Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3473 zit hopeloos vast

Gestart door bengali zondag 30 juni 2019, 14:25:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2016

offline
3473 zit hopeloos vast
Dag allen,

Ik ben zowet ten einde raad voor een 3473 loc die stevig vast zit.  De loc lijkt nog maar bijzonder weinig gereden te hebben, maar zit dus muurvast.  Heb de motor open gesmeten en alle alle tandwieltjes met een tandenborstel en wasbenzine ... geen verschil.  Daarna alles goed ingeolied en een weekje gewacht,.. alles blijft muurvast.  Nu is dat locje al meer dan 3 weken open en ik kom er dus niet uit ...
Iemand enige tip om verder te gaan?

Groetjes

Pascal
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 3473 zit hopeloos vast
tec7 gebruiken.Wel de spuitbus hé en niet de lijm.
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2018

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Ooit eens zoiets gehad met een echt oude 3031. Motorschild, anker, veldspoel, omschakelrelais, bandjes etc. er afgehaald, ondergedompeld in de wasbenzine, en een nacht zo laten staan. Dan nog met een tandenborstel stof en haren (!) uit het mechaniek gehaald, en met een druppeltje olie alles weer in elkaar gezet. De loc rijdt sindsdien weer prima.

Maar het kan ook zijn dat een van de tandwielen beschadigd is, dan helpt dit natuurlijk niet. Kun je het anker (een beetje) bewegen? Of de wielen van de loc? Dan moet je kunnen zien welk tandwiel het probleem veroorzaakt.
Re: 3473 zit hopeloos vast
De olie in de draaistellen, waar de assen door heen lopen, zat bij mijn 1600 ook vastgekoekt. Ik heb het motordraaistel een halfuur in de wasbenzine laten staan, er kwam een heleboel zwarte rommel vanaf, en nu rijdt de lok uitstekend.
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2015

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Pascal,

Heb je het draaistel ook gedemonteerd? Heb je zo kunnen bepalen wat er juist vast zit? De tandwielen van de overbrenging tussen de assen of de tandwielen in de motorbehuizing?
Zit het 'cardan' plaatje tussen het linker en het rechter tandwiel van het draaistel los en zit het goed gemonteerd?
Stukje voor stukje trachten uit te vissen waar de blokkage zich voordoet, dan kan je verder denken aan het losmaken.

Succes, Luc.

Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Dank je wel voor de vele reacties,

Ik vrees dat ik eens zal moeten kijken hoe ik dat kreng in de wasbenzine krijg.  Ik vrees alleen dat de decoder er dan ook af moet en nog niet gezien hoe ik daaraan moet beginnen.  Ik vrees namelijk dat
Citaat van: frank-103 op zondag 30 juni 2019, 14:51:48
De olie in de draaistellen, waar de assen door heen lopen, zat bij mijn 1600 ook vastgekoekt. Ik heb het motordraaistel een halfuur in de wasbenzine laten staan, er kwam een heleboel zwarte rommel vanaf, en nu rijdt de lok uitstekend.
wel eens het probleem zou kunnen zijn ...

Ik ga dus terug aan het werk de komende dagen ...
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Bij deze loc kan je het motorframe van het locframe losmaken. Als je dit doet, kan je waarnemen of het vaste onderdeel in het locframe zit, of in het motorframe. Zit het in het motorframe, dan kan je die na het verwijderen van het motorschild en koolborstels apart in een badje wasbenzine leggen.
Succes.
Mvg. Marcel
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Zie het probleem bij deze V100 niet zo. Motorschild verwijderen is kinderspel daarna 3 polig anker verwijderen en dan zou de rest soepel moeten lopen. Je kan ook de tandwielen zien en kijken of ze nog goed zijn. Ook kan deze dan met kruipolie of een schoonmaak middel olie vrijmaken. Maar de tandwielen horen soepel te lopen als bovenstaande eerst heb gedaan.

Edit bij deze lok is bij mij wel eens een tandwiel losgeschoten tijdens een schoonmaak beurt. Bij jou ook? En ja dan zit de loc vast. Deze terugzetten was te doen maar niet gemakkelijk.
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Citaat van: bengali op zondag 30 juni 2019, 16:45:45
Ik vrees dat ik eens zal moeten kijken hoe ik dat kreng in de wasbenzine krijg.  Ik vrees alleen dat de decoder er dan ook af moet en nog niet gezien hoe ik daaraan moet beginnen.
wel eens het probleem zou kunnen zijn ...

Ik ga dus terug aan het werk de komende dagen ...

Pascal,

Gebruik anders een (oude) tandenborstel en doop deze in de wasbenzine.
De kosten van een andere tandenborstel vallen nog wel mee.

Henk
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Hoi Marcel,

Had dit inderdaad niet opgemerkt, net het deel met de tandwieltjes eruit gedemonteerd (en nu begrijp ik waarom ik zoveel last had om de motor uit elkaar te halen).  Tandwielgedeelte zit nu te weken in de wasbenzine ... We zien wel verder
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Hoi Henk,

Dat had ik reeds gedaan, echter zonder resultaat ... Vandaar dat ik nu verder naar alternatieven zoek. 

Hopelijk zal de piste van Mercel mij redden :)
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Yeahaaaa ...

Na 2 uurtjes in de wasbenzine begint er stilaan wat beweging in te komen  @citaat @citaat

Tegen morgen rijdt ie weer soepel als ik alles terug op zijn plaats krijg.

Dank je allen voor de hulp
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Ok hij rijdt weer als een zonnetje.

Het enige probleem dat ik nog heb is dat er ineens een vierkantig zwart papiertje met een inkeping uit de kap kwam dwarrelen.  Op de exploded view staat dat papiertje niet.  Op het eerste gezicht zou ik denken dat het dient als lichtfilter.  Iemand een idee hoe waar dat papiertje dient te komen?

Ben echt wel blij om al zo ver te staan :)
Re: 3473 zit hopeloos vast
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 3473 zit hopeloos vast
Dat zwarte papiertje zou weleens bij het machinistenhuis bij het lampje kunnen zitten.
Past het daar niet, dan aan wellicht aan de voorkant.
Meestal wijst het zich vanzelf; het past of past niet.
Succes en fijn dat je loc weer loopt  ;)

Grtz Tony