Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01

Gestart door 10103 woensdag 12 juni 2019, 18:48:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01
Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01 

Nu een derde ÖBB-loc van Roco alweer een tijdje geleden zijn intrede deed op mijn baantje, wordt het tijd om hem eens nader voor te stellen. :)



Dit Roco-model van de Rh 1110.01 is in 2014 op de markt gekomen en is een periode III-variant. Voor de AC-rijders heeft Roco ook nog een groene periode IV-versie gemaakt (79223, met drie frontseinen) en vier periode V-varianten (in 'blutorange' en 'verkehrsrot', al dan niet met een geluidsdecoder aan boord: 78367, 78366, 78363 en 78362). Van de gelijkuitziende 1010-reeks heeft Roco alleen een rode periode V-variant voor wisselstroom uitgebracht.





Grootspoor
Na de Tweede Wereldoorlog wilden de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) vaart zetten achter de elektrificatie van het spoornet. Daarvoor waren ook nieuwe, snellere en sterkere E-locs nodig. Om tijd te besparen had men aanvankelijk zelfs het plan opgevat om een nieuwe reeks exemplaren van de oude E 18/1018 te laten bouwen, maar er werd uiteindelijk toch gekozen voor een nieuw ontwerp. Daarbij werd met meer dan een schuin oog gekeken naar de succesvolle Ae 6/6 van de Zwitserse buren. De Oostenrijkse loc moest echter lichter worden dan de Ae 6/6 omdat de vernieuwing van de spoortrajecten langzamer verliep dan gehoopt. De nieuwe loc moest daarom lagere aslasten hebben om toch op de oude trajecten te kunnen rijden. Met een gewicht van 110 ton werd de nieuwe zesassige 1010/1110 inderdaad lichter dan de Ae 6/6, maar met bijna 4000 Kw ook minder sterk. Dat bleek echter geen probleem te zijn. In 1955 verschenen de eerste exemplaren van de 1010 en een jaar later van de 1110. De 1110-modellen onderscheiden zich van de 1010's eigenlijk alleen door een lagere topsnelheid en een kortere overbrenging voor meer trekkracht. Daaraan kun je ook meteen het bedoelde inzetgebied van beide series aflezen: de 1010 voor sneltreinen, de 1110 vooral voor goederentreinen. Na het verhelpen van enkele kinderziektes bleven de locs bijna vijftig jaar lang betrouwbaar hun werk doen. In 2003 werden de laatste exemplaren uit dienst genomen.



Verpakking
De loc is in de kenmerkende Roco-doos verpakt. Om de loc is een dunne folie gewikkeld ter bescherming. Het model staat verder op een kunststof plaatje en wordt van boven omsloten door ook zo'n kunstof omhulsel. Zo omhuld wordt de loc in het grijze foam geduwd. Aan de onder- en bovenzijde wordt de loc weer afgedekt door dunne foam platen. Een constructie die op zich redelijk werkt, maar de manier waarop Märklin de locs in de doos opbergt, vind ik zelf toch iets fijner en veiliger. In de doos bevinden zich verder de gebruikelijke handleidingen en zakjes met onderdelen.




Uiterlijk en innerlijk
Dit model is zoals gezegd een periode III-variant en toont de loc zoals hij in 1956 de fabriek verliet. Die oorspronkelijke uitvoering is gemakkelijk te herkennen aan de groene kleur, de twee frontseinen - pas halverwege de jaren zestig kregen alle 1010/1110 exemplaren een derde frontsein erbij - de aluminium omlijsting van de frontruiten en de bescheiden baanruimer. Op de foto's is hopelijk ook te zien dat de loc netjes gedetailleerd is. Daarvoor moet je nog wel zelf een beetje aan de slag, want er zitten enkele zakjes met extra onderdelen bij die aan de loc bevestigd moeten worden. Dat gaat overigens zonder veel problemen. Mooi vind ik zelf hoe het onderstel en de ruitenwissers zijn vormgegeven. Ook de lichte knikjes in de beplating tussen de deuren en de roosters zijn aanwezig. Kijkend naar grootspoorfoto's van deze loc lijkt Roco zijn huiswerk goed gedaan te hebben. Grote fouten kan ik tenminste niet ontdekken.
De kap kun je loshalen door de zijkanten iets naar buiten en naar boven te trekken. Het onderstel met de motor en elektronica komt dan vrij te liggen. Bij de eerste blik daarop wordt ook meteen duidelijk waarom deze loc ondanks de kunststof kap toch nog zo'n aardig gewicht heeft: de draaistellen en motor zitten namelijk in een zwaar metalen frame vast. Na het verwijderen van een paar schroefjes en de plaat met alle electronica is de motor goed toegankelijk. Het ziet er allemaal netjes geordend en strak uit.   





