Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx

Gestart door Kappa zondag 07 juli 2019, 01:36:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Hallo,

Bij het zoeken naar wagens, of wagensets van Märklin kom ik regelmatig modellen tegen waarvan het artikelnummer met 84 begint.
Wagens, of sets die met 84 beginnen staan dacht ik ook niet in de catalogus vermeld.
De wagens of sets die wel in de catalogus staan beginnen normaliter met een nummer in de 44xxx, 45xxx, 46xxx, 47xxx, of 48xxx reeks, .
Weet iemand waarom deze wagens met 84 beginnen?
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Werbe- und Sonderprodukte? Beginnen ook wel met 94xxx. Eigenlijk beginnen ze niet altijd met 84 of 94 maar gewoon met 8 of 9, wat daarachter volgt is vaak het standaard artikelnummer van het gebruikte basismodel zoals bijvoorbeeld de 4415.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Horen de 8 nrs niet in de trix catalogus thuis?
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Nee, het gaat echt om Märklin-nummers.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Het betreft hier de zogenaamde sondermodelle op basis van de koelwagen 4415.

Door er een 8 voor te plaatsen hebben zij het onderscheidt gemaakt dat hier reclamewagens betreft.

Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
In de Koll's Spezial Katalog staat bijvoorbeeld Sondermodelle , Gütterwagen 84651, gemaakt voor Eurotrain, ketelwagen, opdruk EVA.
En als ik zoek op nummer 4651, dus zonder 8, is het een ketelwagen van Shell, een standaard product van Märklin.
Het lijkt mij dat de wagens die beginnen met een 8 een model is besteld door een klant in een beperkte oplage.
Als ik dan kijk naar onze forum wagens, de ketelwagen 4441.095, of de containerwagen 94490, dan is dat weer heel anders genummerd.
Dat zal wel een reden hebben, Märklin heeft zo verschrikkelijk veel verschillende wagentjes gemaakt wat opdruk betreft, het heeft vast een bepaalde logica.

Dirk-Jan
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Allen bedankt voor jullie reacties hier.

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 07 juli 2019, 08:11:21
Werbe- und Sonderprodukte? Beginnen ook wel met 94xxx. Eigenlijk beginnen ze niet altijd met 84 of 94 maar gewoon met 8 of 9, wat daarachter volgt is vaak het standaard artikelnummer van het gebruikte basismodel zoals bijvoorbeeld de 4415.
Hoi Johan, dat geldt volgens mij niet niet voor de 8, want Spoor Z artikelen beginnen met al met een 8, zoals goederenwagens en goederenwagensets met 80xxx, 81xxx, 82xxx en 86xxx, personenwagens met 87xxx en locomotieven met 88xxx worden gecatalogiseerd. Dit is overigens mijn bevinding als ik in de website naar Spoor Z artikelen zoek en zal wss incompleet zijn.

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 07 juli 2019, 10:54:04
In de Koll's Spezial Katalog staat bijvoorbeeld Sondermodelle , Gütterwagen 84651, gemaakt voor Eurotrain, ketelwagen, opdruk EVA.
En als ik zoek op nummer 4651, dus zonder 8, is het een ketelwagen van Shell, een standaard product van Märklin.
Hoi Dirk-Jan, laat de ketelwagen met het nummer 84651 nu net één van de wagens zijn die ik heb gekocht en voor mij de aanleiding zijn geweest om dit topic te openen.
Zo is de 84652 er ook één met een 84xxx nummer.
De 84651 is een witte ketelwagen met opschrift "GASOLIN" en de 84652 een groene ketelwagen met opschift "DEA".
Het wel zogenaamde "Sondermodellen", maar voor welke gelegenheid???
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Hoi Ad,

Citaat van: Kappa op zondag 07 juli 2019, 11:28:20wel zogenaamde "Sondermodellen", maar voor welke gelegenheid???

Eigenlijk geen. Het enige bijzondere zou kunnen zijn dat deze wagens (84651 en 84652) door Märklin zijn geproduceerd in opdracht van Eurotrain.

Bron: Koll Spezial Katalog 2018.

