Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

korte koppelingen monteren op oude marklin wagens

Gestart door Eden zondag 16 juni 2019, 12:42:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Hallo,
Kan ik kortere koppelingen vinden voor deze wagens? (foto's)
Is niet mooi zo.
Bedankt!
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Niet dat ik weet. Dan zou je kortkoppel coulissen moeten monteren van Symoba. Dat werkt uit de kunst. Balgje tegen balgje.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Geen probleem: Märklin 7205. Mijn wagens 4136, 4137 en 4143 rijden er ook mee. Het scheelt maar een paar millimeter, maar toch...


Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
in het marklin superenboek staat dit allemaal beschreven.Veel is mogelijk.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Noemen ze dat superen bij Märklin? Nog steeds een gapend gat tussen die wagens waar de Grand Canyon inpast. Om te janken zoiets. Ga toch voor Symoba, veel, maar dan ook veel, mooier.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Maar ook tien keer zo duur, én het is nog maar helemaal de vraag of dat met deze wagens wel mogelijk is!
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Nou dan vermeld je toch wat hij nodig en waar hij dit kan kopen.
Want nu heeft hij er niets aan.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
de ruimte voor symoba is er niet en trouwens kan iedereen zich mss die dure koppelingsombouw niet veroorloven.Wagons dateren uit een vroeger tijdperk toen dit nog kon.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens

Ik heb met deze leverancier uitstekende ervaringen :  KLIK
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Citaat van: Erik Baas op zondag 16 juni 2019, 18:28:00
Maar ook tien keer zo duur, én het is nog maar helemaal de vraag of dat met deze wagens wel mogelijk is!

Tien keer nog wel, toe maar.  Märklin prijzen kennende lijkt mij dat zwaar overdreven, maar dat terzijde. OK ik ben het met je eens dat het niet de goedkoopste oplossing is maar hier geldt wel het gezegde "goedkoop is duurkoop". Andere oplossingen bieden niet hetzelfde resultaat en/of kwaliteit.
Dertig jaar geleden bouwde ik iedere wagon, ongeacht merk, lengte of leeftijd, om met deze coulissen. Ook ouwe Märklin meuk dus. Dus kom niet met dat past niet. Het past altijd als je dat wilt, en daar ligt de clou. Je moet het willen.

Geen idee waar het nu in Nederland verkrijgbaar is, zit daar ver vandaan. Maar een simpele Google query met "Symoba" geeft direct het gewenste antwoord, hoe moeilijk kan het zijn? Dan heb je de keus direct bestellen of navragen waar in NL. Eenvoudiger kan het niet, behalve .....
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 17 juni 2019, 10:12:51
Andere oplossingen bieden niet hetzelfde resultaat en/of kwaliteit.

Citaat van: Marklindak op zondag 16 juni 2019, 19:32:10
Ik heb met deze leverancier uitstekende ervaringen :  KLIK

Deze leverancier levert absoluut kwaliteit, gewoon bestellen! Handleiding staat ook op de advertentie site.

Komt per briefpost.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Persgiet werk is wel van een betere kwaliteit dan de geprinte houders.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Erg bedankt voor de input allemaal. Zeer interessant.
Ik bekijk het en laat nog weten welke optie ik kies.
Zou goed zijn om een mooie oplossing te vinden, want tweedehands is er mooi materiaal te vinden. Jammer dat ze niet zo dicht bij elkaar kunnen als de nieuwe met de NEM koppelingen (foto). Maakt echt een wereld van verschil. Een groot gat tussen passagierswagons vind ik echt niet kunnen.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
2dehand is er ook genoeg te vinden met een kortkoppel mechanisme je moet alleen iets meer zoek werk verrichten en ze zijn over het algemeen iets duurder maar dat valt meestal wel weg te strepen tegen de kosten die je hebt met het aanpassen van een niet kortgekoppelde.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Met langere balgen zou het er ook weer iets beter uitzien, dacht ik. Helaas heb ik geen oplossing kunnen vinden, maar wel veel mensen die naar zoiets op zoek zijn! Zou dit misschien met een 3D-printer opgelost kunnen worden?
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Citaat van: Eden op maandag 17 juni 2019, 13:36:15
Erg bedankt voor de input allemaal. Zeer interessant.
Ik bekijk het en laat nog weten welke optie ik kies.
Zou goed zijn om een mooie oplossing te vinden, want tweedehands is er mooi materiaal te vinden. Jammer dat ze niet zo dicht bij elkaar kunnen als de nieuwe met de NEM koppelingen (foto). Maakt echt een wereld van verschil. Een groot gat tussen passagierswagons vind ik echt niet kunnen.

