Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem

Gestart door Wheels woensdag 26 juni 2019, 17:34:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Vandaag mijn Airbrush spuitcabine aangesloten op het ventilatiesysteem in het huis.

Net voor de aansluiting op de ventilator (op zolder) een T-stuk geplaatst in de aanvoerbuis (12,5 cm) . In de aftakking (10cm) een buisventilator geplaatst die middels een schakelaar (wordt tzt een snoerdimmer om snelheid van de ventilator te regelen) aangezet kan worden. De spuitcabine wordt middels een flexibele buis (10cm doorsnede) aangesloten op de buisventilator.

De kleine PC ventilator op de cabine laat ik even zitten t.b.v. testfase, deze ventilator had ik al geplaatst en gebruikt in mijn 1e versie van de cabine. Ik verwacht dat de ventilator overbodig zal zijn en kan hem dan weghalen.

gr Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Hij zal de dampen goed wegzuigen Matje, maar krijg je nu ook geen verf resten in je leidingen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Hoi,

de acrylverf die ik gebruik zal in de flexibele buis tot stof veranderd zijn.
We gaan de komende tijd dit ontwerp uitvoerig uitproberen en zo nodig aanpassen.

Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
 B) Mooi en ingenieus gemaakt, maar is de ventilator vonkvrij?
Ik meen te weten dat bij de juiste verhouding fijnstof (je spuitnevel) en zuurstof een vonkje een explosie kan veroorzaken. 8o

Dirk-Jan
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Hoi Dirk Jan,

Daar ga ik mij in verdiepen.  :O

Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Ik zal aan de binnenkant van de cabine een stoffilter van bv een afzuigkap plaatsen.

Alle ideeën en opmerkingen welkom.
Alvast bedankt.

Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Er bestaan filters voor spuitcabines in verschillende maten gewoon deze gebruiken en dan kan het rustig op de centrale afzuiging.
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
hoi

Citaat van: Wheels op woensdag 26 juni 2019, 18:05:59
Ik zal aan de binnenkant van de cabine een stoffilter van bv een afzuigkap plaatsen.

Mogelijk is dat net niet voldoende om de spuitnevel tegen te houden. Dan kan je beter inderdaad wat Mark aangeeft gebruiken. Vonk gevaar hoef je niet echt bang voor te zijn. Dat zal niet het probleem zijn. In je afzuigsysteem is toch al veel stof aanwezig. Eventuele filters die aanwezig zijn zullen iets sneller gaan verstoppen door de kleinere deeltjes.

Groet Ronald.
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Als de buisventilator meer lucht verplaatst dan de centrale afzuiging afzuigt dan heb je kans dat je de lucht juist de rest van je systeem/huis in blaast. Daarom moet je ook alleen een motorvrije afzuigkap in je keuken plaatsen als je hem aansluit op een centraal afzuigsysteem.

Verder is het wel een mooie constructie om de lucht netjes uit je huis te krijgen.
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Bedankt voor reactie.
Zal een airbrushfilter plaatsen ipv een filter van wasemkap.
Op centrale afzuiging zit een motorloze afzuigkap.

Zodra dimmer binnen is zal ik proefondervindelijk ontdekken welke snelheid van de buisventilator voldoende is om probleemloos te airbrushen. De ventilator moet ook niet te snel gaan, verf moet wel op werkstuk terecht komen en niet rechtstreeks in de afvoer.  :D

Gr Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
 @citaat Maar deze afzuigkap is niet motorloos, je zegt zelf een buisventilator te hebben toegevoegd.  ;)
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Klopt.

Motorloze afzuigkap in keuken op begane grond.

Op 2 hoog de airbrush cabine vlak bij  afvoerkanaal op het dak.

Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
En dat is precies wat bedoeld wordt. Buiten de ventilator van het centrale systeem mogen er geen extra ventilatoren gebruikt worden. Dus alle ventilatoren van je spuitcabine moeten er uit. Niks schakelen, niks regelen. Weg ermee. Volledig overbodig en zelfs ongewenst.
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Hoi ?

