Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius

Gestart door Gerrit dinsdag 04 juni 2019, 15:20:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Had graag op een kleine maximale breedte van 94cm een dubbele bocht (boog) gelegd met H0 C-rails.
De R1 via Marklin 24130 als  binnenbocht is ok, maar met de R2 Marklin 24230 als buitenbocht heb ?k nood aan 95cm en kom ?k buiten/over de beschikbare 94.

Het is vooral het verschil in railafstand van 77,5mm (R1->R2->R3) die ?k graag lager kreeg naar de 64,3mm toe (R3->R4->R5).

Bestaat een manier de buitenbocht maximaal te benutten en toch deels met R2 24230 bogen te werken ?
Dacht de 2 buitenste bochtrails te vervangen door 24130 dus te gaan naar :

Binnenbocht 6 x gebogen rail 24130
Buitenbocht 4 x gebogen rail 24230 in combinatie met 2 x gebogen rail 24130.

Valt dit op deze manier te verwezenlijken of zien jullie kenners een andere oplossing ?

Alvast bedankt,

Gerrit.

PS : hopelijk staat dit op de juiste locatie van het forum, zoniet corrigeer/verplaats me gerust.
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Hoe kom jij op 95 cm? De straal van R2 is 437,5 mm, dat geeft een diameter van 875 mm hart-op-hart, met 2 x 20 mm voor de bedding er bij kom ik dan op 915 mm in totaal!
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Dank je voor de correctie Erik !!!
Natuurlijk, hart tot hart is 2 x 20mm, had zelf de totaabreedte in achting genomen dus 2 x 40mm grrr ?

Bij deze dus al de eerste keer héél content dat 'k dit forum leerde kennen  ;) :)
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Een kleine aanvulling: treinen zwenken een beetje uit in de bocht, daarom moet er nog wat extra ruimte zijn tussen de bedding en een eventuele muur. Hoeveel? Dat verschilt per loc en per wagon, het hangt af van de afstand van buffer tot het bevestigingspunt van het wielstel. In de praktijk betekent dit dat je daar vooral bij lange wagons rekening mee moet houden.

Voor de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt van het kritieke moment. Het rijtuig op de foto is een sneltreinrijtuig type UIC-X van 28,2 cm, de bocht is R2. Met de buffer op de overgang van de bocht naar het rechte spoor is de uitzwenking bijna 7 mm. Bij het rijden kan het nog wat wiebelen, daardoor kan het een fractie meer zijn. Zodra het rijtuig het rechte spoor op rijdt, wordt de uitzwenking minder.

Zoals Erik al aangaf, is een 180° R2-bocht inclusief bedding 915 mm, dus bij 94 cm heb je nog 25 mm speling, ofwel 12,5 mm aan beide kanten. Zodoende blijft er ruim 4 mm speling over. Dat is genoeg om een beetje wiebelen op te vangen - voor dit type rijtuig althans. Mocht je echter een wagon hebben met een grotere uitzwenking, dan past het misschien niet.



Citeerde 2 buitenste bochtrails te vervangen door 24130
Daarmee komen de parallelsporen op 67,1 mm van elkaar te liggen. Voor de rechte sporen is dat geen probleem, maar bij de overgang van de R1 naar het rechte spoor heb je weer te maken met uitzwenking - iets méér dan 7 mm omdat de bocht scherper is - terwijl het midden van een rijtuig op het buitenste spoor nu juist naar binnen overhangt. Misschien past het nét, ik heb het nooit precies uitgezocht, maar het zal krap worden. Daarom heb ik een alternatieve suggestie, zie het tweede plaatje. De hart-op-hart afstand van de rechte sporen is 74,15 mm. De hele buitenbocht, inclusief bedding, komt uit op 908 mm (afgerond). Zo heb je 16 mm speling aan beide kanten van de rechte sporen.

N.B. De uiteinden van de binnen- en buitenbocht moeten onderling iets verschoven worden om bij het passtukje 24071 voldoende afstand tussen de sporen te hebben. Die verschuiving kan zonodig op allerlei manieren weer rechtgetrokken worden. In het plaatje dient daarvoor een 24236 in het buitenste en een 24229 in het binnnste spoor, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Hangt er maar net vanaf wat je verder nog wilt.
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Dank voor je gedetailleerde aanvulling Rob  :thumbup:
Met uitzwenken wist 'k dat 'k hiermee hoogstwaarschijnlijk ging moeten rekening houden maar je deed de studie al voor me, great job  ;)

De langste huidige zijn de NMBS M2 passagiersrijtuigen (43532 & 43534) en de bordeaux versie van m'n starterskit 29352.
Totale lengte van deze trein is 103,2cm en dit wordt echt het maximum. Overige zijn nog maar een mix van korte ketelwagens, platte laadwagons etc ...
Aangezien de eerste opstelling toch kleinschalig wordt opteer 'k sowieso voor kortere rijtuigen in de toekomst. Ook naar eventueel rangeerwerk denk 'k dat kortere treinen beter haalbaar zijn.

Bij de optie de 2 buitenste bochtrails te vervangen door 24130 stel je "Daarmee komen de parallelsporen op 67,1mm van elkaar te liggen". Je bedoelt hiermee de hart-op-hart afstand vermoed 'k ?
En die kan dan door gebruik van 2x24130 inclusief passtukje 24071 worden verruimd naar 74,15mm ? Correct ?

Bedankt alvast,

Gerrit.





Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
 @citaat Jouw vermoeden is juist, en ook dat laatste is inderdaad correct.  :)

Als ik het wel heb, zijn de Märklin NMBS M2 rijtuigen 27,5 cm, dus praktisch net zo lang als UIC-X. Voor het geval je er overheen hebt gelezen, herhaal ik nog even dat het om de afstand tussen de buffer en het draaipunt van het wielstel gaat, maar waarschijnlijk zal dat niets of nauwelijks iets schelen.
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Inderdaad, de lengte van de M2 tov de UIC-X zijn quasi idem maar de afstand buffer/draaipunt is ongetwijfeld wel langer bij de M2.
Via de Märklin website vind 'k de info niet onmiddellijk, ook via google wordt het mogelijk even zoeken maar indien je beide rijtuigen bekijkt zie je op foto bij dezelfde grootte duidelijk een langere wielbasis (lees wielstelbasis) bij de UIC-X dus hierbij een korter afstand buffer/draaipunt.

Met de M2 loop 'k dus sneller het risico in de problemen te komen in de buitenbocht enerzijds maar ga 'k minder overhellen in de binnenbocht door de kortere wielbasis. Het feit dat M2 rijtuigen dan weer 0.7 cm korter zijn compenseert iet of wat maar op kritische plaatsen kan het een uitdaging of wat spelen worden  ;)
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Kijk even in mijn draadje, laatste pagina.
R1 binnenbocht, met daar omheen een bocht van R1/R2 met een hart op hart afstand die gelijk is aan de slanke wissels.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=51784.msg1298090#msg1298090

Buitenbocht is:
24206
24130
24224
24230
24230
24224
24130
24206
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Dank voor de info eveneens  :thumbup:
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Citaat van: Gerrit op dinsdag 04 juni 2019, 21:50:28
Dank voor je gedetailleerde aanvulling Rob  :thumbup:
Met uitzwenken wist 'k dat 'k hiermee hoogstwaarschijnlijk ging moeten rekening houden maar je deed de studie al voor me, great job  ;)
Het fijne is dat Rob het simpel uitlegt en dat rcosworth een mooie aanvulling geeft voor C-rails ( ik noem die werkwijze een clotoïde-aanpak ).

Uitzwenken van een wagon is een heikel punt bij hart-op-hart afstanden, maar onderschat ook de werking niet van overhang en wagonbreedte.
Ik gebruik K-rails, geen C-rails, en ben daardoor flexibeler in het neerleggen van bogen, maar het grote nadeel van K-rails is de hart-op-hart afstand van 64.6 bij R1-R2, en 57 mm bij slanke wissels.
C-rails heeft een iets veilger hart-op-hart afstand mits je alleen met Märklin rijdt, en vooral geen transformator wagens wil laten rijden.

In 2018 heb ik me uitgeleefd in een draadje  Boogstraal en Bodemplaat.
Daarin heb ik een wagon schematisch opgesplitst in kop en koorde.


Dit om een en ander landmeetkundig te verduidelijken:


De overhang p (van pijl)

De feitelijke overhang is  p + de halve bakbreedte van een voertuig, gerekend vanaf de middenrail.

Voor een voertuig in de buitenboog is de overhang essentieel om te weten hoever een voertuig in de binnenboog mag uitzwenken.

Ik bespaar je de rest van het draadje, daarin wordt o.a. uitgelegd hoe je het uitzwenken goniometrisch kunt berekenen.
En hoe dat dan leidt tot het optimaal gebruiken van de standaard maten van plaatmateriaal in houthandel.

Met o.a. dit detail, geleend van Wakkie:


en dit van Herman05:


Bizar detail: Lima BDt is een stuurstandrijtuig dat niet het langste rijtuig is in mijn bezit, maar wel het breedste, en met een grotere kop-waarde aan een kant (stuurstandkant).
Het gevolg daarvan is dat uitzwenking en overhang groter uitpakt dan bij het langste Liliput rijtuig in mijn bezit. En dat leidt dan weer tot een aangepaste hart-op-hart afstand.
Ook bleek dat Roco-rijtuigen van 28.3 cm gemiddeld een kortere kop hebben dan andere rijtuigen, en smaller zijn dan Lima rijtuigen
waardoor ze met een geringere hart-op-hart afstand uit de voeten kunnen.

Hoe het met jouw Märklin rijtuigen zit, weet ik niet. Ik heb ze niet. En de enige manier die ik ken, is zelf opmeten. Want geen fabrikant geeft deze gegevens.
Als een model echt op schaal is, dan kun je de bouwtekeningen van het origineel omrekenen naar h0.
Maar zelfs echte schaalmodellen zijn zelden echt schaal-getrouw. Dus zelf meten is weten.
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
 :thumbup: !

Citaat van: Jan22 op dinsdag 23 juli 2019, 00:43:56
en dit van Herman05 (foto van zwaar overhangende NS-rijtuigen)

Dat is nou precies een van de redenen dat ik bewust voor kortere rijtuigen (oa. Märklin 4136 etc. en 2660) gekozen heb. Compromis...
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
In de eerste  edities van het plan / tekenprogramma "rail "kon je een virtuele wagon laten rijden.
De uitsteek en tussen ruimte tussen de wielstellen. 
Liet je deze wagon over je baanplan rijden dan kreeg je de uiterste lijnen van de benodigde ruimte vh rijtuig te zien.
En kwam dan ook de plaatsen waar je klem kon lopen tegen. Daar lagen de lijnen over elkaar.

Ik zal vanavond eens voor je kijken of ik die cd nog kan vinden. Dan kun je zien hoever je kan gaan.

Mvg Robin
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Dank voor de info. Eveneens de draadje  "Boogstraal en Bodemplaat-link" even bekeken, héél interessant ! :thumbup: :thumbup:
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Ik heb mijn aankoop code helaas niet teruggevonden.
Dus kan het niet voor je uitproberen.

Robin
Re: H0 C rail dubbele boog binnen krap beperkte radius
Geen probleem hoor, toch bedankt.
Ben intussen via jullie allen reacties en info op dit forum al héél wat wijzer geworden  ;)