Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

kiezen tussen c m of k rails

Gestart door logilink zaterdag 08 juni 2019, 16:44:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kiezen tussen c m of k rails
helluww, ik ben nieuw hier.
sinds kort ben ik terug begonnen met modelbouw (ho) maar ben aan het twijfelen om over te stappen naar marklin ..
ik heb een esu 50200 command station.
voorlopig nog geen locs (ac) in men bezit maar dat komt nog.
nu is men vraag wat ik zou moeten kiezen voor men rails.
is er een verschil tussen c-rails, m-rails of k-rails en wat is aan te raden?
mvg logilink
Re: kiezen tussen c of m rails
 @citaat "M" (metalen) rails zijn reeds lang uit productie.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Dat M-rail uit productie is, is niet een heel groot probleem. De verkrijgbaarheid is nog behoorlijk goed.
Maar, het is lastiger met massadetectie te werken met M-rail dan met de andere twee soorten.  Met K-rail kun je realistischer beddingen maken en ongeveer elke boog leggen die je wilt, vanwege de flexrails. Ook kennen K en C rail slanke wissels en dat ziet er ook realistischer uit.


Groet,

Peter
Re: kiezen tussen c m of k rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Als je nu nog aan Märklin wilt beginnen, zou ik persoonlijk de M rails heel ver links laten liggen. Je zult het altijd met gebruikte waren moeten doen.
Re: kiezen tussen c m of k rails
wel de bedoeling is om kavels over te kopen, maar wil eerst zeker zijn van de "juiste keuze".
Re: kiezen tussen c m of k rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
C-rail heeft een kunststof imitatie grindbed en is aan de onderkant hol en hieronder zijn de contacten voor railmassa en midden geleider voor de puko's onder gebracht.
By c-rail zijn beide railstaven electrisch met elkaar verbonden.
De puko's steken van onderuit telkens door één biel en de geleiderail van de puko's loopt onder de grindbedding.
Aan het eind van elk stuk rail zijn "connectoren" voor railmassa en middengeleider ondergebracht.
Je kunt makkelijk bedrading aan de contacten onder de railbedding bevestigen, voor bijvoorbeeld voeding , of massa detectie.
Maar bij massadetectie moet je elk stuk rail dat zich in het blok bevindt de verbinding tussen de linker en recht spoorstaaf doorknippen (correct me if I am wrong).
Bij tijdelijke banen is C-rail ideaal, omdat deze makkelijk in en uit elkaar is te halen.
C-rail klikt in elkaar door middel van "slotjes" die in het kunststof zijn meegegoten.

K-rail heeft geen railbedding, maar zwarte biels, waar de puko's doorheen steken. en de geleider zit direct onder de biels.
Beide railstaven zijn elektrisch gescheiden en tussen twee stukken rail zijn de rails onderling verbonden met railschoentjes.
De stroom voor middengeleider wordt aan elk eind van een stuk rail middels contactlipjes naar het volgend stuk rail overgebracht.
K-rail is veel lastiger in elkaar te steken, omdat de contactlipjes soms niet goed in elkaar grijpen, kunnen verbuigen en soms sluiting veroorzaken.
De rail wordt bij elkaar gehouden door twee slotjes, die elk onder de railschoentjes zitten en bij veel in en uit elkaar halen, af kunnen breken.
Alleen K-rail biedt flexibele rail aan, maar de geometrie bij K-rail is minder goed dan bij C-rail.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Ad,

Mooi en duidelijk verhaal.
Alleen je laatste zin klopt niet helemaal.
Alleen k-rail heeft flexibele rails.

Groeten,
Ton.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Beste KAPPA,

Ik zie dat je onderaan schrijft "Alleen C-rail biedt flexibele rail aan"

Ik denk dat je K bedoelt bedoelt, die heeft flexibele rails,
Of je wil zeggen: Alleen C-rail biedt geen flexibele rail aan

Mvg,
Arnold
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Kappa op zaterdag 08 juni 2019, 22:16:38K-rail

Behoorlijk negatief wat je daar over schrijft, Ad. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik schreef het al eerder: het is maar net hoe je met het materiaal omgaat. Bovendien eindig je met een onjuistheid.
Re: kiezen tussen c m of k rails
@citaat Ad verwoord het juist goed K-rails is meer voor de profi en C-rails meer voor de beginner.
Alleen een kleine verspreking zullen we maar zeggen van de flex C-rails ;)
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Een goede afweging van voor- en nadelen van de drie systemen kan ik eerlijk gezegd niet maken, maar ik kan wel uitleggen hoe ik zelf mijn keuze heb bepaald.

