Citaat van: MdBruin op dinsdag 09 juli 2019, 10:00:11Voor je eerste schakeling zit ik echt te denken hoe dit heeft gewerkt, het is vrij lastig om stroom te meten op een digitaal signaal. Een multimeter geeft een afwijking aangezien deze niet gemaakt is voor de hoger frequentie signalen.
Klopt, dat heb ik dan ook niet geprobeerd. Bij de schakeling gebruikte ik een gestabiliseerde 5 V voeding, geen digitale stroom. De centrale is niet verbonden met de baan.
De schakeling is bedoeld als hulpmiddel om kortsluiting te detecteren. Toen mijn baan nog klein was, was er hooguit kortsluiting door rollend materieel. De baan groeide, en zodoende heb ik op een gegeven moment maar eens ringleidingen gemaakt (rood en bruin). Werkte meteen. Maar bij latere uitbreidingen van de baan niet, daarbij ging de centrale in eerste instantie op stop en moest ik zoeken naar de kortsluiting(en). Als ik iets verdachts had gevonden, veranderde ik dat en schakelde de baanstroom opnieuw in, en dat herhaalde ik totdat het werkte.
Mijn huidige baan is een stuk groter dan de vorige. Na het neerleggen van alle rails wilde ik natuurlijk meteen rijden, ook al had ik in eerste instantie maar heel een klein deel van de ringleidingen aangesloten. Er lagen al wel een heleboel losse draadjes, alleen verbonden met de rails of alleen met de ringleidingen. Toen ik de centrale inschakelde, ging hij meteen op stop. Kortsluiting. Op basis van eerdere ervaringen ging ik op zoek naar losse rode draadjes die tegen een railstaaf lagen, naar rode en bruine draadjes die ik verkeerd om aan een rails had bevestigd en naar losse rode en bruine draadjes die elkaar toevallig raakten. Foutje gevonden, aangepast, centrale weer ingeschakeld. Weer kortsluiting. Dat proces herhaalde ik nog een keer, maar toen vond ik het wel welletjes: ik had nog een heleboel draadjes te gaan en dit proces was tijdrovend, en misschien ook niet zo goed voor de centrale. Dit was de aanleiding om iets met ledjes en een aparte voeding te bedenken. De eerste versie was niet eens veel ingewikkelder dan het schema van de simpele eerste schakeling. Daarmee leerde ik dat zo'n wisseldecoder meer stroom trekt dan ik had verwacht, waarop ik dit dit topic heb gestart.
Inmiddels heb ik m'n weggezakte electronica-kennis wat opgehaald. Tot ik weer met treintjes ben gaan spelen, had ik daar zo'n 30 jaar niets mee gedaan. Toch mooi, al die verschillende aspecten die bij onze hobby van pas komen
. Ik heb de schakeling verbeterd. De laatste versie staat in het diagram hieronder. De drukknop staat symbool voor de baan: als de 'drukknop' dicht is, is er kortsluiting op de baan en brandt de rode led, zonder kortsluiting brandt de groene. Het mooie is dat er ook nog een overgangsgebied is, rond de 30 Ω: bij een baanweerstand van minder dan zo'n 20 Ω brandt de rode led voluit, bij meer dan 40 Ω de groene. De overgang is geleidelijk, daartussen branden beide leds een beetje.
Ook niet onbelangrijk: deze schakeling zet hoogstens 2,5 V gelijkspanning op de baan en de maximale stroom is 30 mA. Dat is een wereld van verschil met 19 V digitale spanning en 3 A! Bij kortsluitingsdetectie is het dan ook helemaal niet nodig om iets uit te schakelen. Als de kortsluiting is opgeheven, brandt de groene led meteen weer.
Met dit hulpmiddel heb ik de ringleidingen van de baan stap voor stap, of beter gezegd, draadje voor draadje opgebouwd en aangesloten. Bij rood licht wist ik dat ik iets fout had gedaan, maar bovenal wist ik waar ik naar de kortsluiting moest zoeken. Pas toen de ringleiding helemaal klaar was, kon de schakeling aan de kant en heb ik de centrale aangesloten.