Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  C-rails over een Roco brug
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: C-rails over een Roco brug  (gelezen 754 keer)

JS Festina

• Nieuwe Gast
  • beginnend baanbouwer
C-rails over een Roco brug
« Gepost op: vrijdag 05 juli 2019, 21:42:22 »

Hallo allen,

Ik ben een baan(tje) aan het opbouwen van C-rails en ik moet een overbrugging bouwen van maximaal 25 cm (C-rails 172 en C-rails 077). Er onderdoor gaat een rails met een hoek van 45 graden, een weg en als het kan ook nog een klein beekje. Mijn baan bestaat uit verschillende modules omdat ik geen vaste ruimte heb en de scheiding gaat ook precies onder deze brug door.

De standaard C-rails vakwerkbrug van Marklin is echter te kort (188mm) en nu vond ik een vakwerkbrug van Roco van 228,6 mm lang en deze komt precies goed uit. Het nummer van de brug is RO40080.

Ik heb de C-railsbreedte opgemeten (40 mm), maar ik kan nergens de breedte van Rocorails vinden op internet en ik vind het zonde om zomaar wat te bestellen.

Dus mijn vraag is: weet iemand misschien de breedte van Rocorails?

Alvast bedankt, Jouke

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: C-rails over een Roco brug
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 juli 2019, 21:47:17 »

Welke Roco rails bedoel je? De Rocoline? Met of zonder bedding of de roco Geoline met bedding (lijkt op C-rails)?. Kan je de maten geven van Rocoline zonder bedding en de Roco Geoline

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

JS Festina

• Nieuwe Gast
  • beginnend baanbouwer
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 juli 2019, 21:51:12 »

Hoi Ronald,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik denk dat deze brug gemaakt is voor de Geoline. Dat is de meest voorkomende Rocorails volgens mij. Bij de omschrijving van de brug staat alleen maar "geschikt voor Roco standaardrails".

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 05 juli 2019, 22:05:54 »

hoi,

Dat is de meest voorkomende Rocorails volgens mij. Bij de omschrijving van de brug staat alleen maar "geschikt voor Roco standaardrails".

Ik zal je wat maten opgeven. Ga straks wel even naar boven voor wat meetwerk  :D

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 02:49:15 »

Je zou K-rails kunnen gebruiken op de brug overgang van C naar K voor en na de brug.
Mvg Mark

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 08:17:04 »

Je zou de bedding van de C-rails smaller kunnen maken. Heb ik ook gedaan zodat ik een Marklin brug kon gebruiken welke nog voor M-rail was.
Johan

Gezocht: Roco Railpro Fccpps 988-0 | (--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

Ronald69

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 09:46:28 »

Vakwerkbrug i.c.m. rails met bedding? Het moet niet gekker worden geen gezicht. K rails is hier de enige optie.
Je zou je eens moeten verplaatsen naar 1:1 bruggen want ballast wordt los gestort en zou dus door de balken heen vallen.

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 10:25:08 »

Betonnen bruggen hebben een zg bak waarin
1) ballast wordt gestort, waarin de rails met biels komt. Of
2) een meegegoten of later gelijmde betonnen onderconstructie waar de rails aan wordt gemonteerd.
Stalen vakwerkbruggen zijn open waarbij het door platen of roosters eea beloopbaar is. Rails wordt rechtstreeks op de ( onder-) constructie of met tussenliggende bielsenlaag geplaatst.

Mvg. Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 11:44:03 »

Hoi Jouke,

Zoals Johan al aangaf; railbedding smaller maken ( schuur/slijpsteen machine gaat prima, paar keer er langs halen en passen ), fluitje van een cent. Heb het ook gedaan.
Eventueel dezelfde kleur als de brug verven, valt het nog minder op.
Tenzij je geen ballast op je brug wil, natuurlijk.
Succes met je keuze en uitvoering  :P

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 12:13:22 »

hoi,

Ik zal je wat maten opgeven. Ga straks wel even naar boven voor wat meetwerk  :D

Even wat meetwerk gedaan:

Roco Geoline (met bedding): 38 mm breed
Rocoline zonder bedding: 30mm breed
Märklin C-rails: 40mm

Groet Ronald.

henkv

• Stamgast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 16:04:42 »

Deze brug is niet echt van gisteren. Hij is ooit bedacht voor het oude Roco 2,5 mm railsysteem. De bielzen daarvan waren ook 30 mm en dan past het prachtig.
Je krijgt c-rails er vast wel overheen. Maar, zoals anderen al hebben gesuggereerd, het wordt veel mooier als je een stukje k-rails gebruikt.

ramdani

• Toffe Gast
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 17:02:43 »

@citaat2
ik heb deze brug van Roco en c-rail past niet zonder modificatie;

mvg
Michel
Michel - z21start,c-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

feniks

• Stamgast
  • doe maar een treintje
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 06 juli 2019, 18:47:56 »

zoals eerder hier gezegd, een ballastbed kan gewoonniet op een open spanten vakwerkbrug.
Het is best heel simpel om C- en K rail aan elkaar te verbinden  ;) 
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

JS Festina

• Nieuwe Gast
  • beginnend baanbouwer
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 09 juli 2019, 22:00:48 »

Hartelijk dank voor alle tips.

Ik had er niet over nagedacht dat een rails met ballastbed natuurlijk niet over een vakwerkbrug gaat. Dat hoort inderdaad niet, maar omdat dit mijn eerste baanproject is en ik nou eenmaal de benodigde C-rails bij elkaar verzameld heb, doe ik het toch maar.

Ik kies uiteindelijk voor de modificatie van de rails, zoals de foto van Michel laat zien.

Mocht ik ooit ruimte krijgen voor een grotere vaste baan, die ik niet uit elkaar hoef te halen, dan ga ik zeker letten op zulke details.

Jouke

ronaldk

• Stamgast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 06:52:22 »

@citaat Je moet doen wat je leuk vindt. Veel bezoekers van je baantje zal het niet opvallen  :D

Groet Ronald.