Ben wel benieuwd naar de reden dat het niet mag. Ik kan dan rekening houden  met?

Gr Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Installatietechnisch is dit niet handig.
Bij de aanzuigopening heb je een onderdruk, en die dient in je gehele systeem aanwezig te zijn 
Als de afvoerleiding overal dezelfde diameter heeft, zal de stroomsnelheid ook overal gelijk blijven. Wijzig je één van deze, dan wordt de stroomsnelheid meer of minder, maar ook de druk veranderd. Als je halverwege in je systeem een extra leiding met ventilator aansluit dan krijg je als het ware een drukopbouw tussen de ventilatoren in, wat de werking van de verder geplaatste ventilator ongunstig kan beïnvloeden. Deze kan alleen nog zijn werk doen als de capaciteit groter is...  Echter dan wordt er weer aan de andere ventilator gezogen....
Normaal wordt de flow geregeld via kleppen, zodat de weggezogen lucht over meerdere aanzuigopeningen verdeeld wordt.
bv badkamer 40% open, wc 10% open, keuken 50% open.

Succes.

mvg  Marcel
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Wat Marcel zegt.  :thumbup:

Ik zou ieder geval als je niet aan het spuiten bent de buis naar de spuitcabine afdoppen anders gaat het ten koste van de afzuiging op de begane grond. En als je gaat spuiten in de cabine zal de centrale motor ook moeten draaien anders gebeurt er niks. Je kunt je afvragen of de extra motor wel zin heeft.

Maar dat weet je pas echt als je het uitprobeert, niet geschoten is altijd mis.

Gr, Ben.
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Bedankt voor heldere verklaarbare toelichtingen  :)
Zal afdoppen van buis bij niet gebruik airbrush uitproberen. Logisch verhaal.

Gr Matje
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Citaat van: Wheels op vrijdag 28 juni 2019, 13:08:09
Ben wel benieuwd naar de reden dat het niet mag. Ik kan dan rekening houden  met?

Wat er nu kan gebeuren is het volgende: Als jouw buisventilator 10m3 lucht verplaatst per minuut en je centrale afzuiging maar 5m3. Dan zoekt die overige 5m3 de weg van de minste weerstand en dat is naar beneden, de rest van je huis in.
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Vandaag het bestelde Airbrush filter in mijn spuitcabine geplaatst.

- Raamwerk van plastic U-profiel
- Kippengaas (vierkant) ingelijmd om doorzakken filter voor aanzuigopening te voorkomen
- Verwisselbaar filter (China versie) tussen U-profiel, op het kippengaas geplaatst.

- Tussen het filter en de aanzuigopening 1,5 centimeter afgesloten ruimte in de hoop dat de aanzuiging over het gehele oppervlak van het filter plaats zal vinden.
- Randen tussen U-profiel en cabine zijn dichtgelijmd

- de ventilator uit de 1e versie van de cabine weggehaald en het gat waarop de afvoerslang is aangesloten groter gemaakt.

Gr Matje


Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Hi Matje,

Goed bezig, dit is al een heel stuk beter dan je eerste ontwerp. Toch een paar kleine opmerkingen. Anderhalve cm ruimte boven je filter is niet veel. Vrees dat je hoop op een gelijkmatige afzuiging daardoor ijdel is. Weg van de minste weerstand is gewoon recht naar beneden (of boven). Maar naar gelang het gebruik zal het midden van het filter sneller dicht slibben dan de rest en dat verandert de weg van de minste weerstand. Naar verloop van tijd zal je hoop dus wel vervuld worden. ☺
Om vanaf het begin een gelijkmatige afzuiging te verkrijgen zou de ruimte boven het filter pyramidevormig moeten zijn.
Re: Afvoer Airbrush spuitcabine op ventilatiesysteem
Moet het gelijkmatig.
Gewoon een bierviltje met wat gaten erin recht onder het gat op je filter plakken.
Dan moet de lucht wel vanaf de zijkanten komen.