Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik  (gelezen 1303 keer)

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 16:31:19 »

Bij een assembleur zijn enige wagons samengesteld waarbij ik voor een bezoekje was uitgenodigd.
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 17:14:23 »

Mooie wagons  :thumbup: :thumbup:
Die passen wel op mijn baantje in ( H0 ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juni 2019, 17:22:41 door Degeluidsman »
Gelogd

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 17:21:57 »

 B) Mooie wagons zo vers uit de fabriek, nog maagdelijk schoon. O:-D

@citaat
 :o) Ik denk dat dat zolderbaantje van u dan instort, paar maatjes te groot voor H0. :D

Dirk-Jan

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 17:23:04 »

 @citaat

Dat zei ik toch in H0  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 17:24:51 »

 @citaat

 8) Ja, ja, effe gauw je bericht aangepast, ik zie et wel. :-)

Dirk-Jan

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 18:00:52 »

Mooi  :thumbup:

Werk voor de modelspoor fabrikanten  :)
Ik zie flink wat verschillen t.o.v. De huidige gasketelwagons , buffers , handwiel bij de gaskoppeling, houvast rail bij het opstapje vooraan de ketel...

We gaan het zien  :)
Gelogd
Groeten barry

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 18:04:50 »

Cees,

Leuke fotoreportage van de nieuwe ketelwagons. :) :thumbup:
Ook mooi om te zien dat het veiligheidsaspect dan met name rond de buffers ombouw knaloranje is gemaakt ben benieuwd welke fabrikant er het eerst meekomt in h0 want ik heb het nog niet eerder gezien in h0.

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 18:23:09 »

Barry,
Wagons veranderen in detail bijna jaarlijks. Zoals de uitvoering van het mangat deksel, laatste generatie verzonken, dit naar aanleiding van het Tilburg incident.
Aan beide zijden een loop bordes, geen opstap treetje meer, en een schrikschort om bij overbuffering het ketelfront beter te beschermen voor indrukking van een buffer.
Cees
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 juni 2019, 18:27:47 door Cees B »
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 22:06:16 »

Dank voor het delen,  :thumbup:

Aan beide zijde een loopbordes was voor mij absoluut nieuw :)

Gelogd
Groeten barry

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 22:27:21 »

...geen opstap treetje meer...
Mooie wagens Cees, maar ik zie toch opstap treetjes aan de zijkant van elk bordes? Of bedoel je iets anders?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 23:44:48 »

Barry,
In schaal spoor 1 circa, is een model. Kosten een paar euro's.
Zie mijn eerste foto, maar zijn ^^ relatie cadeautjes ^^ voor een huurklant  :P
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 14 juni 2019, 00:00:35 »

Ad,
Een wagon was in het verleden niet voorzien van een bordes en opstap tree voor rangeerder. Vervolgens aan een zijde een loop bordes, weer later kwam er een rangeerder trede aan de andere zijde bij. Welke zich ook aan de rechterkant bevond. Nog weer later aan beide zijden een loopbordes.
Nu is er een stringent advies van IL&T om bij overwegen te verbieden dat de rangeerder op zo n trede staat bij een overweg passage maar lopend oversteekt,  dit door enige ernstige beknelling bij aanrijding over een overweg.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Württembergse K

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 14 juni 2019, 08:22:25 »

Ik ben een groot fan van ketelwagens, hier rijden er drie.
Bedankt voor de mooie foto's.
Gelogd
Groeten van DirkJan.

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 29 juni 2019, 13:05:50 »

nog een meerkleurig exemplaar op een beurs in Berlijn voor spoor fanaten.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 29 juni 2019, 17:35:11 »

Maar dit is een vloeistofwagon toch??

Opvallend trouwens de extra ronde versterking rond de tank en ook dat de tank op meerdere plaatsen is ondersteund
Gelogd
Groeten barry

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 29 juni 2019, 18:45:05 »

Barry,
Dit vat mag een MAWP van 4 barg hebben, geen vacuum!
Je kunt dus stellen dat het een vloeistofwagon is maar enige druk kan hij hebben. vandaar de term ketel. ook zijn code is beginnend met Z
Een ketel wagon heeft doorgaans een hogere toegestane bedrijfsdruk normaal tussen de 18 en 43 barg, mogelijk geeft dit wat ruis in het begrip, maar een Z..... wagon behoort tot de ketelwagons.
Cees
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 juni 2019, 19:56:23 door Cees B »
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #16 Gepost op: zondag 30 juni 2019, 18:08:44 »

Het verschil tussen een vloeistof ketelwagen en een gas ketelwagen zijn toch de aansluitingen voor laden en lossen ??

Vloeistof wagon meestal laden via deksel aan bovenkant en lossen langs onder.
Gas wagon laden en lossen via onderzijde.

Maar misschien is dat ondertussen ook verandert bij de nieuwe generatie wagens ?.
Gelogd
Groeten barry

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #17 Gepost op: zondag 30 juni 2019, 22:54:18 »

Barry,
De UIC letter Z... staat voor ketelwagen.
In een een ketelwagen worden vloeistoffen en tot vloeistof verdicht gas vervoerd.
Alleen gas vervoeren heeft geen toegevoegde waarde daar 120m3 gas niks is als alleen een dure liefhebberij om daar door Europa mee te karren. (50 % van de ritten welke een ketelwagon maakt zijn al lege ritten!)
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #18 Gepost op: maandag 01 juli 2019, 16:18:45 »

 @citaat
Oké correctie, gecomprimeerd gas onder druk, dus vloeibaar.

