Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

K83 met kuren..

Gestart door Neo donderdag 27 juni 2019, 16:42:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K83 met kuren..
Lid sinds: 2012

offline
K83 met kuren..
Dag allemaal,

Ik heb op mijn proefbaantje acht wissels die ik via oude k83 decoders wil aansluiten op
mijn cs3+. Nu doet zich het probleem voor, dat de wissel die ik uitprobeer het maar een keer of
twee doet en vervolgens niet meer. Ik heb daarna het wissel van de baan gehaald en het een en ander opnieuw
geprobeerd met helaas het zelfde resultaat. Wat doe ik verkeerd ? Op bijgevoegde foto's is het verhaal
gevisualiseerd. Foto 1 is de aanvoer van de baanstroom, nummer 2 en 3 de wissel en nummer 4 de aansluiting
op de K83 decoder. Ik heb alle stekkers en draden gecontroleerd, daar is op zich niks mis mee. Hoe kan ik de
K83 testen op het functioneren anders dat zo ? Het proberen doe ik dan via mijn CS3+ waar ik de wissels heb
ingegeven.

Alvast bedankt voor een reactie !

Groet

Gijs


Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: K83 met kuren..
zoek eens op eindschakelaars wat al 1000 keer is vernoemd.Heb je ook voldoende vermogen ?
Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2017

offline
Re: K83 met kuren..
Eerst een nagaan of de K83 wel goed functioneer zonder CS3plus. Als hij het gewoon doet, met alle wissels die je door wilt laten schakelen, denk ik dat er een probleem is in de afstemming tussen de oude K83 en de nieuwe CS3plus. Zijn twee apparaten uit een verschillende digitale generatie. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de oude K83 niet altijd goed communiceert met het nieuwe spul.
Ongetwijfeld zijn er forumdeskundigen die je dat kunnen uitleggen.
Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2006

offline
Re: K83 met kuren..
Twee lampjes parallel aan de wisselspoelen aansluiten.
Lichten die wel op dan is het de aandrijving. Lichten die niet op dan is de rood en bruin verkeerd aangesloten, de k83 is polariteits gevoelig, staat specifiek in de handleiding van d CS3+ vermeld.

Groetjes.
Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2012

offline
Re: K83 met kuren..
Dag allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het was de aandrijving die het liet afweten. Ik zal nog eens goed op het
net en hier op het forum zoeken  hoe ik dat het beste kan oplossen.

Groet,

Gijs
Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: K83 met kuren..
Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: K83 met kuren..
 @citaat
De 74490 moet je niet hebben. Als je ze al hebt en ze werken goed, is er geen reden om ze te vervangen. Anders, en dat is al vaak gemeld, is de nieuwere 74491 V 2.0 een stuk betrouwbaarder. Herkenbaar aan de grote sticker.
Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: K83 met kuren..
zelfs die nieuwe heeft dezelfde problemen na verloop van tijd.Is gewoon bagger van M met die eindafschakelaars.
Re: K83 met kuren..
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: K83 met kuren..
Over het eerste type 74491 heb ik ook over slechte ervaringen gelezen, maar over V 2.0 niet.

Ik heb er inmiddels 35 en er is er nog nooit een kapot gegaan. Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat ik pas anderhalf jaar geleden weer ben begonnen, dus een duurtest kun je het nog niet noemen.