Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bergen bouwen

Gestart door HarrieH zondag 20 januari 2008, 18:20:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bergen bouwen
HarrieH
gast

Bergen bouwen
Vraagje,

inmiddels heb ik mijn bergen gebouwd van piepschuimplaatjes, overtrokken met vellen keuken papier, gedrenkt in verdunde houtlijm. Wat ik me afvraag is of ik dit nu meteen kan schilderen en mijn landschap erop kan bouwen, of dat het verstandiger is er eerst nu 'n laagje gips op aan te brengen.
Tips zijn zeer welkom.

mvg

Harrie
Re: Bergen bouwen
Hendrik_marklin
gast

Re: Bergen bouwen
Hoi Harrie, op de plaatsen waar je echt rotsstructuur wilt hebben zou ik een laagje gips doen. Daar waar je gras wilt hebben is dit niet echt nodig. Je moet alles wel eerst goed (paar dagen) laten drogen voor je verder gaat.

En als je gips gaat aanmaken, scheutje grijze of zwarte verf (op waterbasis) erdoor heen roeren. Als er dan na het schilderen een brokje af mocht stoten, dan heb je niet gelijk een witte plek erin.

En nog een tip, als je weer vellen keukenpapier gaat aanbrengen. Kun je dit ook doen door een papje van houtlijm, behangplaksel en scheutje donkere verf(op waterbasis) te maken. Na veel geëxperimenteer vindt ik dit persoonlijk het mooiste werken.

voorbeeldje van donkere en wat lichtere rotsen.

Re: Bergen bouwen
HarrieH
gast

Re: Bergen bouwen
Dank je henk, goeie tip van  die verf, ga ik zeker doen
Re: Bergen bouwen
philippe_007
gast

Re: Bergen bouwen
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 20 januari 2008, 18:57:22
En nog een tip, als je weer vellen keukenpapier gaat aanbrengen. Kun je dit ook doen door een papje van houtlijm, behangplaksel en scheutje donkere verf(op waterbasis) te maken. Na veel geëxperimenteer vindt ik dit persoonlijk het mooiste werken.
Indien je in uw papje krantenpapier doet en dan mixen tot een egaal papje dan kan je daar uw wanden mee beplakken ipv gips te gebruiken...
Zo doen wij het in de club... Zal de volgende keer dat ik ga eens wat foto's maken (zal mijn best doen om het niet te vergeten  :P
Re: Bergen bouwen
Re460
gast

Re: Bergen bouwen
Het gebruik van slechts kranten/keukenpapier levert natuurlijk een behoorlijke gewichtsreductie op. De schaal van het landschap is dan wel erg dun. Het kan dan lastig zijn om steeksparren an andere zaken te bevestigen.
Voor het bouwen van rotsen kun je gips of rotspoder van NOCH gebruiken dit geeft mooie resultaten. Let op voor het afwerken goed gronden! Ook kun je kant en klare rotsplaten inlijmen van b.v. Noch/Heki.
Bij het aanbrengen van gras/mos kun je ook aan een lijmpapje (behanglijm/houtlijm) een kleurtje geven met dispersieverf. Dit werkt prettig.
Veel succes.
Erwin
Re: Bergen bouwen
Tijdens het bouwen van onze carnevals wagen (ook van papier mache) zijn we er achter gekomen dat als je het bruine papier gebruikt uit hele grote zakken hondenvoer (25kg zakken) dit echt keihard word. Wij stonden er zelf van te kijken, nu dus ook opzoek naar een fabriekant van dit spul.

Nog wat tips:

-Zorg dat je basis goed ondersteunend is
-Plak niet meer dan 1 laag tegelijk
-gebruik kleine stukjes papier
-maak het geheel niet te nat....niet zoals vroeger op school het papier in de emmer lijm gooien maar op een plankje insmeren met een kwast.



Bas
Re: Bergen bouwen
philippe_007
gast

Re: Bergen bouwen
zal ik zeker eens uitproberen de hondevoerzakken.... Gelukkig heb ik een hond, anders moet ik het voer zelf eten  :mrgreen: :mrgreen:
Re: Bergen bouwen
woopietrein
gast

Re: Bergen bouwen
Kijk even naar het lijntje van Tegellijm, Flexibele Tegellijm wel te verstaan.
Re: Bergen bouwen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bergen bouwen
Kijk eens onder modelbaan bouw, twee onderwerpen door "Anne W", er staat in één van de twee mijn methode van bergbouw.

Groet, Anne W
Re: Bergen bouwen
br89
gast

Re: Bergen bouwen
voor je voer zakken kun je ook kijken bij het asiel die gebruiken er ook veel.
:lol: 8) :P
Re: Bergen bouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bergen bouwen
waarmee had je de piepschuimplaten mee gesneden wilzelf ook van piepschuim bergen maken.
Re: Bergen bouwen
br212
gast

Re: Bergen bouwen