Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik

Gestart door Cees B donderdag 13 juni 2019, 16:31:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Bij een assembleur zijn enige wagons samengesteld waarbij ik voor een bezoekje was uitgenodigd.
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Mooie wagons  :thumbup: :thumbup:
Die passen wel op mijn baantje in ( H0 ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
 B) Mooie wagons zo vers uit de fabriek, nog maagdelijk schoon. O:-D

@citaat
:o) Ik denk dat dat zolderbaantje van u dan instort, paar maatjes te groot voor H0. :D

Dirk-Jan
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
 @citaat

Dat zei ik toch in H0  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
 @citaat

8) Ja, ja, effe gauw je bericht aangepast, ik zie et wel. :-)

Dirk-Jan
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Mooi  :thumbup:

Werk voor de modelspoor fabrikanten  :)
Ik zie flink wat verschillen t.o.v. De huidige gasketelwagons , buffers , handwiel bij de gaskoppeling, houvast rail bij het opstapje vooraan de ketel...

We gaan het zien  :)
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Cees,

Leuke fotoreportage van de nieuwe ketelwagons. :) :thumbup:
Ook mooi om te zien dat het veiligheidsaspect dan met name rond de buffers ombouw knaloranje is gemaakt ben benieuwd welke fabrikant er het eerst meekomt in h0 want ik heb het nog niet eerder gezien in h0.

Groet Michel
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Barry,
Wagons veranderen in detail bijna jaarlijks. Zoals de uitvoering van het mangat deksel, laatste generatie verzonken, dit naar aanleiding van het Tilburg incident.
Aan beide zijden een loop bordes, geen opstap treetje meer, en een schrikschort om bij overbuffering het ketelfront beter te beschermen voor indrukking van een buffer.
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Dank voor het delen,  :thumbup:

Aan beide zijde een loopbordes was voor mij absoluut nieuw :)

Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Citaat van: Cees B op donderdag 13 juni 2019, 18:23:09
...geen opstap treetje meer...
Mooie wagens Cees, maar ik zie toch opstap treetjes aan de zijkant van elk bordes? Of bedoel je iets anders?
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Barry,
In schaal spoor 1 circa, is een model. Kosten een paar euro's.
Zie mijn eerste foto, maar zijn ^^ relatie cadeautjes ^^ voor een huurklant  :P
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Ad,
Een wagon was in het verleden niet voorzien van een bordes en opstap tree voor rangeerder. Vervolgens aan een zijde een loop bordes, weer later kwam er een rangeerder trede aan de andere zijde bij. Welke zich ook aan de rechterkant bevond. Nog weer later aan beide zijden een loopbordes.
Nu is er een stringent advies van IL&T om bij overwegen te verbieden dat de rangeerder op zo n trede staat bij een overweg passage maar lopend oversteekt,  dit door enige ernstige beknelling bij aanrijding over een overweg.
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Ik ben een groot fan van ketelwagens, hier rijden er drie.
Bedankt voor de mooie foto's.
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
nog een meerkleurig exemplaar op een beurs in Berlijn voor spoor fanaten.
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Maar dit is een vloeistofwagon toch??

Opvallend trouwens de extra ronde versterking rond de tank en ook dat de tank op meerdere plaatsen is ondersteund
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Barry,
Dit vat mag een MAWP van 4 barg hebben, geen vacuum!
Je kunt dus stellen dat het een vloeistofwagon is maar enige druk kan hij hebben. vandaar de term ketel. ook zijn code is beginnend met Z
Een ketel wagon heeft doorgaans een hogere toegestane bedrijfsdruk normaal tussen de 18 en 43 barg, mogelijk geeft dit wat ruis in het begrip, maar een Z..... wagon behoort tot de ketelwagons.
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Het verschil tussen een vloeistof ketelwagen en een gas ketelwagen zijn toch de aansluitingen voor laden en lossen ??

Vloeistof wagon meestal laden via deksel aan bovenkant en lossen langs onder.
Gas wagon laden en lossen via onderzijde.

Maar misschien is dat ondertussen ook verandert bij de nieuwe generatie wagens ?.
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Barry,
De UIC letter Z... staat voor ketelwagen.
In een een ketelwagen worden vloeistoffen en tot vloeistof verdicht gas vervoerd.
Alleen gas vervoeren heeft geen toegevoegde waarde daar 120m3 gas niks is als alleen een dure liefhebberij om daar door Europa mee te karren. (50 % van de ritten welke een ketelwagon maakt zijn al lege ritten!)
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
 @citaat
Oké correctie, gecomprimeerd gas onder druk, dus vloeibaar.

