Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Zolderbaantje 2025

Gestart door Timpertam zondag 02 maart 2025, 19:03:45

Zolderbaantje 2025

Zolderbaantje 2025
Dag allemaal. Na bijna een jaar een account te hebben op dit platform maar er verder nooit iets mee hebben gedaan,
lijkt het ook mij leuk om mijn bescheiden modelbaantje te showen!

Toen ik 8 was (denk ik ongeveer) van mijn ouders de Märklin 29175 startset gekregen en sindsdien heeft de hobby mij nooit meer losgelaten.
Met veel vallen en opstaan langzaam over de jaren een beetje uitgebreid en bijgekocht maar nooit echt de ambitie gehad om een vaste baan te maken.

Tot 5 jaar geleden toen ik mijn eigen huis kocht en bovenin het huis een plek heb gereserveerd om een keer echt wat op te bouwen.

3 jaar geleden ongeveer begonnen (denk ik) en de laaste tijd wat regelmatiger bezig met deze prachtige hobby.

Ik vind het scenery aspect het leukste van de hobby en waar ik al gouw tegenaan liep was de (in mijn ogen) lelijk ogende C-rail.
Maarja, om alles om te gooien was een duur grapje dus met veel pijn en moeite geprobeerd de C-rail mooi in de ballast te leggen.

Ik rijd bijna alleen maar stoomloco's, denk dat ik een beetje in periode III zit.
Ik ga proberen een update te blijven geven over het verloop van de baanbouw!

Re: Zolderbaantje 2025
Die lelijke C-rails in de ballast zetten is je prima gelukt :)

Citaat van: Timpertam op zondag 02 maart 2025, 19:03:45Ik rijd bijna alleen maar stoomloco's, denk dat ik een beetje in periode III zit.
Dat hangt van het nummersysteem af wat op de locs staat.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

De rails gaat mooi op in de ballast, C rails is niet de mooiste rail maar daar is dus een oplossing voor  :thumbup: :thumbup:

Leuk dat je hier de bouw van je baan laat zien.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fantasietjes op de baan

Ik vind het al mooi zoals het nu is hoor;toffe baan

Hoi,Hoi ???

Mag ik vragen hoe je die ballast op de C-rail laat zitten ?
Ik heb het ook geprobeerd, maar als ik de lijm erop doe worden de steentjes klontjes en gaat alles alle kanten op.
Heb in de lijm (verdund met water) ook wat afwasmiddel gedaan, maar dat helpt dus nog niet.
Alvast bedankt voor je tip  ;)

Hoi Edwin,
Ik gebruik modpodge, een soort lijm/sealer op waterbasis.
Maar dat was wel een saai en langdurig werkje hoor :P

Omdat de bielzen bij c-rail zo enorm laag zijn had ik al snel het probleem dat ze helemaal niet te zien waren. Dus uiteindelijk heb ik de rails eerst allemaal weggehaald, daarna met een kwastje en iets verdunde modpodge overal tussen de bielzen en aan de zijkanten netjes de modpodge aangebracht. Daarna bestrooid met de ballast en vervolgens eraf getikt.

Dan de rail leggen en de ballast er met een kwastje netjes tegenaan vegen en dan weer met verdunde modpodge en een pipetje alles goed vol laten lopen.

Fantasietjes op de baan

Ik bestrooi eerst de ballast, op zijkanten en tussen de bilsen( daar mooi de bilsen vrijmaken), dan glasset of glasnet erover sproeien, dan met pipet de lijm erover druppelen. lukt goed hoor.

@Wim,

Wat is dat voor product , glasset/glasnet ???
Gegoogled maar kan niks vinden.... :|

@Tim ??

Wat een priegelwerk zeg, maar wel heel mooi resultaat.
Ga het eens proberen..., bedankt voor de uitleg !  :thumbup:
En welke ballast heb je hiervoor gebruikt ???

Fantasietjes op de baan

Edwin , glassex of glasnet , om ramen , glas, zuiver te maken

Fantasietjes op de baan