Heel lang geleden had ik een kleine, vaste baan met M-rails. Anderhalf jaar geleden wilde ik opnieuw beginnen, en omdat ik niets meer had, kon ik vrij kiezen. Omdat ik vroeger een Märklin baan had, keek ik daar nu ook weer als eerste naar. Weliswaar ziet zo'n middenleider er onnatuurlijk uit en lang niet iedereen vindt dat acceptabel, ik vind het niet erg. Veel belangrijker vind ik de bedrijfszekerheid en daarvoor is het juist een prima oplossing. Met het oog op de toekomst heb ik vervolgens het bedrijf Märklin onder de loep genomen. Ik kwam er achter dat het bijna niet meer had bestaan, maar inmiddels draaide het weer redelijk. Als dat niet zo was geweest, had ik niet 3-rail gekozen, want hoe zit het dan met garantie, en waar zou ik dan terecht kunnen als er iets kapot gaat?

Ok, 3-rail dus, maar welk type? Ik las dat M-rails al vele jaren niet meer gemaakt werden, die waren opgevolgd door C-rails. Zonder het te onderzoeken, ging ik er van uit dat die dan ook beter waren. Maar ik las ook over K-rails, die zaten ook in het huidige programma. M-rails was afgevallen, de keuze ging nog tussen C- of K-rails.

Daarna keek ik naar de diverse startsets. Misschien heb je dat zelf ook al eens gedaan. In het verleden zijn er wel enkele met K-rails geweest, maar op dit moment zit er altijd C-rails in. De reden daarachter wist ik niet, maar als dat de rails is die de fabrikant in de startsets stopt, zal het wel goed zijn, dacht ik. Daarmee was mijn keuze gemaakt. Nadat ik een startset had gekocht, merkte ik hoe gemakkelijk het was om een baantje neer te leggen, die verbindingen waren perfect.

Sindsdien heb ik wel wat gelezen over K-rails. Het grootste voordeel dat ik er in zie is dat het natuurlijker oogt. Over uiterlijk kun je twisten, maar de bedding bij zowel M- als C-rails ziet er ietwat onnatuurlijk uit. Mij stoort dat niet, anderen wel. Het voordeel van C-rails boven K-rails is dat je het probleemloos keer op keer kunt veranderen en na het vastklikken is de verbinding weer perfect (beter dan bij M-rails, daar verbuigt nog wel eens wat). Ik heb momenteel een vloerbaan, dan is dat een belangrijk voordeel.

Als ik nu weer zou moeten kiezen, zou ik weer voor C-rails gaan, maar met één nuance: als ik op korte termijn een vaste baan zou gaan bouwen, zou ik overwegen om in het zichtbare gedeelte K-rails te gebruiken. Bij een vaste baan hoeft de rails immers vrijwel nooit los en vast gemaakt te worden, dus doet het er ook niet toe hoe gemakkelijk dat gaat of hoe stevig die verbinding is. Als het eenmaal goed verbonden is, blijft het wel goed. En dan wordt het uiterlijk als factor wat belangrijker.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Heren,

Het moest natuurlijk "Alleen K-rail biedt flexibele rail aan", een typefout is menselijk, toch? ;)

Hans, wat is er dan zo negaties aan mijn uitleg? Kun je jezelf verklaren?
Volgens mij som ik gewoon een aantal feiten op, over de eigenschappen van C en K-rail, maar interpretatie is persoonlijk.
BTW, mijn baan is met K-rail gebouwd.
Ik ben er heel tevreden over, behalve dan dit ==> Klik.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
ik heb nou een grote baan uit K rails in zichtbaar gedeelte gelegd in merkur bedding en onzichtbaar deel op 4 mm kurk.Als ik zou herbeginnen dan zichtbaar idem maar onzichtbaar zou ik naar C rails gaan.Deze liggen net iets vlakker als er een oneffenheid ligt in de ondergrond.Moet je ze wel allemaal knippen wat k rail niet hoeft.

voordeeltje van K rails is dat je naar zeer slanke wisselstraten kan gaan zonder problemen en dat bij c rail wel een probleem is als je een hozentrager wil maken/gebruiken.

