Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  kiezen tussen c m of k rails
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: kiezen tussen c m of k rails  (gelezen 961 keer)

logilink

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
kiezen tussen c m of k rails
« Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 16:44:39 »

helluww, ik ben nieuw hier.
sinds kort ben ik terug begonnen met modelbouw (ho) maar ben aan het twijfelen om over te stappen naar marklin ..
ik heb een esu 50200 command station.
voorlopig nog geen locs (ac) in men bezit maar dat komt nog.
nu is men vraag wat ik zou moeten kiezen voor men rails.
is er een verschil tussen c-rails, m-rails of k-rails en wat is aan te raden?
mvg logilink
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 juni 2019, 17:26:44 door logilink »
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: kiezen tussen c of m rails
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 16:55:59 »

 @citaat "M" (metalen) rails zijn reeds lang uit productie.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 19:26:22 »

Dat M-rail uit productie is, is niet een heel groot probleem. De verkrijgbaarheid is nog behoorlijk goed.
Maar, het is lastiger met massadetectie te werken met M-rail dan met de andere twee soorten.  Met K-rail kun je realistischer beddingen maken en ongeveer elke boog leggen die je wilt, vanwege de flexrails. Ook kennen K en C rail slanke wissels en dat ziet er ook realistischer uit.


Groet,

Peter
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 20:43:15 »

Als je nu nog aan Märklin wilt beginnen, zou ik persoonlijk de M rails heel ver links laten liggen. Je zult het altijd met gebruikte waren moeten doen.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

logilink

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 21:29:55 »

wel de bedoeling is om kavels over te kopen, maar wil eerst zeker zijn van de "juiste keuze".
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 22:16:38 »

C-rail heeft een kunststof imitatie grindbed en is aan de onderkant hol en hieronder zijn de contacten voor railmassa en midden geleider voor de puko's onder gebracht.
By c-rail zijn beide railstaven electrisch met elkaar verbonden.
De puko's steken van onderuit telkens door één biel en de geleiderail van de puko's loopt onder de grindbedding.
Aan het eind van elk stuk rail zijn "connectoren" voor railmassa en middengeleider ondergebracht.
Je kunt makkelijk bedrading aan de contacten onder de railbedding bevestigen, voor bijvoorbeeld voeding , of massa detectie.
Maar bij massadetectie moet je elk stuk rail dat zich in het blok bevindt de verbinding tussen de linker en recht spoorstaaf doorknippen (correct me if I am wrong).
Bij tijdelijke banen is C-rail ideaal, omdat deze makkelijk in en uit elkaar is te halen.
C-rail klikt in elkaar door middel van "slotjes" die in het kunststof zijn meegegoten.

K-rail heeft geen railbedding, maar zwarte biels, waar de puko's doorheen steken. en de geleider zit direct onder de biels.
Beide railstaven zijn elektrisch gescheiden en tussen twee stukken rail zijn de rails onderling verbonden met railschoentjes.
De stroom voor middengeleider wordt aan elk eind van een stuk rail middels contactlipjes naar het volgend stuk rail overgebracht.
K-rail is veel lastiger in elkaar te steken, omdat de contactlipjes soms niet goed in elkaar grijpen, kunnen verbuigen en soms sluiting veroorzaken.
De rail wordt bij elkaar gehouden door twee slotjes, die elk onder de railschoentjes zitten en bij veel in en uit elkaar halen, af kunnen breken.
Alleen K-rail biedt flexibele rail aan, maar de geometrie bij K-rail is minder goed dan bij C-rail.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 juni 2019, 08:09:52 door Kappa »
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Yeoman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 22:47:20 »

Ad,

Mooi en duidelijk verhaal.
Alleen je laatste zin klopt niet helemaal.
Alleen k-rail heeft flexibele rails.

Groeten,
Ton.
Gelogd
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

Arnold

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 22:49:33 »

Beste KAPPA,

Ik zie dat je onderaan schrijft "Alleen C-rail biedt flexibele rail aan"

Ik denk dat je K bedoelt bedoelt, die heeft flexibele rails,
Of je wil zeggen: Alleen C-rail biedt geen flexibele rail aan

Mvg,
Arnold
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 23:53:13 »

K-rail

Behoorlijk negatief wat je daar over schrijft, Ad. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik schreef het al eerder: het is maar net hoe je met het materiaal omgaat. Bovendien eindig je met een onjuistheid.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #9 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 00:39:47 »

@citaat Ad verwoord het juist goed K-rails is meer voor de profi en C-rails meer voor de beginner.
Alleen een kleine verspreking zullen we maar zeggen van de flex C-rails ;)
Gelogd
Mvg Mark

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #10 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 01:34:29 »

Een goede afweging van voor- en nadelen van de drie systemen kan ik eerlijk gezegd niet maken, maar ik kan wel uitleggen hoe ik zelf mijn keuze heb bepaald.