Maar dan nog blijft de manier van laden en lossen meestal anders toch??
En daardoor zijn er ofwel laadpunten boven op (vloeistof) of onder (gas) aan de tank aanwezig.
Je kunt niet dezelfde wagen gebruiken voor vloeistof en gecomprimeerd gas vanwege de manier van beladen dacht ik  :) :)


En daarom denk ik dat de witte atl wagon van het begin van het draadje een andere wagon is dan de later getoonde legios wagon
Citaat van: Cees B op zaterdag 29 juni 2019, 13:05:50
nog een meerkleurig exemplaar op een beurs in Berlijn voor spoor fanaten.
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Barry
Voor een tot vloeistof verdicht gas is de druk bij omgeving temperatuur 4 tot 17 barg. Heeft het gas een hogere druk bij omgeving temperatuur dan wordt er voor gekozen om de ketelwagon voor belading koud te maken, bv -70 bij CO2, dan blijft de druk onder de 28barg. uiterlijk zijn deze wagons te herkennen aan isolatie en rondom beplating.
Voor drukloze vloeistoffen bij omgeving temperatuur kan er aan de bovenzijde een vulopening zijn. zijn deze vloeistoffen makkelijk verdampend wordt er gevuld met afzuig zoals benzine / methanol / het verlaad station moet hier wel voor uitgerust zijn daar de meeste vloeistoffen niet in een vat mogen vallen, statische lading vormend.
Ook zijn er vloeistoffen die zonder dampretour verladen worden zoals Waterstofperoxide
Deze vloeistoffen kunnen ook aan de onderzijde gevuld en geleegd worden middels een vloeistof leiding en een dampleiding. aan de onderzijde geeft minder risico!
Ook zijn er wagons welke een warme vloeistof vervoeren daar hij anders stolt, wagon is dan weer van isolatie voorzien en eventueel een stoomspiraal voor verwarming. doorgaans stoom alleen op laad en los locatie. De bekende loc V200/V220 had wel een stoomketel in de loc voor dit doel.
Om het verhaal nog gecompliceerder te maken rijden er in Rusland etc. wagons met aan de bovenzijde vul en damp aansluiting die voor onze omgeving dit niet hebben. Zal er een foto van zoeken.
Cees
ps wel is het zo dat de Z voor ketelwagen staat en de specifieke punten in de letters na de Z verwoord wordt. Spoorwereld is nu eenmaal rijk aan afkortingen, noem maar een station.
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
De toegezegde Russische wagons, voor het zelfde goedje, ammoniak.
De wagons staan leeg en gevuld en worden aan de bovenzijde gevuld en geleegd, gebeurt in west Europa niet.
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Vreemde manier van vullen , en ik zie geen aarding aan de wagon??
Hopen dat degene die de slang moet ontkoppelen niet statisch is geladen, zou een mooie klap geven  :help:
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Barry,
Ammoniak laden is niet statisch gevoelig. dit in tegenstelling tot benzine, dieselolie, en suiker om er een paar te noemen.
Bedenkelijker is het aantal geplaatste bouten in de flensverbinding, twee van de acht gaten maar een bout geplaatst.
Cees
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
 @citaat ,nh3 is op zich niet statisch gevoelig maar een slang of een persoon kan op zich zelf al statisch geladen zijn, als er dan wat ammoniak gas vrijkomt bij bevoordeeld het losmaken van de flens heb je toch wel degelijk een probleem denk ik ....

http://www.igs-cymaco.be/pdf/4_nl.pdf

Punt 7:

7 Hantering en opslag
Behandeling
Opslag
Evacueer de omgeving.
Zorg voor voldoende ventilatie.
Gebruik persluchtapparatuur en beschermende kleding welke bestand is tegen chemische invloeden.
Tracht de uitstroming te stoppen.
De gasdamp met een fijne waterstraal of met een nevel van water neerslaan.
De ruimte ventileren.
Reinig besmet gebied en apparatuur overvloedig met water.
Houd het gebied geëvacueerd en vrij van ontstekingsbronnen totdat de uitgelekte vloeistof verdampt is resp. de bodem niet meer aangevroren is.
Reinig het gebied met water.
Binnendringen van vocht in de houder moet worden voorkomen.
Voorkom terugstroming in de houder.
Gebruik alleen degelijk gespecificeerde apparatuur die geschikt is voor dit product en de heersende druk en temperatuur. Raadpleeg uw leverancier in geval van twijfel. Verwijderd houden van ontstekingsbronnen (inclusief statische ontladingen). Verwijder de lucht uit het systeem alvorens er gas door te laten stromen.
Raadpleeg de handleiding van de houder dewelke door de leverancier wordt voorzien.
Re: Ook een paar nieuwe ketelwagons in gebruik
Barry,
Het explosieve gebied begint bij 18 vol%, ontbranding bij 12 volume%. De onstekings energie ligt hoog, Bliksem ontlading of een hete gasvlam, acetyleen/zuurstof brander of een andere bron met deze hoge energiewaarden is er nodig. Kleding welke statisch is opgeladen heeft onvoldoende energie in zich. bij de benogde gasconcentratie zul je als persoon niet meer bewegen. Er zijn genoeg stoffen welke uiterst makkelijk ontsteken, ammoniak niet!
Cees