Maar elk zijn keuze en wil je mooie rails en niet veel werk kies voor K rail met merkur/noch bedding .Gemakkelijker leggen en mss niet inbedden en maar iets minder mogelijkheden is de c rail.
Re: kiezen tussen c m of k rails
hoi,

Citaat van: logilink op zaterdag 08 juni 2019, 16:44:39
sinds kort ben ik terug begonnen met modelbouw (ho) maar ben aan het twijfelen om over te stappen naar marklin .. ik heb een esu 50200 command station.

Een interessante start om zo te beginnen. Wel een "dure" centrale kopen maar niets erbij.  :) Goed je zit nog te twijfelen. Waar twijfel je aan? Waarom wil je voor märklin kiezen? Dat is de eerste vraag die je zou moeten beantwoorden.  Je eigen twijfel wegnemen.

Citaat van: logilink op zaterdag 08 juni 2019, 21:29:55
wel de bedoeling is om kavels over te kopen, maar wil eerst zeker zijn van de "juiste keuze".

Waarom wil je kavels kopen? Omdat het goedkoper is? Of is er meer aanbod? Bij "kavels" tweedehands rails moet je bij märklin goed opletten. Märklin heeft bij C-rails en K-rails ook series gehad waarbij gebreken geconstateerd zijn. Daarbij zijn dus heel veel dingen waar je op moet letten als je het spul wil kopen. Bij C-rails bijvoorbeeld moet je opletten of het plastic niet snel afbreekt of dat de rails wel / niet "geknipt" is.

Persoonlijk als je opnieuw begint zou ik niet snel meteen alle rails "tweedehands" kopen. Dat is de basis van je hobby. Je treintjes moeten toch mooi kunnen rijden.

Groet Ronald.

Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
waarom tweedehands als ik of anderen ze gekocht hebben nieuw aan tweedehandsprijs ? Je moet alleen de goede verkoper zonder winkel kennen en een totaalprijs vragen voor alles wat je nodig hebt.
Re: kiezen tussen c m of k rails
om even duidelijkheid te brengen..

de ecos heb ik al een jaar of 5 in mijn bezit en was nog een cadeau van men grootvader zaliger.
Waarom ik verkies voor kavels over te kopen is omdat ze goedkoper zijn en ik koop ook niet blind.
ik ga eerst even chekken voor ik het koopwaar overneem natuurlijk
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: bellejt op zondag 09 juni 2019, 09:10:04
Je moet alleen de goede verkoper zonder winkel kennen en een totaalprijs vragen voor alles wat je nodig hebt.

Daar zit de crux in het verhaal: Wie of wat is een goede verkoper? Hoe herken je die? Dat is voor een nieuweling de vraag. En het is een fabeltje dat een "verkoper zonder winkel" goedkoper is dan een fysieke winkel. Voor mijn oude baan destijds heb ik mijn Rocoline zonder bedding rails nieuw met heel veel korting kunnen krijgen bij de plaatselijke treinenboer. Daar kon geen "grote jongen", "webwinkel" destijds tegenop. Ik heb meerdere "vrijblijvende offertes" opgevraagd.

Groet Ronald.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Kappa op zondag 09 juni 2019, 08:22:35Hans, wat is er dan zo negaties aan mijn uitleg?

Goedemorgen Ad,

Citaat van: Kappa op zaterdag 08 juni 2019, 22:16:38
K-rail is veel lastiger in elkaar te steken, omdat de contactlipjes soms niet goed in elkaar grijpen, kunnen verbuigen en soms sluiting veroorzaken.

Zoals ik al schreef: het is maar hoe je met het materiaal omgaat. Als je met een beetje beleid de K-rails aan elkaar steekt is er niets aan de hand. Als jij dat ook even in je beschouwing had meegenomen klinkt dat al weer heel anders. Overigens test ik altijd om de de x-aantal rails of alles goed ligt en of er geen nare dingen (kortsluiting) aan de hand zijn. Maar volgens mij doet iedere serieuze modelbaanbouwer dat, ongeacht welke rail hij of zij gebruikt.

