, enzovoort .... Wat meer informatie dan 29 woorden in 3 zinnen is handig om een goed antwoord te geven.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ik wou de seinen handmatig digitaal schakelen.
Ga rijden met de esu ecos2.
Moet je je stukken wat je schakeld isoleren.
Ik weet niet zo heel veel van deze techniek.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ik herinnerde mijn een filmpje van PvL waarin hij liet zien hoe een stop sectie werkt en aangesloten moest worden. Mogelijk heb je hier al wat aan.

Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Het is wel een duidelijke uitleg.
Als dit werkt met de digikeijs ns seinen ben ik blij ermee
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Heb het filmpje goed bekeken.
Ik weet alleen niet waar de commando komt die de sein omzet
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
De decoder (Märklin m83) geeft het signaal dat het sein moet omschakelen en de afrem module zit hier parallel aan. De decoder zit weer aangesloten op de digitale centrale en zorgt er dus voor dat de schakeling werkt. In het filmpje wordt dit inderdaad niet genoemd maar ik hoop dat dit wel antwoord geeft op je vraag.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
En de trein/locomotief  remt automatisch af in de remsectie
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Is die m83 ook geschikt voor de Digikeijs lichtseinen?
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Daar probeer ik ook achter te komen.
Ik zoek een schakeling die analoog is en werkt met de digikeijs ns seinen
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Wat wil je schakelen. ? En hoe ?
Via zijn eigen decoder kun je met een digikeijssein tot 8 seinbeelden weergeven.

Een sein is niet meer als een paar ledjes die aan moeten blijven.
En wat moet ik me bij analoog voorstellen. Handmatig ? Via een bloksysteem? Of via een schakeldecoder.

De simpelste manier om een sein te schakelen is met een bi polair relais.
Dat geef je twee pulsen vanaf een wissel decoder en hij veranderd de stand vh sein.
Over de 2e schakeluitgangen kun je de rails aan uit zetten om te stoppen.

Wil je meer ,mooier stoppen komt er een remmodules bij.

Persoonlijk zou ik wat terugmelding in rails maken en je Ecos aan koploper hangen.
Is uiteindelijk veel goedkoper.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Het moet wel realistisch mogelijk blijven met remmodule en met ns seinen
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ik was dit topic even uit het oog verloren door de draaischijf controller welke ook genoeg onderzoek nodig heeft.

Het hangt er vanaf hoe je het wilt gaan doen, er zijn verschillende optie. Ook Zoals Hero al vermeld, door en computer het aansturen te laten doen. Het grootste voordeel hieraan is dat ook de rijsnelheid wordt aangepast zodra deze een geel sein geeft. Dit is niet mogelijk bij de remmodule aangezien deze alleen door rijden of stoppen kent.

Wat betreft de m83/m84 als schakeldecoder kan ik zelf geen optie vinden om de decoder zo in te stellen dat deze een sein met 3 standen kan bedienen. Hiervoor zal je een andere schakeldecoder moeten gebruiken welke dit wel kan, bijvoorbeeld de DR4018 van Digikeijs zelf kan dit. De remmodule kan je dan aansluiten parallel aansluiten waardoor deze weet wanneer het sein op rood staat of op geel/groen (deze zal je beiden moeten aansluiten op de doorrijden aansluiting en kan je scheiden d.m.v. een diode) Om de juiste seinbeelden te krijgen zal je in je ecos daarna de seinbeelden aan moeten maken zover ik heb begrepen.

Een andere optie is om de remmodule analoog aan te sturen en ook het sein. De remmodule verwacht een spanning op stoppen of doorrijden, deze kan je ook d.m.v. een schakelaar op de module zetten.

Voor beide opties geld dat de remmodule wel het juiste protocol ondersteund welke je op de baan gebruikt, als deze module niet het protocol ondersteund van de trein die er overheen rijd zal blijven doorrijden. Wil je het zo realistisch mogelijk maken dan zou ik overwegen om te kijken wat je met de ecos (kan je rij routes in maken) kunt en wat eventueel meer kunt met een extra software pakket zoals bijvoorbeeld koploper.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: pukkie op zondag 14 juli 2019, 14:38:22
Het moet wel realistisch mogelijk blijven met remmodule en met ns seinen

Die remmodule is overbodig als een computerprogramma je aansturing regelt.
Realistischer krijg je het niet. Goedkoper ook bijna niet.Enige wat je nodig hebt is terugmelding.
Daar moet je toch aan als je je Ecos automatisch opdrachten wil laten afhandelen.