Heel lang geleden had ik een kleine, vaste baan met M-rails. Anderhalf jaar geleden wilde ik opnieuw beginnen, en omdat ik niets meer had, kon ik vrij kiezen. Omdat ik vroeger een Märklin baan had, keek ik daar nu ook weer als eerste naar. Weliswaar ziet zo'n middenleider er onnatuurlijk uit en lang niet iedereen vindt dat acceptabel, ik vind het niet erg. Veel belangrijker vind ik de bedrijfszekerheid en daarvoor is het juist een prima oplossing. Met het oog op de toekomst heb ik vervolgens het bedrijf Märklin onder de loep genomen. Ik kwam er achter dat het bijna niet meer had bestaan, maar inmiddels draaide het weer redelijk. Als dat niet zo was geweest, had ik niet 3-rail gekozen, want hoe zit het dan met garantie, en waar zou ik dan terecht kunnen als er iets kapot gaat?

Ok, 3-rail dus, maar welk type? Ik las dat M-rails al vele jaren niet meer gemaakt werden, die waren opgevolgd door C-rails. Zonder het te onderzoeken, ging ik er van uit dat die dan ook beter waren. Maar ik las ook over K-rails, die zaten ook in het huidige programma. M-rails was afgevallen, de keuze ging nog tussen C- of K-rails.

Daarna keek ik naar de diverse startsets. Misschien heb je dat zelf ook al eens gedaan. In het verleden zijn er wel enkele met K-rails geweest, maar op dit moment zit er altijd C-rails in. De reden daarachter wist ik niet, maar als dat de rails is die de fabrikant in de startsets stopt, zal het wel goed zijn, dacht ik. Daarmee was mijn keuze gemaakt. Nadat ik een startset had gekocht, merkte ik hoe gemakkelijk het was om een baantje neer te leggen, die verbindingen waren perfect.

Sindsdien heb ik wel wat gelezen over K-rails. Het grootste voordeel dat ik er in zie is dat het natuurlijker oogt. Over uiterlijk kun je twisten, maar de bedding bij zowel M- als C-rails ziet er ietwat onnatuurlijk uit. Mij stoort dat niet, anderen wel. Het voordeel van C-rails boven K-rails is dat je het probleemloos keer op keer kunt veranderen en na het vastklikken is de verbinding weer perfect (beter dan bij M-rails, daar verbuigt nog wel eens wat). Ik heb momenteel een vloerbaan, dan is dat een belangrijk voordeel.

Als ik nu weer zou moeten kiezen, zou ik weer voor C-rails gaan, maar met één nuance: als ik op korte termijn een vaste baan zou gaan bouwen, zou ik overwegen om in het zichtbare gedeelte K-rails te gebruiken. Bij een vaste baan hoeft de rails immers vrijwel nooit los en vast gemaakt te worden, dus doet het er ook niet toe hoe gemakkelijk dat gaat of hoe stevig die verbinding is. Als het eenmaal goed verbonden is, blijft het wel goed. En dan wordt het uiterlijk als factor wat belangrijker.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 juni 2019, 01:36:25 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #11 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 08:22:35 »

Heren,

Het moest natuurlijk "Alleen K-rail biedt flexibele rail aan", een typefout is menselijk, toch? ;)

Hans, wat is er dan zo negaties aan mijn uitleg? Kun je jezelf verklaren?
Volgens mij som ik gewoon een aantal feiten op, over de eigenschappen van C en K-rail, maar interpretatie is persoonlijk.
BTW, mijn baan is met K-rail gebouwd.
Ik ben er heel tevreden over, behalve dan dit ==> Klik.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #12 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 08:42:30 »

ik heb nou een grote baan uit K rails in zichtbaar gedeelte gelegd in merkur bedding en onzichtbaar deel op 4 mm kurk.Als ik zou herbeginnen dan zichtbaar idem maar onzichtbaar zou ik naar C rails gaan.Deze liggen net iets vlakker als er een oneffenheid ligt in de ondergrond.Moet je ze wel allemaal knippen wat k rail niet hoeft.

voordeeltje van K rails is dat je naar zeer slanke wisselstraten kan gaan zonder problemen en dat bij c rail wel een probleem is als je een hozentrager wil maken/gebruiken.

Maar elk zijn keuze en wil je mooie rails en niet veel werk kies voor K rail met merkur/noch bedding .Gemakkelijker leggen en mss niet inbedden en maar iets minder mogelijkheden is de c rail.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #13 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 08:51:24 »

hoi,

sinds kort ben ik terug begonnen met modelbouw (ho) maar ben aan het twijfelen om over te stappen naar marklin .. ik heb een esu 50200 command station.

