Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Stroomkring probleem ESU Boosters

Gestart door v200marklin zaterdag 04 mei 2019, 17:38:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomkring probleem ESU Boosters
Beste medespoorders,

volgend gek probleem ! , ik heb 3 stroomkringen middels ESU boosters , 1 voor de hoofdbaan , 1 voor de binnenbaan en 1 voor alle rangeersporen. Stroomkringen gescheiden door 2 x rode schoentjes van M, massa blijft doorverbonden.
Gaat al jaren goed en nog steeds , echter trek ik een baanstekkertje uit 1 of 2 van de 3 boosters, blijft de gehele baan spanning houden ! . Dus.....of er is een rood schoentje gesmolten , of ik ben er 1 vergeten tijdens 1 van de vele kleine veranderingen in de baan. Alles functioneert natuurlijk prima, maar ik wil het wel oplossen, maar hoe kan ik nu meten of weten WAAR het probleem zit , zonder de halve baan te moeten slopen, heb ook bovenleiding dus niet echt een optie.

Ook al gezocht naar locs/wagons met slepers die op een scheiding zouden kunnen staan, maar is niet het geval.

Ik hoor graag suggesties.

Mvg Gert
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Ben den Hollander
gast

Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Weet je nog waar de scheidingen zitten, dan zou ik eerst daar kijken of er een schoentje zit.
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Hoi Gert,

Je zou van alle 3 de boosters het stekkertje los kunnen halen, ik hoop dat je een multi meter hebt.
Op de plek waar de scheidingen zitten kun je dan door piepen of de scheiding nog goed is.

Je zult het een en ander los moeten halen ben ik bang, nu hangen meerdere stroomkringen aan elkaar en dat is niet de bedoeling.
Nu weet ik dat we dit ook gehad hebben op de baan van Hans de krokodil, dit heeft maanden zo gezeten en de boosters kunnen er dus blijkbaar tegen.

Maar het moet wel opgelost worden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Ben den Hollander
gast

Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 04 mei 2019, 17:52:07

Je zou van alle 3 de boosters het stekkertje los kunnen halen, ik hoop dat je een multi meter hebt.
Op de plek waar de scheidingen zitten kun je dan door piepen of de scheiding nog goed is.


Dan weet je nog niks, er is immers een doorverbinding tussen alle boosters....... ;)
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Heren !,

dank voor jullie suggesties , het is reeds opgelost.  ;) Ik dacht.......waar heb je het laatst zitten klooien  :D , bij rangeer terrein 1 was dat dus, op scheiding even rails van wissel los gehaald (gelukkig daar geen bovenleiding), en ja hoor  :?, had ik met m'n stomme harses een rood schoentje om het buitenste massa lipje gedaan 8o 8o , m.a.w. plus gewoon doorverbonden. Schoentje omgezet, rails vast en weg is het probleem. O:-D

Soms is het leven zo simpel.  :D :D

Mvg Gert
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Ik wilde net weer een berichtje type, maar lees dat het al opgelost is, verstandig om als eerste te kijken op de plek waar je het laatste aan gewerkt hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 04 mei 2019, 18:29:27......... verstandig om als eerste te kijken op de plek waar je het laatste aan gewerkt hebt........Mvg, Peter Degeluidsman
Ja zo werk ik ook! Elke "meter" nieuwe rails wordt er gereden.
Laatst wel de mist in gegaan, nadat ik ergens anders een tangetje had neergelegd. Alles steeds op op storing door sluiting, maar lag niet aan het nieuwste deel, maar ergens anders.  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Stroomkring probleem ESU Boosters
Door piepen kan nog steeds helpen bij de bekende overgangen. Als er een zeer laag ohmige verbinding is, zit de scheiding daar niet. Is de scheiding wel goed, dan meet je naast de railovergang weerstand ook de weerstand van de kabel.

Een tweede truuk is een bekende 'grote' weerstand (tijdens het zoekn) voor iedere booster te zetten. I.e. 100k 2k2 en 4k7, en dan gaan meten, dan is bij een overzichtelijke baan redelijk snel te bepalen wie waar aan vast zit en wat de boos doender is.

(Truukje geleerd bij het door meten van scheepsantenne kabels; 0Ohm>korsluiting, of de antenne zit er nog op; Zeeer grote weerstand; de kabel hangt ergens los; 100k Ik heb de juiste kabel te pakken en hij is 'goed'. Een mooie kabel-qualifier is de baas te duur, dus een multimeter moet het maar doen).

Jan-Peter