Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer

Gestart door RRvdBeek dinsdag 18 juni 2019, 16:49:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Mijn 19 jaar oude ICE 3 (Märklin 37781) heeft de geest gegeven. Na eerst niet meer te rijden brandde alleen de kop- en sluitverlichting nog, maar nu is het helemaal over. Op de control unit zijn ook de voor/achteruitpijltjes niet meer te zien en los van de baan op een testspoor is het ook over en uit. Decoder is ook niet meer uit te lezen.

Kortom, wat te doen??
Een treinstel van enkele honderden euro's is toch nog wel een reparatie waard lijkt mij.
Maar wat?
dank voor eventuele suggesties!

René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
 @citaat Open maken, meten of je decoder spanning krijgt, sleperwisseling, kijken of de motor nog wil draaien, zit de boel mechanisch vast, decoder naar z'n grootje, kun je nog analoog rijden, enz..

Kan wel van alles noemen maar je zult er mee aan de gang moeten of je brengt hem bij de reparateur.

Gr, Ben.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
De motor die dit via cardan aandrijving overbrengt op 4 assen kan ook overleden zijn. Of de decoder is dood. In 2000/2001 had een decoder dipswitches nog en die kan je niet uitlezen. Dus of decoder is kapot of de motor of beide of je hebt een draadbreuk ergens. Heb je hier echt allemaal geen verstand van breng hem naar een Marklin dealer of iemand die er naar wilt kijken. Maar loks hebben onderhoud nodig.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Ben/David,
De decoder is, gezien de aanwezigheid van dipswitches, inderdaad niet uit te lezen. Dat wist ik ook niet. Maar er komt wel spanning binnen, alleen ben ik te onervaren om verder metingen te doen. Onderhoud hebben mijn treinen altijd gehad, en tot voor kort liep deze dan ook als het welbekende zonnetje! Het ziet er dus inderdaad naar uit dat ik het treinstel vanuit Spanje naar een reparateur moet gaan sturen.
Dank voor jullie commentaar.

René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Misschien Marklin in Duitsland dan eerst opbellen.
En rechtstreeks naar hun daarna sturen.
Treinstel is het zeker waard om gerepareerd te worden.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Citaat van: RRvdBeek op dinsdag 18 juni 2019, 16:49:42
Op de control unit zijn ook de voor/achteruitpijltjes niet meer te zien...
Hoi René,

Dat de richtingspiltjes niet meer te zien zijn ligt aan de dipswitch instelling op de control unit.
Staan deze niet per ongeluk allemaal op "off"?
Kijk even op blz 170 van de handleiding.
Handleiding 6021 ==> Klik.
Voor jouw 37781 kan je de dipswitch het best in "Contol Unit" stand zetten.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Ad, dat zou dan plotseling veranderd moeten zijn?
Bij alle andere 20 treinen functioneert e.e.a. prima.
Zowel handmatig als via de besturing via Koploper is het altijd goed gegaan. Maar ik neem de handleiding i.i.g. nog even door (nooit te oud om te leren).
groeten René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Hoi René,

Ik lees je klacht omschrijving en pak daar de punten uit die eventueel aan de oorzaak kunnen liggen van je probleem.
Of de dipswitches op de control unit plotseling veranderd zijn, kan ik niet uitmaken, dat moet je zelf doen.
Maar het is beter alle punten vooraf aandacht te geven dan na een lange tijd van zoeken erachter te komen dat de dipswitches verkeerd stonden. :? ;)

Als de decoder is overleden dan staat er hier een uitgebreid topic over ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lees het eens door voordat je er mee naar een dealer gaat, want die kunnen je ICE nooit zo mooi ombouwen zoals Fred dat doet. :thumbup:
Hij heeft al enkele zeer tevreden "klanten".  :)
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Hallo Ad, dank voor al je suggesties!
Ik ga zeker even dat ombouwen onderzoeken.

groeten René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Citaat van: Kappa op dinsdag 18 juni 2019, 21:22:47
Lees het eens door voordat je er mee naar een dealer gaat, want die kunnen je ICE nooit zo mooi ombouwen zoals Fred dat doet. :thumbup:
Hij heeft al enkele zeer tevreden "klanten".  :)

Ik ben de trotse bezitter van zo'n ombouw door Fred! Ik kan het betoog van Ad wat dit betreft dan ook voor 100% ondersteunen en Fred ook van harte aanbevelen!

Wat je ook doet: alle succes ermee!
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Hans, ik heb al het nodige gelezen. Ik zal contact met hem opnemen en dan nog zien om het geheel vanuit Spanje naar Nederland (en weer terug) te krijgen!
groeten René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Citaat van: David666 op dinsdag 18 juni 2019, 18:47:48

Misschien Marklin in Duitsland dan eerst opbellen.
En rechtstreeks naar hun daarna sturen.


Vergeet Marklin, zij gaan dit niet meer doen simpelweg omdat er geen onderdelen meer zijn.

De print van John en de ombouw van Fred zijn inderdaad een mooie oplossing, nu even zien wie je kan helpen. Je kunt nog kosten besparen door af te zien van sound.