Tja, dan heb je toch echt maar 1 optie. Een kortkoppelmechaniek zorgt ervoor dat de wagons in bochten verder uit elkaar worden geduwt zodat buffers en balgen de ruimte krijgen om elkaar niet uit de baan te wringen. Bij alle andere aangedragen oplossingen staan de wagons weliswaar dichter op elkaar als in jouw voorbeeld. Maar nog niet gesloten zoals in je laatste foto. Dat lukt alleen met een kortkoppelmechaniek (coulisse). Alleen een NEM schacht is ook niet voldoende. Een NEM schacht is het ding waar je de (uitwisselbare) koppeling insteekt. Een kortkoppelmech. heeft altijd een NEM schacht; maar een NEM schacht hoeft niet aan een kortkoppelmech. te zitten. Snap je? De producten die Marklindak aanbeveelt zullen best van goede kwaliteit zijn maar het zijn niet meer dan NEM schachten die je in de plaats van de bestaande koppelingen monteert, geen kortkoppelmechanismen dus. En daardoor nog steeds een opening tussen de wagons anders komen ze de bocht niet om. Hetzelfde geldt voor hetgeen Eric zegt over verlengde balgen. Dat is allang een keer uitgeprobeert zonder succes.  Een mogelijkheid is een harmonica vouwen van zwart papier en die tussen de balgen klemmen maar ook daar zitten nadelen aan. Denk aan rangeren, vochtinwerking en zo zijn er nog een paar probleemgebieden. Ruim dertig jaar geleden kwam iemand op het idee van kortkoppelmechaniek en in al die afgelopen plus30 jaar is er niets beters gevonden. Geeft toch te denken nietwaar.

In ieder geval wens ik je veel wijsheid bij je beslissing. Hoor het graag.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Citaat van: Erik Baas op maandag 17 juni 2019, 15:09:04
Zou dit misschien met een 3D-printer opgelost kunnen worden?


Citaat van: Marklindak op maandag 17 juni 2019, 10:20:47
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 17 juni 2019, 10:12:51
Andere oplossingen bieden niet hetzelfde resultaat en/of kwaliteit.

Citaat van: Marklindak op zondag 16 juni 2019, 19:32:10
Ik heb met deze leverancier uitstekende ervaringen :  KLIK
Deze leverancier levert absoluut kwaliteit, gewoon bestellen! Handleiding staat ook op de advertentie site.

Citaat van: hmmglaser op maandag 17 juni 2019, 12:45:07Persgiet werk is wel van een betere kwaliteit dan de geprinte houders.

Dit is 3D print en kwaliteit!! Kijk er nu eens naar zonder in je eigen wereld te blijven draaien!
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Ik was een van de eerste die hier wat besteld heeft ik zeg niet dat ze slecht zijn maar echt super kwaliteit is het ook niet.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Ik heb ook een flink aantal koppelingen besteld bij Mobadapter. Enkele moest ik later vervangen omdat de print losliet (steekkoppeling viel uit de losgeraakte schacht"deksel", schacht los door zwak oogje rond de schroef. O.a. bij de 1200 (3051), 4-assige omklap-rongenwagen en de 3-assige Unbau (4079(?))).
Maar over het algemeen ben ik tevreden (ook en vooral met de oudere 4500 en 4600 goederenwagens).
Dus mogelijkheden goed; kwaliteit goed, maar niet top.

Groet, Paul
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Maar de vraagsteller wil korter koppelen oftewel hij wil de afstand tussen de rijtuigen aanzienlijk verkleinen. Zo mogelijk buffer aan buffer of balg aan balg.



Dat gaat echt niet met nieuwe koppelingen. Er zal een schaarmechanisme ingebouwd moeten worden, het is al genoemd. Hier zie je zo'n mechaniekje.....



....wat er voor zorgt dat er in bogen ruimte gemaakt wordt zodat de boel niet gaat wringen.

Gr, Ben.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
CiteerKan ik kortere koppelingen vinden voor deze wagens? (foto's)
Is niet mooi zo.

