Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)

Gestart door EdHak1957 dinsdag 09 juli 2019, 12:02:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Ik ben bezig met het plannen van een schaduwstation waar ik de niet in gebruik zijnde locomotieven en wagons kan stallen. Dit gaat op een nieuwe niveau plaats vinden en dan wordt het lastig om te zien in welke stand een wissel staat. Nu wil ik een schakelpaneel maken waar ik door middel van een drukschakelaar (dpdt?) een Marklin 8562 of 8559 kan schakelen. De bedrading bestaat uit 2 blauwe draden voor het schakelen van de wissel en 1 draad voor voeding.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik de eerste ben die dit wil realiseren maar in het forum heb ik helaas geen oplossing kunnen vinden voor deze specifieke wissels.
Ben een leek als het om electronica gaat dus als iemand me met een schema kan/wil helpen beschrijf het dan zo simpel mogelijk in lekentaal........
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Op de 3rail wiki staan een paar mogelijkheden.
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Als de wisselaandrijvingen eindafschakeling hebben - en dat zal wel - dan is dit de handigste mogelijkheid.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:E10.15.01-08.gif
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Dag Ed.

Citaat van: EdHak1957 op dinsdag 09 juli 2019, 12:02:59
Dit gaat op een nieuwe niveau plaats vinden en dan wordt het lastig om te zien in welke stand een wissel staat.

De bekende schakelkastjes van Märklin die hiervoor bedoeld zijn, geven optisch weer wat de schakelstand is.
Ook bij de eerder genoemde CDU-schakelingen is dit mogelijk en waarschijnlijk ben je daar ook het meest mee geholpen,
maar houd er rekening mee dat er verschil is tussen sturing en uitvoering: de schakelstand (sturing) is bij een manco dus
niet de stand van de wisseltong (uitvoering), want daarvoor zouden er eindschakelaars op de wisseltong moeten zitten.

Groeten,

Erik.
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
John (Looney Tunes) heeft iets dergelijks voor mijn m rail wissels gemaakt.
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Tams heeft daar een kant en klare oplossing voor voor M-Rails, en aandrijvingen zonder eindafschakeling. En voor de aandrijvingen met eindafschakling is er de standaard oplossing met ledjes of lampjes.

https://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html

Groetjes


Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb de links allemaal doorgenomen, maar zodra ze beginnen over weerstand en dergelijke gaat het mij boven de pet.
Citaat van: henkv op dinsdag 09 juli 2019, 12:57:42
Als de wisselaandrijvingen eindafschakeling hebben - en dat zal wel - dan is dit de handigste mogelijkheid.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:E10.15.01-08.gif
Heel duidelijk schema, jammer dat er geen uitleg bij zit, maar goed, als ik dit schema goed interpreteer dan heb je nodig 2 momentschakelaars en uiteraard 2 leds. Hoe het allemaal aan te sluiten is ook voor mij nog te volgen, maar wat is "560"? Is dit een bistabiel relais (geen flauw idee wat dit is, maar ik heb het weleens ergens gelezen), en zo ja het je wellicht een artikelnummer/beschrijving ervan zodat ik bij een electronicazaak (zoals C****d) gericht kan zoeken, want zoeken op "relais" zal waarschijnlijk veel bomen in het bos opleveren.
Blijven de leds branden na het schakelen?
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Wat denk je van een weerstand van 560 Ohm??
Ja, en de ledjes blijven branden na omschakeling, want dat was toch de bedoeling.

Uitleg bij de schakeling wordt lastig als je geen basis kennis hebt.

Maar een poging in de stroomkring waar de eindschakelaar gesloten is loopt er een stroom door de spoel en het ledje, met als gevolg dat hij zal branden, de andere led is uit. Zet je de wisselaandrijving nu in de andere stand zal het andere ledje branden.
De spoel is nu gewoon een lange draad tussen de led en de plus en min van de spanning. Zodat er een stroompje kan lopen.
Oftewel een gesloten stroomkring.