Citaat van: Kappa op zaterdag 08 juni 2019, 22:16:38maar de geometrie bij K-rail is minder goed dan bij C-rail.

Deze snap ik niet. Wil je die wat nuanceren? Zoals jij het hier verwoord komt het in ieder op mij negatief over.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
M-rail kan je relatief goedkoop aanschaffen, wisselaandrijvingen en lantaarns zijn bij de electrisch al geplaatst. Is wat uitvoeringen betreft iets beperkter doordat de rails niet meer verder is ontwikkeld na 2000.
Ook is de rails gevoelig voor roest en vervorming bij onzorgvuldige demontage en je kan er niet op staan. (Wordt dan blijvend vervormd)
Treindetectie dmv geïsoleerde spoorstaaf is duur ivm beperkte verkrijgbaarheid van 5115/16. Ook alleen op deze rail uitvoerbaar. Verder is de rails geluidruchtiger bij berijden.
Ik vind het eigenlijk het meeste geschikt voor de retrobanen.

C-rail is zeer geschikt voor tapijtbanen en de jeugd. Goniometrie is goed ontwikkeld. Treindetectie is bijna onbeperkt uitvoerbaar. Behoudens de eerste producties die te kort weekmaker bevatten ( kunnen na 20-25 jaar de kliko in) zijn het betrouwbare rails die niet vervormen.

K-rail is meer voor de profi.
Voor definitieve banen, waarbij ook zorg wordt besteed aan scenery.
Is wat duurder.
Bijna alle railplannen zijn mogelijk als je niet bang bent de zaag te hanteren.
Treindetectie is ook goed uitvoerbaar, maar aansluitingen moeten zorgvuldig worden gemaakt ivm het definitieve  karakter. Neem alleen de 2200-serie ivm corrosiegevoeligheid.

Mvg. Marcel
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
plan tekenen in wintrack en er zijn passtukjes genoeg om geen zaag nodig te hebben bij k rails. 220 meter rails 44 wissels en enkel een stukje flex gebruikt omdat er dan een mooiere overgang was in mijn zichtbare wisselstraat.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Hans Biere op zondag 09 juni 2019, 09:57:17
Citaat van: Kappa op zaterdag 08 juni 2019, 22:16:38
K-rail is veel lastiger in elkaar te steken, omdat de contactlipjes soms niet goed in elkaar grijpen, kunnen verbuigen en soms sluiting veroorzaken.

Zoals ik al schreef: het is maar hoe je met het materiaal omgaat. Als je met een beetje beleid de K-rails aan elkaar steekt is er niets aan de hand. Als jij dat ook even in je beschouwing had meegenomen klinkt dat al weer heel anders. Overigens test ik altijd om de de x-aantal rails of alles goed ligt en of er geen nare dingen (kortsluiting) aan de hand zijn. Maar volgens mij doet iedere serieuze modelbaanbouwer dat, ongeacht welke rail hij of zij gebruikt.
Hallo Hans,

Jij ook een goedemorgen. ;)
Klopt helemaal, het ligt er inderdaad aan hoe de gebruiker er mee om gaat en hoe precies deze te werk gaat met de installatie van K-rail.
Ik noemde alleen maar de zwakke punten waar je bij K-rail op moet letten en de serieuze modelbaanbouwer zal dit goed weten.

Citaat van: Hans Biere op zondag 09 juni 2019, 09:57:17
Citaat van: Kappa op zaterdag 08 juni 2019, 22:16:38maar de geometrie bij K-rail is minder goed dan bij C-rail.

Deze snap ik niet. Wil je die wat nuanceren? Zoals jij het hier verwoord komt het in ieder op mij negatief over.
Het is niet negatief bedoeld hoor, er zijn meerdere topic over de geometrie van de K-rail geweest.
Bijvoorbeeld dit topic over de Boogstraal van Engels K-wissel 2275.
Zelf los ik dit soort problemen wel op met wat te puzzelen met passtukje. En met de flex-rail kun je deze problemen ook eenvoudig oplossen. :thumbup:
In mijn baan liggen ook diverse flex-rail trajecten en een zelf gebouwde "Hösentrager".
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat Bedankt voor je nadere en duidelijke toelichting, Ad.  :thumbup:
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Mooi overzicht. Helder, dank daarvoor.

