Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'

Gestart door Petrus maandag 08 juli 2019, 11:29:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
Beste allen,

In Houten kocht ik onlangs een 'Gleissperrsignal': M* 7042. Het sein werkte, maar het lampje gaf geen licht. De 'contactclip' aan de onderzijde gaf te weinig druk en toen ik die bijboog brak het in twee stukken.
Op tafel slingerde een vergeten haarclip van een van de kleindochters. Die heb ik op maat geknipt, ontdaan van de verflaag, er een gaatje ingeboord en gemonteerd aan het sein. So far so good. Lampje brandt. Maar bij het schakelen geeft het sein een brom (weerstand?), en dat is dan weer jammer.

Derhalve tips en trucs gevraagd: is het nodig om op zoek te gaan naar een authentieke vervanger voor het defecte onderdeel van het sein, of zijn er bruikbare alternatieven?

Dank voor meelezen en meedenken.

Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
Een magneetspoel maakt altijd wel wat geluid. 't Kan erger worden als er binnenin iets loszit, check de bevestiging van de spoelen even. En draai het schroefje van de mast meteen ook even aan, die gaan vaak los.

Overigens: je geeft ze toch niet continu spanning, hoop ik? Een tiende seconde is genoeg!
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
Je kunt er ook gelijk een led in zetten.  Ik zou 3mm warm wit nemen denk ik. 
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
@ Erik; @ Erik: dank voor meedenken. Het liefst laat ik het sein - dat verder prima functioneert - zoveel mogelijk intact. Ik moet dus een alternatief vinden voor de haarspeld. Ik probeer uit te vogelen van wat voor materiaal zo'n contact-strip is gemaakt en of dat in de handel te vinden is. Vooralsnog vind ik het niet. Petrus
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
Petrus, normaal maakt M altijd dit soort stripjes van fosforbrons. Die haarspeld zou echter ook moeten werken.
Ik vraag me alleen 2 dingen af, werkt het sein zonder de haarclip wel als gewenst, en ten tweede heb je de haarclip geïsoleerd van het frame/schroefje (met een plastic ringetje)?
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
Hi Peter,

Ik gebruik ook fosforbrons voor allerlei "restauraties" in Houten te koop.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
@ Harald; @ John: dank voor meedenken. De haarclip is correct geïsoleerd van het frame.

Ik ben eerder in de week op zoek gegaan naar een oplossing voor het gebrom en stuitte op onderstaand draadje met daarin de volgende opmerking: 'Bij alleen een brom is er trouwens vaak geen sprake van kortsluiting hoor. Het kan ook duiden op teveel weerstand...'.

Nu, naar een half uurtje prutsen, komt de aap uit de mouw: het is het grijze afdekkapje dat de brom veroorzaakt, doordat het - verdorie - de stang van het sein doet haperen. Is ook een vorm van weerstand natuurlijk: grappig!

Dank en groet, Petrus


Geraadpleegd van: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60973.0
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
Hallo Petrus, dat onderdeel bestaat uit 3 delen +schroef.
Zie kopie.
Een onderdeel heb ik liggen nr 721130
721130 en 404360 zijn nog leverbaar.Bij Ma.
Als je dat nodig hebt laat het maar weten.
Grt. Jo
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
nog een aanvulling

Jo
Re: Sint Petrusburg: defect 'Gleissperrsignal'
@ Jo: Dank voor alle informatie. Petrus