Besturing, licht en geluiden
Het aanmelden van de loc gaat op de CS3 moeiteloos. Met het DCC-protocol zijn alle geluiden en lichtfuncties aanwezig, zoals: frontseinen (warmwitte ledjes), bedrijfsgeluid, hoge en lage hoorn, aankoppelgeluid, conducteursfluit, rangeersnelheid, compressor, frontsein cabine 2 uit, frontsein cabine 1 uit, binnenverlichting cabine 1, binnenverlichting cabine 2, perronomroep, stationsomroep, alle geluiden dimmen, geluid zand strooien, geluid door bocht rijden en het ventilatorgeluid. De twee functies om het frontsein aan de voor- of achterzijde uit te schakelen zijn eigenlijk overbodig, omdat de loc geen rode sluitseinen heeft. Je kunt dan net zo goed de frontseinen uitschakelen. De geluiden zijn verder prima in orde, het komt realistisch over. Het volume van de diverse geluidsfuncties is goed op elkaar afgestemd en natuurlijk ook nog aan te passen.     

Rijeigenschappen
Het model komt mooi langzaam op gang en trekt dan vloeiend op naar hogere snelheden. Bij kruipsnelheden hoor je de motor wel - het klinkt zelfs een tikje 'moeizaam' - maar bij een iets hogere snelheid is daar niets meer van te merken en wordt de motor mooi stil. De trekkracht vond ik in eerste instantie niet indrukwekkend. Het model is best zwaar en zou met vier aangedreven assen (drie bij het achterste draaistel en eentje onder het voorste draaistel met de sleper) en vier antislipbanden (op de buitenste assen) in dit opzicht moeten kunnen overtuigen. Maar dat viel dus tegen. Nadat ik de antislipbanden door exemplaren van Märklin had verwisseld, reed de loc echter ineens met een flinke sleep zonder moeite de hellingen op. Misschien waren de originele antislipbanden al wat teveel uitgedroogd.
Bochten, wissels en kruisingen (K-rails) leveren geen problemen op. Een sleepje met Roco-materiaal achter de loc zorgde gek genoeg echter voor wat ontsporingen bij de wagons hier en daar, vooral bij het afbuigend gedeelte van normale wissels. Enkele testjes met diverse soorten koppelingen (de twee types van Roco, de kortkoppelingen van Märklin) tussen de loc en de eerste wagon èn een andere volgorde van de wagons zorgden al voor verbetering. Maar uiteindelijk bleek het probleem in de assen van enkele Roco-wagons te zitten, daar zaten door een foutje nog tweerail-assen in. Toen die eenmaal vervangen waren, kwamen de ontsporingen helemaal niet meer voor.   




Oordeel
Na mijn goede ervaringen met Roco's Rh 4061 was ik op zoek gegaan naar andere leuke ÖBB-locs. Aangezien Roco niet zo veel periode III-modellen uitbrengt, was de keuze redelijk beperkt. Deze 1110 kwam toen op mijn boodschappenlijstje te staan, maar kon ik helaas nergens meer vinden. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik deze loc ineens als verjaardagscadeau in mijn handen gedrukt kreeg. Ik ben er erg blij mee! De afgelopen maanden heeft deze ÖBB-er al heel wat rondjes probleemloos rondgereden en ik vind het een mooie en stoere goederenloc. Roco heeft van de 1110.01 een fraai model gemaakt dat netjes gedetailleerd is en over goede rijeigenschappen beschikt. De geluiden uit de digitale keuken weten ook te overtuigen en geven extra glans aan dit model.

Groet, Marc

Ps. Tekst aangepast (ontsporingen met Roco-sleepje) na het verwisselen van de verkeerde wagonassen. 
Re: Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01
Hoewel ik niet direct EP 3 of Oostenrijks rijd (merk wel dat de interesse er langzaam komt) heb ik erg genoten van je bespreking Marc!
Je brengt de loc mooi en duidelijk in beeld. Daar heeft de meelezer iets aan.

Groet Dennis
Re: Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01
Graag gedaan Dennis!
Eerlijk gezegd ben ik me ook pas sinds kort in het Oostenrijkse materieel gaan verdiepen. Er zitten nogal wat opvallend ontworpen locs tussen, waarbij ik zelf vooral die kenmerkende grote frontseinen leuk vind. Omdat voornamelijk Roco die locs uitbrengt, kom ik zo ook nog eens een keer wat meer met niet-Märklin spul in contact. :)

Groet, Marc
Re: Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Bespreking: Roco 78369 - ÖBB Rh 1110.01
Mooi gedetailleerde bespreking van een mooie loc!