Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen

Gestart door ricko woensdag 10 juli 2019, 21:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Beste mede-forumleden,

Hierbij mijn verslag van het afbreken mijn eerste modelbaan. Het is een baan die bijna 10 jaar oud is. De laatste 5 jaar is er niks mee gebeurd en nu ik de stappen wil maken om op mijzelf te gaan wonen moet deze opgeruimd worden. In de toekomst wil ik wat nieuws maken. Dit is nog niet concreet en dat moet modulair zijn vanwege mogelijke verhuizingen/beperkte ruimte.

De klassieke beginnersfouten zijn gemaakt in mijn naïeve jongere jaren. De hoofdreden dat ik de interesse ben verloren is simpel: deze baan is niet gepland met een railplan en toen ik achter de problemen kwam was het al te laat om deze te corrigeren zonder helemaal opnieuw te beginnen. Mijn vader is extreem koppig en het moet op zijn manier met de onderstaande problemen als gevolg. Tips van boeken/forums luistert hij niet naar (geen technische kennis/te moeilijk/weet beter). De technieken die ik wou toepassen heeft hij op de meest slechte manier overgenomen. Voorbeeld: landschap van piepschuim maken i.p.v. gaas met gips omdat "gips rommel geeft" -> rails op piepschuim pilaren die niet vastgezet mochten worden aan de basisplaat.

  • Het grootste probleem is de layout. Dit is begonnen als 2 rondjes. Een voor analoog (M-Rail) en een voor digitaal (K-Rail). Deze zijn later gekoppeld met wissels om een 8 vorm te maken of 2 individuele rondjes. Dit wordt heel snel saai om te rijden...
  • De constructie is ook niet stevig. Het bestaat uit 6 schragen met daarop 2 mdf platen. Dit betekent dat je niet kunt leunen op de tafel en onder de tafel aan de bedrading werken is lastig door de 24 poten met tussen liggers
  • De tafel van 244 bij 244 staat in het midden van de ruimte en ik stootte vaak mijn hoofd door het schuine dak/smal looppad. Bereikbaarheid in het midden is ook moeilijk
  • Daarnaast is niks vastgezet en is er geen isolatie (kurk/schuim) tussen het mdf en de rails. Dit heeft het resultaat dat na een aantal rondjes de treinen ontsporen doordat de rail uit elkaar schuift (hypocriet: vastzetten was uit den boze om het nog te kunnen veranderen...)
  • De scenery ziet er redelijk mooi uit. Het is echter volledig plat en er zijn veel grote lege plekken met alleen gras
Voor het geval dit niet helemaal goed overkomt: ik heb net een klaagpartij met stemverheffing van mijn vader te verduren gehad en mijn humeur is verpest. Het enige wat ik vandaag gedaan heb is werkruimte maken door de dozen die onder de baan stonden te verplaatsen en een tafeltje/stoel neerzetten voor mijn laptop om spul in Excel te zetten. Zelfs dit was niet goed want "ieder normaal mens begint bovenaan". Deze baan heeft teveel negatieve emoties die eraan vastzitten door jarenlange sarcastische/cynische opmerkingen.

Genoeg van dat, tijd voor een frisse start. Ik ben 23 en mag mijn eigen beslissingen maken.
Eerst een paar foto's van de helft die klaar is om de herinnering te bewaren van de goede dingen.

Mvg,
Rick
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Rick,

Ik ben net zo begonnen, platte plaat laag bij de grond omdat het niet anders kon en met een medebewoner van mijn kamer rekening moest houden!

Nu ietsje later, ongeveer 45 jaar, wordt de boel ook afgebroken om weer een nieuw plan te beginnen.

Succes met de volgende fase hierin.
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Zonder dat ik jou of je vader ken: wees blij dat je een vader hebt die je heeft willen helpen, al is dat dan op zijn manier. Ik ken er ook die tegen hun zoon zeggen "Dat doe je later maar als je op jezelf woont". Zo te zien heb je een behoorlijke ruimte tot je beschikking gekregen. Ik vermoed dat je vader vanuit zijn perspectief het beste voor je heeft willen doen en je behoeden voor het maken van fouten (of het dat ook zijn laat ik in het midden). Ik denk persoonlijk dat je juist het meest leert van het maken van fouten, maar zonder belerend te willen overkomen denk ik dat je je vader in de openingspost tekort doet...

Maar nu over de inhoud. Heb je misschien overwogen lid te worden van een module-club? Je zou dan modules kunnen bouwen die je thuis kunt gebruiken (ben je lekker flexibel bij verhuizingen), maar ook gezamenlijk gebruiken met andere modulebouwers. Op die manier leer je van de andere leden hoe het ook kan, of wissel je ervaringen uit. Ik denk dat je dan wel afscheid moet nemen van de metalen rails.

Ik ben benieuwd wat je in de toekomst gaat maken. Succes!
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Jammer dat jullie net een meningsverschil hadden Rick.

Maar als je een tijdje op jezelf woont ga je anders tegen dingen aankijken en dan zul je zien
dat je ook leuke herinneringen hebt aan deze treinbaan.
Misschien ga je later wel zeggen dat je steeds meer op je vader gaat lijken, net als ik doe.