Een interessante start om zo te beginnen. Wel een "dure" centrale kopen maar niets erbij.  :) Goed je zit nog te twijfelen. Waar twijfel je aan? Waarom wil je voor märklin kiezen? Dat is de eerste vraag die je zou moeten beantwoorden.  Je eigen twijfel wegnemen.

wel de bedoeling is om kavels over te kopen, maar wil eerst zeker zijn van de "juiste keuze".

Waarom wil je kavels kopen? Omdat het goedkoper is? Of is er meer aanbod? Bij "kavels" tweedehands rails moet je bij märklin goed opletten. Märklin heeft bij C-rails en K-rails ook series gehad waarbij gebreken geconstateerd zijn. Daarbij zijn dus heel veel dingen waar je op moet letten als je het spul wil kopen. Bij C-rails bijvoorbeeld moet je opletten of het plastic niet snel afbreekt of dat de rails wel / niet "geknipt" is.

Persoonlijk als je opnieuw begint zou ik niet snel meteen alle rails "tweedehands" kopen. Dat is de basis van je hobby. Je treintjes moeten toch mooi kunnen rijden.

Groet Ronald.

Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #14 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 09:10:04 »

waarom tweedehands als ik of anderen ze gekocht hebben nieuw aan tweedehandsprijs ? Je moet alleen de goede verkoper zonder winkel kennen en een totaalprijs vragen voor alles wat je nodig hebt.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

logilink

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #15 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 09:52:15 »

om even duidelijkheid te brengen..

de ecos heb ik al een jaar of 5 in mijn bezit en was nog een cadeau van men grootvader zaliger.
Waarom ik verkies voor kavels over te kopen is omdat ze goedkoper zijn en ik koop ook niet blind.
ik ga eerst even chekken voor ik het koopwaar overneem natuurlijk
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #16 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 09:55:20 »

Je moet alleen de goede verkoper zonder winkel kennen en een totaalprijs vragen voor alles wat je nodig hebt.

Daar zit de crux in het verhaal: Wie of wat is een goede verkoper? Hoe herken je die? Dat is voor een nieuweling de vraag. En het is een fabeltje dat een "verkoper zonder winkel" goedkoper is dan een fysieke winkel. Voor mijn oude baan destijds heb ik mijn Rocoline zonder bedding rails nieuw met heel veel korting kunnen krijgen bij de plaatselijke treinenboer. Daar kon geen "grote jongen", "webwinkel" destijds tegenop. Ik heb meerdere "vrijblijvende offertes" opgevraagd.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Hans Biere

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #17 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 09:57:17 »

Hans, wat is er dan zo negaties aan mijn uitleg?

Goedemorgen Ad,

K-rail is veel lastiger in elkaar te steken, omdat de contactlipjes soms niet goed in elkaar grijpen, kunnen verbuigen en soms sluiting veroorzaken.

Zoals ik al schreef: het is maar hoe je met het materiaal omgaat. Als je met een beetje beleid de K-rails aan elkaar steekt is er niets aan de hand. Als jij dat ook even in je beschouwing had meegenomen klinkt dat al weer heel anders. Overigens test ik altijd om de de x-aantal rails of alles goed ligt en of er geen nare dingen (kortsluiting) aan de hand zijn. Maar volgens mij doet iedere serieuze modelbaanbouwer dat, ongeacht welke rail hij of zij gebruikt.

maar de geometrie bij K-rail is minder goed dan bij C-rail.

Deze snap ik niet. Wil je die wat nuanceren? Zoals jij het hier verwoord komt het in ieder op mij negatief over.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #18 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 10:59:19 »

M-rail kan je relatief goedkoop aanschaffen, wisselaandrijvingen en lantaarns zijn bij de electrisch al geplaatst. Is wat uitvoeringen betreft iets beperkter doordat de rails niet meer verder is ontwikkeld na 2000.
Ook is de rails gevoelig voor roest en vervorming bij onzorgvuldige demontage en je kan er niet op staan. (Wordt dan blijvend vervormd)
Treindetectie dmv geïsoleerde spoorstaaf is duur ivm beperkte verkrijgbaarheid van 5115/16. Ook alleen op deze rail uitvoerbaar. Verder is de rails geluidruchtiger bij berijden.
Ik vind het eigenlijk het meeste geschikt voor de retrobanen.