Kom gerust een keer langs. Je geeft zo weinig info terug dat een gesprek veel handiger is als dit topic.

Mvg Robin
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
 @citaat
Weinig info?

Ik lees:
Citaat van: pukkie op vrijdag 12 juli 2019, 05:31:11
Ik wou de seinen handmatig digitaal schakelen.
Ga rijden met de esu ecos2.
...
Dan is advies om met computer te gaan rijden een bijzonder antwoord.
En volgens mij ook niet hetgene dat Michael wil.

Groeten,
Ton.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Een wijziging.
Ik heb voor weinig een dr5000 op de kop getikt.
Ik ga er mee rijden en experimenteren.
Ik ga dan ook proberen om met de computer te rijden .
Het zal een hele omslag zijn om van een simpele trafo naar digitaal met computer te gaan.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Even een hele rare vraag misschien: Had je geen Esu ECoS 2 of wilde je die aanschaffen? Je weet dat de Digikeijs DR5000 alleen het DCC-protocol ondersteund? Dus alles wat maar ook een beetje een oudere Märklin model is met een Motorola / MFX Decoder heeft niet functioneert op je nieuwe centrale?  Daarnaast zitten er wat haken en ogen aan om de DR5000 in combinatie met 3-rail te gebruiken.

Maar alles wat ik nu schrijf zal wel oud nieuws voor je zijn en je goed over nagedacht hebben. En niet alleen dom gekeken naar "goedkoop". :)

Groet Ronald.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
@citaat Ton is er iemand van het module team welke seinen met 3 lichten gebruikt? Ik heb gezien dat er per module een remmodule is gemonteerd.

@Michael wil je de bediening via losse schakelkastje doen of via de ecos?

@Ronald, ben nu ook even de weg kwijt. Dacht dat er ook al een ecos was.
Welke nadelen zijn er volgens jou nog meer als nog geen eigen hand controller en alleen dcc?
Bij ecos heb je ook al de h brug booster welke de dr5000 ook gebruikt.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ik had de optie op een ecos2.
Die werd mij onder de neus verkocht.
Dus heb ik gekozen voor een dr5000.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
 @citaat / Pukkie / Micheal: Wat heeft je doen besluiten om voor een DR5000 te gaan?

Citaat van: MdBruin op zaterdag 20 juli 2019, 10:54:29
Welke nadelen zijn er volgens jou nog meer als nog geen eigen hand controller en alleen dcc?

Een handcontroller is geen probleem. Dit omdat je gewoon je slimme telefoon / tablet, multimaus, fred of andere handcontroller kan gebruiken. Het is een grootste lijst. Het grootste probleem voor een Märklin-liefhebber is inderdaad het protocol. Märklin zet groot in op het gebruik van MFX(+) bij zijn nieuwe modellen. Dus op een gegeven ogenblik aan lopen dat bepaalde zaken alleen met een centrale die MFX(+) gaat werken. Je zal altijd bij tweedehands spul moeten nagaan of er een decoder inzit die DCC-spreekt. Zo niet: Niet kopen of ombouwen. Bouw je om naar een andere decoder: Geen probleem maar voor de hardcore Märklin-verzamelaar / liefhebber heeft het ding dan geen waarde meer omdat de boel omgebouwd is.

Citaat van: MdBruin op zaterdag 20 juli 2019, 10:54:29
Bij ecos heb je ook al de h brug booster welke de dr5000 ook gebruikt.