Persoonlijk zou ik gewoon een modernere variant van dezelfde rijtuigen gaan zoeken met schaarmechaniek. Ze zijn in veel verschillende uitvoeringen gemaakt door Märklin, de nieuwere varianten ook in een andere lengteschaal.
Deze oude rijtuigen zou ik lekker zo laten en als nostalgisch bestempelen, relikwieën uit een tijd dat schaarmechanieken nog niet bestonden.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
 @citaat Aah daar istie, de duurste variant. Deze wagons zien er nog heel behoorlijk uit, dus zeker de moeite van het ombouwen waard. En nostalgie? In modelbouw? Het is geen folklore! Je moest eens weten hoeveel van die dingen ik al omgebouwd heb, ook voor anderen ja.

@Ben. Bedankt voor de mooie foto's. Dat is precies wat ik bedoel.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
 :D :D
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Hier nog even een link naar een nieuwe optie.
Stillertec is bekend van de pantofixers, maar heeft nu nieuw ook kortkoppelingsbalkjes voor in de nemschachten.
Met het verschil dat ze weer makkelijk ontkoppelen.
Misschien niet geheel on topic, maar toch het bekijken waard

https://www.stillertec.com/Ganzzugkupplung/

Jan
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Citaat van: bellejt op zondag 16 juni 2019, 18:30:32
de ruimte voor symoba is er niet ...

Als ik de foto bij de eerste post zo bekijk is er meer dan genoeg ruimte voor een kleine Symoba. Een dergelijk mechaniek is echt de enige manier om te bereiken wat vragensteller wil.

Ik koop ze tegenwoordig bij ETS. Kan op de beurs in Houten of anders per post.
https://www.etsemmen.nl/Symoba-ombouwsetje-voor-kortkoppelings-mechanisme-1
https://www.etsemmen.nl/111-110:-Symoba-ombouwsetje-voor-kortkoppelings-mechanisme
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Ik heb op youtube eens gekeken of er montagefilmpjes bestaan voor die Symoba montage. Niet direct iets gevonden.
Het is moeilijk in te schatten hoe uitdagend de montage is. Is inderdaad duur, maar als het kan zonder te veel moeilijkheden kan het toch de moeite zijn.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Bij deze modellen niet erg uitdagend. Juist omdat er voldoende ruimte is.

Je snijdt het aanhangsel met de koppeling van het draaistel af.
Indien nodig maak je de bodem ter plekke vlak.
Vervolgens lijm je met supergel of tweecomponentenlijm het mechaniek op de bodem en wel zo dat de kop van de schacht ongeveer 7 mm achter de kop van de balgen uitkomt. De grootste uitdaging is dan ervoor zorgen dat het mechaniek in het midden en recht staat. Bij tweecomponentenlijm heb je daarvoor meer tijd.
Na drogen schacht op de juiste hoogte schuiven en overtollig staafje afknippen.
Koppeling in de schacht en klaar.

Zelf bij veel minder ruimte kan het. Kijk maar. Hier is wat extra materieel van het draaistel verwijderd. Bij nog minder ruimte kan je ook nog de schacht inkorten en de koppeling daarin lijmen.
Maar dat is bij jouw rijtuigen allemaal niet aan de orde.


Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Citaat van: henkv op dinsdag 18 juni 2019, 14:44:52

De grootste uitdaging is dan ervoor zorgen dat het mechaniek in het midden en recht staat. Bij tweecomponentenlijm heb je daarvoor meer tijd.


Met behulp van de Kupplungslehre van deze fabrikant is ook dat een fluitje van een cent. Zie link hierboven naar Symoba site.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Nou is zo'n Fals van Henk natuurlijk wel iets eenvoudiger dan zo'n lang personenrijtuig, omdat die minder wringen in de bocht en minder uitslag nodig hebben.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Toch is het goed te doen.
Ik heb op die manier de autotransporter voor de autoslaaptreinen omgebouwd.
Bassis is zga gelijk.

Mvg. Marcel
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Ja, maakt niet uit. De uitslag van een kleine Symoba is genoeg voor 30 cm rijtuigen en dus ook voor de ingekorte versies. Volgens norm moet de schacht 7,5 mm achter de buffers of de balg zitten (net wat het meest uitsteekt), maar bij Märklin zou ik daar een milimetertje afhalen zoals Märklin zelf ook doet. Dat heeft er mee te maken dat de Märklin koppeling net niet helemaal star is.

