Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  K83 met kuren..
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: K83 met kuren..  (gelezen 426 keer)

Neo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
K83 met kuren..
« Gepost op: donderdag 27 juni 2019, 16:42:53 »

Dag allemaal,

Ik heb op mijn proefbaantje acht wissels die ik via oude k83 decoders wil aansluiten op
mijn cs3+. Nu doet zich het probleem voor, dat de wissel die ik uitprobeer het maar een keer of
twee doet en vervolgens niet meer. Ik heb daarna het wissel van de baan gehaald en het een en ander opnieuw
geprobeerd met helaas het zelfde resultaat. Wat doe ik verkeerd ? Op bijgevoegde foto's is het verhaal
gevisualiseerd. Foto 1 is de aanvoer van de baanstroom, nummer 2 en 3 de wissel en nummer 4 de aansluiting
op de K83 decoder. Ik heb alle stekkers en draden gecontroleerd, daar is op zich niks mis mee. Hoe kan ik de
K83 testen op het functioneren anders dat zo ? Het proberen doe ik dan via mijn CS3+ waar ik de wissels heb
ingegeven.

Alvast bedankt voor een reactie !

Groet

Gijs

 
Gelogd
Mothers of cowards don't cry...

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: K83 met kuren..
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 27 juni 2019, 17:34:38 »

zoek eens op eindschakelaars wat al 1000 keer is vernoemd.Heb je ook voldoende vermogen ?
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Ton van het Fort

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: K83 met kuren..
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 27 juni 2019, 20:07:21 »

Eerst een nagaan of de K83 wel goed functioneer zonder CS3plus. Als hij het gewoon doet, met alle wissels die je door wilt laten schakelen, denk ik dat er een probleem is in de afstemming tussen de oude K83 en de nieuwe CS3plus. Zijn twee apparaten uit een verschillende digitale generatie. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de oude K83 niet altijd goed communiceert met het nieuwe spul.
Ongetwijfeld zijn er forumdeskundigen die je dat kunnen uitleggen.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Ton

“ Fortheim, een analoge én digitale baan van 45 m2 🚞 “

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: K83 met kuren..
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 27 juni 2019, 22:53:38 »

Twee lampjes parallel aan de wisselspoelen aansluiten.
Lichten die wel op dan is het de aandrijving. Lichten die niet op dan is de rood en bruin verkeerd aangesloten, de k83 is polariteits gevoelig, staat specifiek in de handleiding van d CS3+ vermeld.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Neo

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: K83 met kuren..
« Reactie #4 Gepost op: maandag 01 juli 2019, 16:57:02 »

Dag allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het was de aandrijving die het liet afweten. Ik zal nog eens goed op het
net en hier op het forum zoeken  hoe ik dat het beste kan oplossen.

Groet,

Gijs
Gelogd
Mothers of cowards don't cry...

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: K83 met kuren..
« Reactie #5 Gepost op: maandag 01 juli 2019, 17:17:05 »

Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: K83 met kuren..
« Reactie #6 Gepost op: maandag 01 juli 2019, 17:38:39 »

 @citaat
De 74490 moet je niet hebben. Als je ze al hebt en ze werken goed, is er geen reden om ze te vervangen. Anders, en dat is al vaak gemeld, is de nieuwere 74491 V 2.0 een stuk betrouwbaarder. Herkenbaar aan de grote sticker.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: K83 met kuren..
« Reactie #7 Gepost op: maandag 01 juli 2019, 17:45:24 »

zelfs die nieuwe heeft dezelfde problemen na verloop van tijd.Is gewoon bagger van M met die eindafschakelaars.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: K83 met kuren..
« Reactie #8 Gepost op: maandag 01 juli 2019, 18:01:43 »

Over het eerste type 74491 heb ik ook over slechte ervaringen gelezen, maar over V 2.0 niet.

Ik heb er inmiddels 35 en er is er nog nooit een kapot gegaan. Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat ik pas anderhalf jaar geleden weer ben begonnen, dus een duurtest kun je het nog niet noemen.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.3 seconden met 22 queries.