Bij de DR5000 staat het duidelijk aangegeven dat massa-detectie niet aan te raden is en dat je apparaat daaraan kaputt gaat.  Bij Esu staat gewoon in de handleidingen dat je die vorm van terugmelding kan gebruiken. Een klein verschil. Hoe het technisch in elkaar zit waarom de ene H-brug wel goed gaat en de andere niet. Dat zal in het ontwerp van het apparaat zitten en zal je bij de fabrikanten moeten zijn.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ik heb de dr 5000 gekocht voor een goede prijs en kan er veel mee aansturen.
Er zijn veel mogelijkheden mee.
Het dcc verhaal ken ik wel.
En ik wist get wel toen ik hem kocht
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ja, Karst het is niet anders.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
@citaat Je heb inderdaad een punt met het ombouwen, nu weet ik niet of de decoders gesoldeerd zitten of een connector gebruiken. Met een connector is het niet zo snel een probleem maar gesoldeerd levert het inderdaad een probleem op. De oplossing voor de controllers weet Ik, je kunt ook de dr5000 via USB aansluiten en dan de centrale bedienen via de software. Ik heb me ook verdiept in deze centrale en twijfel nog tussen de dr5000 en Z21 (de zwarte i.v.m Motorola ondersteuning).
Voor je waarschuwing voor massa detectie klopt ten dele, de standaard massa detectoren geven problemen. Op pagina 61 van de handleiding staat vermeld dat de dr4088gnd niet gebruikt kan worden maar als je toch de massa detectie wilt gebruiken dat je dan de dr4088opto kunt gebruiken.  Er is dus een maar, alleen opto versies zijn geschikt. Hierdoor worden de meet ingangen gescheiden van de interface  waardoor er geen stroom tussen de interface en ingangen kan gaan lopen.
Dat er verschil zit tussen een Digikeijs en een ESU is te merken o.a. in de prijs. Je kunt niet zoveel universeler (qua in/uit gangen) zijn en zover onder de prijs zitten. Dat wil echter niet zeggen dat de Digikeijs centrale waardeloos en slecht is. De centrale is mogelijk minder beschermt tegen een foute aansluit situatie, maar elke centrale kan hierdoor kapot gaan. Wat we wel mee moeten nemen dat je bij de grotere merken ook voor de merknaam betaald.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: Yeoman op zaterdag 20 juli 2019, 08:20:27
@citaat
Weinig info?

Ik lees:
Citaat van: pukkie op vrijdag 12 juli 2019, 05:31:11
Ik wou de seinen handmatig digitaal schakelen.
Ga rijden met de esu ecos2.
...
Dan is advies om met computer te gaan rijden een bijzonder antwoord.
En volgens mij ook niet hetgene dat Michael wil.

Groeten,
Ton.

Maar uit het vraag en antwoordspel blijkt dat Pukkie toch wel wat meer wil dan handmatig digitaal seinen bedienen (wat al niet zo zinvol is). Maar wat precies blijft me onduidelijk.

En ik blijf een zuivere DCC centrale een onlogische keuze vinden voor een drierailbaan.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: MdBruin op zaterdag 20 juli 2019, 14:26:52
@citaat2   Ik heb me ook verdiept in deze centrale en twijfel nog tussen de dr5000 en Z21 (de zwarte i.v.m Motorola ondersteuning).



de witte z21 ondersteunt ook motorola;


mvg,
Michel
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
@citaat weet Ik, maar die heeft geen L-net.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
@citaat Dat is wel een werkaanbieding Ben, maar met 169.95 als advies verkoopprijs nog wel een stukje voordeliger. De vraag voor mij is dan, vind ik het prijsverschil het waard. Voor een dr5000, een tweetal ESU decoders en 1 motor ombouwset (nog de oude delta) kom ik niet aan de prijs van de Z21. De z21 app kan ook voor de dr5000 gebruikt worden, keuzes maar verwacht dat de dr5000 de meeste kans heeft om de ms2 te vervangen.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: ronaldk op zaterdag 20 juli 2019, 12:26:31

Bij de DR5000 staat het duidelijk aangegeven dat massa-detectie niet aan te raden is en dat je apparaat daaraan kaputt gaat.  Bij Esu staat gewoon in de handleidingen dat je die vorm van terugmelding kan gebruiken. Een klein verschil. Hoe het technisch in elkaar zit waarom de ene H-brug wel goed gaat en de andere niet. Dat zal in het ontwerp van het apparaat zitten en zal je bij de fabrikanten moeten zijn.

Groet Ronald.