De snelheid van bouwen en afbreken van vooral vloerbanen en het onzichtbare baandeel,  is vaker geroemd op dit forum, en dat is zeker weten een groot voordeel van M- en C-rails.
De geometrie niet. Die is bij K-rails onovertroffen dankzij de flexibelere rails waarin je naar hartelust kunt zagen. En bij wissel en kruising geometrie is er altijd uitwijk mogelijk naar andere merken (zonder pukkeltjes).

Een dingetje lees ik vaker, en heb ik vraagtekens bij:

Citaat van: loc1200 op zondag 09 juni 2019, 10:59:19
K-rail is meer voor de profi.
Dat denk ik niet, want die gaan voor Weichen Walter producties, en dan heb je het eigenlijk over peco 2-rails met ge-etste pukkeltjes ertussen.
En daarover zijn ook draadjes op dit forum.

Peco 2-rails met ge-etste pukkeltjes heeft 3 voordelen boven k-rails, en als je het zelf aanbrengt, is het niet duurder dan 2e hands k-rails.
Ik gebruik zelf 2e hands k-rails met hier en daar wat 2-rails zaken (peco, piko, roco met peco pukkeltjes ertussen, dus niet-profi).

Ooit reed ik M-rails. C-rails is me tegen gemaakt door M-certified winkels met luidruchtige demo-baantjes in de etalage.
Mijn gevoel daarbij was: dan ben je weer terug bij af, maar dan met een slijtage gevoeliger systeem.
Ik heb voldoende K-rails ervaring om te beseffen dat K-rails slijtage gevoeliger is dan M-rails.

Toegevoegd (naar aanleiding van commentaar):
Slijtage gevoeliger zijn de bielsen op de plekken waar je de rails vast houdt, als je de rail-lipjes in elkaar schuift.
Dat kan rails zijn, kunnen wissels zijn. Let er maar eens op in de 2e hands handel.  Afgebroken bielskoppen.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Hoezo is K-rail slijtagegevoeliger? Ik heb ruim 40 jaar met K-2100-rail gereden. Van slijtage heb ik niets gemerkt. Is de K-2200-rail dan slechter?
Re: kiezen tussen c m of k rails
Waarschijnlijk omdat zij waarschijnlijk schuurpapier rijders zijn ;) rails zal niet slijten als er iets overheen rijd ook puko's niet tenzij je met schuurmiddelen gaat werken :?
Re: kiezen tussen c m of k rails
Regelmatig ging ik de piko's te lijf met een kwartrond mes en later met een schuurblok. Momenteel ben ik mijn baan aan het renoveren met o.a. nieuwe K-2200-rails + een kruising van WW (= Weichen-Walter). Als die rails ook weer 45 jaar meegaan, dan teken ik daarvoor, want tegen die tijd ben ik 120. :D
Re: kiezen tussen c m of k rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 26 juli 2019, 17:42:25
Waarschijnlijk omdat zij waarschijnlijk schuurpapier rijders zijn ;) rails zal niet slijten als er iets overheen rijd ook puko's niet tenzij je met schuurmiddelen gaat werken :?
Dat is niet waar Mark. De rails slijten weldegelijk bij normaal gebruik. Alleen dusdanig, dat het voor ons normale hobbyisten niet te merken is. Bij Miwula zijn ze op bepaalde trajecten door de puko's heen. Maar dat zijn natuurlijk geen normale hobbyisten, die treinen daar rijden serieus veel kilometers op een dag.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Laurent op zaterdag 27 juli 2019, 19:25:37... die treinen daar rijden serieus veel kilometers op een dag.
Dat is het criterium niet. Het gaat erom hoeveel keer per uur een sleper over een bepaald gedeelte langs komt. Bij mij was dat in de afgelopen 45 jaar bv. niet meer dan zeg maar gemiddeld 5 keer per dag. Dus ca. 0,4 per uur als je uitgaat van max. 12 bedrijfsuren per dag. Die waarde zal bij MiWuLa veel hoger zijn.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Ik zou ook wel een afbeelding willen zien van deze versleten puko's mijn gevoel zegd dat er meer aan de hand is dan alleen puko vs sleper.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Misschien vloeken in de Kerk maar toch:

Waarom zou je nu nog met Marklin willen beginnen?
Als ik nu zou moeten kiezen dan zou mijn keuze absoluut nooit meer 3-rail (Marklin) zijn.

