Een goede afweging van voor- en nadelen van de drie systemen kan ik eerlijk gezegd niet maken, maar ik kan wel uitleggen hoe ik zelf mijn keuze heb bepaald.
Heel lang geleden had ik een kleine, vaste baan met M-rails. Anderhalf jaar geleden wilde ik opnieuw beginnen, en omdat ik niets meer had, kon ik vrij kiezen. Omdat ik vroeger een Märklin baan had, keek ik daar nu ook weer als eerste naar. Weliswaar ziet zo'n middenleider er onnatuurlijk uit en lang niet iedereen vindt dat acceptabel, ik vind het niet erg. Veel belangrijker vind ik de bedrijfszekerheid en daarvoor is het juist een prima oplossing. Met het oog op de toekomst heb ik vervolgens het bedrijf Märklin onder de loep genomen. Ik kwam er achter dat het bijna niet meer had bestaan, maar inmiddels draaide het weer redelijk. Als dat niet zo was geweest, had ik niet 3-rail gekozen, want hoe zit het dan met garantie, en waar zou ik dan terecht kunnen als er iets kapot gaat?
Ok, 3-rail dus, maar welk type? Ik las dat M-rails al vele jaren niet meer gemaakt werden, die waren opgevolgd door C-rails. Zonder het te onderzoeken, ging ik er van uit dat die dan ook beter waren. Maar ik las ook over K-rails, die zaten ook in het huidige programma. M-rails was afgevallen, de keuze ging nog tussen C- of K-rails.
Daarna keek ik naar de diverse startsets. Misschien heb je dat zelf ook al eens gedaan. In het verleden zijn er wel enkele met K-rails geweest, maar op dit moment zit er altijd C-rails in. De reden daarachter wist ik niet, maar als dat de rails is die de fabrikant in de startsets stopt, zal het wel goed zijn, dacht ik. Daarmee was mijn keuze gemaakt. Nadat ik een startset had gekocht, merkte ik hoe gemakkelijk het was om een baantje neer te leggen, die verbindingen waren perfect.
Sindsdien heb ik wel wat gelezen over K-rails. Het grootste voordeel dat ik er in zie is dat het natuurlijker oogt. Over uiterlijk kun je twisten, maar de bedding bij zowel M- als C-rails ziet er ietwat onnatuurlijk uit. Mij stoort dat niet, anderen wel. Het voordeel van C-rails boven K-rails is dat je het probleemloos keer op keer kunt veranderen en na het vastklikken is de verbinding weer perfect (beter dan bij M-rails, daar verbuigt nog wel eens wat). Ik heb momenteel een vloerbaan, dan is dat een belangrijk voordeel.
Als ik nu weer zou moeten kiezen, zou ik weer voor C-rails gaan, maar met één nuance: als ik op korte termijn een vaste baan zou gaan bouwen, zou ik overwegen om in het zichtbare gedeelte K-rails te gebruiken. Bij een vaste baan hoeft de rails immers vrijwel nooit los en vast gemaakt te worden, dus doet het er ook niet toe hoe gemakkelijk dat gaat of hoe stevig die verbinding is. Als het eenmaal goed verbonden is, blijft het wel goed. En dan wordt het uiterlijk als factor wat belangrijker.