Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Maerklin insider krokodil 30159

Gestart door FILIPI vrijdag 05 juli 2019, 22:37:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Maerklin insider krokodil 30159
Hallo,

Ik was benieuwd wie van jullie heeft deze krokodil. Hij is analog met een enorme motor in het midden die via tandwielen alle assen andrijt. Het is een replica van de 3015 volgens mij.
Kan deze ook gedigitaliseerd worden ?. Dat heb ik niet zo goed kunnen terug vinden, wat zijn de verbetering.
Hij moet zeker een enorme trekkracht hebben ??.
Ik vraag dat, omdat ik heb misschien de moggelijkheid om een te kopen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Hierbij de foto van deze enorme lok.


Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
zoekfunctie is soms handig want er is veel te vinden.
BV :  http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p04_0_ins-lok.htm

of umbau marklin 30159
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Bonjour,


Bellejt,

Ik had deze link al gezien, maar ik zie alleen een bestand met alle insider loks, maar niet een verhaal achter.
Een revieuw van de modelen.
Maar nu, hoe is de trekkracht van deze monster.
Nogmaaals bedankt.
Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
ook hier reeds besproken in het forum :

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56651.0

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=14643.0


Wat is de zoekfunctie toch handig hier
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Bonsoir,

Mijn krokodil is naar een vriend gestuurd. Maerklin heeft dit jaar een nieuw decoder voor oudere modelen uitgebracht. Hij gaat deze monteren.
Ref van de decoder is 60906.
Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Hi Philippe,

Eigenlijk zijn de afmetingen van deze krokodil veel te groot, maar met de beschikbare techniek was kleiner niet mogelijk, door de afmetingen van de motor.
Als ik jou was dan zou ik de motor ombouwen met de ESU 51965 Permanentmagneet en een deftige decoder inbouwen, in plaats van de 60906.
De 60906 heeft geen ingebouwde cruisecontrol en is eigenlijk een veredelde Delta multi-protocol decoder voor vrij veel geld.
Maar dat mag de pret natuurlijk niet deren. ;)
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Kappa,

Ik begrijp je, maar ik wou het lok origineel laten staan, alleen een decoder ipv de omschakkelrelais.
Ja, ik heb gezien deze decoder heeft geen regeling van de motor. (Cruise control). Hij is bedoeld om ouderwets te spelen.
Maar in het forum heb ik gelesen het verhaal van het ombouwen met een Uhlenbrock, of Tams decoder. Hebben deze een cruise control ?. Ik weet het niet.
Ik dacht dat deze maerklin uit 2019, een moderne decoder zou zijn.
Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Er is nog een optie wel duurder en de vraag is even of het nog leverbaar is,eventueel zou de houder ook 3D geprint kunnen worden.
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Hmmglaser,

Sorry, ik begrijp je niet. Welke houder bedoel je ?
Sorry, heb ik niet voldoende gelesen. Ja maar je zou een nw motor in laten bouwen, maar dan heb jij totaal iets anders. Dat is voor mj niet de bedoeling.
Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Citaat van: FILIPI op zaterdag 13 juli 2019, 07:45:55
Hij is bedoeld om ouderwets te spelen.
Dat is toch prima Philippe, je moet doen wat jij het leukst vindt en met de 60906 blijft het analoge karakter behouden. :thumbup:

Citaat van: FILIPI op zaterdag 13 juli 2019, 07:45:55
Maar in het forum heb ik gelesen het verhaal van het ombouwen met een Uhlenbrock, of Tams decoder. Hebben deze een cruise control ?. Ik weet het niet.
Naar mijn weten hebben de tams en Uhlenbrock decoders die een Allstrommotor kunnen aansturen ook geen motorregeling aan board.