Al jaren koop ik zelfs geen nieuwe Marklin loks maar kies voor nieuwe 3-rail loks van de 2-Rail fabrikanten omdat die naar mijn mening meer kwaliteit voor minder geld leveren.

De rails bij 2-Rail is veel natuurgetrouwer, er is veel meer keuze en het is goedkoper.
Ondanks dat de meeste 2-Rail fabrikanten nu ook meer en meer 3-Rail Lok uitvoeringen aanbieden blijft het 2-Rail aanbod veel groter.
De 3-Rail Lok uitvoeringen zijn normaal ook altijd duurder dan de 2-Rail uitvoering.

Op digitaal gebied heb ik bewust gekozen voor het DCC protokol omdat dit de defacto wereld standaard is geworden. Ook hier heb je een scala aan componenten voor betaalbare prijzen.

Voor het MFX protocol van Marklin zou ik persoonlijk nooit kiezen omdat je dan van 1 fabrikant afhankelijk bent, terwijl DCC door de rest van de wereld ondersteund word.

Conclusie:
Zorg dat je goed geinformeerd raakt over zowel 3-Rail en 2-Rail en maak dan een wel overwogen keuze.

Mvg,
Peter




Re: kiezen tussen c m of k rails
Wat een flauwekul verkoop je weer. Wel eens gekeken naar de prijzen tegenwoordig? Alleen spul uit China is nog goedkoper dan Marklin. Zolang het duurt en waarom brengt iedereen nu 3 ral loks uit met mfx.
En buiten Europa stelt modeltreinen weinig voor op Amerika na. Maar daar is de markt ook minder groot dan Europa. Wereldwijd is onze hobby aan het vergrijzen en terug aan het lopen.
En als Marklin omvalt dan zal dit ook grote gevolgen hebben voor de rest, toebehoren en aantal verkooppunten. Dan wordt modeltreinen een nog kleinere niche markt met een aantal extremisten.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: David666 op zaterdag 27 juli 2019, 23:43:15

Wat een flauwekul verkoop je weer.


Ik vind het wel een net verhaal van Peter met veel herkenning. ;)

Marklin K-rail flex kost ?16,50 per 90cm.
Piko A van dezelfde lengte ?6.
Tillig Elite van dezelfde lengte ?6,50.

De keuze is dus reuze in 2rail.

Maar dat was de vraag niet, het ging om de keus Marklin M, K of C-rail. En die keus wordt voornamelijk bepaald door smaak: wat vind je mooi, ga je het netjes bewerken met ballast enz. en wil je ook slanke geometrie. Dan is de keus voor K-rail snel gemaakt. Ik heb er jarenlang op gereden en versleten puko's is natuurlijk een broodje Aap verhaal voor ons hobbyisten tenzij je inderdaad gaat schuren en vijlen. Maar dat is uiteindelijk de snelste weg naar 2rail.

Gr, Ben.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Zal de keuze met alle voorgaande berichten makkelijk worden ?
Geen idee.
Zelf ben ik een tevreden K-railer ben wel erg nieuwsgierig wat Logilink (?) gaat aanschaffen.
(Ooit in de jaren 50 door mijn vader besloten en zelf toen K-rail 2200 serie op de markt kwam alle M-rail zeer goed in kunnen ruilen)
Met het voortscheidend inzicht was het een goede keuze alleen al voor b.v. de bezetmelders.
Als ik nu zou starten zou het een hele mooie 2-rail worden.

groet
Harald
Re: kiezen tussen c m of k rails
Hum dat is een aardige manier om te vergelijken...

Citaat van: Spoorman op zondag 28 juli 2019, 05:19:02
Marklin K-rail flex kost ?16,50 per 90cm.
Piko A van dezelfde lengte ?6.
Tillig Elite van dezelfde lengte ?6,50.

De keuze is dus reuze in 2rail.

