Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)

Gestart door Chris B donderdag 04 juli 2019, 17:41:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)
Ik stuur mijn Marklin locomotieven aan met een CS1 Reloaded en Koploper.

Ik heb een Marklin lok 36080 (V80) en wanneer deze in het schaduwstation komt en uiteindelijk in het tweede  blok (van de twee dynamische blokken) stopt (de lok rijdt door de lichtsluis, stopt en rijdt dan een stukje achteruit totdat de lichtsluis weer hersteld is, stopt en de rijrichting wordt weer  omgezet in voorwaartse richting.   

Daar blijft de lok een paar minuten staan. Dat is de bedoeling, maar na een tijdje gaat de lok zonder een opdracht van Koploper te hebben gekregen en met snelheid 1 rijden. En dat is NIET de bedoeling. Ik heb van een treinvriendje een ander 36080 geleend en die doet hetzelfde. Heeft iemand hier ervaring mee?

En ombouwen is niet zo maar een klusje. Er zit een printplaatje met elektronica met daaronder de motor gemonteerd.
Mijn tweede vraag is, heeft iemand een nieuwe (andere) decoder in deze lok gebouwd?

vriendelijke groet,
Chris Burger
Re: Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)
Goedenavond Chris,

Voor deze loc kan je de decoderplaatjes gebruiken uit de set 60948, 60949, 60978 en 60979. Wil je de setjes compleet gebruiken, dat kan ook, maar dan heb je altijd een Märklin sounddecoder. Wil je een Esu sounddecoder gebruiken, dan kan je via een PB bij mij nog wel zo'n plaatje overnemen. Ik heb er een aantal op voorraad. Wil je meer info. Stuur even een pb en dan hoor ik het wel!

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)
Dag Jasper,

Dank voor je reactie en de info over de speciale Marklin decoders.

De ruimte boven van de printplaat in de V80 (36080) is rond de vier mm en dat is niet veel.
Ik heb met een Dremel de componenten op de printplaat verwijderd (behalve twee connectoren tbv van de strips naar de verlichting) en een LokPilot decoder aangesloten. De LokPilot is dubelzijdig voorzien van componenten, hij past net. Het beste is om een decoder te gebruiken die enkelzijdig voorzien is van componenten.

Mijn probleem is in ieder geval opgelost, de V80 luistert braaf naar de commando's van Koploper en wacht netjes op zijn beurt. ;-)

vr groet, Chris Burger

EDIT Ad: Afbeelding bijgesneden en witte delen weggehaald
Re: Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)
Decoders die enkelzijdig van componenten zijn voorzien heb je volgens mij niet meer.
Maar het is ook de bedoeling om de print te vervangen door een andere dragerprint deze zijn er in 2 uitvoeringen MTC21 en in NEM 652 marklin verkoopt ze als set met een MTC21 sounddecoder en op ebay.de kom je ze soms los tegen tevens maakt
forumlid John(looney tunes)ook deze printjes.
Re: Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe decoder voor Marklin 36080 (V80)
Ik heb nog wel enkele MTC21 printjes over, stuur maar een pB.

groet
Harald