Die Fals is juist wat lastiger, omdat het draaistel zo ver naar voren staat. Maar ook daar zijn dus oplossingen voor.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Wel, na een hele tijd zoeken heb ik eindelijk een éénvoudige en goedkope oplossing gevonden. De afstand is wel nog niet perfect maar toch al veel beter.
Foto 1 zoals het was, foto 2 het resultaat.
Foto 3, nieuw gaatje maken in de koppeling.
Geen probleem met R1 bochten.

Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Dat was 2 jaar zoeken....  :D

Maar mooi dat je iets gevonden hebt.

Mvg
Marcel
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
En geen problemen in S bogen?
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Ja inderdaad, slechts na 2 jaar :D
Maar ik dacht ik deel het toch even.

Op de website van Symoba staat dat deze specifieke modellen niet in aanmerking komen. Plaats genoeg maar ik denk dat de draaistellen te ver van de uiteinden staan voor dat systeem.

Deze week zag ik op een Duitse site een foto van iemand die zelf een gat gemaakt heeft in de koppeling. Simpel en effectief, maar dit zal enkel werken bij wagens waar de afstand echt erg groot is ts de wagons zoals in dit geval.

Nee Kappa, S-bochten geen probleem. Dat was het eerste wat ik getest heb. Het gaat verbazend goed. Geen ontsporingen. Ik heb ze zelfs nog iets dichter gezet (foto hieronder) met kortkoppeling 7205 waar het gat nog iets verder kan gezet worden van het oorspronkelijke gat.

Een mens vraagt zich af waarom dit niet standaard zo gebouwd werd.  :|

Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Probleem met deze draaistellen is dat het draaipunt in het midden van elk draaistel zit.
Bij wagens met kortkoppelingen en schaargeleiding, is het draaipunt meer naar achteren gepositioneerd, waardoor de wagens minder uitzwenken.
Het meer uitzwenken van deze oudere wagens kan de kortkoppelkinematiek niet opvangen en wordt geforceerd.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Mooie oplossing voor korter koppelen.  :thumbup:

Citaat van: Kappa op dinsdag 08 juni 2021, 20:25:06
Probleem met deze draaistellen is dat het draaipunt in het midden van elk draaistel zit.
Bij wagens met kortkoppelingen en schaargeleiding, is het draaipunt meer naar achteren gepositioneerd, waardoor de wagens minder uitzwenken.
Het meer uitzwenken van deze oudere wagens kan de kortkoppelkinematiek niet opvangen en wordt geforceerd.

Toch waag ik te betwijfelen dat deze wagens niet met een kortkoppelmechaniek kunnen worden omgebouwd. Ik heb al heel wat modellen omgebouwd voor mezelf en anderen en mijn uitgangspunt is dat het altijd kan, ongeacht de positie van de draaistellen en het draaipunt.
Re: korte koppelingen monteren op oude marklin wagens
Hier heb ik gelezen dat deze wagens niet in aanmerking komen voor Symoba als je een kleine draaicircel wil gebruiken:

http://www.schnug-modellbahn.de/Tipps/symtipp.htm

Bijna onderaan de pagina.

Diese Wagen sollten Sie nicht für den ersten Umbau vorsehen! Hierbei muss man bereits etwas Fingerspitzengefühl bezüglich der Längenzugabe entwickelt haben. Meistens ist für diese sehr langen Wagen (270mm) die Kulisse 111 besser geeignet. Sie hat zwar eine geringere Längenzugabe im Gleisbogen, erlaubt aber einen größeren Schwenkwinkel. Die Kulisse 101 kommt bei engen Radien eher an den Anschlag (maximaler Schwenkwinkel ist geringer), dadurch entgleisen die 270mm langen Modelle auf dem Radius 360mm. Der Umbau langer Personenwagen ist nur für große Radien (ab 450mm) zu empfehlen; die erforderliche Längenzugabe macht den Effekt sonst wieder zunichte. Aber wenn man eine stromführende Kupplung haben möchte, ist der Umbau in jedem Fall empfehlenswert, auch wenn der Abstand durch eine Längenzugabe etwas größer ausfällt.