Adviesprijzen:
Rocoline met bedding: ? 14,40 (920mm)
Rocoline zonder bedding: ? 7.20 (Flexibel houten bielzen: 920mm)
Rocoline zonder bedding: ? 9.20 (Recht: 920mm)
Roco Geoline met bedding: ? 16,40 (flexibel: 785mm)
Fleischmann H0-profi: ? 13,30 (Flexibel: 800mm)
Peco SL-100F ? 6,70 (Flexibel houten bielzen: 914mm)

De keuze is reuze inderdaad  :)

Op basis van Märklin:

Marklin K-rail flex ?16,50 per 90cm. (adviesprijs: ?18,49)
Marklin C-rail ? 19,17 per 1080mm (3x 360mm, adviesprijs)
Marklin M-rail ? 3.75 per 900mm (5x 180mm 5106) << Alleen tweedehands

Citaat van: David666 op zaterdag 27 juli 2019, 23:43:15
En buiten Europa stelt modeltreinen weinig voor op Amerika na. Maar daar is de markt ook minder groot dan Europa. Wereldwijd is onze hobby aan het vergrijzen en terug aan het lopen.

O ...  Ooit deze websites  Australian Modelrailways, Reddit Modeltrains, ScaleTrainsClub (Russian) al eens bekeken? Kon even niet iets vinden van japans of china. Maar daar zal ook wel iets van te vinden zijn. Ook in andere delen van de wereld heeft men iets met modeltreintjes.  ;) Meestal niet de H0-schaal maar ook de andere schalen.

Groet Ronald.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Haradigi op zondag 28 juli 2019, 11:17:33
Zal de keuze met alle voorgaande berichten makkelijk worden ?
Geen idee.
Waarschijnlijk niet maar ik zag niemand iets over 2-rail posten, terwij Logilink twijfelt om over te stappen naar Marklin, vandaar mijn post over 2-rail.

Citaat van: logilink op zaterdag 08 juni 2019, 16:44:39
sinds kort ben ik terug begonnen met modelbouw (ho) maar ben aan het twijfelen om over te stappen naar marklin ..
Ben overigens ook benieuwd waar Logilink voor gekozen heeft.


Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Kan logilink maar één goed advies geven. Blijf lekker 2-rail rijden, heb ik bijna 40 jaar gedaan. Nu door omstandigheden met Märklin begonnen maar spijt aks haren op mijn hoofd. Nu worden die haren steeds minder maar de spijt echt niet.
Reden? Duur, weinig mogelijkheden, star systeem, beperkingen in traktie materieel. Gewoon niet erg flexibel dus.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 30 juli 2019, 14:24:06
Kan logilink maar één goed advies geven. Blijf lekker 2-rail rijden, heb ik bijna 40 jaar gedaan. Nu door omstandigheden met Märklin begonnen maar spijt aks haren op mijn hoofd. Nu worden die haren steeds minder maar de spijt echt niet.
Reden? Duur, weinig mogelijkheden, star systeem, beperkingen in traktie materieel. Gewoon niet erg flexibel dus.
Dat is de reden waarom het meeste rollende bezit bij mij van 2-rail producenten is; maar dat spul rijdt ook prima op 3-rail.
Soms met wat aanpassingen. O:-D
Re: kiezen tussen c m of k rails
Grote partijen c rail en k rails zijn volop 2e hands verkrijgbaar en met wat geluk goedkoop te krijgen.
Nieuwkopen is dan zonde geld en infacto dan veel goedkoper dan 2 rail.
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat En hoe goedkoop is 2e hands 2rail-rails dan wel niet?
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat Effe denken........ :D
Re: kiezen tussen c m of k rails
Heeft iets van met iets van appels en peren.

Ooit begonnen met M-Rails, daarna K-rail, en nu Peco schaal N.

Groetjes.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: David666 op zaterdag 03 augustus 2019, 18:01:35
Grote partijen c rail en k rails zijn volop 2e hands verkrijgbaar en met wat geluk goedkoop te krijgen.
Nieuwkopen is dan zonde geld en infacto dan veel goedkoper dan 2 rail.

Effe denken.....  Nieuwe Peco rails zijn circa dezelfde prijs als gebruikte C of K rail en daarboven van betere kwaliteit. Waarom ga je dan nog klooien met gebruikt spul? Daarbij is de keuze reuze en alles in code 100 en code 75.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Peco rails (stugge flex) is kwaliteit beter dan Piko-A (slappe flex), en tegenwoordig nieuw niet veel duurder dan Piko-A.

Als je geen vloerbaan maar een vaste baan verlegt,
dan is Peco de beste keus (houten biels, betonnen biels), gevolgd door Piko-A.
Beide merken zijn ook 2e hands leverbaar, maar dan vaak defect.