Maar dan nog blijft de manier van laden en lossen meestal anders toch??
En daardoor zijn er ofwel laadpunten boven op (vloeistof) of onder (gas) aan de tank aanwezig.
Je kunt niet dezelfde wagen gebruiken voor vloeistof en gecomprimeerd gas vanwege de manier van beladen dacht ik  :) :)


En daarom denk ik dat de witte atl wagon van het begin van het draadje een andere wagon is dan de later getoonde legios wagon
nog een meerkleurig exemplaar op een beurs in Berlijn voor spoor fanaten.
Cees
« Laatst bewerkt op: maandag 01 juli 2019, 16:26:25 door Barry1972 »
Gelogd
Groeten barry

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #19 Gepost op: maandag 01 juli 2019, 22:59:46 »

Barry
Voor een tot vloeistof verdicht gas is de druk bij omgeving temperatuur 4 tot 17 barg. Heeft het gas een hogere druk bij omgeving temperatuur dan wordt er voor gekozen om de ketelwagon voor belading koud te maken, bv -70 bij CO2, dan blijft de druk onder de 28barg. uiterlijk zijn deze wagons te herkennen aan isolatie en rondom beplating.
Voor drukloze vloeistoffen bij omgeving temperatuur kan er aan de bovenzijde een vulopening zijn. zijn deze vloeistoffen makkelijk verdampend wordt er gevuld met afzuig zoals benzine / methanol / het verlaad station moet hier wel voor uitgerust zijn daar de meeste vloeistoffen niet in een vat mogen vallen, statische lading vormend.
Ook zijn er vloeistoffen die zonder dampretour verladen worden zoals Waterstofperoxide
 Deze vloeistoffen kunnen ook aan de onderzijde gevuld en geleegd worden middels een vloeistof leiding en een dampleiding. aan de onderzijde geeft minder risico!
Ook zijn er wagons welke een warme vloeistof vervoeren daar hij anders stolt, wagon is dan weer van isolatie voorzien en eventueel een stoomspiraal voor verwarming. doorgaans stoom alleen op laad en los locatie. De bekende loc V200/V220 had wel een stoomketel in de loc voor dit doel.
Om het verhaal nog gecompliceerder te maken rijden er in Rusland etc. wagons met aan de bovenzijde vul en damp aansluiting die voor onze omgeving dit niet hebben. Zal er een foto van zoeken.
Cees
ps wel is het zo dat de Z voor ketelwagen staat en de specifieke punten in de letters na de Z verwoord wordt. Spoorwereld is nu eenmaal rijk aan afkortingen, noem maar een station.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 juli 2019, 10:45:27 door Cees B »
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 09 juli 2019, 16:58:34 »

De toegezegde Russische wagons, voor het zelfde goedje, ammoniak.
De wagons staan leeg en gevuld en worden aan de bovenzijde gevuld en geleegd, gebeurt in west Europa niet.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 17:24:15 »

Vreemde manier van vullen , en ik zie geen aarding aan de wagon??
Hopen dat degene die de slang moet ontkoppelen niet statisch is geladen, zou een mooie klap geven  :help:
Gelogd
Groeten barry

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 10 juli 2019, 22:49:04 »

Barry,
Ammoniak laden is niet statisch gevoelig. dit in tegenstelling tot benzine, dieselolie, en suiker om er een paar te noemen.
Bedenkelijker is het aantal geplaatste bouten in de flensverbinding, twee van de acht gaten maar een bout geplaatst.
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.

Barry1972

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 12 juli 2019, 23:24:49 »

 @citaat ,nh3 is op zich niet statisch gevoelig maar een slang of een persoon kan op zich zelf al statisch geladen zijn, als er dan wat ammoniak gas vrijkomt bij bevoordeeld het losmaken van de flens heb je toch wel degelijk een probleem denk ik ....

http://www.igs-cymaco.be/pdf/4_nl.pdf

Punt 7:

7 Hantering en opslag
Behandeling
Opslag
Evacueer de omgeving.
Zorg voor voldoende ventilatie.
Gebruik persluchtapparatuur en beschermende kleding welke bestand is tegen chemische invloeden.
Tracht de uitstroming te stoppen.
De gasdamp met een fijne waterstraal of met een nevel van water neerslaan.
De ruimte ventileren.
Reinig besmet gebied en apparatuur overvloedig met water.
Houd het gebied geëvacueerd en vrij van ontstekingsbronnen totdat de uitgelekte vloeistof verdampt is resp. de bodem niet meer aangevroren is.
Reinig het gebied met water.
Binnendringen van vocht in de houder moet worden voorkomen.
Voorkom terugstroming in de houder.
Gebruik alleen degelijk gespecificeerde apparatuur die geschikt is voor dit product en de heersende druk en temperatuur. Raadpleeg uw leverancier in geval van twijfel. Verwijderd houden van ontstekingsbronnen (inclusief statische ontladingen). Verwijder de lucht uit het systeem alvorens er gas door te laten stromen.
Raadpleeg de handleiding van de houder dewelke door de leverancier wordt voorzien.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 juli 2019, 23:28:52 door Barry1972 »
Gelogd
Groeten barry

Cees B

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Cees Bier
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 03:34:39 »

Barry,
Het explosieve gebied begint bij 18 vol%, ontbranding bij 12 volume%. De onstekings energie ligt hoog, Bliksem ontlading of een hete gasvlam, acetyleen/zuurstof brander of een andere bron met deze hoge energiewaarden is er nodig. Kleding welke statisch is opgeladen heeft onvoldoende energie in zich. bij de benogde gasconcentratie zul je als persoon niet meer bewegen. Er zijn genoeg stoffen welke uiterst makkelijk ontsteken, ammoniak niet!
Cees
Gelogd


Knalseinen zijn seinen als er problemen zijn.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 23 queries.