Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin decoder 519090 in Lima MDDM

Gestart door RRvdBeek zaterdag 22 juni 2019, 13:23:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Er zijn periodes dat alles tegelijk kapot lijkt te gaan.
Mijn Lima/Rivarossi MDDM loc is al bij de aankoop voorzien van een Marklin 519090 decoder.
De laatste weken vertoont deze loc de eigenschap niet te willen rijden; dat wil zeggen soms een paar centimeter voor/achteruit dan weer een minuut stilstand en dan weer een paar centimeter. De verlichting via de decoder werkt prima, schakelt van voor naar achter en ook de binnenverlichting werkt.
Los van de baan heb ik de motor gecontroleerd met een 9V-blokbatterij en die loopt als een zonnetje.
Is dan toch de decoder overleden? Zo ja, waarmee vervang ik deze op een zo simpel mogelijke manier?
Bij voorbaat dank!

groeten René
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Makkelijk te programmeren ligt er ook een beetje aan met wat van systeem je rijdt?
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Mark, wat bedoel je met wat systeem?
Het is een Märklin decoder, de Lima/Rivarossi is daarmee omgebouwd voor een Märklinbaan.
Wanneer de decoder echt de boosdoener is, zou het vervangen door eenzelfde decoder natuurlijk het makkelijkste zijn, de vraag is of die nog wordt geleverd.

groeten René
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
 @citaat Hoi René, met systeem wordt bedoeld met welk protocol je rijdt. de Marklin 519090 is een Motorola II decoder a la 60902 zoals Märklin deze tot 2004/2005 in haar loks toepaste, totdat Mfx de stok overnam.
Je kunt een ESU decoder inbouwen en aansturen met Motorola, of een ander protocol, zoals mFx, of DCC.
Andere optie is de Marklin mLd decoder 60972 of mSd decoder met geluid.
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Duidelijk Ad, dankjewel, maar er zijn zoveel verschillende soorten systemen (3-rail is toch ook een systeem?).
In ieder geval rij ik nu bijna 20 jaar Marklin digitaal en heb daar nooit iets aan gewijzigd; mijn systeem moet dus Motorola zijn.
Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden :)

groeten René
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Hoi René,

In de digitale wereld zijn er een aantal protocollen hoe decoders worden aangestuurd. De huidige decoders begrijpen meestal meerdere protocollen en dat betekent dat het zeer goed mogelijk is dat de laatste nieuwe loc die je hebt aangeschaft meer dan alleen motorola begrijpt.



3-rail en 2-rail is alleen een verschil hoe de voeding vanuit de centrale de decoder bereikt. Je kunt een digitale Roco loc voorzien van een sleper en andere wielen en ziedaar deze rijdt op je marklin 3-rail baan. Dit om het simpel uit te leggen.
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin decoder 519090 in Lima MDDM
En fabrikanten en verkopers houden dit misverstand in stand door bij digitale 3-rail modellen te vermelden dat het om een (AC/~) wisselspanningslokomotief gaat en bij 2-rail lokomotieven geven ze op dat dit model voor (DC/=) gelijkspanning geschikt is.
Terwijl er bij digitale systemen geen sprake is van AC of DC.