Bij 2e hands Piko-A moet je bij wissels alert zijn:
Er zijn veel versies in omloop met het zelfde catalogusnummer, maar alleen de recentste serie bevat alle oplossingen voor eerder door fans gemelde features (Je moet bij Piko-A met name letten op de wisselscharnierpunten (hol of massief). De holle scharnierpunten zijn op termijn niet bestand tegen zware (metalen) locs, zoals HAG-locs en oudere Märklin-locs).

Als je 3-rail wilt kunnen rijden heb je op dit moment 2 puko-systemen:
Peco SL17 en Weichen-Walter strips.

Peco SL17 is het goedkoopst (en lelijkst).
Past op Peco-rails (code 75 en code 100), Piko-A rails (code 100) en Roco-oude-stijl-rails (ongeveer code 100, 2.5 mm hoog).

Weichen-Walter strips passen alleen op Peco-A en Tillig rails, en zijn er in 2 smaken (rails of wissel pukostrips).

Re: kiezen tussen c m of k rails
Hoewel laat tich nog even een duit in het zakje.
Ik vind dat de m-rail wat makkelijk wordt afgeschreven.
Blijft qua aanschaf, 2e hands, voordelig. Sterk, heeft zijn nukken, maar is prima in te zetten ook voor de digitale baan. Inderdaad heeft zo zijn beperkingen, maar dat weet je dan ook.
Ik heb ruim 900 meter m-rails liggen op een vaste baan. Rij hierop zowel analoog als digitaal. Zonder problemen.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Dan ben je hoogstwaarschijnlijk aangewezen op stroomdetectie via de sleper. In zo'n geval, is het raadzaam om ook de laatste wagen van een trein van een sleper (met een verbruiker) te voorzien.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
 @citaat
@citaat

Ton,

Met M-rails digitaal rijden (alleen locomotieven) gaat inderdaad prima.
Maar gebruik je Software Treinbaanbesturing Koploper, Traincontroller of iets dergelijks ?

groet
Harald
Re: kiezen tussen c m of k rails
Harald, was je vraag aan mij?
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: David666 op zaterdag 03 augustus 2019, 18:01:35
Grote partijen c rail en k rails zijn volop 2e hands verkrijgbaar en met wat geluk goedkoop te krijgen.
Nieuwkopen is dan zonde geld en infacto dan veel goedkoper dan 2 rail.

Je eigen antwoord op bovenstaande  :D
Citaat van: David666 op zaterdag 27 juli 2019, 23:43:15
Wat een flauwekul verkoop je weer. Wel eens gekeken naar de prijzen tegenwoordig?

Mvg,
Peter
Re: kiezen tussen c m of k rails
M rails na ruim 60 jaar nog onverwoestbaar en is volop verkrijgbaar voor lage prijzen. Sinds 1999 niet meer geproduceerd. Voor 200 a 250 euro koop je voldoende voor een grote baan. Nadeel alleen 5200 bochten die bruikbaar zijn en niet echt realistisch meer qua geometrie. R1 bochten kan echt niet meer. Voordeel elektrische wissel aandrijvingen zijn onverwoestbaar bijna. Veel soldeerwerk omdat je elke meter 1 aansluiting nodig hebt.
C rails overal verkrijgbaar ook 2e hands in grote partijen. Bijna alles is mogelijk ook grote bochten. Enige probleem zijn de wissel aandrijvingen. Ook geen flexrails. Wel in ontwikkeling nog. Na de m rails meest verkochte rails 80 a 90% is marktaandeel C rails voor Marklin.
K rails alles is mogelijk en flexrails zijn er ook. Maar niet geschikt voor de beginner. Ook minder goed verkrijgbaar en dat geldt ook voor 2e hands.
Re: kiezen tussen c m of k rails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: kiezen tussen c m of k rails
Citaat van: mphoi op maandag 05 augustus 2019, 22:10:09
Dan ben je hoogstwaarschijnlijk aangewezen op stroomdetectie via de sleper.


M-rails met contactrails en koploper rijden gaat prima is mijn ervaring, elk blok aan begin en einde een contactrail plaatsen is voldoende.

Contactrails is zelf te maken, zie wiki: KLIK