Daar hoef je niet voor naar de fabrikant te gaan:
De ESU centrale heeft een apart gevoede schakeling voor de terugmelding en er is geen enkele galvanische verbinding tussen deze terugmeldingselektronica en de rest van de ECoS.
Dit wordt bewerkstelligd door een oscillator die via een powertransistor een trafootje aan stuurt.
Het uitgangssignaal van het trafootje wordt gebruikt om een (galvanisch gescheiden) extra voeding te maken.

Dit zit NIET in een DR5000 !

De H-brug uitgang is de bron van deze ellende; beide lijnen naar de rails zijn allebei geen massa-aansluiting maar gelijkwaardige uitgangen.
Ze worden tegengesteld aangestuurd om zo een wisselspanning te verkrijgen.
Je sluit met een terugmelding dan een van de twee uitgangen kort - naar massa en daar is dan de rook  :P

grv Huub
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: MdBruin op zaterdag 20 juli 2019, 10:54:29
@citaat Ton is er iemand van het module team welke seinen met 3 lichten gebruikt? Ik heb gezien dat er per module een remmodule is gemonteerd.
Ben Ton wel niet, maar ik heb seinen met 3 lichten op mijn module van het module team.
Deze worden door de remmodule maar op 2 standen aangestuurd (rood of groen), geel moet door middel van een tussen schakeling (bv. arduino) aangestuurd worden zodat hij even oplicht van de ene stand naar de ander stand, maar geel heeft geen functie op onze remmodules.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Geen probleem Ragoem, had gehoopt dat er misschien nog een optie was maar helaas dat mijn vermoeden is bevestigd.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Beste Huub,

Ik snap één ding niet aan je beschrijving van het terugmeldsysteem van de Ecos: hoe komt de stroom die bij massa detectie op de massa railstaven staat (dus de massa van de H-brug) terug op de massa van de voeding van de terugmelding.

Graag beschrijven in eenvoudige bewoordingen, zodat ik het kan volgen en begrijpen.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
@citaat. Anne w dat komt door de massa welke in de interface zelf aanwezig is (De verbinding tussen de centrale en massa detector) Anders gezegd de module wordt gevoed door de centrale, hiervoor is een plus en min (massa) nodig. Deze massa wisselt door de h brug tussen de spoorstaven en pukko's (gezien vanuit het 3 rail principe). Als je nu de spoorstaven aan de massa van de centrale hangt krijg je bij een h brug booster een situatie waarin de plus en min kort gesloten worden door het wisselen van de polariteit (massa wordt plus en plus wordt massa).

De schakeling waar Huub het over heeft creëert een tweede voeding uit te eerste. Normaal krijg je een tweede voeding welke elektrisch gekoppeld (massa) zit aan de eerste, maar door een transformator met 2 aparte windingen te gebruiken krijg je een tweede voeding zonder een connectie naar de eerste. Een galvanische scheiding.

Ik hoop dat dit duidelijker is, zo niet vraag gerust.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Beste Marius,

Hartelijk dank, een tweede voeding voor de terugmelding snap ik heel goed, maar de spanning die door deze voeding wordt geleverd komt op een moment op de massa railstaaf van de digitale spanning terecht, maar moet te allen tijde weer terug naar die 2e voeding, en dat snap ik niet.

Wellicht een schema-tje, verder is er in de Ecos handleiding de zin: "De ?massa? van de eerste module moet met het spoormassa (bruin) verbonden worden", waarmee je volgens mij de massa van H-Bridge verbindt met de massa van de S88, dus de tweede voeding.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Een scheidingstrafo als het ware AnneW

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingstransformator

Groetjes.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Beste Wim,

Een schema-tje zou mij helpen, dan maar in mijn eigen woorden:er zit een scheidingstrafo tussen de S88 voeding unit, die +5 volt maakt, en de trafo van de H-Brug.

In die S88 voeding unit zit een gelijkrichtbrug, wiens negatieve uitgang (massa) door middel van de instructie uit de handleiding  "De ?massa? van de eerste module moet met het spoormassa (bruin) verbonden worden", verbonden is met de massa van de H-Brug, maar door de scheidingstrafo merkt de H-Brug daar niets van.

