Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vraag

Gestart door Wim Linders vrijdag 24 mei 2019, 10:43:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag
Lid sinds: 2014

offline
Vraag
Beste medespoorders,

Gisteren de MS II geupdated naar versie 3.55. Thuis geprobeerd of alles nog in orde was. De meeste loks liepen weer direct prima. Vanmorgen dacht ik nog een tweetal oudere loks te voorzien van een nieuwe sleper (Märklin 7185), beide omgebouwd en gedigitaliseerd met een ESU lokpilot 54610. Het betreft een lok 3000 BR 89 en een lok 3095 BR 74.
Nadat ik de nieuwe slepers aangebracht had bleek er een storing bij de 3000, motorgeluid was hoorbaar. Verder geen reactie, geen licht. Oude sleper weer gemonteerd zelfde resultaat.
Wat kan een oorzaak zijn?

Ik hoor het graag.

Groeten Wim
Re: Vraag
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vraag
Het klinkt alsof je wielen vaststaan. Zijn ze met de hand wel te draaien? Heb je het zelfde schroefje gebruikt voor de sleper?
Re: Vraag
Lid sinds: 2018

offline
Re: Vraag
Ik denk eerder aan een elektrisch probleem; Wim schrijft immers "geen licht"?
Verdere info
Lid sinds: 2014

offline
Verdere info
Hallo medespoorders,

Vanmorgen toch nog maar eens naar het lokje gekeken, na wat proberen en doormeten begon er leven te komen. Nu loopt de lok wel maar ik denk dat de decoder het leven heeft gegeven, lok loopt alleen maar door en reageert niet op commando van MS II.

Groet Wim
Re: Vraag
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Vraag
Wim,

Heb je al geprobeerd de decoder te resetten?
Re: Vraag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vraag
Staat de analoge modes uit in de decoder?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Vraag
Lid sinds: 2015

offline
Re: Vraag
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 24 mei 2019, 11:56:13
Ik denk eerder aan een elektrisch probleem; Wim schrijft immers "geen licht"?

LS Verlichting wordt bij digitaal rijden  aan en uitgezet door besturingsapparaat.

Re: Verdere info
Lid sinds: 2015

offline
Re: Verdere info
Citaat van: Wim Linders op zaterdag 25 mei 2019, 19:53:04
Hallo medespoorders,


Vanmorgen toch nog maar eens naar het lokje gekeken, na wat proberen en doormeten begon er leven te komen. Nu loopt de lok wel maar ik denk dat de decoder het leven heeft gegeven, lok loopt alleen maar door en reageert niet op commando van MS II.

Groet Wim

LS Op de baan staat een constante spanning dus de lok gaat meestal rijden , weliswaar niet regelbaar.De decoder die je gebruikt zou zich zelf moeten aan melden bij de MS 2. Digitaal adres af fabriek is 03. Zie handleiding.


https://wiki.3rail.nl/index.php?title=ESU_Lokpilot_52610_/_54610

Wat heb je geprobeerd en gemeten dan? Het verhaal is mij wat onduidelijk . Update MS2. Nw slepers,  motorgeluid??


Let op : Het is op afstand, zonder onderzoek, niet mogelijk om een diagnose te stellen en mijn inbreng is daar ook niet opgericht . Wel om enigszins wat licht in de duisternis te brengen.

met vriendelijke groet,

Koos Wijmans
Re: Verdere info
Ben den Hollander
gast

Re: Verdere info
Citaat van: Wim Linders op zaterdag 25 mei 2019, 19:53:04

lok loopt alleen maar door en reageert niet op commando van MS II.


Om het op te lossen: even laten rijden op de (witte) Marklin analoge trafo en dan weer op de digitale baan.
Om het te voorkomen: analoog herkenning in de decoder uitzetten. Hoe dat moet staat in de gebruiksaanwijzing van Esu.

Gr, Ben.
Antwoord op Vraag.
Lid sinds: 2014

offline
Antwoord op Vraag.
Wat heb je geprobeerd en gemeten dan? Het verhaal is mij wat onduidelijk . Update MS2. Nw slepers,  motorgeluid??

Ik heb met multimeter gemeten of de massa van de lok in orde was. Of er spanning was.
- MS II afgelopen donderdag een update naar versie 3.55 gedaan.
- Op alle oudere loks nieuwe slepers gemonteerd.
- Motorgeluid was hetgeen ik hoorde nadat ik de lok, 3000, op de baan geplaatst heb.
- Decoder adres staat bij mij op 89.

Ik zal komende week de decoder resetten. Met handleiding ESU zoals Ben schrijft moet dat wel lukken.
Andere optie is lok compleet verwijderen uit lokbestand en handmatig met standaard adres 03 pogen opnieuw in te voeren.

Dank jullie voor de reacties.

Groet Wim
Re: Vraag
Lid sinds: 2014

offline
Re: Vraag
Verwijderen en op nieuw invoeren gaat waarschijnlijk niks helpen wat je het beste kunt doen is de decoder resetten via de MS.
Stand van zaken
Lid sinds: 2014

offline
Stand van zaken
Collega's,

alle adviezen doorgelezen en vanmorgen aan de slag gegaan.
Decoder gereset en opnieuw via originele instellingen de lok weer aan de praat gekregen en lopende.
Zojuist nog eens alles gecontroleerd en nieuw adres ingevoerd.

Lok loopt weer als voorheen en lampje brandt ook weer.

Bedankt voor de adviezen en raad.

Groeten Wim
Re: Vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vraag
Kijk even in de handleiding en zet CV29 op de juiste instelling met "Analoge herkenning" op uit. Dan zal het niet zo heel snel meer gebeuren,

Groet Ronald.