Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447

Gestart door Petrus maandag 17 juni 2019, 21:02:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Beste allen,

Ik ben voornemens om de hierboven - in de kop - genoemde locomotief om te bouwen en te voorzien van een Lokpilot 4.0 DCC decoder. De locs die ik tot nu toe onder handen had waren alle voorzien van een trommelcollector-motor. Het machientje dat nu op stapel staat heeft een klokanker-motor (M* 442880 Motor mit Schnecke). Dat zal een Bühler-motor zijn (Handleiding Lokpilot V4.0, februari 2017, pg.46).

Ik denk dat ik voldoende informatie heb gevonden, hier en op het Stummiforum.

Dit zijn de belangrijkste bronnen:

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_28724
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Klokanker_Motor
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50126.0
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=101660
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=7092

Toch leg ik mijn plan nog even voor, want het voortschrijdend inzicht van de te onderscheiden forumleden, et cetera, et cetera... Je weet immers maar nooit.

Tips en trucs zijn ook nu weer van harte welkom.

Dank en groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Bühler is een merk en geen type motor klokanker motoren zijn meestal van Faulhaber Maxon of Escape zover ik het weet maakt Bühler alleen DC motoren.
Maar wat wou je eigenlijk precies weten?
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Je moet gewoon uitzoeken of je nieuwe decoder ook werkt met een klokanker motor. In deze lok zit een klokanker motor. Ik heb hem zelf ook.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
@ David; @ Mark: Dank voor meedenken. Omdat het de eerste keer is dat ik een locomotief met een dergelijke motor ombouw, wil ik weten of ik - mogelijk - iets over het hoofd zie. Vandaar dit topic. Petrus
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Het zal geen probleem zijn.

Heeft de motor een vliegwiel kies dan voor Trix/Marklin Maxon of Buhler, dat ontloopt elkaar niet zo veel. Heeft de motor geen vliegwiel kies dan voor Faulhaber.

Gr, Ben.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
 @citaat Aanvulling. Bron: ESU
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
@ Ben; @ Wim: Dank voor meedenken. Petrus
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Hoi Petrus,

Misschien heb je hier wat aan: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=163406
In deze groene uitvoering zit in ieder geval geen klokanker, of faulhabermotor, maar ik denk een Buhler motor.
De motor wordt hier vervangen door een Maxon motor van SB Modellbau.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Sinds een aantal jaar is marklin bij de meeste modellen gestopt om klokanker motoren toe te passen waarschijnlijk uit kosten besparing maar deze motoren zijn van een enorme slechte kwaliteit forums staan er vol mee.
Ik heb bij al mijn modellen waar de goedkope China motoren in zitten deze vervangen door motoren van X-train kosten tussen de 10 a 15 euro de modellen lopen na de ombouw veel en veel beter.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
 @citaat

Hoi Mark, heb je wellicht een link aar X-Train die je kunt posten?

Alvast bedankt.

Groeten,
William
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
 @citaat Het is off-topic. In de 3447 zit geen slechte of China motor.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
@ Ben; @ Mark; @ William: Dank voor meelezen.
@ Ad: Dank. Ik kende het draadje. Nu is het niet mijn bedoeling om de motor te vervangen, alleen de decoder. Bij het zoeken naar informatie stuitte ik steeds op het probleem van de 3447, dat na een dergelijke ombouw de trein slechter presteerde dan voor de plaatsing van een nieuwe decoder. Met andere woorden: wat krijg je er na de ombouw voor terug...
Met de huidige Delta - Modul 6603 (Decoder met dipswitches) van de 3447 rijdt het redelijk. Gebruik ik iTrain dan rijdt het alleszins acceptabel, maar lang niet zo mooi als de rest (Lokpilot 4.0 DCC met hoogvermogen DCM motoren).

Enfin, zojuist vond ik dit draadje: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=132798 Dat geeft weer hoop.

Petrus
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Met een delta rijdt hij wat mij betreft goed en stabiel met een betere decoder zou hij een betere optrek en afremvertraging moeten krijgen en een betere continu snelheid een helling omhoog en een betere minimale en maximale instelbare snelheid.
Maar de mijne blijft voorlopig zijn delta houden. Pas als deze kapot gaat wordt hij vervangen.

Ik heb nog 5 delta met faulhaber en voorlopig doe ik daar niets aan.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 20 juni 2019, 07:52:48
heb je wellicht een link aar X-Train die je kunt posten?
Hoi William,

ALs hier dezelfde X-train wordt bedoeld, dan is deze, zo effe uit het blote hoofd, al meer dan 10 jaar geleden overleden, dus aan een link zal je niks meer hebben.
Zoals Ben al aangaf, is het "goedkope motoren" tijdperk al ver nadat Delta al verleden tijd was.
Ik heb hier een E44 met Bühler motor en die loopt zeer mooi met msd.
De Bühler motor maakt wel ietsje meer geluid dan een normale DC motor, maar doet het verder prima.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
X-train is een naam van motraxx onder andere verkrijgbaar bij conrad hier een link deze motoren zijn van een betere kwaliteit dan de motoren die door Marklin Piko en andere merken in hobby modellen worden toegepast 3 polige vs 5 polige stiller en meer koppel.
De goedkope chinese motoren worden nog steeds toegepast door marklin op diverse modellen ondere andere de hele traxx familie.
Ik dacht dat ik zelf de SF135 had gebruikt.
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
 @citaat Dan is dat inderdaad een andere X-train. :-)
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
@David: De decoder onthoudt de rijrichting niet wanneer de baan van de stroom af gaat. Bij mij geeft dat gedoe. Bij jou kennelijk niet? Groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Beste allen,

In het afgelopen weekend de onderhavige locomotief voorzien van een ESU LokPilot V4.0 DCC (54611).
Vervolgens de cv's ingegeven zoals in dit draadje aanbevolen en verder in iTrain geconfigureerd.

Nu snort de trein met vier wagons tevreden over het spoor.

Dank voor meelezen en meedenken.

Dinsdagse groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Elektrische locomotief EG 2 van de DRG - M* 3447
Petrus ik rij niet automatisch en via software. Dus geen problemen hier.