Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

esu 50119 transfo

Gestart door joscabrio maandag 08 juli 2019, 09:57:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
esu 50119 transfo
Lid sinds: 2008

offline
esu 50119 transfo
hallo iedereen
ik heb een nieuwe transfo van esu moeten kopen de 50119
volgens dat ik kan lezen heeft deze 7 A
maar als ik op mijn ecos ga kijken blijft da 4 A
moet je daar iets voor instellen of updaten

groeten jos
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2017

offline
Re: esu 50119 transfo
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: esu 50119 transfo
Bij Ali zijn ze nog veel goedkoper.

groet
Harald
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2017

offline
Re: esu 50119 transfo
Terug komend op je vraag Jos, nee je kunt hieraan niets doen. Je ecos is gemaakt voor 4A en dat blijft 4A. Er is zover ik laatst las een nieuwe booster op komst welke wel dit vermogen aan kan.
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2010

offline
Re: esu 50119 transfo
Hallo Jos,

Je kan volgens mij geen 7A uit je ECoS krijgen. Maximaal 4A is de grens. Met een versterker van ESU ( EcosBoost) kan je alleen de volledige 7A van je voeding gebruiken.

Groet Ronald.
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2010

offline
Re: esu 50119 transfo
Hoi,

Citaat van: joscabrio op maandag 08 juli 2019, 09:57:03
ik heb een nieuwe transfo van esu moeten kopen de 50119 volgens dat ik kan lezen heeft deze 7 A  maar als ik op mijn ecos ga kijken blijft da 4 A moet je daar iets voor instellen of updaten

Nee, je ECoS kan niet meer dan 4A leveren. Alleen de ECoSboost kan 7A op je baan zetten.

Groet Ronald.
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: esu 50119 transfo
En dan toch...
In het gehele bovenstaande mis ik de referentie naar welke Ecos variant Jos heeft. Het heeft geen enkele zin om antwoord te geven als niet duidelijk is welke Ecos er gebruikt wordt.

Zowel de Ecos (,CS1r) en EcosII 1e versie kan max 4A aan de baan leveren.
De EcosII 2e versie (50210) kan tot 6A leveren. Dit is de huidige versie die in de winkel ligt. (Op de 50200 winkeldochters na).

De huidige ESU booster (EcosBoost 50012) kan 7A leveren.
De oudere EcosBoost 50010 kan 4A leveren
En tot slot de EcosBoost 5011 kan 8A leveren, en was voor de grote schalen bedoeld.

Jan-Peter
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2008

offline
Re: esu 50119 transfo
hallo
ik heb een ecos 50200 daar was een voeding bij van 4 A deze is stuk gegaan
ik heb een nieuwe voeding aangekocht van esu 50119 en deze heeft 7 A
waarom dan 7 A als je maar 4 A kunt gebruiken
als je nu een nieuwe ecos koopt zit deze voeding erbij van 7 A

groeten jos
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: esu 50119 transfo
Hallo Jos,

Ik denk dat het zo maar mogelijk zou kunnen zijn dat de 4-5A voeding niet meer voorradig zijn. De nieuwe EcosII en EcosBoost gebruiken nu dezelfde voeding. Dit is logistiek een stuk simpeler dan voor ieder apart apparaat een eigen voeding op voorraad houden.

Je kan zelfs zeggen dat Esu zo vriendelijk is geweest om je een nieuwe voeding te verkopen in plaats één die nog van een oud vrouwtje is geweest en jaren in de garage (vitrine) heeft gestaan.

Maar als je problemen met de nieuwe voeding hebt, dan wil best met je ruilen. Ik heb er nog drie 90VA waarvan ik één wel wil ruilen voor 150VA versie.  ;)

Jan-Peter
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2017

offline
Re: esu 50119 transfo
@citaat daarin heb je wel gelijk Jan-Peter. Echter omdat hij de adapter heeft moeten kopen (iets met 2 jaar garantie) en dat de oude adapter al 4A was (ESU levert volgens mij een adapter mee welke het maximale vermogen kan leveren) ben ik uitgegaan dat hij een 4A variant heeft.
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: esu 50119 transfo
Hallo Marius,

Dat was de hoofdreden om eens te vragen welke ESU apparatuur door Jos wordt gebruikt. Te veel variteit in de kapiciteiten van de verschillende apparaten.

Al naar gelang je de opmerking leest:
Citeer(ESU levert volgens mij een adapter mee welke het maximale vermogen kan leveren)

Esu levert enige de adapter die ze nog in het programma hebben.
Esu levert de adapter die het meeste vermogen geeft.

Voor de oplettende lezer zal er iets opgevallen zijn: EcosBoost 50011 (8A) zou nu een 7A PSU krijgen ...

Jan-Peter
Re: esu 50119 transfo
Lid sinds: 2017

offline
Re: esu 50119 transfo
Dat snap Ik, maar wat ik bedoelde is waarom een te lichte adapter meeleveren als de apparatuur meer aan kan. Ja de ook voor de 50011 verwacht ik dat er een 8A adapter komt zodra deze beschikbaar komt. Als deze nu beschikbaar zou zijn dan zouden ze of al een zwaardere adapter hebben of als deze nu uitgeleverd moet worden beperkt worden door de 7A adapter.
De bazen willen af en toe sneller uit kunnen leveren als technisch verstandig is, nu weet ik niet of dit ook bij ESU ook het geval is. Heb in een pc technisch bedrijf gewerkt, helaas wel eens meegemaakt om de concurrentie voor te blijven. Lekker verstandige keuze zal ik maar zeggen. 
Re: esu 50119 transfo
Hallo allemaal,
Even tot verduidelijking Ecosboost 50011 of trafo heeft een vermogen van 150VA dus bij 21V leverd die effectief 7 A en zelfs iets meer naargelang hoeveel treinen je aanstuur dit is het zelfde als bij een fleischman trafo kan je normaal 1 a 2 treinen laten rijden maar als je er 4 of 5 op uw spoor zet werkt dit ook doe de test en je zal zien.
Dan nog even verder over de Ecosboost 50011 150 VA bij 15 V geeft die gemakkelijk 10 A en dus extra belasting nog meer enkel de extra belasting is best niet te lang of je moet zorgen voor extra koeling en dan kan hij nog veel verder.
Dit is ook bij CPU (processor) van een computer die je kan enorm overklokken dus meer vermogen maar ook meer verbruik dus zwaardere voeding en waterkoeling en je haald er min 50% extra uit, ik zeg niet dat je zoveel uit je Ecobooster kan halen maar ik ben zeker 12A mits extra koeling geen probleem (mogelijk moet je het kastje open maken om de juiste elementen te voorzien van een grotere koellichaam en ventilator).
Zie ook handleiding: http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoSBoostNL.pdf
Trouwens er is ook al de Ecosboost 50012 voor 224,10 ? bij https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/ESU/29-7-0-311376-003003-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html .
Nog een goed alternatief en veel goedkoper ook van ESU : https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/ESU/29-7-0-279465-001007005-0-0-0-0-0-0-grp-nl-p-0/ein_produkt.html .
Mochten de webside linken niet werken geef dan gewoon in google ecosboost 50012.

Groetjes,
HC PC Treintje.