Klopt mijn redenering zo, zo ja dan ben ik tevreden, zo nee, dan snap ik het nog steeds niet.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Beste Wim,

Bedankt, heel langzaam begin ik het door te krijgen, ik denk dat het verschil tussen jou en mij onze opleiding en werkachtergrond zijn, de verbinding tussen de massa rail en de S88 massa is dan voor de digitale spanning een doodlopende weg.
Groet, Anne W
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Anne,

Je (eerste) denkfout is dat je denkt dat een van de H-brug-aansluitingen een Massa-aansluiting is.

Dit is NIET WAAR !

Beide aansluitingen zijn gelijkwaardig, maar worden tegengesteld van elkaar aangestuurd.
Je mag dus geen van die aansluitingen met de massa van het H-brug-apparaat verbinden en dat gebeurt nou net wel met de wielen van de loc's en wagons.
Als je tussen die twee lijnen gaat meten, dan zie je een wisselspanning.

Als er nu een (galvanisch) gescheiden tweede voeding gebruikt wordt, dan kan het dus wel want die voeding heeft een eigen massa, die geheel los staat van de eerste.
Of je dat nu in een ECoS of CS inbouwt, of dat je het met een aparte voeding maakt, maakt totaal niets uit.

De apart te voeding schakeling heeft ook gewoon een massa en een plus.
Die gebruik je dan gewoon op de railcontacten die je geknipt hebt:
De tweede massa sluit je aan op de railstaven, die permanent aan de booster-uitgang zitten.
Een pull-up weerstand zal al op de S88-module zitten, dus de geisoleerde staaf sluit je aan op een van de S88 ingangen.

grv Huub
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Beste Huub,

Natuurlijk heb je gelijk, met een H-Bridge mag ik de railstaven van Märklin rails geen massa rails noemen, verder snap ik nu de zaak redelijk, ik snap alleen niet dat Digikeijs niet zo'n  tweede aparte voeding voor massa detectie inbouwt, zo moeilijk is dat niet denk ik.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Het maakt hem voor de verkoop ongeveer ?5,00 duurder.

Groetjes.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
We gaan wel behoorlijk off topic op deze manier. Misschien beter om hiervoor een apart topic te openen?

@Sprinter Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarop je dit ?5,- meerprijs baseert, persoonlijk denk ik dat het wel iets meer moet zijn.

@Anne w Ik weet niet of je er al uit bent hoe het met de digitale stromen gaat. Ik kan even geen mooi voorbeeld vinden welke altijd klopt met de stroom, er zit elke keer weer een foute mogelijkheid in waardoor een misverstand kan ontstaan. Wat je als regel kunt hanteren is dat de som van de stromen altijd 0 is. Dus als bij de centrale op de positieve pool 200mA eruit gaat, kan er nooit 201mA de negatieve pool ingaan. We gaan wel even uit van de ideale regel, natuurlijk zijn er in real life uitzonderingsgevallen. Het grappige is wel dat je alleen niet kan garanderen dat de stroom van de centrale volledig naar de centrale gaat, het kan namelijk zo zijn dat de puls stroom van de massa detectie naar de centrale gaat en de centrale het stukje van de detectie voor de rekening neemt. Maakt dit wat uit? Nee, helemaal niets want het resultaat is precies gelijk.

We noemen het massa detectie, maar in werkelijkheid wordt er gekeken of er een gesloten circuit is waardoor er stroom kan gaan lopen. De detectie werkt dus op basis van stroom detectie. Met een h brug heb je geen vaste massa meer, vandaar dat de meeste 2 rail georiënteerde bedrijven dit geen massa detectie noemen. Deze maken ook gebruik van een h brug en geen common ground systeem.
Het voordeel van een h brug is dat je met weinig componenten de spanning kunt omdraaien. Bij een common ground systeem gaat dit niet zo makkelijk. Wat bij een common ground systeem wordt gedaan is de spanning negatief maken zodat je hetzelfde effect krijgt. Hiervoor heb je een halve h brug nodig en een positieve en negatieve voeding. Een h brug is op dat vlak efficiënter maar tegelijkertijd ook een groter risico op kortsluiting.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: MdBruin op donderdag 25 juli 2019, 23:11:04een halve h brug

Dat heet dan natuurlijk alleen geen halve H-brug meer, maar gewoon een enkele eindtrap.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ondanks de bewuste keus van Digikeijs, mag ik het niet snappen (de 3-rail markt bij de oosterburen is groot.......), overigens is Digikeijs in goed gezelschap, ik heb 20 jaar lang producten verkocht van de grootste "grondverzet" fabrikant ter wereld, desondanks snapte ik geregeld hun beleid niet.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: MdBruin op donderdag 25 juli 2019, 23:11:04

@Sprinter Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarop je dit ?5,- meerprijs baseert, persoonlijk denk ik dat het wel iets meer moet zijn.