Toch zou ik vooraf nog even de motor testen, dat kan simpel met een 9V blok batterij.

Gr, Ben.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Oké Ben, dat is dan in ieder geval duidelijk.
Het is altijd een van de mooiste treinstellen op mijn baan geweest, nooit een probleem, nooit ontsporen en mooi om te zien!
Ik ga contact met hen opnemen.

groeten René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Heeft dit treinstel 2 slepers?  Dan kan het zijn dat er sleperwisseling in zit, en moet het stel compleet (of in ieder geval de kopbakken gekoppeld) op de baan staan, anders doet hij niets.

Het kan dan ook een kapotte koppeling zijn.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 19 juni 2019, 08:41:52
Citaat van: David666 op dinsdag 18 juni 2019, 18:47:48

Misschien Marklin in Duitsland dan eerst opbellen.
En rechtstreeks naar hun daarna sturen.


Vergeet Marklin, zij gaan dit niet meer doen simpelweg omdat er geen onderdelen meer zijn.
Voor de 37781 zijn idd geen onderdelen meer maar voor de 37788 die identiek maar nieuwer is zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar ;) dus ook marklin zou hem kunnen maken denk alleen dat je dan net zo goed een nieuwe kunt kopen ivm de reparatie kosten :|
Ik heb nog wel een originele print liggen die werkend uit mijn 37781 is gekomen
@citaat het treinstel heeft idd een sleperwissel maar meestal zit het probleem in de dipswitches dus even allemaal een aantal keren omschakelen wil nog wel eens helpen.
Verder is de ombouw wel aan te raden omdat de rij eigenschappen er een stuk beter van worden en eventueel kunnen de niet kloppende gele leds eruit en warmwit erin,en verder de gloeilampen vervangen door leds dit kan op 2 manieren met led plakstrips dat is de goedkoopst manier maar niet mijn voorkeur of door ledplatins van marklin kosten zijn dan wel een 15 a 20 euro per wagon.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
De sleperswissel is mij bekend, de dipswitches zal ik nog even proberen (je kunt niet weten tenslotte), maar ik vrees dat het een ombouw/reparatie gaat worden.

groeten René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Ik heb de 37880 en zelf met print van John omgebouwd.
De originele print met decoder heb ik nog liggen, zou alleen een geschikte envelop moeten zoeken om hem op te sturen.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Eric-Paul, wanneer het om exact dezelfde printplaat gaat als welke er nu in zit, is het te overwegen. De motor van mijn ICE doet het in ieder geval nog, dus het heeft er alle schijn van dat het om de decoder gaat.

groeten René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Zou exact dezelfde moeten zijn, verschil is dat het bij mij de DB versie is (typefoutje, is trouwens 37780).

Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Vergeet ook niet dat met de ombouw de stroom vretende lampjes door spaarzame leds zijn vervangen en het treinstel veel minder stroom trekt.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Dat is een pré Ad, maar ik heb ruim voldoende power op mijn baan (gelukkig), dus dat speelt niet zo'n rol.

groeten René
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Citaat van: hmmglaser op woensdag 19 juni 2019, 09:20:28
Voor de 37781 zijn idd geen onderdelen meer maar voor de 37788 die identiek maar nieuwer is zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar ;

Dit bestrijd ik volledig, casco en draaistellen zijn identiek verder totaal andere opbouw!


Citaat van: Kappa op woensdag 19 juni 2019, 22:50:40
Vergeet ook niet dat met de ombouw de stroom vretende lampjes door spaarzame leds zijn vervangen en het treinstel veel minder stroom trekt.

Gloeilampjes trekken op de lange duur een dusdanig vermogen door de ouderdom dat dit ten koste van de rijeigenschappen gaat. Power op de baan prima, maar de lampjes worden gevoed via de decoder en die wordt daardoor extra belast.
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Citaat van: Marklindak op donderdag 20 juni 2019, 09:34:32
Citaat van: hmmglaser op woensdag 19 juni 2019, 09:20:28
Voor de 37781 zijn idd geen onderdelen meer maar voor de 37788 die identiek maar nieuwer is zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar ;

Dit bestrijd ik volledig, casco en draaistellen zijn identiek verder totaal andere opbouw!
Alleen de decoderprint en de verlichtingsprinten zijn anders rest is identiek weet dit uit eigen ervaring omdat mijn 37781 het complete binnenwerk van een 37788 op de decoder print na heeft ;)
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Citaat van: hmmglaser op donderdag 20 juni 2019, 19:22:42
Alleen de decoderprint en de verlichtingsprinten zijn anders rest is identiek weet dit uit eigen ervaring omdat mijn 37781 het complete binnenwerk van een 37788 op de decoder print na heeft ;)

Vergeet de front en sluitsein printjes niet, deze blaas je op als je een 37781 koppelt aan een 37788!

Eigen ervaringen ken ik, maar zet niet iemand die weinig ervaring heeft op een verkeerd been!
Re: ICE 3 Marklin 37781 doet niets meer
Dat is nieuw voor mij ze werken niet omdat de ene met een geschakelde nul werkt en de andere met een geschakelde plus maar bij beide zitten de weerstanden op binnenverlichtingsprint.