Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Probleem met E LOK Marklin nr 3030

Gestart door robert hoesman zondag 07 juli 2019, 14:00:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Hallo vrienden,Ik heb een probleem met mijn E LOK Marklin nr 3030 .Deze rijd altijd met de pantograaf aan de draad (ik rij analoog) ,Nu opeens rijd die niet meer aan de bovenleiding ,maar gewoon .IK heb de schakelaar die aan de buiten kant zit(OF  NAAR BENEDEN OF NAAR BOVEN GEZET) Maar dat helpt niet,Wat kan de oorzaak hiervan zijn.....Teven heb ik ook het blad van de loc 3030 uitgeprint met de artikelnummers SCHALTBILD FUR 3030..Wie kan mij helpen?
groetjes Robert
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Omdat het om een andere loc gaat en de zichtbaarheid te verbeteren heb ik deze bijdrage afgesplitst in een nieuw topic.
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Rij je met 1 of 2 pantografen omhoog. Is er geen liszittend draadje? Rijd de loc wel via de rails?
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Heb je de kap al van de loc af gehaald? Er zit een heel simpel schuifschakelaartje in, waarschijnlijk kun je gewoon zien of daar iets mis mee is.
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
JA ,de loc rijd gewoon via de rails
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
De kap heb ik er afgehaald ,en dat hennetje heb ik diversen keren omhoog/omlaag gehaald.Ik kan daar niets aan zien ,er is geen draadtje los

groet Robert
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Citaat van: robert hoesman op zondag 07 juli 2019, 21:34:20
JA ,de loc rijd gewoon via de rails

En je hebt wel stroom op de bovenleiding? Of de omschakelaar maakt geen contact naar de bovenleiding of je hebt daar een los draadje zitten. Of geen stroom op je bovenleiding. Of je pantografen zijn compleet versleten en vuil.
Marklin 3030  is een zware metalen Zweedse stangen loc. Ik heb deze ook met een vijfpolige motor en esu decoder. Rijdt erg mooi.
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Citaat van: robert hoesman op zondag 07 juli 2019, 14:00:25
IK heb de schakelaar die aan de buiten kant zit(OF  NAAR BENEDEN OF NAAR BOVEN GEZET) Maar dat helpt niet,Wat kan de oorzaak hiervan zijn.....
De metalen hendel beweegt op zijn beurt de echte schakelhendel, waaraan het contact zit, zie foto.
Als de schakelhendel gebroken is of uit de metalen hendel is gesprongen dan kan dat de oorzaak van het probleem zijn.
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
In principe zou dat wat jou overkomt technisch gezien niet kunnen.
De stand van de bovenleidingschakelaar is misschien niet helemaal correct,  zodat je misschien van beide punten stroom kan nemen.
Ook kan er een stukje geleidend materiaal tussen zitten waardoor een ongewenst contact wordt veroorzaakt.
Je kan ook de multimeter er eens opzetten om te kijken waar het probleem zit.
Succes.

Mvg. Marcel
Re: Probleem met E LOK Marklin nr 3030
Het probleem is opgelost, Ik, heb  de stand van de bovenleiding schakelaar verander en t omhoog gebracht ,Nu het werkt 
Bedankt  voor de tip .
groetjes Robert