Citaat van: FILIPI op zaterdag 13 juli 2019, 07:45:55
Ik dacht dat deze maerklin uit 2019, een moderne decoder zou zijn.
Dat is het ook, hij "spreekt" drie talen, mFx, DCC en Motorola, heeft twee AUX poorten, optrek en afrem vertraging en is bedoelt om oudere lokomotieven met Allstrommotor te kunnen aansturen.
Re: Maerklin insider krokodil 30159
En die decoder heeft sterkere uitgangen wat betreft motor, oude trafo's beveiliging, en uitgangen voor functies zijn extra zwaar uitgevoerd. Door de treinendokter bij ons in de club ingebouwd in een br 03 en de resultaten waren erg goed.
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Hallo,

Bedank voor jullie positieve reactie. Dat staat op het Maerklin site bij het omschrijving van deze decoder.
Oude loks digital ombouwen, en zoals een analog lok rijden. Gas geven in een helling, en afremmen bij afdaling. Ik ben zeer benieuwd hoe hij gaat rijden.
Het is een prachtig lok.
Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Bonsoir,

Ik heb nog een vraag.
In de brochure staat alleen over het smieren met olie, en staat nergens over het invetten van tandwielen.
In het boekje van de 31100, een duo retro set uit 2015, met een Zweeds lok, en een SBB relika krokodil als de 3015, staat over het invetten met trix vet, de bronze tandwielen die van de onderkant ziechtbaar zijn.
Moet ik ook deze tandwielen invetten ?.
https://static.maerklin.de/damcontent/1a/f9/1af97e1dfdbe38515e527651174626fd1489755837.pdf

Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Philippe,

Het schuin vertande tandwiel is het tandwiel dat door het wormwiel wordt aangedreven en moet van Trix vet worden voorzien.
De normale olie is hiervoor te dun.
Antwoord is dus Ja.

PS: Volgens mij voerde Märklin geen Trix vet in de catalogus ten tijde van de uitgave van de 30159, dus staat in die handleiding alleen de olie vermeld. ;)
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Ad,

Merci voor het antwoord. Ik heb een tubetje trix vet, ik ga  deze tandwielen van een beetje vet voorzien.
Sincèrement.
Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Bonjour,

Gisteren is mijn krokodil terug gekomen. Hij is nu digital uitgerust met de nieuw maerklin decoder 60906.
Ik ben super super tevreden.
Hij rijdt gewoon als een analog loocmotief, maar hij is wel mfx, en heeft een paar interessant functies.
F0: schakkelen van de voorlichten. 3 geel
F1: aanzetten van het achterlicht. 1 geel
F2 : aanzetten achter 3 geel
F3: rangieepr functie.
F4: abv uit.

De achterlicht zijn apart gemonteerd op de decoder, ausgang 2,  op deze manier, kunnen wij deze apart schakkelen, en met de functie mapping, hebben wij de functie 2x 3 geel.
Het stroomverbruik met een lage snelheid, alleen de lok met lampen aan is 0,45A.
Met een hogere snelheid is 0.65A.

Ik post een filmpje.

Philippe
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Bonjour,

Op de brug.


Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lijkt erop dat je dik tevreden bent. Veel plezier met je nu ook digitale lok en stroomverbruik valt nog mee vind ik.
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
 B) Mooi plaatje zo met de krok op de draaibrug. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Maerklin insider krokodil 30159
Bonjour,

Gisteren op de club heb ik de lok met wagens getest. Het waren zijn eerste proefritjes met wagens achter.
1 post wagen, 7 personnenrijtuig, 2 restaurantwagens, en een voiture pilote. 11 wagens in totaal.
Mijn eerste induk was super positief, ik was echt verbaast hoe het ging. De lok reed erg goed, en alles ging soepel. Ook starten vanaf een helling van 3% ging zonder probleem.
De max stroom verbruik (pic spanning) tijdens het opstarten van de trein vanaf de helling met front lampen aan was 725ma.
Ondanks dat deze decoder geen lastregeling heeft, is rijden met deze lok super Leuk.
De lok heeft de trein getrokkken en geduwd. Met de verschillende lichtfunctie, is het net echt.
Hij kan zeker nog veel meer trekken denk ik.
Hierbj een paar vidéos.











Philippe