Dus eigenlijk wat Dirk-Jan ook al aangaf...
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 8) Volgens Koll beide gemaakt voor de "EUROTRAIN - Markenshop - idee+spiel", onderdeel van de Simba Dickie groep, waar ook Märklin toebehoort.
Lijkt dus niet speciaal te zijn, gewoon product verkoop bij één van de groepsonderdelen, in dit geval bij de Idee + Spiel winkels.
En dat zijn eenmalige uitgaves in een "beperkte" oplage. En dan "beperkt" met een knipoog,
oplage steeds 2000 ex. van meerdere kleur/naam varianten van hetzelfde wagentje.
Niet heel zeldzaam dan lijkt me, eerder beperkt verkrijgbaar. :)

Dirk-Jan


Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 @citaat  @citaat Hoi Hans, dat klopt inderdaad. Maar Märklin heeft ook andere modellen in opdracht van Eurotrain "Idee und spiel" geproduceerd met een "normaal" nummer in de 46xxx ~ 48xxx reeks. Waarom dan een 84xxx nummer voor deze wagens :help:

In dit Stummis topic staat een opsomming van alle "Sondermodel Neuheiten 2019".
Daar staat o.a. een Speisewagen ?Bistro?, Bauart WRmz 135, der DB AG, Ep. VI, SoMo für Idee+Spiel-/Eurotrain-Händler, met nummer 42870.
Dus geen 84xxx nummer.
Maar verderop staan modellen voor o.a. Miniatur-Wunderland met nummers die met 94xxx beginnen.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 @citaat
Ik denk dat de uitgaves met de normale nummering, dus 46xxx niet eenmalig zijn, maar eventueel meerdere keren worden geproduceerd,
net al naar gelang de verkoop. En diegene met het nummer 8xxxx echt maar één keer gemaakt worden en is op dan ook op.

Dirk-Jan
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Citaat van: Kappa op zondag 07 juli 2019, 12:53:46
42870.

Dat is een variant op wagen 4287. Märklin doet dat wel vaker, aan het eind een cijfer toevoegen. Wanneer en waarom? Geen idee, geen peil op te trekken...  ;-)
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 @citaat De 4287 heeft geen stroomafnemer op het dak. Het lijkt me eerder een kleur variant van de wagen uit de set 43870.001 "Rheingold".
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Dat er geen touw aan deze "artikel-nummer-geverij" valt vast te knopen moge uit volgend voorbeeld blijken. Dan is het 4415.xxx,  dan weer 9....





Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 @citaat Inderdaad Hans, geen touw aan vast te knopen. Wel grappig die waarschuwing voor alcohol misbruik. :D
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 @citaat en  :offtopic:

Ja, vooral dat avec moderation, dat zal wel betekenen dat moderators niet zo veel moeten drinken. :-)

Dirk-Jan (die nooit goed heeft opgelet tijdens de Franse les :o))
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 @citaat Of dat je de drank met een moderator moet delen. :D
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Citaat van: Hans Biere op zondag 07 juli 2019, 14:40:45
Dan is het 4415.xxx,  dan weer 9....

Maar dit is nou juist wél verklaarbaar: 4415.591 is een Märklin-nummer, 94417 is wat meneer Koll (van de Katalog) er aan gegeven heeft! Dat impliceert dus dat veel van zulke "bijzondere" wagens bekend kunnen zijn onder twee verschillende nummers!
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Citaat van: Kappa op zondag 07 juli 2019, 13:44:40
De 4287 heeft geen stroomafnemer op het dak.

Ai, de eerste drie die ik bij Google vond hebben dat wel! Maar de meeste foto's daar komen van verkoopsites, misschien zijn er een paar adverteerders in de war geweest? En ik zodoende dus ook... :-( Sorry!
Lesje geleerd: vertrouw nooit op Google. :-p
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Citaat van: Erik Baas op zondag 07 juli 2019, 20:04:15
Maar dit is nou juist wél verklaarbaar: 94417 is wat meneer Köll (van de Katalog) er aan gegeven heeft!

Je kletst gigantisch uit je nek maakt hier een behoorlijk foutje en geeft daarmee dus onjuiste informatie.

Hier het doosje. Dat is Märklin "eigen" en komt niet uit de hoed van meneer Koll. In het vervolg zou je voor je iets op dit forum roept wat aan research kunnen doen.

Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Zeg, kun jij je even een beetje inhouden? Ik heb de "Spezial Katalog" hier liggen, en daar staan letterlijk duizenden van zulke nummers in. Dat jij nou toevallig een uitzondering vindt kan ik niet helpen.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
 @citaat Nu maak je weer een fout. Het door mij aangedragen voorbeeld is geen ?uitzondering?. Er zijn talrijke andere voorbeelden, ook in mijn collectie.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Kennelijk gebruikt Marklin dus ook wel 94xxx-nummers, dat had ik nog nooit gezien en wist het dus niet. Wel 84xxx, daar zijn er heel veel van. Aan de andere kant heb ik (mn. op beurzen) vele speciale koelwagens in handen gehad waarbij op de doos alleen maar "4415" stond. In mijn (grote!) fotocollectie vind ik welgeteld één wagen met een 94xxx-nummer van Märklin op de doos, veruit de meeste zijn door meneer Koll toegekend.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Citaat van: Erik Baas op zondag 07 juli 2019, 21:31:37In mijn (grote!) fotocollectie vind ik welgeteld één wagen met een 94xxx-nummer van Märklin op de doos, veruit de meeste zijn door meneer Köll toegekend.

't Is me wat, Erik. Helaas zit je met jouw beweringen helemaal fout. Meneer "Köll", volgens mij is het "Koll" maar dat terzijde, kent geen Märklin-artikelnummers toe. Dat doet M zelf.

En nog een heel mooi actueel voorbeeld en bewijs dat jij je ernstig vergist vind je HIER.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Ben benieuwd naar het vervolg  ;)
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Geen vervolg, ik heb geen argumenten meer. Oftewel, in goed Nederlands: zoek het zelf maar uit. Wat de spelling van
"Koll" betreft heeft Hans gelijk, geen idee hoe ik daar nou bij kwam...
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
En sommige nrs zijn meerdere keren gebruikt...
En andersom gebeurt ook, waarbij het zelfde artikel onder meerdere nummers verschijnen.

Mvg. Marcel
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Citaat van: Kappa op zondag 07 juli 2019, 13:44:40
@citaat Het lijkt me eerder een kleur variant van de wagen uit de set 43870.001 "Rheingold".

Om hier even mee door te gaan.
Is een mooie set samen met 43870.002
Kan er weinig info over vinden laat staan op de Märklin site.

Vraag: hoe kom ik er achter dat dit soort sets in de handel zijn ?
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Speciale oplage door de Wilde 13.

Mvg
Marcel
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Wie zoekt eventjes naar deze M nummers: 9895 en 9896 (2  H0 wagentjes die in mijn bezit zijn)
of deze:  627700  656700  659700
en deze 94527 (vrij recent)
bijna alle M-Magazine wagens beginnen met 84xxx

gewoon ter info.
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin wagens of wagenssets met nummer 84xxx
uit #5 citaat: Als ik dan kijk naar onze forum wagens, de ketelwagen 4441.095, of de containerwagen 94490, dan is dat weer heel anders genummerd.

Ja dat begreep ik ook al niet. Beide wagens zijn immers reclamewagens uit de serie en lijst wagens die je als forum, winkel en bedrijf bij Märklin kunt selecteren voor je eigen reclamewagen en het zijn wagens die Märklin zelf heeft voorzien van de opschriften/reclame (ZAM). In tegenstelling van de wagens die in de Koll staan met de aanduiding: ZAI.
In aanvulling op CVDW: de kerstwagens hebben ook geen opvolgende nummers. Ik vermoed dat er nog een cijfer bij moet, ik vond deze #s niet.
En dan heb je nog een onderscheid: Te koop aangeboden en verkocht door de winkel of bedrijf en ook ons forum en de weggevertjes aan relaties dus de echte reclamewagens.
Koll hanteert deze nummering voor alle reclamewagens: Märklinnummer jaartal uitgifte en dan een volgnummer. Zo kan bij diverse modellen best eenzelfde jaartal en volgnummer krijgen zoals 90707, die zag ik minstens vier keer.
M.a.w. de nummering blijft (voor mij) nog een mysterie. 
Dirk :-{)