Heel erg simpel, onderdelen inkoop ?1,00 of iets minder. Dat 5x over de kop voor een gezonde marge, in zie daar ?5,00 meer.

Groetjes.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
@citaat Als je over de aanpassing op 1 bus hebt, dan zou je er misschien mee weg komen. De S88 heeft een terug melder maar de L-net en R-bus ook. En als we dan toch bezig gaan, de USB poort dan ook maar. Hierdoor neemt het aantal componenten flink toe (aangezien je ook de data lijnen moet isoleren) en wordt de print ook groter. De behuizing zal nu ook groter moeten worden met het risico dat de spuitmal een behuizing minder wordt en dan nog de verpakking. De kosten lopen dan aardig op aangezien als de verpakking groter wordt het transport ook nog eens meer kost naast de opslag kosten. Het is dan een op een stapeling waardoor een product flink duurder kan worden.

Edit: als het een beetje warrig verhaal is mijn excuses, ik ben het zat en kan niet slapen van de warmte....
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Marius, wij hoeven het beleid en de overwegingen van Digikeijs niet te bepalen. Als er bij de ontwikkeling anders over gedacht was, had het in ene keer goed geweest. Nu is er voor goedkoop gekozen.

Nu zal het niet meer veranderen.

Groetjes.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Zo is het maar net Karst.

Groetjes.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Hoi.
Heb een en ander hier gevolgd, maar is het nu duidelijk voor de vraagsteller?
Filmpje van PvL geeft een goede voorzet, maar beantwoord toch niet geheel de vraag.

De DigiKeis NS-seinen zijn volgens mij niet veel meer dan drie ledjes met een voorschakelweerstand in een mooie behuizing. Geen schakelelectronica, dus.
Bied hier DigiKeis de juiste decoder voor aan, zodat het sein goed wordt aangestuurd?
Voor zover ik goed ben ingelicht gaat in het grootbedrijf een NS-sein van groen, eerst naar oranje en dan naar rood.
Hierbij doven de lichten rustig en komen ook weer als zodanig op.
Mijn vraag is dan ook of Digikeis dit in zijn assortiment heeft.
Zoja, dan is dit het ontbrekende stukje in de informatie naar de vraagsteller toe.
Zo-nee, dan zal er een schakeling dmv een 2 polig bistabiel relais een groot deel kunnen oplossen.
Ik wacht het even af voor ik verder ga.

Mvg. Marcel
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Citaat van: Sprinter op vrijdag 26 juli 2019, 09:42:39
Marius, wij hoeven het beleid en de overwegingen van Digikeijs niet te bepalen. Als er bij de ontwikkeling anders over gedacht was, had het in ene keer goed geweest. Nu is er voor goedkoop gekozen.

Nu zal het niet meer veranderen.

Groetjes.

Dat snap ik wel, het ging mij alleen om het uit de lucht gegrepen ?5,- bedrag. Ik heb in een bedrijf gewerkt waar er aan development werdt gedaan en weet wat voor een kosten gemoeid hiermee zijn. Dat Digikeijs deze keuze heeft gemaakt en ook openlijk toegeeft staat niet ter discussie.  Maar goed dit gaat te ver off topic, ben benieuwd wat de ervaring van de ts zijn.

2 of 3 rail maakt in principe niets uit, het belangrijkste verschil is alleen maar wel of geen common ground.
Re: Digikeijs ns seinen schakelen
Ja, en als je Karst Drenth heet, en het leuk vind om voor niets te werken, dan kun je een product als dit ontwikkelen en op de markt brengen. Gewoon omdat je het leuk vind. En omdat je er een enorme ... van krijgt.
Als je er een beetje bij en over nadenkt, dan kan dit nooit kosten dekkend zijn.
Hier gaat het dus om de kwantiteit.

Groetjes.