Kortom, lekker dromen van een nieuwe baan met alle kennis die je hebt opgedaan en genieten van deze leuke hobby.
Succes.
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Beste Rick,

Zo een klaagpartij met stemverheffing van ouder op kind is eigenlijk nooit goed, zeker niet voor het kind. Jammer dat op zulke wijzen soms een abrupt einde komt aan jarenlange leuke hobby momenten die je met elkaar gedeeld hebben. Voor nu filter de mooie momenten er voor jezelf uit en koester die, probeer de negatieve uitlatingen en momenten wel een plek te geven voor jezelf. Als je zover bent voor het bouwen van je eigen baan merk je dit vanzelf aan hoe jij je voelt.

Ik ben zelf ook begonnen met de modelspoor omdat mijn vader daar al mee bezig was op zolder, de baan was klein maar fijn en bestaat ook maar uit 1 ronde en een keerlus die boven de baan loopt. Zelf had ik een kleine vrijheid erin waar ik wel mijn creatie en fantasie in kwijt kon als kleine jongen en werd er qua bedrading en andere technieken wel geluisterd ten opzichte van jou verhaal.

Probeer voor jezelf en wie weet je eigen kinderen ooit niet op je vader te gaan lijken, anders bega je dezelfde fout en sla je jezelf later voor je kop had ik het maar anders gedaan en dan komt dit moment weer bij je bovendrijven.

Ik bezit nu over een ruime zolder in ons huis en zit af en toe met mijn eigen zoon al op zolder voor een 5 minuten vader/zoon tijd waarbij ik de trein die op de rommelige zolder op de baan staat even laat rijden. En merk dat mijn zoon van 2,5 er erg van geniet, soms als hij alleen al "trein" zegt dan weet ik genoeg en als ik zeg dat we zo treintje gaan rijden dan gaan die oogjes twinkelen en balt hij zijn vuist van "yes". Dan loopt hij direct naar de trap en is soms al eerder boven dan zijn vader, zo enthousiast is hij. In mijn ogen hoort het zo te gaan.

Voor nu wens ik je veel sterkte en ga alvast dromen van "jou" mooie nieuwe baan. Laat je fantasie de vrije loop en teken af en toe iets op een A4, dat heb ik zelf ook altijd gedaan en hier mag je altijd alles delen op het forum en door de tips en adviezen die je krijgt van mede forumleden leer je heel veel.

Groet,
Dick(ie)

Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Hoi Rick,

Ik heb genoten van de foto's van jullie baan !
Heerlijke oldskool-uitstraling  :P

Vaders en zonen en dezelfde hobby beoefenen is - zoals je ervaren hebt - niet altijd even makkelijk.
Bedenk wel, dat alles met de beste bedoelingen gebeurt. Dat zul je later met je eigen kids ook wel merken.

Elkaar begrijpen en waarderen gaat ook met ups en downs, maar blijf daar wel in investeren.
Succes met je volgende treinbaan en hopelijk laat je de bouw ervan hier in dit draadje zien.

Grtz Tony

Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
 :offtopic:
Mijn vader heeft voor mijn verjaardag (werd 6 jaar) een complete , (lees simpele)  spoorbaan gebouwd waarmee ik tot mijn 16de mee gespeeld hebt.
Ook in die jaren samen met m'n vader aanpassingen gemaakt en spulletjes gekocht.
met dit topic komt dat soort dingen weer naar boven.....mooie herinneringen dus.
leuk topic trouwens  :)

gr Ruud

Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
beste Rick, zou het niet zo wezen dat je vader bang is voor de moderne technieken van  heden  ten  dagen. Nou dat heb ik ook , maar na wel  een half jaar intensief studeren op het forum  en you tube krijg je vanzelf  dingen te zien ,dat je denkt dat wil ik ook maken .je vormt na een tijd  een beeld in je hoofd, je gaat eens een schetsje maken en    eens een stukje rail neer leggen. Neem er de tijd voor. als je vader ziet wat je gerealiseerd hebt is hij best trots op je. Het maakt  niet uit wat voor systeem. IK heb zelf analoog m rail  , onverwoestbaar , mijn vorige baan ook.EN weet je iemand dieniet in staat is om fouten te maken ,is tot niets in staat. doe je best joh en laat je vader een poepie ruiken.Groeten Klaas.
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Al met al een ontzettend leuke baan. Op termijn zal de herinnering daaraan de irritaties en meningsverschillen zeker wegnemen.

Mvrgr
Robert
Re: De afbraak van mijn eerste modelbaan - Geleerde lessen
Heel leuke baan uit de oude school. Met medewerking van je vader is dit
toch maar in het verleden tot stand gekomen. De inzichten voor zover aanwezig waren toen echt anders.
Ik hoop dat als je eenmaal het huis uit ben.
een leuke baan kunt maken naar jouw inzichten.

En als je een aantal jaren uit huis bent ga je anders denken over je ouders. Echt waar.

mvg Frans