C-rail is zeer geschikt voor tapijtbanen en de jeugd. Goniometrie is goed ontwikkeld. Treindetectie is bijna onbeperkt uitvoerbaar. Behoudens de eerste producties die te kort weekmaker bevatten ( kunnen na 20-25 jaar de kliko in) zijn het betrouwbare rails die niet vervormen.

K-rail is meer voor de profi.
Voor definitieve banen, waarbij ook zorg wordt besteed aan scenery.
Is wat duurder.
Bijna alle railplannen zijn mogelijk als je niet bang bent de zaag te hanteren.
Treindetectie is ook goed uitvoerbaar, maar aansluitingen moeten zorgvuldig worden gemaakt ivm het definitieve  karakter. Neem alleen de 2200-serie ivm corrosiegevoeligheid.

Mvg. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #19 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 11:28:57 »

plan tekenen in wintrack en er zijn passtukjes genoeg om geen zaag nodig te hebben bij k rails. 220 meter rails 44 wissels en enkel een stukje flex gebruikt omdat er dan een mooiere overgang was in mijn zichtbare wisselstraat.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 juni 2019, 11:33:04 door bellejt »
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #20 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 11:42:34 »

K-rail is veel lastiger in elkaar te steken, omdat de contactlipjes soms niet goed in elkaar grijpen, kunnen verbuigen en soms sluiting veroorzaken.

Zoals ik al schreef: het is maar hoe je met het materiaal omgaat. Als je met een beetje beleid de K-rails aan elkaar steekt is er niets aan de hand. Als jij dat ook even in je beschouwing had meegenomen klinkt dat al weer heel anders. Overigens test ik altijd om de de x-aantal rails of alles goed ligt en of er geen nare dingen (kortsluiting) aan de hand zijn. Maar volgens mij doet iedere serieuze modelbaanbouwer dat, ongeacht welke rail hij of zij gebruikt.
Hallo Hans,

Jij ook een goedemorgen. ;)
Klopt helemaal, het ligt er inderdaad aan hoe de gebruiker er mee om gaat en hoe precies deze te werk gaat met de installatie van K-rail.
Ik noemde alleen maar de zwakke punten waar je bij K-rail op moet letten en de serieuze modelbaanbouwer zal dit goed weten.

maar de geometrie bij K-rail is minder goed dan bij C-rail.

Deze snap ik niet. Wil je die wat nuanceren? Zoals jij het hier verwoord komt het in ieder op mij negatief over.
Het is niet negatief bedoeld hoor, er zijn meerdere topic over de geometrie van de K-rail geweest.
Bijvoorbeeld dit topic over de Boogstraal van Engels K-wissel 2275.
Zelf los ik dit soort problemen wel op met wat te puzzelen met passtukje. En met de flex-rail kun je deze problemen ook eenvoudig oplossen. :thumbup:
In mijn baan liggen ook diverse flex-rail trajecten en een zelf gebouwde "Hösentrager".
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Hans Biere

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #21 Gepost op: zondag 09 juni 2019, 16:34:30 »

 @citaat Bedankt voor je nadere en duidelijke toelichting, Ad.  :thumbup:
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: kiezen tussen c m of k rails
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 13 juni 2019, 08:05:33 »

Mooi overzicht. Helder, dank daarvoor.

De snelheid van bouwen en afbreken van vooral vloerbanen en het onzichtbare baandeel,  is vaker geroemd op dit forum, en dat is zeker weten een groot voordeel van M- en C-rails.
De geometrie niet. Die is bij K-rails onovertroffen dankzij de flexibelere rails waarin je naar hartelust kunt zagen. En bij wissel en kruising geometrie is er altijd uitwijk mogelijk naar andere merken (zonder pukkeltjes).

Een dingetje lees ik vaker, en heb ik vraagtekens bij:

K-rail is meer voor de profi.
Dat denk ik niet, want die gaan voor Weichen Walter producties, en dan heb je het eigenlijk over peco 2-rails met ge-etste pukkeltjes ertussen.
En daarover zijn ook draadjes op dit forum.

Peco 2-rails met ge-etste pukkeltjes heeft 3 voordelen boven k-rails, en als je het zelf aanbrengt, is het niet duurder dan 2e hands k-rails.
Ik gebruik zelf 2e hands k-rails met hier en daar wat 2-rails zaken (peco, piko, roco met peco pukkeltjes ertussen, dus niet-profi).

Ooit reed ik M-rails. C-rails is me tegen gemaakt door M-certified winkels met luidruchtige demo-baantjes in de etalage.
Mijn gevoel daarbij was: dan ben je weer terug bij af, maar dan met een slijtage gevoeliger systeem.
Ik heb voldoende K-rails ervaring om te beseffen dat K-rails slijtage gevoeliger is dan M-rails.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.718 seconden met 28 queries.