Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aansturen Fleischmann relais

Gestart door Loet vrijdag 26 juli 2019, 22:23:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansturen Fleischmann relais
Lid sinds: 2011

offline
Aansturen Fleischmann relais
Hallo allemaal.
Op mijn baan heb ik een aantal plaatsen waar ik verlichting aan/uit will schakelen .

Nu heb ik nog een paar oude Fleischman relais liggen (6955 en 6956) en had gedacht die via een LDT wisseldecoder te bedienen.
Als je de relais met de hand bedient werkt alles, maar via de LDT wisseldecoder beweegt er niets. Ik heb de relais los geprobeerd (Op de gele en bruine draad aansluiten)en dan werken ze gewoon.
De LDT wissel decoder bedient ook mijn ontkoppel rails dus volgens mij komt er genoeg spanning van af. Verbindingen van relais naar wisseldecoder ook een aantal keren gecontoleerd, en die zitten ook goed.
(een gele draad en twee bruine). Ook een langere schakeltijd voor de wisseldecoder opgegeven, dat maakt ook niets uit.
Is er iemand die ervaring heeft met deze kombinatie en weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Of iemand die een andere slimme oplossing weet om die lichten aan het werk te krijgen?  Zou je ze aan kunnen sluiten op een oud Marklin sein, die met de spoelen erin? en dan op de aansluitingen van de bovenleiding?

Groeten

Loet
Re: Aansturen Fleischmann relais
Ben den Hollander
gast

Re: Aansturen Fleischmann relais
 @citaat Je hebt een schakeldecoder nodig in plaats van een wisseldecoder. Maar met een schakeldecoder kun je ook rechtstreeks je lichten schakelen...... ;)
Re: Aansturen Fleischmann relais
Het is altijd verstandiger om een relais te gebruiken omdat een relais goedkoper is dan een schakeldecoder mochten de contacten kapot gaan door bvb te hoge belasting.
Re: Aansturen Fleischmann relais
In de 6955 zitten diodes die de polariteit van de schakelspanning bepalen. Als de polariteit vanuit de LDT verkeerdom is zal het niet werken.
De 6956 die moet gewoon werken die is gelijk aan een normale wisselaandrijving, en niet polariteitsgevoelig. Het werkt in beide gevallen met een normale wisseldecoder.
Die heb je met een gemeenschappelijke plus of een gemeenschappelijke min aansluiting.


Re: Aansturen Fleischmann relais
Ben den Hollander
gast

Re: Aansturen Fleischmann relais
 @citaat Ah, dubbele spoel. Goede verbetering. :thumbup:
Re: Aansturen Fleischmann relais
Bedankt voor de reacties.

Helaas heb ik geen schakel decoder maar wel deze relais, dus vandaar deze oplossing.
De 6956 heb ik aangesloten en die schakelt niet. Als ik het relais direct op de trafo zet doet hij het wel, dus het relais werkt gewoon. Misschien dat er te weinig (of misschien te veel) spanning vanaf de LDT wisseldecoder komt. Ik snap de opmerking over de polariteit van de 6955 maar weet niet hoe ik dat kan veranderen op de wissel decoder. Bij de sein decoders kan je het wel
Ik heb nu een oud sein van Marklin gepakt en dat aangesloten ipv het Fleischman relais.
Dat werkt, maar ik blijf het gek vinden dat het relais, het niet doet.

Groeten

Loet
Re: Aansturen Fleischmann relais
De 6956 is gelijk aan een Marklin sein aandrijving zal gewoon moeten werken.
Wel de juiste kleuren aansluiten.

Hiervoor heb je een gewone wisseldecoder nodig. En de diodes kun je uit de 6955 verwijderen, cq overbruggen. Is het een standaard bistabiel relais.

Dit type relais zit in de 6955
https://www.reichelt.nl/signaalrelais-bistabiel-2-wisselaars-2a-dc-hfd2-l-12v-p101943.html?&trstct=pos_6

Groetjes
Re: Aansturen Fleischmann relais
Ja, en daar zit nou net het probleem. Als ik aan het relais (6956)een paar draadjes maak en daar mee de gele en bruine draad aanraak, dan doet hij het perfect.
Als ik dan het relais achter de wisseldeccoder zet, vertik ie het.

Maar goed, ik heb nog genoeg oude seinen en daar gaat het ook mee, dus het probleem is niet opgelost maar de situatie is wel opgelost.

Ik vraag me alleen nog af wat voor spanning de wissel decoder levert, op dezelfde wissel decoder zitten een paar ontkoppel rails en die werken gewoon, de Marklin seinen werken er op, maar geen van de  Fleischman relais. Vreemd.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp.

Loet