Groetjes.
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Het is wat Wim zegt. Vanwege de eindafschakeling is telkens maar één wisselspoel in staat stroom te voeren. Het ledje dat op die wisselspoel is aangesloten zal branden. De stroom die daarvoor nodig is, is veel te laag om het wissel om te laten gaan. Dat gebeurt pas als je de wisselschakelaar indrukt, zodat de spanning direct op de spoel wordt aangesloten. Dan gaat het wissel om en als dat is gebeurd wordt die spoel afgeschakeld en tegelijk de andere spoel aangeschakeld. Dan zal dus het andere ledje gaan branden.

De leds in het kastje van Märklin werken volgens hetzelfde principe.

Zonder eindafschakeling werkt het niet. Dat wil zeggen, dan zullen beide leds permanent branden.

Maak eens een testopstelling en zie wat er gebeurt. De weerstand is 1K of zo, verder gewone 3 mm leds en voor de diodes is een kleinsignaaldiode 1N4148 mooi zat. Maar zwaarder (1N4001) mag altijd.
Het schema waar Wim naar verwijst wordt gevoed met gelijkspanning. Dan zijn de diodes overbodig. Bij voeding met wisselspanning beschermen de diodes de leds.
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
De rubriek heet Elektronicatechniek. Je stelt een vraag op dit punt, maar hebt er geen verstand van. Dat kan voorkomen.
Knap dat antwoorden op je vraag toch nog begrijpelijk zijn.   :thumbup:
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Goed, dit zijn antwoorden waarmee ik wel uit de voeten kan. In de jaren dat ik op de middelbare school zat (1969-1975) geen enkele kennis opgedaan op dit gebied. Van mijn vader heb ik wel het een en ander in de praktijk opgestoken als het gaat om electriciteit aansluiten e.d. maar als het om dit soort dingen gaat veel over gelezen (al lezende steeds iets meer begrijpend) en door vallen en opstaan ben ik nu in staat om een niet al te ingewikkeld schema te lezen (en te begrijpen).
Op die weerstand van 560 ohm was ik niet gekomen zonder uitleg.
Als ik iets in de loop der jaren heb geleerd dan is het wel: als je iets niet vraagt krijg je ook geen antwoord.
Ga de weerstand bestellen en het dan uitproberen. Het resultaat laat ik (uiteraard) nog weten.
Nogmaals heel hartelijk dank voor de zinnige en duidelijk hulp!!
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Oeps, toch wat té enthousiast geweest. Want in mijn onschuld dacht ik een weerstand van 560 ohm zal wel simpel aan te schaffen zijn..............
Nee dus, je krijgt de keus tussen zo'n 149 artikelen met termen als "5W 10%" en "belastbaarheid 0,125W".
Het zal wel te maken met de voeding (Blauwe Marklin mini-club 8amp) maar hoe moet ik dat dan vertalen in toepasselijkheid?
De leds zijn 3 0f 12 volt (beiden op voorraad).
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Wat je nodig hebt zijn weerstanden van 560 ohm, 10% of minder (dat is de tolerantie), en een max. belastbaarheid van 0.25 Watt. Misschien is 0.125 W ook al genoeg, maar dat kan ik met de beschikbare gegevens niet berekenen. Neem de leds van 3 Volt, ik neem aan dat er in die van 12 V een weerstand ingebouwd is (maar misschien niet van de juiste waarde).
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Waar ben je aan het bestellen?
En hoe worden de wisselaandrijvingen gevoed? Die 560 ohm is gebaseerd op een 12 volt voeding en dan leds die maximaal 20 mA stroom mogen gebruiken. Bij leds moet je niet zozeer letten op de spanning maar op de maximale stroom die ze mogen gebruiken. De weerstand zorgt ervoor dat die stroom niet wordt overschreden. De weerstandswaarde is dan afhankelijk van de voedingsspanning en de gekozen leds.
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Ik denk dat 10mA voor deze toepassing al genoeg is, hoor. Anders gaat zo'n paneel met een groot aantal leds al gauw als schijnwerper werken...  ;-)
Re: wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (z-spoor)
Voor mijn bedieningspaneel laat ik parallel relais met wisselcontscten meeschakelen. Één van deze wisselcontacten schakelen tussen twee leds per wissel. Wel is dit zoals Erik hier ook al zei, een sturing signalering en geen wisselstand indicatie. Dit omdat in mijn geval de baan bestaat uit M rail wissels en die hebben geen eindstand.